Pagina 1 van 1

B0 t/m B5

Geplaatst: 11 jun 2021, 17:25
door Bmtouring
Nou was ik al bekend met de B3 of B5 keuze door de pook naar achteren te tikken. Niet te snel achterelkaar, dat werkt niet.

En via de flippers kun je B2 t/m B5 op en neer kiezen. En bij (rechts) vasthouden terug naar D zonder B

Je kunt echter ook naar B1 en B0 zo lang je langzaam rijdt kun je dus van D (vergelijkbaar met B2) nog verder terug en dan sta je er versteld van hoe lang de Outlander uit kan rollen. Had het al eens geprobeerd door 'm in N te zetten maar ja, dan moet je steeds terug naar D

Helaas springt ie wel weer terug naar B2 boven een bepaalde snelheid en kun je 'm dan niet terug naar B0 krijgen.

Best jammer want eigenlijk is de PHEV met z'n electrische pompjes voor remmen perfect in staat om lang uit te rollen in z'n 'vrij'. Dat was immers altijd het argument tegen een auto in z'n vrij uit te laten rollen: dan zou de rembekrachtiging het niet meer kunnen bijbenen. En bij automaten werkt de koeling dan minder doordat er minder hard rondgempompt wordt. Nooit werkelijk vastgesteld overigens, zal wel met risico-beperking te maken hebben voor als er iemand van een berg af dendert en dan een noodstop moet doen, of de snelheid verkeerd inschat en de bocht uit vliegt of zoiets.

Voor normale situaties als een afslag verderop terwijl je 105 rijdt, kun je veel eerder uit rollen dan je zou denken.

Je regenereert dan niet, klopt, maar dat levert toch al bar weinig op en per definitie minder dan wanneer je dat niet via langer aandrijven, dan regenereren terug moet krijgen.

Zou toch mooi zijn als je dat B gedrag gewoon als default kunt instellen in plaats van die flipperflauwekul. Nu veranderd de karakteristiek van de auto steeds (bij volle accu en B5 is dus geen B5 bijv) en dat vind ik minder prettig.

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 11 jun 2021, 17:30
door case
B1 en B0 kun je wel instellen, maar die standen werken niet samen met de cruise control. CC aan -> B2 of hoger.
Niet vreemd: als je met B0 een helling afgaat, wordt er niet geregeneremd, en ga je steeds harder naar beneden; dan kan de CC de snelheid dus niet meer vasthouden.

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 12 jun 2021, 08:27
door Bmtouring
He, dat is me niet opgevallen. Dat het niet aan de snelheid ligt maar aan de CC, bedankt voor de tip.

heb ik weer wat te doen tijdens de dagelijkse commute

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 12 jun 2021, 09:52
door martin07
Ik flipper veel als ik naar beneden rij als de snelheid 70 km per uur moet zijn zorg ik naar beneden dat ik 70 km heb. Als ik onder de 70 km per uur kom ga je een standje lager zeg van B4 naar B3 of nog iets lager verder kan dit tussen de B0 of B5 zijn in Nederland zul je niet zo vaak gebruik hiervan maken maar rond Paderborn Duitsland gebruik ik het vaak.
Flipper ook vaak als ik bij een stoplicht kom probeer de remmen niet te gebruiken.
Is een kwestie van aanwennen hoe ze gebruikt.

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 12 jun 2021, 17:28
door Bmtouring
Een nieuwere versie zou zonder flippers kunnen door het gaspedaal 'liften' ook te gebruiken als proportionele rem. Dus niet aan/uit in diverse standen zoals nu maar variabel naar gelang de stand van je pedaal. Dan kun je echt met 1 voet alles doen. En dan 1 knop op je stuur om de snelheid vast te zetten in de CC en klaar. dus niet eerst cc aan, set kiezen, wachten tot ie 'm heeft en dan pas gas los. maar direkt: tik en vast. Ideaal als er zo'n afstandsradar CC aan zit maar ja, die heb ik niet.

ach, dit ding is best goed voor 2014 (ontwikkeling 2012+ dus) en de nieuwsten zijn zoveel slimmer niet.

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 12 jun 2021, 22:22
door erichendri
Met je rempedaal kun je ook genereren.
Hoe harder je trapt des te meer genereer je.
Tot je bij een weerstand komt, dan pas ga je je remblokken gebruiken, kan ook geen kwaad eigenlijk ivm aanwezige roest.
Heuvel af gebruik ik de B1-5 ook, na gelang de steilte.
Verder rij ik altijd op B nul.
Doet hij bij volle accu ook.

Eric

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 16 jun 2021, 13:41
door RX-Men-8
Inderdaad, de remblokken knijpen niet op de remschijven als er nog regeneratie mogelijk is, dus (licht) remmen of flipperen maakt onder de streep niks uit behalve dat je remlicht brandt (en dat had slimmer kunnen zijn, maar is traditioneel en underengineered). Kijk naar je power meter en je kunt het ook zien.

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 01 jul 2021, 08:33
door martin07
Had eens een YouTube filmpje gezien over het remlicht tijdens gebruik van in de B stand als je naar beneden rijd als ik mij niet vergis zeiden ze dat het remlicht werkt als je in B5 zit.
Zou ook niet zo vreemd zijn de auto remt dan sneller af dan alleen als de voet van het gas is.

