voorkant auto schoon maken

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
Plaats reactie
martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

voorkant auto schoon maken

Bericht door martin07 » 05 aug 2021, 07:45

Mijn outlander 2.4 model 2020 gaat gemiddeld 1X per 2 weken door de wasstraat maar aan de voorkant het zwarte piano afdek lijsten en het chroom worden niet schoon. Ga altijd met een doek de hele auto langs en maak zo goed het kan droog verder extra aandacht aan de voorkant maar wat ik ook doe krijg de vliegen die erop zaten niet helemaal weg.
Had eens met een doekje waar aan de ene kant een soort plastic ruwe laag zat over het plastic chroom gegaan. Binnen een paar seconden direct kleine krasjes op het chroom.
Wat gebruiken jullie om de resten van het chroom te krijgen.
Als ik klaar ben met schoonmaken lijkt het dat je niets ziet maar als je van een andere hoek naar de voorkant kijkt zie je toch duidelijk waar de vliegen zaten.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: voorkant auto schoon maken

Bericht door Bmtouring » 05 aug 2021, 09:08

Bij vliegen en ander hard worden vuil altijd inweken. Natte handdoek erover, of 's ochtends vroeg (als de dauw er nog op zit) afwassen.

mechanisch (borstelen, sponsjes, krabben) haalt wel het losse eraf maar het contactoppervlak bereik je daarna pas en daar moet ingeweekt worden.

chemisch moet ook dat laagje bereiken en geeft een vaak vals gevoel van snelheid.

En heb je het er af, dan meteen een waslaagje erover. Echte, niet alleen dat glanslaagje over alles van de wasstraat.

Beetje bijhouden en je ben in een tien minuten klaar met de buitenkant wassen.

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: voorkant auto schoon maken

Bericht door martin07 » 06 aug 2021, 17:54

Moet toch eerst eens kijken of ik hem helemaal goed schoon krijg.
In de wasstraat heb je wel gelijk, eens in de zoveel tijd de auto goed moet wassen en als hij dan helemaal goed schoon is dan een goede waslaag erover.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: voorkant auto schoon maken

Bericht door Bmtouring » 06 aug 2021, 21:19

elders de tip van de klassieke panty: dat is ook mechanisch maar inderdaad zeer licht.

In tegenstelling tot vele poets sites ben ik van mening dat je prima deel voor deel kunt doen. Je hoeft echt niet te wachten tot je tijd, energie, motivatie en allerlei spulletjes met mooie namen en hoge prijzen bijelkaar hebt voor je je auto goed kunt krijgen. Gewoon een stuk aanpakken wat op je pad komt en waar je tijd en zin in hebt op dat moment.

Belangrijkste is wat jij nu hebt gezien: voorkant auto en spiegels. Daarna bijvoorbeeld de onderzijde portieren en 'skirts' want daar spettert vuil tegenop.

De rest is makkelijk: achterklep, portieren en dak. Zij (!) ramen zet ik ook in de was. evenals de binnenkanten van de portieren en achterklep. Dan is het ook zo schoongemaakt.

Je koopt 1 x een goede auto- (of nog beter: boten-) was en een goede shampoo. Goed is voor mij: langwerkend en makkelijk op te brengen. En niet ontvettende shampoo anders werk je het er zelf af. (ik gebruik collonite marine wax en megiairuiirs gele autoshampoo omdat dat zo uitkwam en ik krijg het haast niet op)

Zodra de vliegjes weer meer vergen dan afwassen met zo'n washandschoen (na inweken) is het tijd voor een laagje nieuwe was. De rest van de auto is misschien twee keer per jaar nodig.

toen ik 'm net had heb ik er wel veel tijd aan besteed om ook alle hoekjes en gaatjes schoon te maken (portieren, scharnieren, achterklep bovenlangs, achterlichten groene randjes, rubbers en motorruimte. Daarna nooit meer hoeven doen. Tip: zo'n ronde dikke witselkwast in wat sop dopen en zo al die randjes af. Daarna afspoelen en klaar.

Interieur stofzuigen met een simpele kwast voor alle randjes en hoekjes, supersnel klaar en de details maken het verschil. Stofzuiger met zo'n slangetje van de aksjun voor tussen de stoelen, vooral achterin zitten onder de bank speciale magneten voor kruimels, lego en frietjes.

Nog een laatste tip dan: als je de auto afdroogd met zo'n wollige microfiber doek, gebruik die dan (vochtig, niet druipnat) ook voor je interieur. Dat haalt alle stof makkelijk weg, gaat vlot en laat een matte look achter die niet gevoelig is voor vingerafdrukken.


oeps, nou lijkt het toch weer een groot project. sorry.

Plaats reactie