Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 16 dec 2023, 22:53

Het circuit is dubbel:
a) door de ICE, via de 4-wegklep waar een thermostaat in zit, en terug naar de ICE

b) electrisch verwarmings element (zit onder de voeten van de passagier achter de bestuurder), naar de vierwegklep, naar een electrisch pompje (midden van de auto, achter de motoren onderaan), naar de warmtewisselaar in het dashboard, terug naar het element.

In de vierwegklep wordt het b circuit altijd rondgepompt. En de thermostaat die er in zit gaat open als er ook ICE warmte is. Is die er niet, dan mengt a dus niet met b (anders zou de de ICE electrisch aan het verwarmen zijn) maar andersom wel, als de ICE aan staat komt er warmte, gaat de klep open en stroomt de warme vloeistof b door. Het electrische element hoeft minder tot niks meer te doen en gaat uit.

Airco staat hier los van: dat is ook een warmtewisselaar in je dashboard en die wordt inderdaad koud (en droogt de lucht) en die lucht wordt meteen door de wisselaar in circuit a opgewarmd en de auto ingejaagd.

werkt de verwarming niet, dan zal inderdaad de airco de lucht koud en droog maken. Werkt de verwarming slecht, dan is het effect erger als de airco het beetje opbrengst ook nog eens teniet doet.

Airco maar eens uitzetten dus. Kan zijn dat je een tijdje beslagen ruiten krijgt, dat komt doordat die wisselaar nog niet opgedroogd is. Uit laten en blijven blazen, dan droogt het vanzelf. Dus even goed timen qua ritten en weersomstandigheden.

Als het electrisch element niet werkt dan verwarmt de auto ook niet voor, als het pompje stuk is geeft diezelfde foutcode hetzelfde effect: standverwarming probeert het niet eens.

Circuit b wordt warm als de ICE aan staat, zonder pompje duurt het heeel lang voor je een beeetje warmte krijgt maar met pompje gaat dat prima.

Klinkt dus alsof jouw element z'n werk niet doet. Maar dat geeft een storingsmelding, foutcode. Dus dat had die dealer moeten opmerken.

Dat kreng is reteduur nieuw dus eerst maar eens zelf nadenken voordat je de dealer dat gaat laten doen want die vervangt 'm gewoon voor een nieuwe.

Als jouw zeefje eruit was en niet teruggezet betekend dat a) vuil in het systeem en b) domme monteur die 'm weglaat. Want nu treed c) op: opnieuw vervuiling en het filtertje waarschuwt jou daar niet voor want het is er niet meer. Er is dus best kans dat circuit a) verstopt zit. Afhankelijk van het bouwjaar schijnt dit voor te kunnen komen door prut in dat element (nog van het gieten). Maar de mijne (2014) was brandschoon (filter niet, 4-wegklep wel, geen prut uit element) dus bij welke het wel of niet voorkomt weet ik niet.

Het electrische element zit dus achter de linker voorstoel en van onderen zie je daar 2 buizen/slangen lopen.

Je kunt dat hele circuit spoelen (howto's op youtube) maar dat is best een klusje voor de eerste keer. Heb je dat allemaal los gehad (rotklemmen, goede (juiste) tang nodig) en de tuinslang er op gehad. Moet je alles nog zonder lucht gevuld krijgen. Allemaal niet erg als er prut uitkomt, dan had het dus nut. Beetje teleurstellend als het allemaal schoon blijkt.

Alléén dat element spoelen om prut te vinden kan wel maar zodra je die buis/slangen los maakt stroomt het hele circuit leeg dus aan ontluchten ontkom je zo niet. Wel weet je dan of je probleem waarschijnlijk gevonden is. Maar eigenlijk ga je toch alle onderdelen in het circuit af dus even een snelle check 'n fix is het ook niet.

Die thermostaatklep is vervangen en nu wordt het wel warm als de ICE aan staat. Die doet z'n werk dus. En het electrisch pompje ook. 1 ding over: electrische verwarmingslement. Kapot, te weinig doorstroming of geblokkeerd. Kan ook allemaal nog.

De motor gaat aan bij koude auto en warmtevraag (verwarming op meer dan 15 graden). Bij airco niet perse (maar slurpt wel rap je rij-accu leeg, zie rijbereik).

Foutcode kachel kan een universele software ook, die meldt echter niet meer dan 'kachel stuk' dus waar het aan ligt staat er niet bij. In de dealer software ook niet trouwens.

Het ding zal ook wel een eigen zekering hebben, nooit naar gekeken.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 17 dec 2023, 12:44

Mooi deze uitgebreide analyse.

Ik ga er vanuit dat @Jochems hiermee wat meer zelf kan analyseren en inschatten wat hij zelf kan doen en niet. Zeker omdat duidelijk wordt op welk moment er bepaalde dingen moeten werken.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door P3ps3l » 19 dec 2023, 08:47

Omdat ik hetzelfde ervaar als Jochem (tijdens electrisch rijden geen warmte uit kachel) voeg ik mijn recente actie van laatst toe.
Een maat van mij heeft een laptop met software om eea uit te lezen en ziet meer dan een watchdog oid.
Ook ik heb het vermoeden dat de electrische standkachel niet werkt maar hoe diagnosticeer je dit aangezien het circuit best complex is en het systeem geheel een eigen leven leidt. Ik bedoel hiermee dat de ICE wel/niet bijspringt op onwillekeurige momenten.
Soms springt de motor direct aan bij koude start en soms niet (beide situaties ± halve rijbatterij lading)

Goed, laptop in de garage aan de auto gehangen 'stilstaand', electrisch kachel = koud, koelvloeistof uiteraard ook want die meet waarschijnlijk de ICE temp. Nu met motor aan (chargemode) en later weer electrisch, wenselijk is richting de 89 - 90graden en dat bleek ook werkelijkheid.
Climate control op 29 graden en het wordt dan ook zeker wel warm maar is ICE warmte!
Vervolgens electrisch gaan rijden en circa 10km bleef koelvloeistof temp op dit gemiddelde en kachel bleef dan ook warme lucht blazen.

Om terug te komen op uitleg van BMtouring kan ik bij mij concluderen nu dat circuit A goed functioneert.
die 4-wegklep zal ook zijn werk goed doen en mijn vermoeden dat de electrische standkachel niet functioneert dus zou kunnen bevestigen.
Wij hebben overigens geen foutmelding kunnen traceren die een defecte kachel zou kunnen aangeven.
Eind januari naar de dealer voor APK + beurt en zal eea voorleggen om hier duidelijkheid over te krijgen.
Vervanging hiervan, gezien de kosten & baten zou ik niet voor gaan.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 20 dec 2023, 09:09

Goede acties gedaan om het uit te vogelen.

Bij mij was de electrische verwarmer uitgeschakeld omdat de pomp stuk was (geen doorstroom -> gevaar voor oververhitting -> uit met foutcode)
dus pas na herstel van de doorstroom en wissen van de foutcode werkte die weer. Voordien had ik nog niet geweten of deze stuk was of niet.

bij niet werkende verhitter, geen gevaar, pompje blijft werken, jouw logica kan ik wel volgen dan dat het element stuk is en de rest niet.

uitgelezen en gewist met Autocom (voorheen Delphi) dat kan ook uitmaken.

het element kun je best bij met wat sleutelen, zo ingewikkeld is dat ding niet. Alleen moet je er een vervanger voor vinden. Genoeg outlanders op de sloop tegenwoordig maar ja, je wilt natuurlijk wel graag zeker weten dat dat het oplost.

Een nieuw element zou voor mij al gauw te duur zijn, niet de centen waard voor de keren dat ik echt warmte aan boord nodig heb zonder dat de ICE draait (nooit). De accu is zo snel leeg, dan start de ICE toch al. En bij lage temperaturen doet ie dat zelf.

Jochems
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Jochems » 22 dec 2023, 15:31

erichendri schreef:
15 dec 2023, 21:36
Airco uitlaten, deze blaast altijd koude lucht.

Eric
Maar hoort dat zo? Heb je niet gewoon hetzelfde kachelprobleem? ;)

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door erichendri » 23 dec 2023, 11:51

Airco hoort koude lucht te blazen.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 23 dec 2023, 16:55

ehmm, deels waar:

De verdamper maakt de lucht koud én droog. Verwarm je meteen daarna de lucht dan krijg je dus droge warme lucht.

AC uit zorgt er dus voor dat de lucht niet eerst koud gemaakt wordt maar ook niet droog. Daarom beslagen ruiten mogelijk (ook weer niet altijd maar goed, dan wordt het ingewikkeld).