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 01 jul 2021, 10:52
door PHEVlkj
Niet alle Youtube filmpjes zijn waar :-)

Zeker bij de oudere auto's (in ieder geval bij die van mij uit 2013 en 2014) werkt die relatie tussen B stand en remlicht niet....
Dus geen remlicht bij B5 of welke dan ook.

Daarom ben ik al vrijwel van af het begin gestopt met al dat geflipper. Bekijk jezelf eens (denkbeeldig :-) ) vanaf een afstandje en het zier er een beetje belachelijk uit en levert vrijwel niets op aan regeneratie. En het is gevaarlijk voor de achterliggers.
Daarom gebruik ik ook altijd het rempedaal voor de regeneratie, net als erichendri. Dus licht remmen zonder dat de blokken worden gebruikt. Daarnaast rijd ik altijd in D omdat de auto daar standaard op staat en ik geen zin heb om steeds na te denken of de auto wel op B0 heb gezet.

Alleen alleen in de (steile) bergen en heuvels heeft het wel zin en is het noodzakelijk voor je eigen veiligheid. Daar gebruik ik het dan ook zeker, ook met de flippers.

Ik stel de volgende test voor, voor de flipperaars:

1. Rijdt een vaste route waar je het bereik gewoon via de B5 flipper oplossing voor het remmen. Kijk daarna wat het resterende elektrische bereik op het dashboard is.
2. Rijdt dezelfde route op D (of B2) en rem licht (zonder de blokken te gebruiken) bij. Kijk daarna wat het resterende elektrische bereik op het dashboard is.
3. Rijdt dezelfde route op D (of B2) en let nergens op bij het remmen. Kijk daarna wat het resterende elektrische bereik op het dashboard is.

Als het veel uit zou maken zou je bij 1 een hoger resterend bereik moeten hebben dan bij 2 en 3. Optie 2 is in ieder geval veel veiliger voor je mede weggebruikers, want dan gaat gewoon het remlicht aan. Ook bij licht remmen.

Als er geen verschil is zit je dus voor niets de hele dag te flipperen :-)

Mijn ervaring na 170.000 kilometer met een Outlander PHEV is dat het allemaal niet zo veel uitmaakt en een heel gedoe is bij het rijden. Want hoeveel extra energie kun je helemaal terugwinnen in seconden remmen op B5...?
Het belangrijkste item voor het gebruik van de energie is het gebruik van het gaspedaal. Dat iets minderen levert zeker een hoger bereik op.

lkj

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 01 jul 2021, 11:28
door Bmtouring
regeneratie interesseert me ook niet, het gaat me om het rijden met alleen het gaspedaal voor accelereren en vertragen. En dat zou ik liever homogeen willen hebben.
Geflipper om de variatie in decelleratie te verminderen is dan soms wel de moeite waard. B0 zou eigenlijk het meeste opleveren want uitrollen vs op snelheid houden en dan afremmen is een simpele som. Maar bij electrisch nog beter dan bij een ICE want die verbruikt ook bij het uitrollen.

resterende km stand als vergelijking gaat eigenlijk ook niet, zelfs als je dezelfde route meerdere keren in dezelfde stand aflegt levert dat verschillende waarden op. Variatie in verkeer, wind, kachel, airco, raam, dakraam en temperatuur en weet ik wat nog meer de guess-o-meter meeneemt in z'n onnovolgbare wijsheid.

Van mij mag die hele middenconsole ook wel weg, gewoon met knoppen op het stuur zoals de cruise control, flippers of wat ook. De mechanische link van vroeger tussen pedaal, pook en stuur kan weg, maar we houden vast aan de posities van die dingen. Eigenlijk helemaal niet meer nodig.

Waarom is er nog een P én een handrem? die laatse is vaak electrisch, dus een knopje en dus kan dat ook ingeschakeld worden als je 'm in P zet.

Waarom die pook, je gebruikt alleen D of R en dat kan met twee knopjes op stuur of dashboard. De P knop is ook zoiets raars, halve oplossing: je duwt wij een normale automaat van D door R naar P. Hier kun je in D opeens in P. Dat klinkt handig maar levert enorme knallen op als je dat doet terwijl je nog niet stilstaat, combi met handrem en stilstand is m.i. logischer.

awd knop kan ook elders, gebruik je zelden tot nooit.

stoelverwarming zit daar weggemoffeld, kan naar de temperatuurknoppen links / rechts. Al vind ik de klassieke tuimelschakelaar die aan blijft en dus je volgende rit gewoon weer aan staat wel erg fijn. Vaak resetten die 'slimme' knoppen zich allemaal na contact uit.

kun je er ook een bank van maken.

heee?! lijkt wel een amerikaan uit de jaren zestig dan? Geschiedenis herhaalt zich :lol:

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 01 jul 2021, 21:36
door erichendri
Een verbrandings motor verbruikt niks bij afremmen op de motor, er wordt pas weer benzine ingespoten onder de ±1200 toeren.
Uitrollen in zijn vrij verbruikt hij wel, draait dan stationair en verbruikt dan max 1 liter per uur dacht ik.

Eric

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 02 jul 2021, 07:37
door Bmtouring
Eens, maar dan gaat het afremmen bij uitrollen weer te snel en zou je de koppeling in moeten trappen of in z'n vrij zetten en dat is weer gedoe.

Re: B0 t/m B5

Geplaatst: 02 jul 2021, 10:22
door erichendri
Alles is gedoe maar regelmatig handig, onhandig of een uitkomst.

Eric. :mrgreen: