Pagina 1 van 1

Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 25 nov 2022, 10:11
door Leonoorvds
Hallo allemaal,

Sinds een paar jaar zijn wij de zeer gelukkige rijders van een outalnder PHEV uit 2015. Nee dag na de laatste kleine beurt bleek plotseling het gaspedaal hangen boven de 100 kilometer per uur mits de batterij leeg is. Als de auto op de batterij rijd is dit probleem dus niet. Naar aanleiding van niets kunnen vinden bij het uitlezen van de auto is het gaspedaal al vervangen maar helaas heeft dit het probleem niet opgelost. Nu is mijn enige optie om handmatig te gaan zoeken waar t probleem zit. Nu hoop ik dat hier iemand is die dit probleem herkent en mogelijk de oplossing hiertoe kan delen.

Even alle feiten op een rij.

- Het blijven hangen van het gas begon de dag nadat de auto voor een kleine beurt was geweest.
- Het gas blijft hangen boven de 100 km per uur en alleen wanneer de batterij leeg is.
- In de loop van de tijd lijkt het probleem steeds erger te worden. Eerst was het maar kort maar nu blijft het gas soms wel 10 tot 20 seconden hangen als ik niet op de rem trap.
- Met remmen gaat hij wel van het gas af maar ik moet wel flink remmen. Licht aantikken van het rem pedaal is niet voldoende.
- Het gaspedaal is al vervangen maar helaas heeft dit niet het probleem opgelost. Eventjes, 1 a 2 dagen, leek het probleem minder aanwezig te zijn maar daarna werd het weer erger. Dit kan ook toeval zijn.

Is er iemand die zich in dit verhaal herkent? Ik ben blij met iedereen die met ons mee wilt denken.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 25 nov 2022, 18:47
door erichendri
Waar heb je het laten doen, een mitsubishi dealer?
Een gaspedaal is tegenwoordig uit te lezen.
Zeg maar of hij elke mm beweging naar beneden registreerd en doorgeefd aan de computer. .
Daarbij zit er een veer op die hem weer omhoog duwd.
Accu leeg of vol mag niks uitmaken.

Eric

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 27 nov 2022, 19:54
door Bmtouring
Wat is er gedaan bij die kleine beurt? Iemand aan de remmerij gezeten? Voor de rest alleen olie en filters zo uit m'n hoofd. Eventueel zou een kapotte sensor (ABS?) voor problemen kunnen geven, of kabel beschadigd. verder kom je nergens aan electronica bij zo'n kleine beurt.

Is je accu sneller leeg dan voorheen? Aanlopende remblokken?


zou het iets met de cruise control te maken kunnen hebben?

die gaat uit als je op de rem trapt maar als de schakelaar daarvan (remlicht o.a. ) slecht werkt moet je hard trappen. Heb je ook problemen bij het 'starten' dat je harder moet trappen om 'm naar READY te krijgen?

vanaf 95 ging de auto toch altijd over op ICE? ook als je accu nog vol is.

Echter als die leeg is moet ie overschakelen naar regeneratie bij gaslos. Maar dat is bij elke (minder dan vol) acculading, niet alleen als die helemaal leeg is.
Logisch dat men het gaspedaal verdacht maar kennelijk komt het signaal gaslos ergens niet aan of doet dat ergens er niet snel genoeg iets mee. Krijgt het het niet (kabels/stekkers) of reageert het niet (andere variabelen niet in lijn). En dat dan alleen bij accu leeg, wat is er anders bij accu leeg dan bij accu niet (helemaal) leeg voor wat reactie betreft.
werkt regeneratie wel goed? Maakt B0-5 nog iets uit?

interessant raadsel, vervelend maar tegelijk ook interessant.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 06 nov 2023, 13:01
door Jeroenvooijs
Is dit probleem ondertussen al opgelost of niet?
Ik heb namelijk een grote beurt uitgevoerd bij een Mitsubishi Outlander phev met een benzine motor en die geeft precies dezelfde storingen, en het was allemaal nadat ik de onderhouds beurt heb gedaan.
Kan het iets te maken hebben met een service reset?

Jeroen

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 06 nov 2023, 21:46
door JohanvdH
De topic starter is een keer op het forum geweest en lijkt daarna niet meer te hebben ingelogd, wat jammer is want ook ik ben wel benieuwd naar het vervolg.

