Welke laadpas gebruiken jullie?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door Kamej03 » 05 jun 2020, 20:03

eddam schreef:
05 jun 2020, 10:11
@Kamej03
Dat bedoel ik dus......
Ben geen liefhebber van electra-klussen, maar zal er toch es voor gaan zitten...
En zolang hij in de tuin blijft,is misbruik uitgesloten...

Mooi stukje werk !!
Ik heb wel een 4 kwadraat kabel gebruikt zodat ik het later kan ombouwen naar 32amp als we nog eens volledig elektrisch gaan rijden. Voorlopig vind ik de outlander phev een prima tussenstap. Erg tevreden over de auto en zijn mogelijkheden/prestaties/kosten.

2 oogjes of gaatjes en een slotje er door voorkomt misbruik, hoop ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door RX-Men-8 » 06 jun 2020, 10:11

Erg mooi stukje huisvlijt!
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Herman-phev
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2019, 17:25

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door Herman-phev » 08 jun 2020, 18:36

Ik ben helemaal nieuw op dit gebied. Hopelijk haal ik over een week of twee mijn nieuwe (tweedehands) PHEV op bij de dealer.
Ik woon in Rotterdam en na wat zoeken (en lezen wat er op een laadpaal in mijn wijk stond) kwam ik op de site van Engie uit. Het lijkt erop, maar ik kan het verkeerd hebben (?!) dat dat gewoon een goede deal is: geen abonnementskosten, geen starttarief, geen uurtarief.
Citaat website:
"Met deze laadpas kunt u op de ENGIE laadpalen, in de deelnemende gemeenten, laden voor het laagste tarief. U betaalt dus geen abonnementskosten, geen starttarief en geen uurprijs. Enkel voor het gebruik. Wel zo makkelijk!"

En verder:
"Met onze laadpas kunt u gebruikmaken van alle publieke laadpalen in Nederland!"
(let wel: ze zeggen niet of je dan wel een starttarief hebt en of dan het tarief ook nog zo laag is )

Hij wordt ook wel de "Zuid-Holland laadpas" genoemd.

Dit lijkt mij voor een beginner zoals ik, woonachtig in R'dam, een mooi startpunt. Of mis ik iets ..? Lijkt haast te mooi (of makkelijk) om waar te zijn...

Heeft iemand hier ervaringen mee ??

Groeten,

Herman
Instyle+ 12/2015

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door case » 09 jun 2020, 09:41

Geen ervaringen mee, maar klinkt wel goed. Engie is een nieuwkomer in laadpalen-land, en om hun klantenbestand wat volume te geven, zullen ze zich (tijdelijk?) moeten onderscheiden. Ze zijn natuurlijk voor thuis-stroom al een bekende leverancier, dus kunnen ze het voor deze prijs ook leveren.
Voor het laden bij niet-Engie laadpalen moet je je maar voorbereiden op de gangbare woekertarieven.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door eddam » 18 jun 2020, 09:29

Zojuist de nieuwe nota van EV ontvangen....
Schrik niet, maar bij Intratuin in Rhoon betaal je 87 cent voor 1KWH.....
Bij Ikea Barendrecht krijg je er 3 voor precies hetzelfde bedrag...
Ik weet dus wel dat ik voortaan de stekker maar achterin laat liggen als we in Rhoon zijn....
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door case » 18 jun 2020, 10:14

eddam schreef:
18 jun 2020, 09:29
Zojuist de nieuwe nota van EV ontvangen....
Schrik niet, maar bij Intratuin in Rhoon betaal je 87 cent voor 1KWH.....
....
Starttarief? Als je niet veel kWh bijlaadt tikt dat behoorlijk aan.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door eddam » 18 jun 2020, 10:21

Voor zover ik weet geen starttarief...staat er niet bij vermeld...
Was wel gelijk de laatste keer...haha.... es kijken of er bij de fietsenlaadunit een betaalpas ding zit...anders prop ik daar de thuislaadstekker wel in....
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PHEVlkj » 18 jun 2020, 20:12

Dat is wel erg hoog, er zal ongetwijfeld een starttarief zijn. Volgens mij heeft EV net dat altijd. Hierdoor wordt het concept plugin hybride in feite onmogelijk gemaakt. Wie zoekt de pers op? :) :ugeek: :roll:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door Gerardus.Rog » 19 jun 2020, 22:20

Ik heb drie verschillende laadpassen.

The new motion; geldend tarief Kwh en per sessie €0,35 transactiekosten met een maximum van €7 per maand.

Plugsurfing; geldend tarief Kwh en 10% roamingkosten

Oplaadpunten.nl; geldend tarief Kwh +1ct per kwh transactiekosten.

