Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Shadogowah

Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door Shadogowah » 31 mei 2022, 12:47

Hallo,

Dit is een vraag voor degenen onder u die met uw PHEV's op roadtrips door Europa zijn geweest.

Ik ga de mijne gebruiken om deze zomer voor het eerst naar Spanje en terug te rijden. Ik ben van plan om te stoppen en openbare laadstations te gebruiken wanneer ik kan. Dit lijken meestal Type 2 te zijn.

Ik heb helemaal geen ervaring met het gebruik van openbare laadstations. Ik laad de auto altijd thuis en ik weet dat ik een soort adapter nodig heb om Type 2 laadstations te gebruiken.

Ik zie dat er grofweg drie opties zijn:

1. Een compacte adapter om aan de ene kant aan de kabel van het laadstation te bevestigen en aan de andere kant een mannelijke Type 1.
Type 2 Naar Type 1 Verloopstekker Elektrische Auto 32 Ampère
https://www.bol.com/nl/nl/p/type-2-naar ... 082855082/

2. Een lange kabel met een vrouwelijke Type 2 aan de ene kant en een mannelijke Type 1 aan de andere kant.
Type 1 oplaadkabel voor Type 2 laadstation
https://www.amazon.nl/gp/product/B09KZLPQ9S

3. Een korte adapterkabel (0,2m) ook met vrouwelijk Type 2 aan de ene kant en mannelijk Type 1 aan de andere.
Type 2 tot type 1 EV Plug adapter
https://www.amazon.nl/gp/product/B07T23X7X7

Optie 1 en 3 zijn alleen nuttig als het laadstation niet alleen op het stopcontact bestaat en al is voorzien van een Type 2 kabel. Voor zover ik kan zien op straat, komt dit relatief vaak voor. Maar als het laadstation een kabel heeft, lijkt optie 1 erg handig.

Optie 2 is de enige mogelijkheid als het laadstation geen kabel heeft.

Wat is jouw ervaring met dit probleem als je buiten Nederland reist en (meestal) snelwegen gebruikt? Wat is de beste optie om te kopen?

Bedankt

erichendri
Sponsor van dit forum

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door erichendri » 31 mei 2022, 15:49

Sowieso kan onderweg opladen duurder zijn dan op benzine te rijden en vergeet de laadtijd niet.
Las wel ergens dat je in Spanje je auto gratis kan laden als daar winkeld in de supermarkt.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door case » 31 mei 2022, 19:24

Shadogowah schreef:
31 mei 2022, 12:47
Hallo,

Dit is een vraag voor degenen onder u die met uw PHEV's op roadtrips door Europa zijn geweest.

Ik ga de mijne gebruiken om deze zomer voor het eerst naar Spanje en terug te rijden. Ik ben van plan om te stoppen en openbare laadstations te gebruiken wanneer ik kan. Dit lijken meestal Type 2 te zijn.

Ik heb helemaal geen ervaring met het gebruik van openbare laadstations. Ik laad de auto altijd thuis en ik weet dat ik een soort adapter nodig heb om Type 2 laadstations te gebruiken.

Ik zie dat er grofweg drie opties zijn:

1. Een compacte adapter om aan de ene kant aan de kabel van het laadstation te bevestigen en aan de andere kant een mannelijke Type 1.
Type 2 Naar Type 1 Verloopstekker Elektrische Auto 32 Ampère
https://www.bol.com/nl/nl/p/type-2-naar ... 082855082/

2. Een lange kabel met een vrouwelijke Type 2 aan de ene kant en een mannelijke Type 1 aan de andere kant.
Type 1 oplaadkabel voor Type 2 laadstation
https://www.amazon.nl/gp/product/B09KZLPQ9S

3. Een korte adapterkabel (0,2m) ook met vrouwelijk Type 2 aan de ene kant en mannelijk Type 1 aan de andere.
Type 2 tot type 1 EV Plug adapter
https://www.amazon.nl/gp/product/B07T23X7X7

Optie 1 en 3 zijn alleen nuttig als het laadstation niet alleen op het stopcontact bestaat en al is voorzien van een Type 2 kabel. Voor zover ik kan zien op straat, komt dit relatief vaak voor. Maar als het laadstation een kabel heeft, lijkt optie 1 erg handig.