Jeroen, wat bedoel jij met een service reset?

Groet,
Johan

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 07 nov 2023, 10:25
door Jeroenvooijs
Nou, ik zat zelf te denken dat als er een service beurt is gebeurd moet vaak de computer een reset krijgen, omdat de auto zelf aangeeft wat voor service hij nodig heeft en om hoeveel kilometer dat moet gebeuren.
Dus als er een service is uitgevoerd en de computer niet goed gereset is dat dan die storingen erin komen.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 08 nov 2023, 08:32
door JohanvdH
Die service reset is geen reset van de hele computer, maar alleen van het onderhoudsinterval (dus het aantal km's en maanden tot de volgende beurt) dat je op het dashboard ziet.
Die reset kan je ook zelf doen (staat beschreven in een YouTube video).

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is een reset van het accusysteem. Dat doet de garage alleen wanneer dat echt nodig is en ook die reset zou niet deze gevolgen mogen hebben.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 09 nov 2023, 14:14
door Jeroenvooijs
Hmm het heeft in ieder geval iets te maken met het uitvoeren van een onderhoudsbeurt want het kan geen toeval zijn dat precies dezelfde storingen in de auto schieten nadat dit gebeurt is.
Zou dit probleem bekend zijn bij de dealer? Zodat ik ze telefonisch kan bereiken met een mogelijke oplossing?

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 10 nov 2023, 12:03
door JohanvdH
Ik zou sowieso contact opnemen met degene die de beurt heeft uitgevoerd (is dat de dealer?) om te melden dat er iets niet goed lijkt te zijn gegaan.
Succes en hou ons op de hoogte!

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 10 dec 2023, 01:11
door Jeroenvooijs
Ik ben de gene die het onderhoud heeft gedaan bij die auto, maar ik heb vorige week de nieuwe achterwielen (die vervangen zijn door mij) met de voorste wielen verwisseld en nu zijn alle storingen en alle andere gekkigheid weg.
Ik denk dat het iets heeft te maken met de profiel verschil in de oude of nieuwe banden of met de lood index van de banden.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 10 dec 2023, 09:17
door Bmtouring
Verschil is alleen de omtrek, load index gaat over maximale belasting/vervorming bij grote gewichten. Dat laatste zou ik me kunnen voorstellen dat het effect heeft in bochten en met caravans. Niet bij normale snelheid boven de 100.

Omtrek achter was dus groter dan voor. En met voor is de auto aan het werk boven de 100. Van achter krijgt ie wel informatie over de wielsnelheid (ivm abs/antislip etc) en die was dus niet logisch voor de software die de krachtverdeling aanstuurt. Mogelijk dacht die dat je aan het slippen was en probeerde die de mix ICE en electrisch aan te sturen en lukte dat niet.

Met 4wd lock had je misschien andere effecten kunnen proberen want dan werkt dat aansturen anders. Niet dat dat zin heeft, maar het is wel interessant.

Het effect van verschillende omtrekken voor en achter is bij de PHEV onduidelijk. En onlogisch aangezien er geen vaste verbinding is tussen voor en achter. Het zit 'm dus in de software. Beetje slimme software controleert de omtrekken onderweg regelmatig en doet daar wat mee. Deze gaat kennelijk uit van nieuwe banden rondom met een beetje marge voor slijtage.
Maar als je opeens 2 banden vervangt omdat er maar 2 versleten zijn dan heeft ie dat verschil toch al die tijd geaccepteerd (dat de omtrek minder werd dan nieuw) waarom reset ie zich dan niet naar de originele nieuw waarde. Toch niet onlogisch om te denken dat die omtrek langzaam minder wordt en dan opeens weer terug is bij de uitgangspositie (banden vervangen doen we toch al wel zo lang als er auto's zijn) en dat de software daar iets mee moet doen.

Affijn, het is opgelost en de korte weg is dus: bij vervangen van banden alle 4 vervangen. Met als hack dat je misschien met het vervangen van 2 weg komt als je ze vooraan monteert.

Ik had mij bij de huidige banden voorgenomen om ze voor-achter te wisselen om de zoveel km maar inmiddels zijn ze alweer een eind op dus dan maar weer 4 tegelijk. Rijstijl maakt heel veel uit trouwens, in het begin had ik de voorbanden in no-time op en nu zijn ze alle vier min of meer gelijk versleten. De outlander onthaast....

