Laden werkt niet

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
annemiek0208
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2022, 13:49

Laden werkt niet

Bericht door annemiek0208 » 23 sep 2022, 15:46

Hoi, ik ben nieuw hier. Vorige week bij dealer in Almere onze auto opgehaald die we bij hun hebben aangeschaft. Een Outlander uit 2015 met 121000 op de teller.
Meteen zaterdag na opladen merkten wij dat hij na 16km rijden al leeg was. Weer opgeladen en weer snel leeg. Uiteindelijk knopje gevonden ( handleiding zat er ook niet bij) waarop we actieradius van batterij konden zien. Na opladen niet veel hoger gekomen dan 24 km. Vervolgens kreeg ik gisteren bij een laadpaal de melding charge interrupted by system malfunction.
Afspraak gemaakt met de garage van de dealer. Ze zouden het ff checken terwijl ik wacht. Ik denk echter dat er meer aan de hand is.
Ik baal enorm dat we in goed vertrouwen de auto hebben gekocht er van uitgaande dat de actieradius toch wel wat meer zou zijn. Heb het gevoel een beetje belazerd te zijn.
Wat zijn de stappen die ik nu het beste kan nemen?
Wat zijn nu de beste stappen

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Laden werkt niet

Bericht door erichendri » 23 sep 2022, 21:05

Bij een mitsubishidealer de accu laten doormeten.
Dit komt dan in een dossier terecht bij de importeur.
Je zit nog veilig, garantie op de accu is 8 jaar en 160000 km meen ik.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Laden werkt niet

Bericht door Bmtouring » 24 sep 2022, 07:31

Welkom, vervelende start met je Mitsubishi. Heb je die bij een Mitsubishi dealer gekocht? En dan zonder handleiding?

24km of 16 echt is volgens mij veel te weinig voor 2015/100k daar zal een lage accu capaciteit uitkomen en dus mogelijk garantie daarop.

Echter, die charge failure lijkt me een indicatie dat er inderdaad meer aan de hand is en dat zal een merk dealer moeten oplossen. Tenzij je de auto voor een zeer lage prijs en zonder garantie hebt gekocht, mag je verwachten dat een PHEV voldoet aan de specificaties.

Hierbij geldt accu capaciteit trouwens, rijbereik is een gevolg van dat plus rijstijl en omstandigheden. Bij een nieuwe accu rijden de meesten zo'n 40km na enige oefening (rustig rijden, uitrollen etc) . Maar je kunt 'm ook na 20 al leegtrekken (snelweg volgas bijv) De indicatie in je schermpje is een schatting op basis van het rijgedrag de dag(en) ervoor. Precies weet je het pas als je de dagteller op nul zet (knopje ingedrukt houden) bij vertrek met volle accu.

Normale vermindering van capaciteit is afname tot een X percentage van nieuw in genoemde tijd of gereden afstand. Die X weet ik even niet maar die staat elders op dit forum wel. Dus lineair uitrekenen van vol tot X in de tijd tot nu en je hebt een idee wat de accu zou moeten kunnen.

Maar nogmaals, je leverancier moet gewoon een auto leveren die presteerd zoals je mag verwachten en dat is in ieder geval geen charge failure ellende.
Als dat opgelost is en je accu zit nog op het randje van die garantielimiet kun je wel de mazzel hebben dat je er een nieuwe accu uitsleept. En dan zit je goed want dan is de auto als nieuw. Al het andere aan de auto is met 105k nog niet versleten mag je verwachten. En is bovendien niet zo kostbaar om te vervangen.

Die accu garantie is van Mitsubishi de fabrikant, jouw dealer heeft daar geen kosten aan, zie ook elders op dit forum voor een lang topic daarover en de ervaringen van berijders.

Handleiding is te downloaden. De gewone via Mitsubishi (account maken) geloof ik. Misschien de PHEV versie nu ook maar anders is daar op dit forum ook wel ergens een link naar.

annemiek0208
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2022, 13:49

Re: Laden werkt niet

Bericht door annemiek0208 » 24 sep 2022, 07:47

Hoi dankjewel. Ja bij merkdealer gekocht. Ik heb volgende week een afspraak gemaakt en wil een meting. Ik rij erg rustig en hou de km bij die ik rij op volle batterij. Hopelijk werkt de dealer mee. Dank voor de tips

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Laden werkt niet

Bericht door Bmtouring » 24 sep 2022, 21:22

Mooi, dan heb je een serieuze leverancier en geen Teun de beun met een verlopen bovag bordje aan de gevel van de vorige huurder.

De dealer (nou ja, Mitsubishi) heeft een archief van die auto, met daarin de staat van de accu bij elke beurt die die auto in het dealernetwerk heeft gehad. Gebruiker PHEVIkj schrijft vaak positief over dealers, misschien goed wat berichten van hem door te snuffelen. Hij kent ook de handleidingen uit z'n hoofd dus als je het echt niet kunt vinden is er nog hoop.

Genoeg te lezen hier op het forum, let wel even op de datums bij berichten. Toen de auto nog nieuw was op de markt was het kennelijk druk hier, en sinds onlangs (autos uit de lease op de markt) is er een opleving. Veel oude info nog steeds van toepassing en aardig wat nieuwe info over de staat van nu, zoals de accu.

Plaats reactie