Is het te koud voor de AC, dan heb je soms beslagen ruiten; de AC droogt dan de lucht niet doordat deze zichzelf uitzet bij te lage temperaturen (anders bevriest de condensor en circuleert het gas op een gegeven moment niet meer) maar dit is best laag, dus vaak helpt het aanzetten van de AC toch wel als er wat passagiers instappen met natte koppen en jassen.

Het vocht uit de lucht moet ergens heen, dat hoort onder de verdamper onder de auto uit te druppen. Echter, dat ding is koud en vocht bevriest er (vaak) op. Zet je 'm uit dan heb je dus dooiwater plus condenserend water (op die nog koude platen) waardoor het daarbinnen in je dashboard lekker kan broeien. Beetje bacterien uit de lucht erover en ziedaar een voedingsbodem voor viezeluchtjes. Na AC uit dus geruime tijd ventileren (lees; uitzetten tijd voordat je 'm parkeert) zodat het ding afkoelt en het vocht weg is.
Laat je 'm uit dan blijft de boel droog en heb je ook bij korte ritjes niet steeds beslagen ruiten. Wel op lange ritten regelmatig een tijdje laten werken, dan circuleert ook het smeermiddel in het systeem.

Fil1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2024, 17:09

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Fil1979 » 09 jan 2024, 17:54

Bmtouring,

Ik heb hetzelfde probleem. Kan je mij helpen aan de Oem nummers komen, tekeningen, foto’s what so ever? Heb volgens de dealer alles kapot kostplaatje +4k excl. btw. Kunnen we contacten wisselen zodat wij beter met elkaar kunnen communiceren? Denk aan een facebook of whatsapp?

Jochems
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Jochems » 09 jan 2024, 20:20

Pff en ik dacht dat ik een bizar hoge rekening had... Hieronder mijn rekeningen, misschien heb je er wat aan.

Na alle reparaties heb ik overigens nog steeds geen warmte van alleen de accu, op zich niet heel erg want hij daarmee trekt ie de accu toch mega snel leeg, maar wel vervelend dat het voorverwarmen wanneer ie aan de stroom hangt niet functioneert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 13 jan 2024, 08:15

Beetje dubbel zoals zo vaak bij zulke rekeningen. Ik zie een aantal onderdelen voor forse prijzen staan (die kun je zelf ook opzoeken op internet om een idee te hebben van de prijzen. Vergelijk dan wel de juiste met elkaar. Als je bijv. ridex schijven vergelijkt met brembo dan is dat niet juist. Pak dan Nipparts met brembo of bosch, liefst een merk waarvan je redelijk zeker weet dat de dealer dat ook monteert.

En dienstverlening is altijd een waarde die je zelf moet toekennen. Soms is uitbesteden prima; als jij in een uur meer verdient dan je bespaart wanneer je dat uur aan je auto besteed is het natuurlijk goed. En verdienen geldt ook in de vorm van plezier in het klussen, leren van wat je zelf doet maar dat heeft ook weer risico's als je al te enthousiast zonder kennis van zaken gaat knutselen. Het is een vak met vakkennis welke je niet eventjes met een youtube howto tot je neemt. Wel de plek van de boutjes of de truc om iets los te maken maar niet de werkwijze die de klus efficient, tijdig en kwalitatief prima klaart.

Zaken als ruitenwissers en zo kosten een deel van wat er op de rekening staat, maar die dingen zelf bestellen kost ook tijd, gedoe, logistiek etc.

Maar deze lijst is handig voor de onderdeelnummers, dank daarvoor.

Alleen de thermostaat nog als boosdoener vind ik niet realistisch. Aardig voor je want anders moeten ze zeggen dat het aan de electrische verwarming kan liggen en die schijnt nogal duur te zijn, maar wat heb je hier nou aan. Onderzoek, testen, vervangen en nog steeds niet goed. Op dat probleem zou ik toch beter m'n best doen met goed overleg met de klant, want zomaar alles op eigen risico vervangen met nieuwe onderdelen die dan vervolgens tweedehands onderdelen opleveren is weer niet correct naar de werkplaats toe.

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door P3ps3l » 24 jan 2024, 12:03

ter vergelijk prijzen, helaas geen onderdeelnummers.
Dit is offerte overigens en krijg het advies om motorsteun electromotor te vervangen en kleppen te stellen, weet iemand hiervan de kosten zo genomen. ik krijg telefonisch 499,- door en vindt dat wat aan hoge kant

ONTOPIC, aangegeven om de E-kachelwerking te controleren. Is gechecked en schijnt zn werking wel te doen.
ik begrijp dat de wagen dan aan de paal moet staan om dit te programmeren (standkachelfunctie). Ik laat het hier verder bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door case » 24 jan 2024, 17:40

P3ps3l schreef:
24 jan 2024, 12:03
ter vergelijk prijzen, helaas geen onderdeelnummers.
Dit is offerte overigens en krijg het advies om motorsteun electromotor te vervangen en kleppen te stellen, weet iemand hiervan de kosten zo genomen. ik krijg telefonisch 499,- door en vindt dat wat aan hoge kant
De motorsteun achter heb ik twee jaar geleden bij Biesheuvel besteld, en er zelf in een kwartiertje ondergezet.
https://www.biesheuvel.nl/nl/rear-motor ... nc-bracket
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door NoAcars » 11 feb 2024, 11:12

@case: wat was het gedrag van de auto waarop je besloot een motorsteun te vervangen?
Een kale PHEV MY16

Jochems
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Jochems » 11 feb 2024, 12:04

Bij mij was dat een kloenk geluid van wanneer je van regeneratief remmen naar gewoon remmen overging met lage snelheid. Toen ik de auto kocht gaf de dealer aan dat dit normaal was bij deze auto's. Altijd een beetje een vreemd antwoord gevonden.

Jochems
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Jochems » 11 feb 2024, 12:06

Hey ik heb na al die reparaties trouwens nog steeds geen warme lucht wanneer ik alleen op de accu rijd of wanneer de auto aan de lader hangt en is ingesteld op voorverwarmen. Het heeft ooit gewerkt, dus de functionaliteit is er.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door case » 11 feb 2024, 20:10

NoAcars schreef:
11 feb 2024, 11:12
@case: wat was het gedrag van de auto waarop je besloot een motorsteun te vervangen?
De dealer gaf het aan als aandachtspunt na een beurt, nadat ik af en toe een vreemd geluid had gehoord. Een harde doffe tik, vaak bij omschakelen van vooruit naar achteruit of andersom. Zelf gekeken en vervangen. Was misschien nog niet direct nodig geweest.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door NoAcars » 14 feb 2024, 11:38

case schreef:
11 feb 2024, 20:10
NoAcars schreef:
11 feb 2024, 11:12
@case: wat was het gedrag van de auto waarop je besloot een motorsteun te vervangen?
De dealer gaf het aan als aandachtspunt na een beurt, nadat ik af en toe een vreemd geluid had gehoord. Een harde doffe tik, vaak bij omschakelen van vooruit naar achteruit of andersom. Zelf gekeken en vervangen. Was misschien nog niet direct nodig geweest.
Sorry voor de topic high jack. Die kloenk van D naar R of omgekeerd heb ik ook. Daarnaast een ratelend geluid bij het rijden. Ik vind de oorzaak maar niet. Voor 171,- kan ik die kloenk er dus zelf uithalen door de motorsteun te vervangen, maar dan wel vóór. Ik neem aan dat die precies hetzelfde is? Is er goed bij te komen? En hoe heb je de elektromotor ondersteunt tijdens het vervangen?
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door case » 14 feb 2024, 19:22

NoAcars schreef:
14 feb 2024, 11:38
case schreef:
11 feb 2024, 20:10
NoAcars schreef:
11 feb 2024, 11:12
@case: wat was het gedrag van de auto waarop je besloot een motorsteun te vervangen?
De dealer gaf het aan als aandachtspunt na een beurt, nadat ik af en toe een vreemd geluid had gehoord. Een harde doffe tik, vaak bij omschakelen van vooruit naar achteruit of andersom. Zelf gekeken en vervangen. Was misschien nog niet direct nodig geweest.
Sorry voor de topic high jack. Die kloenk van D naar R of omgekeerd heb ik ook. Daarnaast een ratelend geluid bij het rijden. Ik vind de oorzaak maar niet. Voor 171,- kan ik die kloenk er dus zelf uithalen door de motorsteun te vervangen, maar dan wel vóór. Ik neem aan dat die precies hetzelfde is? Is er goed bij te komen? En hoe heb je de elektromotor ondersteunt tijdens het vervangen?
Bij mij hielp dat, maar misschien mankeert jouw auto iets anders. Het geratel herken ik namelijk verder niet.
Hoe de motorsteun vóór eruitziet weet ik niet. Bij het vervangen achter even de motor ondersteund met de garagekrik.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Plaats reactie