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 10 dec 2023, 17:48
door case
Jeroenvooijs schreef:
10 dec 2023, 01:11
Ik ben de gene die het onderhoud heeft gedaan bij die auto, maar ik heb vorige week de nieuwe achterwielen (die vervangen zijn door mij) met de voorste wielen verwisseld en nu zijn alle storingen en alle andere gekkigheid weg.
Ik denk dat het iets heeft te maken met de profiel verschil in de oude of nieuwe banden of met de lood index van de banden.
Heeft deze auto TPMS sensoren in de velgen? Dan kan het verwisselen voor-achter van de wielen misschien de boordcomputer in de war brengen.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 04 jul 2025, 17:11
door Ton_H
Heb hetzelfde probleem.
Nu ik dit gelezen heb kan ik ook de link leggen naar keuring en 2 nieuwe achterbanden. (Outlander pehv 2014)
Ga dit weekend mijn wielen omleggen.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 04 jul 2025, 21:57
door erichendri
Bedoel je wisselen met voor en achter want dat zal niet werken denk ik.
Het verschil gaat daardoor niet weg.
Beter is 2 nieuwe banden erbij kopen.
Uiteraard wel dezekfde.

Eric

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 05 jul 2025, 12:10
door BoW
In het instructieboekje staat ook banden per 4 vervangen. Zowel het AWD systeem ( aandrijving ) en het ESP systeem ( remmen ) zullen wel in de war kunnen raken van verschillende wielomtrekken dus draaisnelheden.

Ik vermoed zelfs dat moderne 2WD auto's niet meer wegkomen met banden vervangen per 2 vanwege het door de EU verplichte ESP systeem die ook wielsnelheden meet.

Daarom zal het wel extra belangrijk zijn af en toe het bandenprofiel te meten en de banden te verwisselen van voor naar achter en vise versa zodat ze gelijkmatiger slijten.

De Outlander is dus ook geen permanente AWD zoals vaak wordt beweerd. Vanaf ~ 70 km/u tot 125 of 135 km/u ( ligt aan versie ) is het een voorwiel aandrijver. Tel daarbij op de stuurbewegingen van de vooras en dan is het logisch dat de voorbanden harder slijten.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 05 jul 2025, 12:32
door erichendri
Bow, wanneer gaat jouw auto nou in parralel mode als de accu leeg is.
De 2.0 bij ±75 kmh.

Eric

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 05 jul 2025, 20:05
door BoW
Nooit op gelet specifiek met lege batterij maar ik weet dat de koppeling vanaf 65 km/u (GPS of Watchdog) kan inkomen. De snelheidsmeter in het dashboard van in ieder geval mijn exemplaar wijkt bijna 10 km/u af naar boven, wat bij veel andere auto's ook het geval is. Als dat bij jouw Outlander ook zo is, is er geen verschil lijkt mij.

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 05 jul 2025, 21:11
door erichendri
Toch nog een dingetje over banden.
Bij mijn subaru's (2 stuks, 1x handbak en 1x automaat) sleten de voorbanden sneller dan de achterbanden.
Elke 15000 km wisselde ik ze daarom van voor naar achter en van achter naar voor zodat de viscokoppeling niet veel te warm werdt.
Daar hebben meer merken met awd last van.
Scheelde 1,5 tot 2 mm ondanks de permanente awd.
Feit is dat trekkende banden (vooras) snelker slijten dan achterbanden (duwend)

Eric

Re: Gaspedaal blijft hangen boven 100 km/u + lege batterij

Geplaatst: 06 jul 2025, 02:40
door BoW
Mijn Sorento mocht ook maar maximaal 2 mm profiel diepte verschil hebben voor/achter vanwege automatische AWD, maar was een achterwiel aandrijver als er geen reden voor de ECU was AWD te gebruiken. Dat compenseerde denk ik mooi de extra slijtage van stuurbewegingen van de voorwielen want ik heb ondanks trouw opmeten met een digitaal bandenprofiel metertje nooit echte verschillen gezien en banden sleten per 4 gelijkmatig af.

Bij de Outlander zul je denk ik toch echt de wielen af ten toe moeten wisselen van plaats voor/achter om hiervoor al genoemde redenen dat de Outlander in praktijk vaak een voorwiel aandrijver is en de voorbanden met stuurbewegings slijtage dus harder zullen slijten dna de achter banden.