Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Shadogowah

Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door Shadogowah » 31 mei 2022, 12:47

Hallo,

Dit is een vraag voor degenen onder u die met uw PHEV's op roadtrips door Europa zijn geweest.

Ik ga de mijne gebruiken om deze zomer voor het eerst naar Spanje en terug te rijden. Ik ben van plan om te stoppen en openbare laadstations te gebruiken wanneer ik kan. Dit lijken meestal Type 2 te zijn.

Ik heb helemaal geen ervaring met het gebruik van openbare laadstations. Ik laad de auto altijd thuis en ik weet dat ik een soort adapter nodig heb om Type 2 laadstations te gebruiken.

Ik zie dat er grofweg drie opties zijn:

1. Een compacte adapter om aan de ene kant aan de kabel van het laadstation te bevestigen en aan de andere kant een mannelijke Type 1.
Type 2 Naar Type 1 Verloopstekker Elektrische Auto 32 Ampère
https://www.bol.com/nl/nl/p/type-2-naar ... 082855082/

2. Een lange kabel met een vrouwelijke Type 2 aan de ene kant en een mannelijke Type 1 aan de andere kant.
Type 1 oplaadkabel voor Type 2 laadstation
https://www.amazon.nl/gp/product/B09KZLPQ9S

3. Een korte adapterkabel (0,2m) ook met vrouwelijk Type 2 aan de ene kant en mannelijk Type 1 aan de andere.
Type 2 tot type 1 EV Plug adapter
https://www.amazon.nl/gp/product/B07T23X7X7

Optie 1 en 3 zijn alleen nuttig als het laadstation niet alleen op het stopcontact bestaat en al is voorzien van een Type 2 kabel. Voor zover ik kan zien op straat, komt dit relatief vaak voor. Maar als het laadstation een kabel heeft, lijkt optie 1 erg handig.

Optie 2 is de enige mogelijkheid als het laadstation geen kabel heeft.

Wat is jouw ervaring met dit probleem als je buiten Nederland reist en (meestal) snelwegen gebruikt? Wat is de beste optie om te kopen?

Bedankt

erichendri
Sponsor van dit forum

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door erichendri » 31 mei 2022, 15:49