Dag iedereen,
Als tweede auto komt er een bmw i3 ter vervanging van de oude A klasse op benzine.
Nu weet ik dat er verloopstekkers zijn om van type 1 stekker naar type 2 auto te kunnen gaan. Vraag is echter of de ICU het aan kan om een batterij van minimaal 22kWh te laden. Dit is immers een stuk langer belasting dan het opladen van de 9kWh van de outlander. Iemand een idee?
Weet er iemand trouwens ook wat de nominale laadstroom is. Max output is 16A maar ik heb niet de indruk dat dit ook effectief benaderd wordt.
Groetjes Geert
Icu compact mini voor bmw i3
-
- Forumlid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Icu compact mini voor bmw i3
Er is zover ik weet geen beperking op hoe groot de accu is die je met de ICU Compact Mini lader mag opladen. Het duurt alleen langer.
Of het werken met verloopstekkers problemen geeft weet ik niet. In elk geval goede kwaliteit kopen!
Of het werken met verloopstekkers problemen geeft weet ik niet. In elk geval goede kwaliteit kopen!
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: Icu compact mini voor bmw i3
Wat bedoel je hiermee precies?Gerardus.Rog schreef: ↑07 jun 2020, 17:40Max output is 16A maar ik heb niet de indruk dat dit ook effectief benaderd wordt.
Groetjes Geert
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
-
- Forumlid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54
Re: Icu compact mini voor bmw i3
Simpel,
16A * 230V = 3680 Watt ~ 3,7kW
Dat zou dus betekenen dat de batterij op max 2u30 van leeg naar vol moet gaan. In mijn geval een outtie van 2014 zou denk ik niet meer dan 9Kwh moeten laden.
Het laden aan de ICU van leeg naar vol duurt echter 3u30, rekensommetje maakt dan aan 16A continu een batterijlading van 3,5 * 3,7kW = 12,8kWh en dat kan niet kloppen. Immers meer dan nieuw en geen verval... Dus zou dat betekenen dat de max 16A niet gehaald wordt. Maar slechts 10A tot 12A. Er gemakshalve vanuitgaande dat de laadstroom niet fluctueert maar een constante is.
16A * 230V = 3680 Watt ~ 3,7kW
Dat zou dus betekenen dat de batterij op max 2u30 van leeg naar vol moet gaan. In mijn geval een outtie van 2014 zou denk ik niet meer dan 9Kwh moeten laden.
Het laden aan de ICU van leeg naar vol duurt echter 3u30, rekensommetje maakt dan aan 16A continu een batterijlading van 3,5 * 3,7kW = 12,8kWh en dat kan niet kloppen. Immers meer dan nieuw en geen verval... Dus zou dat betekenen dat de max 16A niet gehaald wordt. Maar slechts 10A tot 12A. Er gemakshalve vanuitgaande dat de laadstroom niet fluctueert maar een constante is.
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: Icu compact mini voor bmw i3
Je ziet 3 dingen over het hoofd.
1.
Laadverliezen
2.
Er komt waarschijnlijk minder dan 230V uit je WCD
3.
Laden is maar tot 80-90% op volle stroom, daarna loopt de laadstroom terug.
Je kunt in de auto ergens de kosten per kWh opgeven. Als je die bv op 1 zet, kun je aan het bedrag van de laatste lading zien hoeveel er precies in is gegaan.
1.
Laadverliezen
2.
Er komt waarschijnlijk minder dan 230V uit je WCD
3.
Laden is maar tot 80-90% op volle stroom, daarna loopt de laadstroom terug.
Je kunt in de auto ergens de kosten per kWh opgeven. Als je die bv op 1 zet, kun je aan het bedrag van de laatste lading zien hoeveel er precies in is gegaan.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
- RX-Men-8
- Forumlid
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
- Locatie: Hilversum
Re: Icu compact mini voor bmw i3
The ICU Mini die ik heb gebruikt rond 3300W maximaalbij het laden, en hij zit op zijn eigen 1-fase groep. Ruim 14 Ampere dus.
De Outlander laadt ongeveer 2 uur lang op dit vermogen, stopt dan even kort, om vervolgens een aflopende lijn te volgen (taper).
Dat betekent dat je in die 1e 2 uur op volle snelheid ongeveer 6,6 kWh laadt van 30% naar tot 80% SoC, daarna langzamer.
In ca. 3,5 uur kom je zo van leeg naar vol, ongeveer een uur sneller dan met de thuislader, die ca 10A "trekt".
Extrapolerend naar een 22kWh accu, ben je denk ik 2x zo lang aan het laden, zeg maar 4 uur "volle bak" op 14A, en 3 uur aflopend daarna.
De Outlander laadt ongeveer 2 uur lang op dit vermogen, stopt dan even kort, om vervolgens een aflopende lijn te volgen (taper).
Dat betekent dat je in die 1e 2 uur op volle snelheid ongeveer 6,6 kWh laadt van 30% naar tot 80% SoC, daarna langzamer.
In ca. 3,5 uur kom je zo van leeg naar vol, ongeveer een uur sneller dan met de thuislader, die ca 10A "trekt".
Extrapolerend naar een 22kWh accu, ben je denk ik 2x zo lang aan het laden, zeg maar 4 uur "volle bak" op 14A, en 3 uur aflopend daarna.
-
- Forumlid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54
Re: Icu compact mini voor bmw i3
helder en duidelijk uitgelegd. Merci!