Nieuwkomer in de Outlander-clan

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
eddam
Forumlid

Nieuwkomer in de Outlander-clan

Bericht door eddam » 05 mar 2020, 10:28

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Ed, en rij nu mijn 5de Mitsubishi, een zilvergrijze Instyle uit december 2013.
Hiervoor heb ik echter 2 Priussen gereden,tot volle tevredenheid, maar nu tegen een Outlander aangelopen waar ik niet omheen kon en wilde.
Blijft toch een beetje een jongensdroom.
Ik ben echter wel benieuwd of ik het verbruik van de Priussen enigzins kan gaan benaderen,want de fabrieksopgave van 1 op 59 klinkt wel heel erg euforisch....
Verder ben ik gevallen voor de uitstraling en uitrusting,en het soepele rijgedrag.
Hopelijk gaan we er vele veilige en leuke kilometers mee beleven,en er de blits mee maken in Spanje...
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

JohanvdH
Forumlid

Re: Nieuwkomer in de Outlander-clan

Bericht door JohanvdH » 05 mar 2020, 11:22

Welkom!

Als je veel lokale ritten maakt en regelmatig stekkert kom je qua benzineverbruik lager uit dan de Prius (dat kom ik ook).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

vulcan750
Forumlid

Bericht door vulcan750 » 05 mar 2020, 12:44

Welkom op het forum!
Als je een beetje je best doet om de Outlander te doorgronden, dan weet ik wel zeker dat je goedkoper zal gaan rijden dan met de Prius.
Stekkeren waar het kan, goed anticiperen op het verkeer en gewoon niet al te hard rijden.
Het is en blijft een zware SUV. Ik rij normaal gesproken max. 110-120km/u op de snelweg, met harder rijden stijgt het verbruik flink. (logisch toch!)
Ik rij erg veel in de regio volledig EV, mijn gemiddelde benzineverbruik was afgelopen jaar 1:37.
Mitsubishi Outlander PHEV Executive X-line 2015.

Skyfox
Forumlid

Bericht door Skyfox » 09 mar 2020, 19:49

Welkom hier! Ik heb nu ook voor het eerst een Outlander en net voor het eerst getankt. Ik scoorde een nette 1 op 18, wat voor een auto van 1800kg volgens mij een hele nette score is. Heb er twee langere ritten tussen zitten waarbij je dan toch veel op de brandstofmotor rijdt. Als je veel stekkert en behouden rijdt, dan is rond de 1 op 25 volgens mij heel haalbaar.

Maar boven alles: veel plezier met de auto!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ Ruby Black 2015

oudekem
Forumlid

Bericht door oudekem » 11 mar 2020, 00:30

eddam schreef:
05 mar 2020, 10:28
Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Ed, en rij nu mijn 5de Mitsubishi, een zilvergrijze Instyle uit december 2013.
Hiervoor heb ik echter 2 Priussen gereden,tot volle tevredenheid, maar nu tegen een Outlander aangelopen waar ik niet omheen kon en wilde.
Blijft toch een beetje een jongensdroom.
Ik ben echter wel benieuwd of ik het verbruik van de Priussen enigzins kan gaan benaderen,want de fabrieksopgave van 1 op 59 klinkt wel heel erg euforisch....
Verder ben ik gevallen voor de uitstraling en uitrusting,en het soepele rijgedrag.
Hopelijk gaan we er vele veilige en leuke kilometers mee beleven,en er de blits mee maken in Spanje...
Welkom op dit forum! En inderdaad: als je systematisch "stekkert" kan je, zeker bij lokaal en regionaal gebruik, akelig zuinig rijden.Maak er een sport van!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

eddam
Forumlid

Bericht door eddam » 11 mar 2020, 15:21

Dank jullie....
Ik rijd elke dag een kleine 45 km naar mijn werk, via 80 km wegen en een stuk A15/A4/A20.
Ik ben nu zover dat ik,als ik eenmaal op de snelweg ziut, overschakel op Charge, en zodra ik de 80 km zone bij Rotterdam inkom, weer op electra stap.
Eens kijken wat me dat per maand gaat opbrengen.
Met de Prius reed ik met gemak 1 op 20, dus ik ben heel benieuwd.
Wat het comfort betreft mag ik niet klagen,maar we doen het uiteindelijk toch met een fiancieel doel voor ogen, zie hij, Hollands als hij was...

We blijven spelen en uitproberen om de draai te vinden..
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

eddam
Forumlid

Bericht door eddam » 11 mar 2020, 15:25

Skyfox schreef:
09 mar 2020, 19:49
Ik scoorde een nette 1 op 18, wat voor een auto van 1800kg volgens mij een hele nette score is.
Ik vind het toch nog een hele rekensom...
Je moet tenslotte wel zien uit te vinden hoelang je op benzine hebt gereden,en er dan ook nog de stekkerkosten bijrekenen.
Zal rekenkundig ook nog een leuke uitdaging gaan worden...
Tenzij dit in de bc terug te vinden is,maar zover ben ik nog niet in de manual gevorderd.
Ben vooral benieuwd wat hij straks op de Peage gaat doen op de lange rit..

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 11 mar 2020, 16:05

Ik vind zelf constant rijden met Charge aan niet comfortabel. Dan heb je dus altijd motorgeluid, ook als het niet strikt noodzakelijk is.

Ik zet de knop zelf altijd op Save op de snelweg, en Charge alleen als ik op een bepaald moment perse extra lading wil hebben. Het voordeel van Save is dat dan de motor alleen gebruikt wordt als de accu terug loopt. Als je dan in de stad of file rijdt of voor een stoplicht staat heb je alleen motorgeluid als je weer wegrijdt en de accu wordt aangesproken. Zeker in de zomer heb je dan veel minder geluid in de auto op momenten dat je stil staat of zacht rijdt.

Het verbruik op de Peage is op zich wel te doen mits je je aan de snelheid houdt. Daarboven wordt het natuurlijk gewoon een vierkante auto van 1.850 kilo met bagage. De Prius heeft een wat betere luchtweerstand lijkt mij.

In mijn eerste jaar (winter 2014) ben ik vol gas (max 170 km/h) naar Oostenrijk gereden. Dan wordt het verbruik natuurlijk heel hoog en moet je na 300 km tanken vanwege de kleine tank. Daarna is het voortaan cruise Control op bijna 140 (= ruim 130 km/h en dus geen bon op de Peage) en dan is het wel te doen. Uiteindelijk kost het langzamer rijden niet zo heel veel extra tijd, want je hoeft 1 of 2 keer minder te tanken.... Voor 2014 had ik snelle Volvo's op benzine. Als je dan tegen de 200 ging kwam je ook op 1:5 uit.

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 11 mar 2020, 16:34

eddam schreef:
11 mar 2020, 15:25
Skyfox schreef:
09 mar 2020, 19:49
Ik scoorde een nette 1 op 18, wat voor een auto van 1800kg volgens mij een hele nette score is.
Ik vind het toch nog een hele rekensom...
Je moet tenslotte wel zien uit te vinden hoelang je op benzine hebt gereden,en er dan ook nog de stekkerkosten bijrekenen.
Zal rekenkundig ook nog een leuke uitdaging gaan worden...
Tenzij dit in de bc terug te vinden is,maar zover ben ik nog niet in de manual gevorderd.
Ben vooral benieuwd wat hij straks op de Peage gaat doen op de lange rit..
Wij rijden een model 2013 en komen zonder accu op 7-8 liter per 100km bij redelijk doorrijden (105-125km/h op de teller) tijdens onze vakantie in Engeland (totaal 3200km)
Als we in NL strak 105km/h op de cruise control rijden is het verbruik zonder accu 6,5 - 7,5 liter per 100km (zonder gebruik van de accu)

We rijden door het jaar heen de helft van de afstand die we rijden op stroom en komen dan totaal op 3,5 liter per 100km (+ de stroom die we laden uiteraard).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 12 mar 2020, 11:48

@eddam

Je kunt de stroomkosten ook in het MMCS opvoeren. Dan heb je in ieder geval een indicatie. Dit is een kopie uit de gebruiksaanwijzing:

1 Druk op de toets INFO .
Het infomenu wordt weergegeven.
2 Raak Oplaadkosten aan.

De oplaadkosten worden weergegeven.
ADVIES
• U kunt deze informatie ook weergeven
door [EV] en vervolgens [Charge Cost]
(Oplaadkosten) aan te raken op het
scherm met de huidige locatie.
→ “Het EV-menu weergeven” (p. 40)
De oplaadkosten instellen
U kunt de kosten per kW instellen.
1 Geef het oplaadkostenscherm
weer. (blz. 175)
2 Raak Instellen aan.
3 Raak of aan om
de “units” (eenheden) in te stellen.
4 Raak “Cost” (Kosten) aan.
5 Voer de “cost” (kosten) in en
raak vervolgens Instellen aan.
6 Raak Instellen aan.

Het instellen van de oplaadkosten is voltooid.
Weergave kostengeschiedenis
wijzigen
U kunt wisselen tussen de geschiedenis van
de oplaadkosten op lange termijn (per
maand) of op korte termijn (per kosten).

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie