Kosten startaccu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helddi
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2013, 19:05

Kosten startaccu

Bericht door Helddi » 12 sep 2022, 14:52

Mijn startaccu lijkt niet meer goed. Gisteren met behulp van WW weggekomen. Had net te weinig stroom om op ready te komen. Kijk nu na 8,5 jaar en 200.000 km toch naar een andere. Ook bij de dealer om de prijs gevraagd: €639!! Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Heeft iemand ervaring met de kosten van een startaccu?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Kosten startaccu

Bericht door JohanvdH » 13 sep 2022, 13:13

Ik heb die van ons zelf vervangen door een accu die ik bij Winparts.nl heb besteld (70 euro).
Installatie is prima te doen. Wel even een aanpassing gemaakt om de ontluchtingsslang aan te sluiten (want de accu zit onder de laadvloer).

Opletten bij bestellen: Niet alle volgens de site passende accu's hebben de passende accupolen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Kosten startaccu

Bericht door JohanvdH » 13 sep 2022, 13:32

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 446
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Kosten startaccu

Bericht door Bmtouring » 13 sep 2022, 16:56

Die via Mitsubishi is op heilige Japanse grond gekweekt in originele Bonsai stijl met duizend maal gefilterd en door twintig gecertificeerde monniken heilig verklaard water gevuld. De platen zijn van uitzonderlijk ruikend metaal dat heel erg lijkt op wat er in elke andere accu zit maar doordat er aan deze is geroken door een ander contingent zeer heilige monniken op een andere uitzonderlijk heilige berg waar je alleen op je slippers naartoe kan, zijn ze ergens beter voor.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de auto graag dezelfde accu wil hebben omdat de electronica daarop is ingesteld qua laden (elke dag om 14u was het toch?) en bijbehorende verandering in prestatie over tijd.

Mijns inziens maakt het in de echte wereld geen fluit uit wat je daarin zet mits je dezelfde waarden aanhoudt. Dus voltage (allicht) en Amperage (anders is de laadtijd langer of korter dan de auto zou kunnen snappen) en koudstart vermogen (mate waarin de accu in korte tijd vermogen kan leveren om het motortje te starten). Hou de inbouwmaten in de gaten, anders past het niet.

Grotere capaciteit heeft geen zin, klein is juist goed omdat die snel weer vol zit. Behalve het EV systeem op gang brengen doet dat ding volgens mij weinig. Zelfs de radio/binnenverlichting/ventilator/raambediening doet ie niet want dat gaat allemaal meteen uit bij uitzetten EV systeem. Kan dat mis hebben maar niettemin: een grotere accu (past toch niet) plaatsen levert niks op m.i.

Elke accumaker levert accu's met die waarden tegenwoordig. Destijds ook al maar goed, kan me ook wel voorstellen dat de fabrikant het graag in eigen hand houdt.

Voor mijn gevoel vergelijkbaar met een apparaat dat in een vervlogen tijdperk is gemaakt en waarvoor je nog onderdelen zoekt. De specs van dat onderdeel waren toen top van het kunnen en tegenwoordig standaard zonder meerprijs. Maar produceren en distribueren van een verouderd onderdeel kost meer dan het ding waard is. Maar ja, de technische voorwaarden herschrijven of aanpassen voor een oud model auto brengt niks op voor de fabrikant dus laat het maar zo.

Volgens mij zijn die 500 euro lucht nog niet eens voor de dealer ook, helemaal zuur want die moet het uit zien te leggen.

Ik ben - kom d'r maar in PHEVikj - niet tegen dealerwerk tegen enige meerprijs maar met dit soort flauwekul doen ze hun geloofwaardigheid geen goed.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Kosten startaccu

Bericht door JohanvdH » 14 sep 2022, 19:58

In de Prius 2 was het vervangen van de 12V accu ook al een dure aangelegenheid.
Daar werkte een Varta accu jarenlang prima.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Kosten startaccu

Bericht door GeraldPHEV » 11 nov 2022, 23:20

Hallo Johan,
Mijn 12v accu lijkt er ook aan te zijn.
Werkt die bosch accu goed bij jou?
En wat is dat ontluchtings systeem waar men het over heeft...

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Kosten startaccu

Bericht door JohanvdH » 14 nov 2022, 09:05

Die Bosch accu werkt prima (maar het is natuurlijk ook nog niet echt winter geweest).
Ik heb de ontluchtingsslang met een verloopnippel uit een tuin besproeisetje aangepast waardoor het op de Bosch accu past.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Kosten startaccu

Bericht door JohanvdH » 14 nov 2022, 09:17

download/file.php?mode=view&id=2602&sid ... 57e0b6aab6

Gewoon ff kijken onder de laadvloer. De slang moet op de nieuwe accu passen en daar is dus een verloopje voor nodig.
De foto is van de originele accu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

NoAcars
Forumlid
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Kosten startaccu

Bericht door NoAcars » 30 nov 2022, 11:15

Dag Johan,

Ik zie bij die Bosch accu van Winparts niet waar daar het ontluchtingsnippeltje zit. Is deze aanwezig op die accu? Zou je een foto willen plaatsen van je huidige Bosch? En heb je wat meer gegevens over dat verloopje? Thanks so much
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 446
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Kosten startaccu

Bericht door Bmtouring » 01 dec 2022, 17:30

Lees je even in over dat slangetje. Als jij dan tot de conclusie komt dat het van groot belang is, dan moet je dat vooral goed regelen.

Mijn ervaringen; dat is er om eventueel ontsnappende vloeistof af te voeren naar de straat. Als er iets uit loopt dan is dat zuur en dat moet niet op blik komen want dat vreet de verf weg en dan heb je een roestbobbel.

In het echt komt het zelden tot nooit voor dat een accu gaat lekken door dat slangetje. Dat gebeurd namelijk pas als de accu overladen wordt met een te hoge spanning voor te lange tijd. En dan 'kookt' de accu droog en moet er volume weg uit de gesloten kast. Daar is dat slangetje voor. Die moet dus de straat op kunnen druppelen, niet naast de accu.

'koken' (dat heet zo omdat je het zelfs kunt horen) van een accu lukt niet zomaar, daarvoor moet de laadspanning te hoog zijn (onwaarschijnlijk in de PHEV aangezien die de accuspanning dagelijks checkt en electronica daarnaar handeld). Of de accu is aan z'n eind (vloeistof erin verdampt, dus geen vloeistof door dat slangetje) en kan het allemaal niet meer aan. Merk je al voor dat het echt dramatisch wordt want dan komt het EV deel ook niet meer op gang in de koude winterochtend.
Of de accu is fysiek kapot, dan komt er ook zuur uit. Wederom onwaarschijnlijk in de PHEV want montageplek/kap erover/geen geknutsel met zwaar materieel in de buurt.

In de echte wereld komt het dus m.i. zelden tot nooit voor dat je dat slangetje nodig hebt. Vele auto's hebben dat helemaal niet. Daar waar de accu in een gesloten ruimte staat (BMW achterin/onderin de kofferbak bijvoorbeeld) komt af-fabriek zo'n slangetje voor. Na een paar accuwissels verdwijnt die nogal eens en dat maakt helemaal niks uit. In vele auto's waar de accu in de motorruimte zit zie je dat slangetje helemaal niet, daar zou het dus langs allerlei metaal omlaag druppen. Kan theoretisch wel maar gebeurd niet en als het toch voorkomt is er veel meer aan de hand waardoor die accu toch al niet meer zo belangrijk is.

Goed, als je de PHEV tot het oneindige perfect wilt houden en alle mogelijke problemen wilt uitsluiten, dan moet je zorgen voor zo'n slangetje.

Stel dat de accu gaat borrelen zonder slangetje.
Dan is je accu stuk en levert die te weinig meer in de kou om de boel op te starten (remember: je hebt een giga accu onder je voeten maar het geheel is afhankelijk van een lullig klein 12V accutje met techniek uit het jaar nul. Dat is overigens bij diverse full-electrics nog steeds zo (buurman getuige, ANWB monteur (2x) idem). Te zot voor woorden.
Hopelijk start de boel nog net genoeg op om de klep te openen (zo niet: zie handleiding: noodopening achterklep)
Klep open, vloer opklappen, paar schroeven weghalen (kruiskop, standaard), kappen weg
accu te zien, klein ding.
accu is overleden, ergo: borrelen, dus die moet eruit.
accu weg. (andere accu bestellen online let op de maten zoals gemeld)
blikwerk inspecteren, schoonmaken, eventueel bijwerken met zinkspray/lak waar roest/schade is ontstaan
nieuwe accu opladen en erin zetten (polen met vaseline invetten tegen corrosie op de lange duur) (ik zet er een volgeladen accu in, dan weet ik (en de auto) wat vol is)
zooi terugbouwen
auto starten
klaar.

stel je accu is stuk met slangetje
idem als boven maar dan waarschijnlijk zonder bijwerken. Als dat al nodig was. Wel schoonmaken uiteraard.

Als je het beschrijft lijkt het allemaal ingewikkeld en veel werk. Is het niet, gewoon doen.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Kosten startaccu

Bericht door erichendri » 01 dec 2022, 17:56

Dat slangetje zit er ook voor de gassen die vrijkomen tijdens gebruik van de accu.
De mazda MX-5 had ook een accu met 2 slangetjes, L en R en via t-stukje naar een dopje in de bodem.
Zonder wil je niet weten wat er kan gebeuren.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Kosten startaccu

Bericht door NoAcars » 03 dec 2022, 21:45

Verdampende vloeistoffen? Sorry dat gaat me te ver. Er ontstaat bij de oxi redoxi reacties waterstofgas ten gevolge van elektrolyse van water en dat moet kunnen ontsnappen anders krijg je eerst een bolstaande accu en daarna klapt ie uit elkaar. Inderdaad wil je dat gas niet in de auto hebben, maar overboord dumpen. Want het is in een bepaalde concentratie een explosief goedje.
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Kosten startaccu

Bericht door NoAcars » 03 dec 2022, 21:57

Volgens mij kun je het wel oplossen door een gelaccu te plaatsen met de juiste fysieke afmetingen (ook de polen)
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 446
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Kosten startaccu

Bericht door Bmtouring » 04 dec 2022, 19:35

nee, zelfde proces. Gel accu's zijn niet echt anders, de vloeistof is gel, helpt tegen problemen bij omvallen en maakt dat je de platen dichter bijelkaar kunt monteren, dus meer ampere's in dezelfde ruimte. Echt anders zijn LiPo en dergelijke, die kunnen andere kunstjes en zijn zinvol in sommige toepassingen. Niet in de PHEV, zie onder.

Maar dat gas ontstaat pas bij overladen, niet bij normaal gebruik. Er zijn legio auto's zonder slangetje, verschil is dat die in een geventileerde ruimte (motorruimte voorin) staan.

langdurig overladen (te hoge laadstroom) kan ontstaan als je lang laadt met kapotte dynamo (die de laadspanning niet terugschroeft zodra de accu vol raakt).
Dus alvast niet bij de outlander vermoed ik zo want die laadt de 12V accu volgens mij niet op rechtstreeks uit de dynamo maar uit de hoofdaccu met het BMS als controleur. Heel wat anders dan ouderwetse dynamos met gelijkrichter die de fout in gaan. Komt voor op boten, met veel en ver ontladen en oude apparatuur die die extremen moet oplossen in beroerde omstandigheden.

Je accu in de outlander heeft geen zak te doen, zelfs niet de motor starten. Die gaat gewoon door ouderdom stuk en niet door te diepe ontlading en extreme situaties (overladen/heet/koud/fysieke klappen).

raar maar waar: dat hele high-tech accupakket met allerlei moderne chemische zooi erin is geheel afhankelijk van een prehistorisch lood-accu'tje om de electronica op te starten.... Die laatste zou je eventueel kunnen vervangen voor wat moderners. Dat gaat het langer mee, kan het kleiner zijn, is het ontladen niet erg en zo voorts..... Maar er zit niet voor niks zo'n lood accu in: het is goedkoop en betrouwbaar, compact genoeg, verouderd geleidelijk en is dan een keertje op z'n eind. Vervangen voor een nieuwe en je kunt er weer vele jaren verder mee. Dat ding is zo simpel, het heeft zelfs geen zin om regelmatig de capaciteit te meten want dat kost meer dan gewoon recyclen en vervangen.

Zoek online een vervanger, van belang zijn afmetingen en locatie van de + en - pool (ivm aansluitklemmen en hun locatie in de auto). Amperage mag iets meer zijn maar hoeft niet. Veel meer heeft geen enkele zin (als het al kan met die afmetingen) want de output blijft gelijk. Het ding zou langer die output vol kunnen houden maar dat heeft in de PHEV geen functie. (dat werkt bij een gewone auto wel als je bijv. de radio lang aan laat bij stilstaande motor) maar grote inhoud vereist langere laadtijden dus die grotere accu is niet per se een goed idee. Sterker, als je veel korte ritjes rijddt in een ICE auto, kun je beter een kleinere accu plaatsen. Goedkoper en sneller weer vol. Startcapaciteit (CCA waarde) is belangrijker dan inhoud.

Voor de PHEV dus: zelfde formaat en lay-out, gelijke A en monteren maar. Inleren niet nodig, dat is voor auto-electronica die wel de degradatie berekend maar het niet zelf kan vaststellen (BMW o.a.) en dus blijft zeuren om een nieuwe accu terwijl die al vervangen is en de stroomvoorziening prima aanwezig is.

Plaats reactie