Verklikker regeneratief remmen

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Verklikker regeneratief remmen

Bericht door eddam » 18 sep 2020, 21:20

Wellicht is het al es eerder aangekaart,maar ik kon er even iets over vinden, vandaar deze vraag :

In de F1 en andere klasses in de autosport zie je, als het gas losgelaten wordt,en er regeneratief geremd wordt, het achterlicht knipperen....
Is dit toevallig ook iets om in de PEV en andere modellen te b0uwen?
Mij valt het regelmatig op dat andere weggebruikers er niet echt op bedacht zijn dat we vrij pittig afremmen zonder dat dit zichtbaar is....

Is er toevallig al eens iemand geweest die hier wat op verzonnen /geknutseld heeft???
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 454
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door Bmtouring » 18 sep 2020, 21:45

Dat dacht ik eerst ook, maar inmiddels gemerkt dat ze sowieso niet opletten want ook als ik met de voetrem rem willen ze door me heen. Ik zet de binnenspiegel meestal op nachstand, ze zoeken het maar uit daarachter. (en m'n trekhaakpook laat ik zitten)

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door eddam » 18 sep 2020, 21:57

Bmtouring schreef:
18 sep 2020, 21:45
ze zoeken het maar uit daarachter.
Ik vindt het wel wat hebben,dat knipperen.....
Maar zeker gezien alle veiligheidstoestanden vindt ik het raar dat dat er juist nog niet opzit...
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door RX-Men-8 » 19 sep 2020, 10:06

Tja, de remlichten werken alleen op de schakelaar in het rempedaal. Dus op B5 max afremmen zonder remlichten is misschien niet altijd even verwacht, al heb je dit ook best sterk bij gas loslaten in bijvoorbeeld een Mazda MX-5 in een lage versnelling als je lekker aan het scheuren bent.
Ik vind het nog wel acceptabel, het is niet heel makkelijk een activatie van de remlichten te maken op basis van g-sensor.

Mijn wens is nog wel de led achterlichten te koppelen aan de DRL, dat mocht in de tijd van de eerste Outlander wettelijk niet, maar nu is het standaard.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door erichendri » 19 sep 2020, 21:40

Boven een vertraging van 1.6 moeen de remlichten branden.
Bij de e-golf gebeurd dat ook in B.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door Kamej03 » 20 sep 2020, 03:12

M.i. Heeft regeneratief remmen ongeveer hetzelfde effect op de snelheid van een phev als terugschakelen op een schakelauto. In dat laatste geval branden er ook geen remlichten.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door PHEV2014 » 20 sep 2020, 11:40

Bij elektrische auto’s branden de remlichten nu wel bij regeneratief remmen vanaf een bepaalde vertraging. De Outlander had dat in 2014 iig nog niet. Vond het bij de GTE knap irritant als je erachter reed.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door eddam » 20 sep 2020, 19:45

Wellicht es een mailtje aan MMN aan wagen...
Misschien is het wel een software-dingetje..?? :? 8-)
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door PHEV2014 » 20 sep 2020, 22:30

MMN heeft in het verleden niet de minste behoefte gevoeld om aan reeds verkochte auto’s updates te doen. Maar wellicht heeft MMN het licht intussen gezien [heeft er grote twijfels bij :mrgreen: ]
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 567
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door JohanvdH » 23 sep 2020, 09:17

Vanaf 2018 schijnt de Outlander PHEV ook bij gas los in B5 oplichtende remlichten te hebben.
Zie https://www.myoutlanderphev.com/forum/v ... =10&t=4468

Een ander forum noemt 2016 als bouwjaar waar vanaf de remlicht functie werkt.
https://www.myoutlanderphev.com/forum/v ... 543#p23543 en https://www.speakev.com/threads/brake-l ... -b5.17415/
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door eddam » 24 sep 2020, 08:32

Jammer dat de toegang tot de site wordt geweigerd als je op de link klikt....
Maar zal het es navragen bij de dealer,als ik in de buurt kom....
Ben toch wel benieuwd..
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 567
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door JohanvdH » 24 sep 2020, 11:09

Ff wat geplakt vanuit het forum wat niet voor iedereen beschikbaar is:

On 2018 onward UK model when you take your foot off the accelerator the brake lights come on in b5 regeneration and also in sport mode on my 2019 2.4 (in sport mode you can always flick back to b4 but it’s a pain to remember),on my previous 2015 model this didn’t happen

According to Mitsubishi the brake lights only come on when in B4 at speeds of 81mph and above and when in B5 at speeds of 25mph and above, so they will not be on all the time in slow moving traffic.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

averhamme
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2019, 23:55

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door averhamme » 25 sep 2020, 14:08

Ik heb het voordeel regelmatig in het donker te rijden, zonder straat verlichting.
Hierbij heb ik de indruk de stoplichten te zien weerkaatsen wanneer er een zekere vertraging is.
Zo branden de stoplichten in B3 aan 100km/u, maar lijken ze uit te gaan als de snelheid zo ongeveer gehalveerd is.
Ik kocht een extra stekker voor in stekker van de aanwagen waarop ik graag een lamp zou monteren die ik binnen leg.
Dan kan ik het helemaal bevestigen.

Het lijkt me logisch dat de stoplampen branden boven een bepaalde vertraging, niet onder een bepaalde vertraging.

Daarentegen is het wel zo: beetje op de rem duwen en de lichten branden, ook wordt er nog niet of nauwelijks geremd.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door eddam » 25 sep 2020, 14:18

averhamme schreef:
25 sep 2020, 14:08

Het lijkt me logisch dat de stoplampen branden boven een bepaalde vertraging, niet onder een bepaalde vertraging.

Daarentegen is het wel zo: beetje op de rem duwen en de lichten branden, ook wordt er nog niet of nauwelijks geremd.
Mij lijkt het ook niet meer dan normaal datr achteropkomend verkeer ziet dat je afremt...zij het dan op de motor...
Maar van welk bouwjaar is Uw/jouw Outlander dan??
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 454
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door Bmtouring » 26 sep 2020, 08:50

Zo te horen is het dus best bijzonder dat er nog zoveel Outlanders rondrijden met intakte achterbumper.... :lol:

Bij hogere snelheden vind ik B5 niet zo prettig rijden, ik ga dan liever in B2 of 3 eerder van het gas af (of van het electra af... heu... :geek: )

Betrap me er nog wel eens op dat ik wegrij met volle accu en B5 - geen remeffect dus - en pas later in de rit na wat accu verbruik merk dat B5 nog 'aan' staat. Kennelijk sla je wat parameters op in je geheugen bij de start van de rit.

Wel onhandig is dan weer het automatisch teniet doen van de instelling zodra je in N of P gestaan hebt.

Al met al vind ik het best een geklungel met die B settings, zou er graag een vaste stand voor willen kunnen instellen. Nu moet ik onderweg het gaspedaalgedrag opnieuw proefondervindelijk vaststellen en bijstellen. Alsof je stuurwiel met regelmaat opeens niet meer 1 cm nodig heeft voor een bepaalde uitslag van de wielen maar soms 3 en soms weer 1. Met een cijfertje die dat ergens in je dashboard aangeeft, op Mitsubishi's ondoorgrondelijke wijsheid uiteraard ergens waar je het niet in je blikveld hebt :D

Maar zelf knutselen met een accelerometer en de remlichten ga ik niet aan beginnen, remlichten die zichzelf gaan aan- of uitzetten zonder dat ik het initieer of op z'n minst in de gaten heb vind ik een veiligheidsrisico. Als zoiets op auto's komt, moet het op alle auto's min of meer gelijk zijn, nu is dat simpel: voorganger tikt z'n rempedaal aan = (mogelijke) vertraging dus opletten. Afremmen op de motor gaat normaal gesproken geleidelijk en in te verwachten situaties. Maar de PHEV remt ook op de snelweg bij gaslos, waar dan de grens van decelleratie ligt zullen de fabrikanten samen moeten afspreken zodat het voorspelbaar blijft in het verkeer.

En als Azie dat gaat bepalen komt er vast eerst een extra lampje bij die aangeeft dat je gas los laat en daarna een remlicht. Of zo'n led-bar die oploopt naarmate je harder vertraagd. Zoals die kermis richtingaanwijzers die Audi door een keuring heeft weten te krijgen maar dan verticaal en in kleuren toenemend tot knipperend. :mrgreen:

Als de EU dat gaat bepalen dan zien we in 2030 een ledje van een euro die voor 200 euro ingebouwd moet worden en een handleiding van 30 pagina's in 26 talen waarvan 29 pagina's over regels, garanties, keuringen, certificaten, afvalverwerking en 1 pagina waarop staat dat het een ledje is.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door PHEVlkj » 26 sep 2020, 15:28

Die vaste B stand is D. Alleen in uitzonderlijke gevallen verander ik dat (bijvoorbeeld bij afdaling in het buitenland).

Die schakel ik altijd in via de versnellingspook, 1 keer tikken naar achteren. Dat is precies hetzelfde als B2 en je hoeft verder nooit meer wat aan te passen tijdens het rijden. Ook de CC werkt dan prima (en laadt zelfs automatisch bij als hij moet afremmen heuvelafwaarts, zie de power meter).

Ik vind dat gedoe met B5 te veel moeite en het helpt in de praktijk verder ook niet veel mee bij het opladen van de accu. Als je in Nederland de hele dag zit te flipperen win je misschien 300 meter extra afstand voor gebruik op de accu?
Ik heb het bij mijn eerste auto in het begin wel gedaan, maar je kunt beter maar je aandacht op de weg houden.

Wat betreft de remlichten. Ik heb nog nooit gezien dat bij andere diesels bijvoorbeeld bij het afremmen op de motor dat het remlicht gaat branden. Terwijl die vaak ook best veel afremmen op de motor bij het terugschakelen. :lol:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door RX-Men-8 » 26 sep 2020, 20:46

Ik denk ook dat het simpel is gehouden en net is als bij de niet-PHEV outlanders. Remlichten alleen op de rempedaalschakelaar.
Of je met B5 remt of terugschakelt met je handbak, veel maakt het niet uit. Ik rijd altijd in B5 omdat ik dat vloeiend vind rijden, en dus ook helemaal niet plotseling of onverwacht. Nog nooit gemerkt dat achterliggers zich erop verkijken.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door snowice » 28 sep 2020, 22:07

Alleen bij maximaal afremmen in B5 gaan de remlichten automtisch branden. Bij andere standen in B is er onvoldoende vertraging om dit noodzakelijk te maken.

Staat niet in de handleiding maar heb ik wel proefondervindelijk geconstateerd.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door RX-Men-8 » 29 sep 2020, 09:46

Dat zou mooi zijn, en dat had ik niet verwacht. Ik ga het ook eens testen als de fietsen achterop de drager staan, als het donker is moet ik dat dan kunnen zien.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door PHEVlkj » 29 sep 2020, 20:15

Beste snowice: uit bouwjaar is jouw auto?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door snowice » 09 okt 2020, 23:56

Sorry voor de vertraagde reactie.

Mijn auto is van eind 2015 maar ik ga er vanuit dat dit voor alle versies opgaat.

Controle is eenvoudig te doen als het donker is en je in de achteruitkijk spiegel de reflectie kunt waarnemen op verkeersboorden of meterpaaltjes. In B5 af laten remmen en even gaspedaal indrukken en vervolgens weer loslaten.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 454
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door Bmtouring » 10 okt 2020, 09:36

Viaduct af, B5, gas los, onderaan een drempel. Bekend terrein. Toeter van achter. Stop, raampje open, opgefokt petje stapt half uit en nodigde me uit om 'er over te praten'. Aangezien hij dat maar bleef herhalen op luide toon ben ik daar maar niet op ingegaan.

Dus nee, volgens mij heeft mijn 2014 geen oplichtende remlichten tijdens regeneratief laden. Voor achterliggers die een gebruikelijke afstand houden geen probleem. Voor opgefokte petjes in rammelmercedes zo kort achterop dat ik z'n koplampen niet eens meer zag dus wel. Dacht nog even dat hij gebruik wilde maken van mijn trekhaak om brandstofkosten te besparen maar dat bleek dus niet zo.

:roll:

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door PHEVlkj » 10 okt 2020, 20:33

Ik heb een model van 2013 gehad en nu één van 2014.

Op beide auto's werkt(e) dat in ieder geval niet.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: Verklikker regeneratief remmen

Bericht door snowice » 10 okt 2020, 23:17

Wellicht dat dit dan toch vanaf de update in 2015 is ingevoerd of anders wellicht nog dat de uitvoering een impact heeft, ik rijd de meest luxe versie, instyle+

Plaats reactie