probleem met verschillende banden voor en achter
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 sep 2020, 16:13
probleem met verschillende banden voor en achter
hallo allemaal,
Ik heb sinds eergister een probleem
Mijn 18 inch orginele velgen heb ik vervangen voor een set 20 inch
Het staat heel mooi en rijdt ook goed ( alleen electrisch)
Alleen zitten er voor andere banden op als achter ( wel allemaal dezelfde maat)
Na een stukje rijden geeft hij aan ev system service requierd en op het moment dat ik het gas loslaat hij af gaat remmen en schiet naar charge heen en wat stotteren
Nu heb ik wat gegoogled en 1 topic gevonden over dat het er aan kan liggen omdat er verschillende banden voor en achter opzitten
Nu is dus mijn vraag of het echt aan de banden kan liggen en of er meer mensen hier last van hebben
Ik heb sinds eergister een probleem
Mijn 18 inch orginele velgen heb ik vervangen voor een set 20 inch
Het staat heel mooi en rijdt ook goed ( alleen electrisch)
Alleen zitten er voor andere banden op als achter ( wel allemaal dezelfde maat)
Na een stukje rijden geeft hij aan ev system service requierd en op het moment dat ik het gas loslaat hij af gaat remmen en schiet naar charge heen en wat stotteren
Nu heb ik wat gegoogled en 1 topic gevonden over dat het er aan kan liggen omdat er verschillende banden voor en achter opzitten
Nu is dus mijn vraag of het echt aan de banden kan liggen en of er meer mensen hier last van hebben
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Wordt veel over geschreven, ook bij andere 4x4 weg auto's. Het kan van invloed zijn maar ik zelf denk dat het meer aan het plotselinge verschil ligt na de wissel. Twee banden met dezelfde specificaties maar van verschillende merken kunnen verschillen, luchtdruk erin kan van invloed zijn. De totale omtrek (rolafstand) kan dan net iets verschillen en daar reageren de systemen op.
Ik geloof namlijk niet dat deze meldingen komen als je banden helemaal oprijdt, en die slijten ook nooit gelijk af.
Je kunt proberen de omtrekken te meten en die middels de luchtdruk aan elkaar gelijk te maken. Als het dan weg is weet je waar je het zoeken moet.
zelf heb ik 4 nieuwe genomen ipv de vorige set, die was niet gelijk afgesleten en zou ik dus nu 2 en over een tijdje weer 2 moeten vervangen. Maar dat geeft voor mij ook aan dat de auto dus wel overweg kon met die verschillend afgesleten paren.
Ik geloof namlijk niet dat deze meldingen komen als je banden helemaal oprijdt, en die slijten ook nooit gelijk af.
Je kunt proberen de omtrekken te meten en die middels de luchtdruk aan elkaar gelijk te maken. Als het dan weg is weet je waar je het zoeken moet.
zelf heb ik 4 nieuwe genomen ipv de vorige set, die was niet gelijk afgesleten en zou ik dus nu 2 en over een tijdje weer 2 moeten vervangen. Maar dat geeft voor mij ook aan dat de auto dus wel overweg kon met die verschillend afgesleten paren.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 sep 2020, 16:13
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ik heb de omtrek opgemeten, en er zit 4cm verschil in voor en achter. Ik denk dat dat net teveel is.
Het lijkt me zelf verstandig gewoon 4 nieuwe banden te nemen
Het lijkt me zelf verstandig gewoon 4 nieuwe banden te nemen
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
4 nieuwe is wel de beste optie ja. Zelf heb ik allweathers gekozen, geen zin meer in het gewissel en qua geluid weinig verschil.
helaas heb ik de omtrek van de oude banden toen niet opgemeten, dan hadden we wat meer vergelijkingsmateriaal.
helaas heb ik de omtrek van de oude banden toen niet opgemeten, dan hadden we wat meer vergelijkingsmateriaal.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 sep 2020, 16:13
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ja ik zat ook te denken aan all seasons,
Ik zag dat de vredestein quatrac pro wel goed waren
Ik zag dat de vredestein quatrac pro wel goed waren
-
- Forumlid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ik heb 4 dezelfde banden op mijn (nog) huidige auto, een subaru legacy.
Zijn dezelfde merk, maat en type.
Reserve was nog 3,5 mm (ander merk) .
Onder de auto was 6 mm.
Toch was de omtrek van de reserve 3 cm groter.(gemeten)
De visco en achterdifferentieel vonden dat niet prettig.
Gelukkig niet stuk gegaan tijdens de terugreis vanuit zuid Frankrijk.
Waren net 30 minuten onderweg op de terugreis.
Overigens is 5% afwijking in de maten toegestaan.
En dat komt idd voor.
Sommige banden zijn hoger en breder als je goed kijkt.