The new motion (nu shell recharge) is tamelijk duur voor kleine hoeveelheden, maar heb ik erbij voor de dekking. Voor een grotere ev is deze voordeliger samen met oplaadpunten.nl

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door eddam » 21 jun 2020, 09:33

PHEVlkj schreef:
18 jun 2020, 20:12
Dat is wel erg hoog, er zal ongetwijfeld een starttarief zijn. Volgens mij heeft EV net dat altijd. Hierdoor wordt het concept plugin hybride in feite onmogelijk gemaakt. Wie zoekt de pers op? :) :ugeek: :roll:

lkj
Intratuin heeft een paal van LMS staan....
Zegt mij even niets...
EV Box laadt ik in de regel hier in Hellevoet op,maar die hebben geen starttarief...
Of het moet aan het feit liggen dat ik een abonnement-pas heb...
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PHEVlkj » 23 jun 2020, 11:24

Daar lijkt het inderdaad op met een dergelijke pas.

@Gerardus.
Ik heb 3 passen.
Oplaadpunten.nl
Ecotap
Newmotion (Shell)

De eerste 2 lijken op het eerste oog inderdaad aantrekkelijk. Met name de opmerking kosten van de provider + 1 cent of 10% blijken in de praktijk tegen te vallen.

Want onder de kosten van de provider vallen dus ook de startkosten. Alleen staan die nergens vermeld. Mijn voorbeeld uit Wijk bij Duurstede (niet mijn woonplaats, maar ik kom er regelmatig) levert bij alle 3 de kaarten een starttarief op.

Ecotap is alleen aantrekkelijk als het hun eigen laadpalen zijn.

Ik heb bij alle leveranciers(pasjes) dezelfde laadpalen in Wijk bij Duurstede gebruikt. Dus zij weten de tarieven van deze palen inmiddels. Toch staat nog steeds in de app dat de kosten bij deze palen onbekend zijn. Bij Newmotion staat wel het tarief per kwh, maar staat niet het starttarief vermeld (laat staan hun eigen toeslag) .Het zijn dus eigenlijk grote fraudeurs die ons graag dom houden en misschien moeten we de pasjes allemaal eens gaan opzeggen of eisen dat de juiste tarieven worden genoemd?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door eddam » 23 jun 2020, 13:45

Het lijkt me op zich al een normaal iets dat ergens een prijs van vermeld wordt.
Bij AH staat ook op elk kaartje wat een product kost.
Lijkt me ook bij de laadpalen niet meer dan normaal toch??...
Ook de benzineprijzen staan huizenhoog langs de weg... wat is hier het probleem dan?
Wellicht via een petitie eens duidelijkheid eisen??
Het is dat ik er geen verstand van heb, anders zou ik er een starten...
Zou het wellicht via de ANWB kunnen??
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PHEVlkj » 23 jun 2020, 16:39

Ik ben geen lid van de ANWB, maar dat zou een mooi startpunt zijn. Ik ben benieuwd hoe zij er tegenaan kijken.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door case » 24 jun 2020, 10:17

eddam schreef:
23 jun 2020, 13:45
Het lijkt me op zich al een normaal iets dat ergens een prijs van vermeld wordt.
Bij AH staat ook op elk kaartje wat een product kost.
Lijkt me ook bij de laadpalen niet meer dan normaal toch??...
Ook de benzineprijzen staan huizenhoog langs de weg... wat is hier het probleem dan?
Wellicht via een petitie eens duidelijkheid eisen??
Het is dat ik er geen verstand van heb, anders zou ik er een starten...
Zou het wellicht via de ANWB kunnen??
Wat er anders is dan bij benzineprijzen: De uitbaters van laadpalen en de verstrekkers van laadpassen maken met elkaar afspraken over tarieven. Afhankelijk van die afspraken betaal je de afgenomen stroom. De combinatie van laadpaal en pas bepaalt dus
- wel/niet starttarief
- wel/niet administratiekosten
- wel/niet extra opslag per kWh
- prijs per kWh
Het ligt er dus maar net aan met welk pasje je bij welke paal komt, wat je moet betalen.
Vergelijk het met de roaming-chaos bij mobiel bellen van enkele jaren terug.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door Gerardus.Rog » 24 jun 2020, 22:53

Ook niet onbelangrijk, in de betreffende app van de grotere providers, kun je per paal wel een prijs vinden.

App van the new motion (shell recharge) geeft netjes de kosten weer. Klopt ook met bedrag op de factuur. Eenzelfde geldt voor plugsurfing.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door Gerardus.Rog » 24 jun 2020, 22:56

Interessante site voor de laadpas ontdekker;

https://laadpastop10.nl/

Heeft een overzicht van (alle) laadpassen in omloop inclusief tarieven die gehanteerd worden, los van het cpo tarief.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PHEVlkj » 26 jun 2020, 16:23

Ik denk dat Shell dat niet netjes doet. :oops:

Ik heb nog even mijn voorbeeld uitgezocht. Ik heb er zelf even voor ingelogd op de app.

Het gaat om de Jacob van Ruisdaelstraat 2 in Wijk bij Duurstede, maar hetzelfde geldt voor het Walplantsoen van Wijkse eigen stroom en bij het gemeentehuis. Als ik daar naartoe ga in de app zie ik € 0,34 per kw en een geschatte sessiekosten van 2,44. Helemaal niets over een starttarief (dat is daar 60 cent, weet ik nu na de factuur).

In de Ecotap app vie ik op deze locatie helemaal geen info (zij noemen een EWEC (geen idee wat dat is) laadpunt. Zonder verdere kostenaangifte. Nu dus nog steeds, terwijl ik er inmiddels 2 keer met de Ecotap kaart heb geladen. Op het Walplantsoen zeggen ze dat het start tarief onbekend is. Terwijl ik daar ook met hun pas heb geladen, dus ze kunnen het weten :oops:

Je zou toch minstens mogen verwachten dat er iets bij komt van 'niet geschikt voor kort gebruik' o.i.d. Want men weet het natuurlijk wel :twisted:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PHEVlkj » 26 jun 2020, 16:40

Ik heb op basis van dezelfde site (heeft ooit in het AD gestaan) mij keuze voor de passen gemaakt. Maar daar staat dus ook niet het hele verhaal.

Ik had al Shell (Newmotion) en heb op basis van de genoemde site de passen voor Ecotap en Oplaadpunten.nl genomen als weinig buitenhuis lader.
Als je geen idee hebt wat het starttarief is (wat dus in de praktijk helaas zo blijkt te zijn) kan het gevaarlijk worden en heb je geen zin meer om op te laden.

De eerste 4,5 jaar heb ik zakelijk geladen, dus dan kun je de BTW terugkrijgen en de kosten in mindering brengen op je bedrijfsresultaat. Dan is het te overzien. Maar privé zal op deze manier de plugin hybride niet fijn meer zijn voor veel mensen. Helaas. Sinds een paar maanden ben ik met extern opladen helemaal mee gestopt,terwijl het steeds weer inpluggen van de laadkabel voor mij geen probleem was en is. Dat is er na bijna 7 jaar PHEV gebruik al aardig ingeslepen.... :D

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door RX-Men-8 » 27 jun 2020, 15:15

Dit snap ik allemaal wel, maar zo erg hakt het er nou ook niet in vind ik. Meestal is het nog net concurrerend met benzine, dus als je ergens toevallig kunt laden doe ik dat wel, al is het maar voor comfort. Maar ik stop er niet voor onderweg, dat heeft geen nut voor de Outlander.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Herman-phev
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2019, 17:25

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door Herman-phev » 21 jul 2020, 19:15

In vervolg op mijn eerdere bericht een verslag en een vraag:

Ik kreeg onlangs mijn eerste afrekening binnen van de " Zuid Holland Laadpas". Ik heb geladen op twee plekken: bij een laadpaal bij mij in de straat (Engie / EVBox) in de gemeente Rotterdam én in een parkeergarage van Q-park (Maastricht).

Op de factuur vind ik alleen de laadtransacties terug van de laadpaal in Rotterdam. Daarover kan ik zeggen dat de tarieven me niet tegenvallen:
- géén starttarief (zoals beloofd, maar dat is altijd afwachten...)
- 0,26 euro per kWh excl BTW, dat is 0,315 euro/kWh incl BTW
- geen andere kosten

Dus dat bevalt me goed. Uiteraard is dit duurder dan uit je eigen stopcontact (voor mij zo'n 0,23 euro per kWh) maar goed, dat is wat anders.

En dan m'n vraag: heeft iemand anders ervaringen met opladen in een Q-park parkeergarage? Is het normaal dat de afrekening zo lang duurt ?? Want tot nu toe nog niks van gezien. En wat zijn dan hun tarieven, weet iemand dat ?

Groet, Herman
Instyle+ 12/2015

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PHEVlkj » 22 jul 2020, 14:48

Dat is een mooi laag tarief, dan zou ik ook zo weer extern gaan opladen :D

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
PhevTamboer
Nieuw forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020, 21:10
Locatie: Arnhem

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PhevTamboer » 25 jul 2020, 17:38

Ik laad met de Maingau(een Duits energiebedrijf) pas. Deze claimt geen starttarief en abonnement en altijd €0,34 per kwh.En zou op alle openbare palen moeten werken. Op de laadstaat klopt dit. Nu afwachten wat er op de factuur komt.......
Ik houd jullie op de hoogte!
2015 Business X-Line. Amethyst Black X42 Pearl. Afn.trekhaak 13p.

Gebruikersavatar
PhevTamboer
Nieuw forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020, 21:10
Locatie: Arnhem

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PhevTamboer » 01 aug 2020, 16:57

Inderdaad, geen extra kosten op de factuur bij de Maingau laadsessies!
2015 Business X-Line. Amethyst Black X42 Pearl. Afn.trekhaak 13p.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door PHEVlkj » 01 aug 2020, 21:16

Dat is mooi.

Dan kun je in ieder geval gunstig laden.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Welke laadpas gebruiken jullie?

Bericht door RX-Men-8 » 02 aug 2020, 18:01

Dank je, ik heb me maar eens geregistreerd. Prima tarief voor de snellader.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Plaats reactie