Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Hemcho
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40

Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Hemcho » 18 okt 2020, 16:21

Heb gisteren een rit van 2 uur heen en 2 uur terug gereden. Omdat er alleen koude lucht blies heb ik de stoelverwarming gebruikt.

Want kan een oorzaak zijn wanneer de verwarming het niet meer doet? Ik heb de zekering nagekeken, die is nog intact. Gewoonlijk zet ik de stand op 'auto' en de temperatuur hoger. Maar er blaast alleen koude lucht.

Heeft iemand zoiets ook al meegemaakt?
Bijlagen
20201018_161755.jpg
20201018_161755.jpg (27.72 KiB) 8149 keer bekeken

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 18 okt 2020, 20:53

Dat is zwaar balen.

Dat kan van alles zijn van een kapotte elektrische kachel tot een kapotte temperatuursensor of een los draadje/stekkertje.

Kun je de voor verwarm functie nog wel gebruiken (via de app of vanuit vanuit het MMCS)?

Als dat nog wel werkt is de kachel in ieder geval niet kapot.

Succes met uitzoeken.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Hemcho
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Hemcho » 19 okt 2020, 15:29

Veel dank voor je bericht.

Ik heb vanuit de app de verwarming uitgeprobeerd, maar helaas. Dan vrees ik dat de standkachel toch vervangen moet worden. Vrijdagochtend heb ik al een afspraak gepland bij de dealer. Ik zal nog een berichtje posten over de afhandeling.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 19 okt 2020, 16:26

Als het een heel duur apparaat is kun je gelijk vragen (beter gelijk doen als ze vertellen wat het kost) wat de maximale korting op het apparaat zelf is kan zijn en heel ongelukkig kijken. :D

Op die manier heb ik op de kapotte ABS apparatuur van onze oude Peugeot 207 van € 1500 bruto netto € 1250 kunnen maken in korte tijd. Men kon niet beperken op de te besteden uren maar wel korting geven op de apparatuur). Op een nieuw apparaat zitten altijd bruto prijzen en soms kunnen ze je een beetje helpen. Dus niet gelijk vanuit de balie trekken, maar eerst aardig proberen er zo veel mogelijk af te krijgen.... :mrgreen:

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door JohanvdH » 20 okt 2020, 13:21

Hoor je nog wel de kleppen in het dashboard als je de verwarming van voorruit naar midden en naar voetverwarming zet?
Anders zit daar wellicht wat vast.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 21 okt 2020, 08:40

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de warmwater 'boiler' onder de voeten van de rechter achter passagier zit. Redelijk toegankelijk dus wellicht valt het mee en kunnen ze dat ding eenvoudig testen en evt vervangen zonder al te grote verbouwingen (en dus tijd en dus kosten)

Hemcho
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Hemcho » 21 okt 2020, 08:47

Ik weet niet of ik kleppen hoor opengaan. Maar er stroomt wel lucht uit alle openingen. Ook heb ik nog een keer de standkachel met de app aangezet. Zelfde verhaal: er wordt wel lucht geblazen maar geen warme lucht. Denk dat ook goed mogelijk is dat de sensor defect is. Vrijdagochtend zal ik het zeker weten.
Dank jullie voor het meedenken :)

Hemcho
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Hemcho » 23 okt 2020, 09:28

Beste forumleden,

Zojuist terug van de garage.
Oorzaak: verstopte koelvloeistof filter.
Kosten: € 83,-.
Dus het is allemaal reuze meegevallen :lol:
Bijlagen
Filter van ca. 5 cm
Filter van ca. 5 cm
20201023_092306.jpg (155.12 KiB) 8076 keer bekeken

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 23 okt 2020, 14:11

Super.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door JohanvdH » 24 okt 2020, 00:07

Is de oorzaak van de verstopping bekend?
In het koelsysteem kan toch geen rommel komen?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 24 okt 2020, 20:13

Ik weet het ook niet, maar kennelijk is een dergelijk (best groot) filter nodig gezien de verstopping.

Misschien omdat de motor relatief minder wordt ingeschakeld, zeker in de zomer?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 24 okt 2020, 20:17

Waar zit dat filter in het systeem?

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door trancedrift » 18 dec 2020, 10:26

56800622_10157233705078221_3060805290988404736_n.jpg
56800622_10157233705078221_3060805290988404736_n.jpg (59.02 KiB) 7897 keer bekeken
Aan het eind van de slang, onder

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 21 dec 2020, 21:46

bedankt voor de foto, zal morgen eens zoeken daar tijdens de oliewissel.

Brambo
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 dec 2018, 13:49

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Brambo » 07 dec 2021, 17:58

Heb nu hetzelfde bij de mijne, komt wel lauwe lucht uit. Als ik de verwarming op bv 25 graden zet blijft de temperatuur gelijk maar begint wel harder te blazen. Iemand enig idee

remcoho
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:37

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door remcoho » 07 feb 2022, 10:39

Had begin 2021 nadat de koelvloeistof door de garage verwisseld was ook problemen. Uiteindelijk niks gevonden maar de verwarming werkt weer, een enkele keer weer niet maar als ik bij de garage kwam weer wel. de garage kon nooit iets vinden. In de zomer en najaar niks gemerkt van niet werken echter de laatste weken gebeurt het weer regelmatig. Dan komt er koud lucht uit de uitstroom openingen. er is geen touw aan vast te knopen. Ik vermoed dat het iets elektrisch is aangezien het soms na auto uitzetten en weer aanzetten opgelost is, maar helaas niet altijd.

