Pagina 1 van 1

Accu verbruik

Geplaatst: 10 jan 2021, 11:25
door Broekkert
Hallo,

Sinds een maand rijd ik een PHEV uit 2015 en er vallen bij een paar dingen op. Ik hoop dat de ervaren eigenaren mij antwoord kunnen geven op mijn vragen.

Allereerst vind ik het een hele fijne auto en rijdt hij heerlijk. Ik rijd er meestal mee naar mijn werk heen en weer. Een rit van ongeveer 25 km enkele reis. In het begin redde ik het net niet volledig elektrisch om mijn eindbestemming te halen. De laatste paar kilometer sloeg de benzine motor aan en gaf hij uiteindelijk een verbruik van nog geen 2 liter op 100km. Sinds ongeveer 1,5 week rijd hij niet meer volledig elektrisch en schakelt hij continue tussen de benzine motor en de accu waardoor ik nu met een volle accu heen en weer rij met een gemiddeld verbruik van 6 liter op 100km. Weet iemand waardoor dit komt? Doet de auto dat vanzelf? Heeft het met de kou te maken? Of heeft het een andere oorzaak?

Is het normaal dat de auto slechts 20km volledig elektrisch kan rijden? Heeft dat met het weer te maken? Is de kans groot dat hij straks met warmer weer meer aflegd?

Alvast bedankt!

Gr. Rick

Re: Accu verbruik

Geplaatst: 10 jan 2021, 12:07
door Edphev
Hoi Rick,

waarschijnlijk rijdt je met de kachel aan?

Re: Accu verbruik

Geplaatst: 10 jan 2021, 12:31
door vulcan750
De kachel pakt veel stroom en bij temperaturen <7° slaat de benzinemotor automatisch aan om de koude accu bij te staan.
Vooral bij korte ritjes kan je beter de verwarming op 15° zetten en eventueel de stoelverwarming aan doen.(als je dit hebt). Dit voorkomt meestal dat de benzinemotor aanslaat.

Re: Accu verbruik

Geplaatst: 10 jan 2021, 14:12
door Broekkert
vulcan750 schreef:
10 jan 2021, 12:31
De kachel pakt veel stroom en bij temperaturen <7° slaat de benzinemotor automatisch aan om de koude accu bij te staan.
Vooral bij korte ritjes kan je beter de verwarming op 15° zetten en eventueel de stoelverwarming aan doen.(als je dit hebt). Dit voorkomt meestal dat de benzinemotor aanslaat.
Dat was het inderdaad :D bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord! Wat ik ook ineens merk is dat de flippers achter het stuur niet altijd dezelfde weerstand leveren. De ene keer is het verschil duidelijk voelbaar in de B5 stand en de andere keer voel ik nauwelijks verschil.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

Re: Accu verbruik

Geplaatst: 10 jan 2021, 14:51
door Edphev
Aan of je accu nog vol is of al wat leger is gereden. Bij een volle accu kan namelijk de terug gewonnen energie niet opgeslagen worden.

Re: Accu verbruik

Geplaatst: 10 jan 2021, 15:27
door PHEVlkj
@broekkert

Je hebt een high tech auto gekocht, dus je zult er niet aan kunnen ontkomen om de gebruiksaanwijzing (op hoofdlijnen) te lezen. :mrgreen:

Het is bijvoorbeeld wel handig als je bijvoorbeeld weet waarom sommige kabels oranje zijn (hoogspanning). En hoe je de auto in vrij moet zetten als je door wasstraat wordt gesleept of even geduwd wordt. En hoe de 4 wiel drive (niet) werkt en hoe de rem werkt (die vraag kwam al op...).

Dat is erg van belang voor je eigen veiligheid en die van eventuele meerijders... Het is een superauto (ik rijd er inmiddels ruim 7 jaar in), maar heeft wel wat eigenaardigheden die je maar beter kunt weten van tevoren.

En wat zoeken op dit forum helpt ook. De zoek functie werkt eigenlijk prima......

Op dit forum is ook veel te vinden voor het geval dat de rijaccu minder prestaties levert dan je zou verwachten. In dat geval kun je bijvoorbeeld (bij een bepaalde minimale waarde) nog 8 jaar (tot een bepaald maximaal kilometrage) recht hebben op een nieuwe accu. De accu wordt bij iedere beurt door de dealer nagemeten en de waarde daarvan in het autodossier opgeslagen. Dus je kunt de laatste meting zo opvragen bij de dealer.

Succes en veel plezier met je nieuwe auto....

lkj

Re: Accu verbruik

Geplaatst: 10 jan 2021, 17:44
door Broekkert
Bedankt voor je tips! Ik was inmiddels al aan het lezen :mrgreen:

Re: Accu verbruik

Geplaatst: 13 jan 2021, 11:23
door sonnysnepvangers
Broekkert schreef:
10 jan 2021, 14:12
vulcan750 schreef:
10 jan 2021, 12:31
De kachel pakt veel stroom en bij temperaturen <7° slaat de benzinemotor automatisch aan om de koude accu bij te staan.
Vooral bij korte ritjes kan je beter de verwarming op 15° zetten en eventueel de stoelverwarming aan doen.(als je dit hebt). Dit voorkomt meestal dat de benzinemotor aanslaat.
Dat was het inderdaad :D bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord! Wat ik ook ineens merk is dat de flippers achter het stuur niet altijd dezelfde weerstand leveren. De ene keer is het verschil duidelijk voelbaar in de B5 stand en de andere keer voel ik nauwelijks verschil.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
Regeneratie bij volle batterij gaat niet, rij zelf naast de Outlander een tesla die kan 70kw regeneratie leveren maar dat is pas bij goede temperatuur van batterij en als er een x aantal % uit de batterij is. Zoals al beschreven is dit een enigszins complexe auto.