Eric
Zijn dezelfde merk, maat en type.
Reserve was nog 3,5 mm (ander merk) .
Onder de auto was 6 mm.
Toch was de omtrek van de reserve 3 cm groter.(gemeten)
De visco en achterdifferentieel vonden dat niet prettig.
Gelukkig niet stuk gegaan tijdens de terugreis vanuit zuid Frankrijk.
Waren net 30 minuten onderweg op de terugreis.
Overigens is 5% afwijking in de maten toegestaan.
En dat komt idd voor.
Sommige banden zijn hoger en breder als je goed kijkt.
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 23:22
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Hoi Spoek,
Ik zit ook te zoeken naar vervanging voor de originele 18 inch velgen. Echter twijfel ik nog tussen 19 inch en 20 inch. Zou jij een foto kunnen plaatsen om te kijken hoe de 20 inch bij je auto staat?
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 17 sep 2020, 14:45
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ik heb 20" velgen met 4 dezelfde banden onder mijn outlander. Ze rijden perfect en ik heb geen enkel probleem met meldingen.
Ik heb ergens gelezen dat het wel van belang is 4 dezelfde banden te hebben om dit te voorkomen.
Hoe plaats ik hier een foto? Dan kan ik laten zien hoe het staat onder de auto.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Gr. Chris
Ik heb ergens gelezen dat het wel van belang is 4 dezelfde banden te hebben om dit te voorkomen.
Hoe plaats ik hier een foto? Dan kan ik laten zien hoe het staat onder de auto.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Gr. Chris
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 sep 2020, 16:13
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ik kan ook geen foto toevoegen, als ik het probeer dan zegt hij bestand te groot
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 sep 2020, 16:13
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Bij navraag bij de dealer de bevestiging gekregen dat je wel absoluut 4 dezelfde banden moet hebben anders kan je je diff naar de kloten helpen
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 17 sep 2020, 14:45
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Hier een afbeelding van de 20" onder mijn outlander
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 23:22
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Nice
20 inch it is
Nu rustig onderzoek doen om een leuk model uit te kiezen.
dank voor de foto's!
20 inch it is
Nu rustig onderzoek doen om een leuk model uit te kiezen.
dank voor de foto's!
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Voel je met 20 inch velgen niet elk ribbeltje op het wegdek?
Ik vind de 18 inch set ook al behoorlijk "hard" rijden.
Ik vind de 18 inch set ook al behoorlijk "hard" rijden.
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 17 sep 2020, 14:45
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ik heb de auto gekocht met 20" velgen heb dus geen vergelijk met 18" velgen. Comfort vindt ik prima, maar de auto voelt wel elke streep en hobbel in het stuur. Al moet ik zeggen dat ik dat heel prettig vind maar kan me voorstellen dat de sommige zeggen ik heb liever de standaard velgen.
-
- Forumlid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
een diff werkt toch van links naar rechts (of andersom) en niet van voor naar achter?
Ik heb voor andere banden dan achter en nog nooit een melding oid gehad.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
een diff zoals hier genoemd zou je kunnen zien als een tandwielkast die de door 1 as aangevoerde krachten verdeeld tussen 2 assen. Een diff kan dus gebruikt worden tussen de achterwielen, tussen de voorwielen en ook tussen de voor- en achterwielen.
Alleen zijn dat tegenwoordig veelal geen tandwielkasten meer (tussen diff al helemaal niet meer en voor vaak ook niet) maar electronisch gestuurde dingen.
Echter is het in de war raken door verschillende omtrekken van de wielen gebleven. In wezen werkt het ding dan niet af en toe om een verschil op te vangen maar moet ie dat constant doen en als dat te veel wordt dan verbruik je daarmee zeg maar het bereik die dat ding heeft om binnen te regelen.
Vroeger door forse slijtage door het wringen in de bak, daarna door het verder dan ontworpen corrigeren middels servo motortjes of lamellen. Rij je altijd op losse ondergrond, dan zul je niet veel last hebben want dan is de bak toch al heftig aan het werk met allerlei correcties (en slijt dus hard) plus zullen de wielen flexibeler reageren (minder weerstand bieden) omdat ze kunnen slippen
maar op harde ondergrond slippen ze niet en moet de bak dus alles opvangen, dat slijt enorm en gaat dan dus een keer eerder stuk.
Volgens mij kan dit ook wel in 2 zinnen maar goed, het staat er nu toch al. Wie er geen chocola van wil of kan maken: youtube staat vol met interessante filmpjes over 4WD techniek. (en dan bedoel ik niet die flauwe vergelijkingen maar echte techniek uitleg)
Alleen zijn dat tegenwoordig veelal geen tandwielkasten meer (tussen diff al helemaal niet meer en voor vaak ook niet) maar electronisch gestuurde dingen.