Jochems
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Jochems » 01 dec 2023, 13:06

Hier exact hetzelfde probleem. Alleen koude lucht uit de roosters, ook wanneer ingeroosterd via de app.

Net terug van de garage, 3u a €90,- moeten aftikken voor t zoeken naar de storing, diverse controles uitgevoerd, systeem meermaals ontlucht. Zat geen filter meer in de koelvloeistof slang. Dit zou een bekend euvel zijn bij outlanders? Iets in de motor zou snel slijten waardoor die filter snel vol zit 🤷‍♂️

Ze denk nu aan de thermostaat kachel.

Ik rij net weg en het probleem is nog exact hetzelfde. Baal dus wel van die €270,- wat niks heeft opgeleverd… straks maar even bellen met ze

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 01 dec 2023, 15:04

Was dit bij een dealer bedrijf?

3 uur is zuur, maar er werkt niemand meer voor niets, zeker niet als het zo lang is.....

De uitkomst is dus dat de kachel kapot is.
Meestal kun je korting krijgen op de onderzoekskosten bij een reparatie, als je gelijk de opdracht tot reparatie geeft. Maar 3 uur is natuurlijk veel tijd voor een monteur, dat kun je niet zo maar even wegboeken op andere klanten, wat natuurlijk wel eens gebeurt bij hele kleine uitzoek
werkzaamheden.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Bmtouring » 03 dec 2023, 17:48

Mijn ervaring deel ik even voor wie er wat aan heeft:

Kachel werkte niet. Voorverwarming kon ik niet inschakelen. Dit was in het najaar dus viel het me toen pas op.

Uitgelezen en foutmelding is lekker gedetailleerd en komt neer op: kachel systeem werkt niet. Tja.

Mogelijke oorzaken:
- beruchte filtertje verstopt.
deze was inderdaad wat vervuild maar niet verstopt. Leidingen afgeklemd, schoongemaakt, ontlucht.
Geen verandering.
- electrisch verwarmingselement vervuild de rest van het systeem.
leidingen gespoeld, vierweg klep gereinigd. Geen bijzonder opvallende vervuiling geconstateerd.
De vierwegklep verbindt de twee circuits: Een electrisch verwarmd circuit (element onder de voeten achterpassagier bestuurderszijde, leidingen kun je zien lopen onder de auto, zijn die er niet dan heb je dat ding niet, naar pompje tegen het schutbord in het midden van de motorruimte, vierwegklep en kachelelement in de auto) Het andere circuit loopt door de motor naar de vierwegklep en als de motor warm is, dan gaat er in die klep een thermostaatje open waardoor het warme 'water' het eerste circuit in kan.

Wat bleek; bij een lange rit - lang op de motor rijden - bleek er wel wat warmte te komen! De vierwegklep liet dus warmte door maar erg traag.

Conclusie: pompje deed z'n werk niet in het eerste circuit waardoor er geen warm 'water' door de kachel stroomde.

Pompje vervangen (rotklus, boutjes welhaast onbereikbaar) en de hele handel weer ontlucht en jawel: kachel werkte weer. Foutmelding gewist en de standverwarming (op afstand bediend via de app of de gemodificeerde sleutel versie) werkt ook weer.

Totale kosten zijn een pompje (voor mij gebruikt gekocht à 65 euro of zoiets, nieuw zal het meer zijn) en een slootje koelvloeistof (blauw).

Als je eenmaal weet dat het aan dat pompje ligt, dan is het nog niet heel eenvoudig want je kunt er niet zo geweldig lekker bij. Dat dingetje (echt, net een vijverpompje) zit in een metalen houder en de bouten daarvan zijn verstopt door een japanner met een bokkepruik op maandag. Je kunt dat ding echter ook losmaken van die houder (torx schroefjes) en met wat gefriemel lukt het dan wel. Voor de slangklemmen raad ik aan wel een speciale tang (met zo'n trek kabel) te pakken, scheelt je een uur gekloot en pijnlijke vingers.

Laten doen kan natuurlijk ook, en als je weet wat je doet heb je het ding in 1 uur vervangen inclusief koelsysteem ontluchten, fouten wissen en proefdraaien.

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door P3ps3l » 04 dec 2023, 15:51

Bedankt voor jouw ervaring BMTouring, dit neem ik mee naar de dealer in Zaandam.

Ook ik heb een slecht verwarmd systeem en heb hier al eens naar laten kijken door de dealert in Zwaag.
Deze zei mij het euvel verholpen te hebben en kostte mij slechts 72 euro. Waarschijnlijk het filtertje vervangen.
Ik kon het niet testen omdat dit in de zomer is gedaan.
Ik vind nu nog dat hij slecht warm wordt en wanneer ik electrisch rijd verwarmt hij helemaal niet, ja.. ik heb de standkachel is mij verteld.
Gelukkig wel stoel+stuurverwarming dus red mij wel.

Jochems
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Jochems » 08 dec 2023, 11:32

PHEVlkj schreef:
01 dec 2023, 15:04
Was dit bij een dealer bedrijf?

3 uur is zuur, maar er werkt niemand meer voor niets, zeker niet als het zo lang is.....

De uitkomst is dus dat de kachel kapot is.
Meestal kun je korting krijgen op de onderzoekskosten bij een reparatie, als je gelijk de opdracht tot reparatie geeft. Maar 3 uur is natuurlijk veel tijd voor een monteur, dat kun je niet zo maar even wegboeken op andere klanten, wat natuurlijk wel eens gebeurt bij hele kleine uitzoek
werkzaamheden.

Succes.

lkj
Was een dealer bedrijf, sinds een half jaar niet meer helaas. Het is overgenomemen (Voor de zuiderlingen vlakbij Roermond, het was voorheen Auto Creemers in Herten, nu is het Jansen Kerres, een Kia dealer) maar volgens mij nog wel het oude personeel in dienst.

Begrijpelijk dat uren betaald moeten worden, maar ik vind €90,- per uur een behoorlijk fors bedrag voor een garage. Prima als je dat vraagt, maar dan verwacht ik wel dat de kennis dusdanig hoog is dat er geen onderzoek van 3u nodig is. Als ik ze het hele probleem beschrijf bij welke omstandigheden dan zou je verwachten dat een garage zegt van ah, dat is dit. En van wat ik hier op het forum lees komt het nogal eens voor bij deze auto's.

Komende donderdag (14-12) kan ik weer terug. Ze gaan dan het filter plaatsen (die er niet meer in zat) en de thermostaat kachel vervangen.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 08 dec 2023, 12:23

Ik vroeg het omdat je zou verwachten dat een dealer zo kan nameten of een kachel kapot is bijvoorbeeld.

Eerlijk gezegd vind ik die € 90,- per uur nog niet zo slecht. Zeker gezien de huidige energieprijzen en alle extra fabrieksapparatuur die een dealer verplicht moet laten installeren en onderhouden.

Ik betaal momenteel voor het onderhoud van onze oude Peugeot bij een kleine lokale garage (wel een net bedrijf en je kunt zo binnenlopen) ook € 75,- per uur

Ik ben meer van leven en laten leven.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Jochems
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door Jochems » 15 dec 2023, 18:18

Even een update mbt bovenstaand probleem.

Gisteren de auto weer weggebracht en opgehaald bij de garage. Deze keer de leidingfilter teruggeplaatst (deze is er schijnbaar ooit uitgehaald) en de thermostaatklep (7805A390) vervangen.

Nu wordt het gelukkig weer warm in de auto, maar nog steeds niet altijd. Zodra ik wegrijd op een volle accu, airco inschakel op auto of een andere mode dan blijft ie koude lucht blazen. Dit gebeurd boven een bepaalde temperatuur (zojuist was het 9 graden) wanneer ie niet automatisch de motor aanslingert ter ondersteuning. Zodra ik de motor geforceerd start door bv op de save stand te rijden, dan wordt het warm.

Ik heb geen idee welke onderdelen verantwoordelijk zijn de verwarming bij accu-only rijden, maar omdat we nu praktisch alles mbt de verwarming hebben vervangen zou je gaan denken dat ergens in de software wat fout gaat.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door erichendri » 15 dec 2023, 21:36

Airco uitlaten, deze blaast altijd koude lucht.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.

Bericht door PHEVlkj » 16 dec 2023, 14:11

Ik heb 9 jaar in deze auto gereden. Er is sprake van climate control, waar je de airco apart kan uitschakelen. Maar dat hoeft niet, want je wilt ook je ruiten ontwasemen daarmee.

Ik reed nooit op Eco, want dat heeft ook veel invloed op het gedrag van de kachel/airco.

De verwarming werkt via de elektrische standkachel, en zo kan het even duren dat je warme lucht krijgt. Maar je zou wel verwachten dat de motor aan gaat tijdens het verwarmen, of dat het warm wordt zonder motor. Het zo in ieder geval warm moeten worden.

Heel diep in het menu van gebruikersinstellingen staan nog zaken die invloed kunnen hebben op de airco/kachel. Bijvoorbeeld hoe hard de airco standaard aangaat. Hiervoor kun je zoeken in de gebruiksaanwijzing.

Wat gebeurt er als je de Climate control op 'auto' zet via de knop betreffende knop?
Dan zou je mogen verwachten dat de auto wel automatisch warm wordt.

Misschien dat BMTOURING nog zijn licht kan laten schijnen op welk moment de motor wel of niet zou moeten aangaan, op basis van ervaring in het gebruik van de kachel. Ik heb nu een andere auto, dus ik kan het niet zelf uitproberen. Plus of dat je bij een dealer zou mogen verwachten dat ze kunnen meten of een kachel kapot is?

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie