verwarming met climate control

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

verwarming met climate control

Bericht door bruin10 » 15 mar 2021, 10:56

goeiedag
onder de noemer beter goed vragen dan slecht uitvinden
met de instyle+ komt een climate control erbij dus mijn ervaring zegt dan zet hem op bepaalde temperatuur en houd hem daa automatisch op,
nu kwam ik vanmorgen van mijn nachtdienst naar huis buiten temp 5graden maar binnen werd het nu niet echt warm zeg maar als op dit moment de motor/generator aanslaat voor warmte het zij zo maar dat ging dus niet is er een instelling van de vorige eigenaar bijv die dit voorkomt?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: verwarming met climate control

Bericht door Bmtouring » 15 mar 2021, 13:49

Niet helemaal, je kunt wel in de insellingen aangeven waar de luchtverdeling nadruk op legt en of de airco altijd aan (handmatig uit) of altijd uit (handmatig aan) staat.

Buiten dat, als je op 'Auto' drukt regelt het ding de luchtstroom eerst naar beneden tot ie warmte kan geven, dan naar boven en beneden en zo nog wat kunstjes.

Zelf zet ik 'm niet op auto maar altijd met uitstroom naar de ruit en voeten. Met de blazer zet ik 'm dan harder of zachter. En soms naar gezicht en voeten maar dat vind ik niet prettig en dan beslaan de ruiten ook wel weer.

Komt ook omdat ik vaker korte ritjes doe, dan hoeft dat ding niet helemaal op te werken naar warmte genereren, tegen de tijd dat ie dat eindelijk voorelkaar heeft ben ik er al of al weer terug zelfs.

Voorverwarming is wel weer effectief. Als ie het doet tenminste, dat wel.


naast je rechterknie zit het roostertje waar lucht in gezogen wordt en gemeten als basis voor de automatische regeling.

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: verwarming met climate control

Bericht door martin07 » 20 mei 2021, 10:17

Het verschil met de Outlander PHEV 2019 en Toyota RAV 4 2006 moet ik zeggen dat binnenruimte temperatuur bij de RAV beter geregeld is dan bij Mitsubishi
Bij de RAV als het koud weer is voel je binnen 1 km de warmte binnentemperatuur 22
Bij de PHEV binnentemperatuur op 24 na een 5 tal kilometer nog geen warmte als ik even naar de winkel rij
Als ik dan weer in de auto stap en weg rij voel ik wat warmte, heb in de auto altijd de ventilatie op stand 2 staan had ik ook in de RAV 4
Het gebruik van airco en verwarming als de binnen temperatuur op 22 graden staat regelt de RAV 4 deze perfect.
De Outlander totaal niet temperatuur op 22 en airco aan dan voel je gewoon de airco de hele weg.
Zeg maar dat climate control bij de RAV 4 beter geregeld is dan bij de Outlander PHEV dit was.
Het eerste wat mij opviel toen ik van auto wisselende.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: verwarming met climate control

Bericht door erichendri » 20 mei 2021, 10:54

Bij plug-ins en ev's werkt de kachel/ventilator veel meer op eco.
Maw, werking is minder dan bij jouw benzine rav4.
Hoogste ventilatorstand is veel lager dan bij de rav4.
Warmte is bij een benzinemotor een afvalproduct, daarom ook een grote radiateur voorin de auto.
Deze warmte kost je 30% van je benzine verbruik bv.
Als je op EV rijdt kost het stroom dus actieradius.
Ik zet alleen de airco aan als het nodig is.
Bij regenachtig weer zet ik de ventilator wat hoger, dat helpt ook.
Werkt dat niet, dan zet ik even de airco aan.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: verwarming met climate control

Bericht door PHEVlkj » 20 mei 2021, 20:22

@martin07

Ik zie in een ander topic dat je vaak de ECO knop gebruikt.

Dat heeft veel invloed op het gebruik van de kachel/climate control. En op je gaspedaal. Dus ik zou eens in het menu duiken om de ECO stand zo af te stellen dat de airco en kachel nog wat meer gebruikt worden tijdens de ECO stand.

Ik ben al na een paar maanden gestopt met het gebruik daarvan. Om om de beslagen ramen bijvoorbeeld te voorkomen. Ik heb niet kunnen constateren dat het verbruik bijvoorbeeld hoger is zonder ECO knop.

Ik gebruik de airco eigenlijk zo weinig mogelijk en doe zo snel mogelijk het open dak open....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: verwarming met climate control

Bericht door Bmtouring » 20 mei 2021, 21:13

Nog wat: een PHEV is geen benzine RAV.

Een Audi 80 diesel uit 1985 warmde nooit op, een VW T bus van een jaar of 5 geleden met een bepaalde motor ook niet.

Maar de stoelverwarming met prehistorische knopjes die gewoon altijd meteen aan staan is dan wel weer retro-geniaal van de PHEV!

Plaats reactie