Pagina 1 van 1
Plopsaland
Geplaatst: 03 aug 2019, 21:41
door Gerardus.Rog
Vandaag een dagje plopsaland gedaan. Aan het begin van het jaar weinig (PH) EV gezien. Vandaag met de vakantie nog eens naar de laadpalen gereden en mij tussen 3 andere outlander Phev mogen zetten. Daarnaast nog een tesla X, golf GTE en een audi e-Tron. Het is duidelijk dat ze uit de lease komen.
Grappig dat de situaties van de post uit het begin van dit forum zich nu terug doen.
Groetjes Geert
Re: Plopsaland
Geplaatst: 05 aug 2019, 14:06
door PHEVlkj
Er is wel een heel groot verschil met het begin.
Toen kon je zonder starttarief je PHEV aan de externe lader zetten, waardoor het loonde om extern op te laden. Bij een lege nieuwe accu kan er maximaal 9 Ah worden bijgeladen, bij een gebruikte accu dus minder. 7 of 8 Ah erbij is gangbaarder. Je moet bij het opladen de KWh prijs nemen en het starttarief verdelen over het aantal geladen Kwh.
Dan kom je afhankelijk van de laadpas dus op ongeveer € 0,41 tot en met € 0,44 per Kwh uit (totaal 3,52 euro). Als je dat vergelijkt met de € 0,22 cent thuis dan is het verschil te groot en bijna niet rendabel. Stel je laadt volledig op dan kun je binnendoor misschien 36 kilometer rijden, zonder airco. Binnendoor gebruikt de PHEV misschien 1 op 14 op benzine met lege accu (€ 4 aan benzine voor 36 km) en op de snelweg 1 op 12 op benzine (maar dan haal je maximaal 20 kilometer elektrisch als je geluk hebt).
Als je minder laadt dan van volledig leeg naar volledig vol kan het helemaal niet uit. Ik heb een tijdje geleden even de externe lader er aangezet en moest onverhoopt eerder terug. Bam € 0,18 starttarief verdeeld over 1,5 Ah toegevoegde energie. Over dit soort dingen hoor je niemand bij het ophemelen van elektrisch vervoer.
In het verleden deed ik dingen zakelijk. Deze auto staat op privé, dus dan zijn de sommetjes inclusief BTW. Maar exclusief is het niet zo veel anders. In de praktijk laad ik nu eigenlijk niet meer extern op.
lkj
Re: Plopsaland
Geplaatst: 05 aug 2019, 15:54
door Gerardus.Rog
@lkj dat extern laden niet meer zo interessant als in het begin snap ik. Gratis duurt nooit lang. Hoewel er bv bij ikea in België en de lidl in België gratis laden aangeboden wordt, dus zonder pas. Wie zoekt die vindt.
Ik doelde meer op het vergelijk dat er van de 8 plaatsen 4 in gebruik waren door mitsubishi phev's met Nederlandse kentekens. Dat ik duurder uit ben is mij bekend, echter is een parkeerplaats aan de ingang van het park mij wel één euro waard als ze voor de "ouderwetse" de achterste parkeerplaatsen aan het opvullen zijn.
Re: Plopsaland
Geplaatst: 05 aug 2019, 20:33
door PHEVlkj
Dat laatste is een bekend punt. Maar lastig oplosbaar.
Gratis laden is een utopie denk ik.
lkj