Echter is het in de war raken door verschillende omtrekken van de wielen gebleven. In wezen werkt het ding dan niet af en toe om een verschil op te vangen maar moet ie dat constant doen en als dat te veel wordt dan verbruik je daarmee zeg maar het bereik die dat ding heeft om binnen te regelen.
Vroeger door forse slijtage door het wringen in de bak, daarna door het verder dan ontworpen corrigeren middels servo motortjes of lamellen. Rij je altijd op losse ondergrond, dan zul je niet veel last hebben want dan is de bak toch al heftig aan het werk met allerlei correcties (en slijt dus hard) plus zullen de wielen flexibeler reageren (minder weerstand bieden) omdat ze kunnen slippen
maar op harde ondergrond slippen ze niet en moet de bak dus alles opvangen, dat slijt enorm en gaat dan dus een keer eerder stuk.
Volgens mij kan dit ook wel in 2 zinnen maar goed, het staat er nu toch al. Wie er geen chocola van wil of kan maken: youtube staat vol met interessante filmpjes over 4WD techniek. (en dan bedoel ik niet die flauwe vergelijkingen maar echte techniek uitleg)
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Maar onze Outlanders hebben geen diff tussen de voor en achterkant.
De reden dat het niet goed gaat met verschillende banden voor en achter lijkt te zitten in de elektronika die dat "niet leuk" vindt.
De reden dat het niet goed gaat met verschillende banden voor en achter lijkt te zitten in de elektronika die dat "niet leuk" vindt.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Eigenlijk ook weer raar dat de electronica dat niet oplost dan met een correctiewaarde die zichzelf reset boven een bepaalde snelheid of zo'n moment dat voor- en achteras even snel zijn met de omtrekken van dat moment en dus de verschillen vast te stellen zijn.
Want al bij te groot verschil tussen voor- en achterwielen schijnt het al mis te kunnen gaan.
hoe dan ook, het onderwerp wringt.
Want al bij te groot verschil tussen voor- en achterwielen schijnt het al mis te kunnen gaan.
hoe dan ook, het onderwerp wringt.
-
- Forumlid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ik heb het altijd met de 18inch velgen gehouden omdat er expliciet voor gewaarschuwd werd dat afwijkende diameters voor storingen in het electronisch systeem konden zorgen. Standaard was 16 en 18inch de maatvoering voor de Outlander, ik wilde er graag vanaf wijken maar heb het omwille van de waarschuwing nooit gedaan en altijd de 18inch aangehouden, wel met zwarte poedercoating. Met 19 of 20 inch boet je naar mijn mening teveel op comfort in en dito risico op sneller schade rijden.
- RX-Men-8
- Forumlid
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
- Locatie: Hilversum
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Ik heb de mijne destijds proefgereden met 3 zomerbanden en 1 winterband rechtsvoor. Was niets van te merken, maar ik kreeg uiteraard wel een nieuwe set.
Mechanisch gezien heeft de Outlander voor en achter een open differentieel. Met elk een elektromotor dus geen tussendifferentieel. Verschillende omtrekken, bandenspanningen, het stelt mechanisch niet veel meer voor dan een flauwe bocht rijden. Problemen die bmtouring noemt zoals bij echte 4WD techniek met sperren (meestal op tussendiff en achterdiff) als je die ingeschakeld laat op asfalt heb je daarmee niet, vergelijkbaar met een gewone auto. Zelfs niet met de 4WD lock, die is ook niet mechanisch bij de outlander, maar regelt de koppelverdeling voor/achter.
Maar dan de elektronica. ESP, het All-Wheel-Control (AWS), eventuele bandenspanningsbewakingssystemen (3x woordwaarde) kunnen wel degelijk waarschuwen bij verschillende omtrekken. Wijkt de rotatiesnelheid voor/achter en links/rechts (gemiddeld) teveel af, kan dit systeem waarschuwen en mogelijk niet goed meer functioneren. Maar dit zal toch nog wel goed gaan binnen de marge van nieuw profiel vs versleten profiel qua omtrek.
Maar, het is toch altijd fijn en aan te bevelen 4 dezelfde banden met dezelfde rijeigenschappen en hetzelfde profiel te houden, ik zou er niet op beknibbelen.
Mechanisch gezien heeft de Outlander voor en achter een open differentieel. Met elk een elektromotor dus geen tussendifferentieel. Verschillende omtrekken, bandenspanningen, het stelt mechanisch niet veel meer voor dan een flauwe bocht rijden. Problemen die bmtouring noemt zoals bij echte 4WD techniek met sperren (meestal op tussendiff en achterdiff) als je die ingeschakeld laat op asfalt heb je daarmee niet, vergelijkbaar met een gewone auto. Zelfs niet met de 4WD lock, die is ook niet mechanisch bij de outlander, maar regelt de koppelverdeling voor/achter.
Maar dan de elektronica. ESP, het All-Wheel-Control (AWS), eventuele bandenspanningsbewakingssystemen (3x woordwaarde) kunnen wel degelijk waarschuwen bij verschillende omtrekken. Wijkt de rotatiesnelheid voor/achter en links/rechts (gemiddeld) teveel af, kan dit systeem waarschuwen en mogelijk niet goed meer functioneren. Maar dit zal toch nog wel goed gaan binnen de marge van nieuw profiel vs versleten profiel qua omtrek.
Maar, het is toch altijd fijn en aan te bevelen 4 dezelfde banden met dezelfde rijeigenschappen en hetzelfde profiel te houden, ik zou er niet op beknibbelen.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Het rare is juist dat het bij electronische systemen toch nog alarmbellen doet rinkelen, daar zou ik toch wat meer slimmigheid in verwachten dan wat ze vroeger mechanisch wisten op te lossen.
Slijtage is geleidelijk, dat moet toch gedetecteerd en gecompenseerd kunnen worden. Een plotselinge drukval (lekke band) valt ook op (en daar kan bijv bmw via de abs sensoren een alarm door doen afgaan als lekke band detectie (hetgeen dan weer niet werkt als alle banden tegelijk langzaam hun druk verliezen))
Kennelijk heeft de auto geen echt lange termijn geheugen met wat trendwatching. Naar mijn idee is het enige wat doorloopt de km stand en die telt gewoon af voor bijv de servicebehoefte. Ongeacht gebruik of slijtage. In ieder geval dat wat in MMCS staat kun je simpelweg zelf resetten of invoeren.
Nou is het ook niet alles als dat wel bijgehouden wordt want als dat eenmaal uit de pas loopt (onderdelen vervangen, onderhoud gepleegd maar niet (juist) aangepast in het systeem) met de werkelijkheid ben je helemaal ver van huis en moet je auto aan het computer-infuus voor lange dagen en bange nachten in een stille dealer werkplaats.
Slijtage is geleidelijk, dat moet toch gedetecteerd en gecompenseerd kunnen worden. Een plotselinge drukval (lekke band) valt ook op (en daar kan bijv bmw via de abs sensoren een alarm door doen afgaan als lekke band detectie (hetgeen dan weer niet werkt als alle banden tegelijk langzaam hun druk verliezen))
Kennelijk heeft de auto geen echt lange termijn geheugen met wat trendwatching. Naar mijn idee is het enige wat doorloopt de km stand en die telt gewoon af voor bijv de servicebehoefte. Ongeacht gebruik of slijtage. In ieder geval dat wat in MMCS staat kun je simpelweg zelf resetten of invoeren.
Nou is het ook niet alles als dat wel bijgehouden wordt want als dat eenmaal uit de pas loopt (onderdelen vervangen, onderhoud gepleegd maar niet (juist) aangepast in het systeem) met de werkelijkheid ben je helemaal ver van huis en moet je auto aan het computer-infuus voor lange dagen en bange nachten in een stille dealer werkplaats.
-
- Forumlid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
Problemen kunnen met name bestaan zo rond de slipgrens.
Auto kan denken dat je wiel slipt en grijpt in.
Bij normaal rijden merk je niks.
Maar net wat iemand net schreef, banden kunnen een betere wegligging geven maar ook een slechtere wegligging.
Daarom altijd 4 dezelfde monteren.
Eric
Auto kan denken dat je wiel slipt en grijpt in.
Bij normaal rijden merk je niks.
Maar net wat iemand net schreef, banden kunnen een betere wegligging geven maar ook een slechtere wegligging.
Daarom altijd 4 dezelfde monteren.
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
-
- Forumlid
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: probleem met verschillende banden voor en achter
En voer na montage de sensorkalibratie uit (bij mij pagina 213) zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing van het MMCS.
Sensorkalibratie
De niveaus voor de snelheidssensor en gyrosensor
gaan omhoog door automatische leren.
Wanneer een band wordt vervangen is
het noodzakelijk om de geleerde snelheidsgegevens
te verwijderen en opnieuw te beginnen
met leren.
1 Druk op de toets NAVI MENU . (zoek de rest zelf maar op )
lkj
Sensorkalibratie
De niveaus voor de snelheidssensor en gyrosensor
gaan omhoog door automatische leren.
Wanneer een band wordt vervangen is
het noodzakelijk om de geleerde snelheidsgegevens
te verwijderen en opnieuw te beginnen
met leren.
1 Druk op de toets NAVI MENU . (zoek de rest zelf maar op )
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.