Optie 2 is de enige mogelijkheid als het laadstation geen kabel heeft.

Wat is jouw ervaring met dit probleem als je buiten Nederland reist en (meestal) snelwegen gebruikt? Wat is de beste optie om te kopen?

Bedankt
Wat erichendri zegt klopt; opladen (vooral snelladen) kan duurder zijn dan op benzine rijden.
Als je gaat opladen zijn er twee mogelijkheden:
1. Snelladen, dit doet de Outlander met een Chademo aansluiting. Omdat bij snelladers de kabel altijd aan de laadpaal vastzit, moet je er dus een zoeken met Chademo aansluiting.
2. Normaal laden: hiervoor gebruik je een Mennekes(type2) naar Yazaki(type1) laadkabel, die, als het goed is met de auto is meegeleverd. Dit is wat jij bij optie 2 beschrijft. De gangbare aansluiting voor openbare laadpalen is de Mennekes stekker.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 01 jun 2022, 13:22

Met charge laadt de generator ook de accu tot 80%.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

Shadogowah

Bericht door Shadogowah » 06 jun 2022, 14:45

Bedankt.

Ik begrijp dan dat het niet de moeite waard is om de auto in openbare laadstations te laden voor lange ritten, maar gebruik gewoon de SAVE-modus als het plan bestaat uit het inrijden van een stad of omhoog in een bergpas.

klungel

Bericht door klungel » 25 sep 2025, 14:58

Zon adapter kan je bestellen bij ali express: https://nl.aliexpress.com/item/10050068 ... 5262325262

Sorry beetje grote link maar van 2 naar 1 voor 24,99 euro

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 25 sep 2025, 16:42

Ben niet zo van de ali en heb die van mij bij

www.evplug.eu. besteld.
Daar heb ik ook een verlengkabel (3x2.5mm²)) besteld en een instelbare 220V thuislader.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 sep 2025, 18:59

Shadogowah schreef:
06 jun 2022, 14:45
Bedankt.

Ik begrijp dan dat het niet de moeite waard is om de auto in openbare laadstations te laden voor lange ritten, maar gebruik gewoon de SAVE-modus als het plan bestaat uit het inrijden van een stad of omhoog in een bergpas.
Voor een iedere rit is het zinvol de batterij vol te laden tegen een stroomprijs van minder dan 50 eurocent per KW, en deze te verbruiken tot de batterij leeg is.

Rondrijden op benzine met een batterij die voller is dan 0 % ( dit is in werkelijkheid 30 % ) kost per % vullingsgraad steeds meer benzine. Met andere woorden, op benzine met save en charge ingeschakeld rijden kost dus meerverbruik tov op benzine rijden met een lege batterij.

Snelladen onderweg is niet erg interessant omdat het 1) duurder is dan 50 eurocent per KW 2) 20 minuten stilstaand opladen wordt verbuikt in 20 minuten EV rijden.

Een van de weinig nuttige uitzonderingen is als je een laadstation ziet voor je een berg moet oprijden met een caravan, en de batterij is (bijna) leeg.
De auto kan zonder batterijladign boven komen, maar < 60 km/u rijdend en met zeer luidruchtige ICE. Met batterijlading kan dat aan normale caravan snelweg snelheden. Overigens kun je ook stoppen voor een pauze en de ICE laten draaien in charge, dat geeft hetzelfde oplaad effect maar kost benzine. Die je weer zult moeten aanvullen gezien het maar een 45 liter tankje is.

Ik heb tijdens mijn vakantie ritten zonder caravan de auto vrijwel uitsluitend met lege batterij gereden. Doet ie prima. Ik heb een keer een snellader gebruikt om net zoals in mijn betoog hierboven erachter te komen dat dan na 20 minuten EV snelweg rijden dat ook weer was verbruikt, en duurder was dan op benzine rijden. Een vingeroefening in nutteloosheid, die snelladers zijn voor echte EV.

Met lege batterij rijdend op benzine kon het verbuik zo gunstig als 1:17 l/km worden. In ieder andere mode - Save/Charge/Sport/lock - is het verbruik hoger. Dat komt hoofdzakelijk doordat een lege batterij de minste weerstand geeft aan opladen. Daarom zie je bij een externe lader of snellader ook de snelheid van laden snel teruglopen.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 sep 2025, 19:13

Ik heb trouwens wel een Mennekes kabel gekocht voor opladen aan openbare laders en gebruik die af en toe als ik naar een grotere stad in de omgeving ga en daar wel een aantal uren blijf. Dan kan ik daar in EV heen, en aldaar opgeladen weer in EV terug.

Als de prijs per KW dan op of onder de 50 cent per KW ligt is dat goedkoper dan op benzine rijden dus de moeite waard van de kabel inpluggen en een laadpas hebben ( ik heb geen abonnement want gebruik het maar sporadisch, dus wel een toeslag per gebruik ) De heft van de heen en weer reis is stroom van mijn energieleverancier ( 0.24 cent per KW ) of van de zonnepanelen en zowiezo goedkoper dan benzine.

Dus ik ben wel tevereden met het hebben gekocht van die Mennekes kabel, was niet inbegrepen bij de (gebruikte) auto. Ik heb gelukkig wel gezien dat je hem niet te kort moet nemen, want regelmatig zijn laad apparaten kapot. Dan is het handig zonder de auto te hoeven verplaatsen de stekker in een naastgelegen lader te kunnen steken die wel werkt.....

En EV rijden is natuurlijk ook comfortabeler, al is bij gematigd accelereren met de ICE aan er bijna geen verschil in geluid in mijn exemplaar.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 25 sep 2025, 19:43

Snelladen is meer voor zakelijke rijders die die prijs vergoed krijgen en ht is onder wrktijd tijdens pauze of mail doornemen.
Particulier staat dar alleen om een beetje te laden om thuis te komen.

Apart dat die mennekes kabel niet bij de auto meegeleverd werdt, was bij mij wel.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 sep 2025, 21:19

Compressor voor reparatiekit en lekke band is ook foetsie. Kennelijk zijn een aantal zaken verpatst tussen lease, import en verkoop in. Er lagen ook versleten niet orginele banden onder, en ik weet van een vorige occassion dat ze soms zo ver gaan gebruike goede banden te verpatsen en sloopbanden er onder te doen. Wat maar een paar tiental euro oplevert. Opgepoetst met bandenzwart in de showroom natuurlijk.

Dat soort dingen verbazen mij niet, ik vertrouw ook op de fabrikant van het merk en het product en niet hoe eerlijk de verkopers zijn. Banden wilde ik zowiezo nieuw, kabel kopen vond ik niet erg, die compressor is wat vervelender.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 25 sep 2025, 22:17

Dus ze hebben je daar een oor aangenaaid. Das niks voor jou toch.
Maar het zal wel apk goed geweest zijn.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 26 sep 2025, 00:56

Met 3 jaar oud hoeft de auto nog geen apk ;)

Die zit er nu wel aan te komen. En wat mij bedtreft, ik ben een domoor die altijd pas echt informatie gaat zoeken NA de koop. Vandaar dat ik geen Instyle+ heb enz.

Maar dat van die banden wist ik wel, verwachhte ik ook en het interesseerde me niks, wilde toch verse banden om mee te beginnen. Die Mennekes kabel ergste niet, hebt hem feitelijk niet eens nodig, de thuislader natuurlkijk wel. En die compressor...wist ik niet.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 26 sep 2025, 09:31

Vaak zijn afleveringsbeurten volgens het fabrieks schema en daar hoeft niks mis mee te zijn.
Maar een auto met slechte banden afleveren mag echt niet.
Ik was in gesprek gegaan.
Vaak betaal je een kleine 500€ afleveringskosten.

De verloopstekker heb ik trouwens aangeschaft omdat je soms laadpalen met een vaste kabel tegenkomt.

Eric

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 26 sep 2025, 10:19

Zo'n verloopding heb ik ook omdat ik soms op de plek van de EV moet laden, die heeft het nieuwere type stekker. Dan krijgt ie dus wel de 16A aangeboden.

Normaal laad ik gewoon met de baksteen op 10A. Ik doe niets met de tijd die ik zou besparen door iets sneller te laden en ook het voorverwarmen kost dan wat accucapaciteit maar ook daarmee kan ik makkelijk m'n dagelijkse ritten doen.

Plaats reactie