Pagina 1 van 1
Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 12:41
door sonnysnepvangers
Beste
Wij zijn sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Outlander PHEV uit 2015 instel met 130.000km op de teller. Ik zal hier nog foto's posten op een later tijdstip. Hiervoor hadden we een Leaf, 40kw versie maar gezien we een trekhaak nodig hadden en wat meer ruimte was de Outlander een perfecte keuze.
Enige nadeel is de accu die is nog 25,1 AH helaas maar dat wil zeggen dat hij wel in garantie kan worden vervangen. Ik heb met PHEV Watchdog gekeken maar snap een aantal dingen nog niet. Mogelijk dat jullie hier helderheid in kunnen scheppen (ook hiervan zal ik foto's posten)
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 14:05
door trancedrift
Welkom!
Dat zie je niet vaak, van vol elektrisch terug naar hybride. Ik heb wel veel mensen gezien die van plug in hybride terug naar vol benzine/diesel gaan, en natuurlijk de hybride naar vol elektrisch.
Laat ons weten wat je in de Watchdog app niet snap, we kunnen waarschijnlijk mee helpen.
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 14:27
door sonnysnepvangers
Ja de stap terug was even nodig, de Leaf was gewoon niet meer praktisch te weinig ruimte en geen trekhaak optie. Verder rijdt mijn vriendin 20 km per dag voor haar werk dus dat kan prima met deze auto. Daarnaast hebben we nog een Tesla Model 3.
Hierbij een foto:
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 14:39
door sonnysnepvangers
Hierbij foto's van PHEV Watcher. Wat betekenen de volgende waardes:
BMW's cycle deterioration percent
BMU's secular deterioration percent
Verder ben ik benieuwd of jullie kunnen zien met deze info hoe het met de battery gesteld is? Ik weet dat hij onder de 26 AH onder garantie vervangen kan worden. Maar op het moment dat ze een cell smoothing doen en hij komt er net boven dat wil ik liever niet... Beter in een keer goed dan steeds terug gaan zeg maar.
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 21:30
door RX-Men-8
Welkom en interessante uitdraai,
Dus in het kort lees ik hier 1924 dagen in bedrijf, 2044 laadcycli, 74% elektrisch onderweg geweest, celnummer #2 is het warmst en heeft de laagste spanning. Bruto 25.1 Ah en 96% daarvan is 24.1 Ah. Ik ga die van mij ook maar weer eens meten, en vergelijken.
Ik denk dat je het kunt proberen nog een nieuwe te scoren.
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 22:23
door sonnysnepvangers
Klopt auto is nu bezig met een bmu reset eens kijken wat dat oplevert.
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 22:26
door erichendri
Ik weet niet hoe de onderhouds historie is en waar dat gebeurt is maar ik zou hem gewoon laten testen bij een mitsubishidealer.
Is niet gratis maar deze uitslag staat dan ook gelijk in het logboek van mitsubishi Nederland.
Blijft hij eronder dan heb je geluk en zetten zij de aanvraag voor de nieuwe accu in gang.
Zit hij er net boven heb je pech en kan je het volgend jaar weer proberen.
Eric
Eric
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 12 jan 2021, 22:43
door sonnysnepvangers
Heb hem bij een dealer gekocht. Die gaven aan dat ze balanceren niet konden doen voor afleveren helaas was te kort dag. Wel een rapport dat 25.1 Ah aan geeft. Daarmee ga ik naar plaatselijke dealer en dan even kijken hoe ver we komen. Anders kon ik terug naar de dealer waar ik hem gekocht had.
Zal morgen even foto van het rapport maken
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 09:11
door RX-Men-8
Ter vergelijk:
Battery_Condition_2021-01-13-08-38-41.png
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 09:35
door RX-Men-8
Battery_Condition_2021-01-13-09-15-05.png
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 09:43
door sonnysnepvangers
Ok als ik snel kijk, jou auto heeft veel meer op benzine gereden 36 vs 74.De accu is in veel betere conditie, dat komt denk ik ook doordat deze accu de helft van het aantal oplaadsessies heeft. 25,1 AH vs 33,1 AH is een verschil van 25% slechter ten opzichte van jou status.
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 09:55
door JohanvdH
Een paar keer snelladen zal de accucapaciteit ook geen goed doen.
Verder zoveel mogelijk vol laden en elektrisch rijden om de accu zoveel mogelijk te degraderen.
En dan met de nieuwe accu netjes omgaan

Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 11:09
door sonnysnepvangers
Vanochtend/Vannacht de BMU reset gedaan.
1e keer via Lindqvist method maar geen resultaat zichtbaar, kreeg ook niet de melding dat de auto service nodig had....
2e keer via korte methode gedaan ook geen resultaat zichtbaar, kreeg ook niet de melding dat de auto service nodig had....
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 11:38
door erichendri
De accu reset test kan alleen bij de mitsubishi dealer gebeuren.
Je bent hem dan wel een nachtje kwijt en is misschien niet gratis.
Anders vragen wat er in het logboek staat over de laatste testuitslag.
Is in principe een verplichte jaarlijkse test meen ik als er onderhoud bij de merkdealer wordt uitgevoerd.
IK zou het zeker doen want met een slechtere accu kom je minder ver en je moet vaker laden.
Eric
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 12:15
door sonnysnepvangers
Ik heb een rapport erbij gekregen ik zal deze vandaag even inscannen en hier posten
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 13 jan 2021, 19:03
door sonnysnepvangers
Hierbij het rapport, tevens ben ik vandaag langs de dealer in bergen op zoom gereden. Ze gaan de accu testen en als het onder de 26 zit komt de auto in aanmerking voor een nieuwe accu.
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 14 jan 2021, 11:40
door Besouwke
Ik heb gisteren toevallig contact gehad met mijn dealer (Louwman Breda), mijn Outlander staat op 25,2 AH. Men gaf aan dat ze de capaciteit kunnen testen, duurt 2 dagen. Als hij onder de garantie voorwaarden valt is het testen gratis, zo niet 150 euro.
Is dus wel iets om ff van te voren na te vragen..
Re: Van Leaf naar Outlander
Geplaatst: 14 jan 2021, 11:52
door sonnysnepvangers
Ok top wanneer ga jij? Die van mij staat 0,1 ah lager ben benieuwd naar jou ervaring.