Reset BMU (volledig EV range terug)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 28 jul 2019, 11:09

Hey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en moet me nog ff voorstellen..

Ik lees op het forum nog nergens dat er een methode is om je EV range (BMU resetten) terug te krijgen.
Vanwege de extreme accu degradatie (die erg onwaarschijnlijk is), zijn er knappe koppen bezig geweest om te kijken hoe dit nu komt.
Een hele korte samenvatting: de Outlander doet dit uit bescherming van de accu. Het werkt als een sneeuwbaleffect. Men heeft ook gekeken hoe dit op te lossen is. Hier is een Youtube kanaal over gestart, staat erg veel info op.

Er is nu een methode die er voor zorgt dat je BMU gereset wordt, de accu's zullen echt wel in capaciteit afnemen maar niet in de mate die weergegeven wordt. Ik heb de methode toegepast en hierna gaf mijn 2013 Outlander met 96k op de teller een EV range van 58 km aan. Voor de procedure was dit altijd rond de 40 km.

Voor wie meer wil weten:

https://www.youtube.com/watch?v=ei6OdxynmUk&t=659s

Gr Maarten

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door JohanvdH » 28 jul 2019, 14:54

Ik was deze methode ook al tegen gekomen.

Ben heel benieuwd of naast het resetten van het bereik op de teller (de guessometer) ook het werkelijke bereik weer terug is op het uitgangsniveau.
Kortom, kan je nu verder komen dan voor de reset en zoja, hoeveel dan?

Onze guessometer geeft nu maximaal 40-46km aan maar ik heb nog nooit verder dan 40km elektrisch kunnen rijden (geen extreme pogingen gedaan door continu 50km/h te rijden oid, maar gewoon normaal rijgedrag met een bescheiden rechtervoet).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 30 jul 2019, 09:10

Ik heb na de reset 52 km gereden met een volle accu, hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom. Normaal was dor tussen de 35 en 40. Daarna opgeladen, hij gaf 57 km aan. Ik denk dat ik toch een km of 10 winst heb gepakt en ga deze procedure om de paar maanden ff uitvoeren. Ik denk dat de procedure korter kan door de accu te ontladen door de plus-en min polen tegen elkaar aan te houden (ontkoppeld uiteraard :!: ). Dit ga ik de volgende keer testen.

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 30 jul 2019, 11:30

Ik heb na de reset 52 km gereden met een volle accu, hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom. Normaal was dor tussen de 35 en 40. Daarna opgeladen, hij gaf 57 km aan. Ik denk dat ik toch een km of 10 winst heb gepakt en ga deze procedure om de paar maanden ff uitvoeren. Ik denk dat de procedure korter kan door de accu te ontladen door de plus-en min polen tegen elkaar aan te houden (ontkoppeld uiteraard :!: ). Dit ga ik de volgende keer testen.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Reinier L » 30 jul 2019, 15:57

Mij helaas nog niet duidelijk hoe de reset te doen....
Zie hem in de film enkel praten.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door case » 30 jul 2019, 16:03

Reinier L schreef:
30 jul 2019, 15:57
Mij helaas nog niet duidelijk hoe de reset te doen....
Zie hem in de film enkel praten.
Filmpje start naar het einde; even terug gaan naar het begin. Daar wordt het stap voor stap uitgelegd.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door mitsufietsie » 30 jul 2019, 17:51

Is dit serieus?
Als dat zo is dan ben ik met terugwerkende kracht zwaar over de zeik denk ik
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 31 jul 2019, 08:50

Men is er al lang mee bezig.. het 2019 model schijnt het meest last te hebben. Die gaan heel snel achteruit in range (volgens de bevindingen op het kanaal) Als je een paar filmpjes kijkt op het kanaal waar ik eerder een linkje van het gepost, wordt je niet vrolijk.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je verbaasd zult zijn. Ik heb gisteren 51 km gereden terwijl ik voor de reset amper 40 haalde. Uiteindelijk gaat de Outlander de accucapaciteit weer beperken, dan doe ik weer een reset.

Mitsubishi geeft aan dat er niets mis is met de software en gaat geen actie ondernemen. Dan worden mensen creatief..

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door mitsufietsie » 31 jul 2019, 09:04

Jammer dat ik dit niet wist voordat ik hem verkocht heb, had soms amper 25 km bereik. Maar nu heb ik 525 km bereik, dus wat zeur ik.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door PHEVlkj » 31 jul 2019, 10:05

@Besouwke

Wat gebeurt er net de instellingen van de auto? Gaan die terug op fabrieksinstellingen?

Wat gebeurt er met het adresboek van de navigatie bij een reset?

Wat gebeurt er met gekoppelde telefoons? Opnieuw instellen?

Welke eventuele andere ongemakken ontstaan er na de reset?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door RoelUtrecht » 31 jul 2019, 14:15

klinkt zeer interessant. En het zou te mooi zijn om op deze manier steeds weer een grotere range te hebben.

Hierin lijk je te maken te hebben met een feitelijke degradatie van de accu in de loop van der tijd en daarnaast de software matige degradatie (die door de BMU wordt aangegeven). De auto reageert wat betreft bereik op de software matige degradatie (via de BMU) en daardoor kunnen we in verloop van tijd minder KMS op een volle accu rijden. Dit lijkt de accu op dit moment (teveel?) te beschermen dan wel te voorzichtig afgestemd.

Een paar vragen.
I Wie zegt dat de accu op dit moment software matig te voorzichtig staat afgesteld en hoe kom je daar achter bij je eigen auto?
II Loop je dan geen behoorlijk risico dat (vooral bij een wat oudere versie) nadat de softwarematige degradatie gereset is ,de accu teveel leeg trekt en/of te vol oplaadt wat slecht is voor de accu? En dat daarna de daadwerkelijk degradatie veel harder gaat?

Ik ben benieuwd of jullie hier al meer over weten.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 31 jul 2019, 16:51

@LJK, ik heb niets opnieuw in hoeven te stellen. Alleen bij de radiozenders was de naam verdwenen, ff ingedrukt houden en dit was gefixt.

@Roelutrecht, ik zou het echt niet weten. Alle info die ik heb komt van het youtube kanaal. Vanmorgen gaf mijn auto 64 km ev range aan.
Het lijkt voor nu dus te werken.

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 31 jul 2019, 20:47

Hoi Maarten,
Zou een mooie oplossing zijn. In november 2018 nog 31,5 aH gemeten door forumlid, auto is van augustus 2014 met nu inmiddels 161000 km op teller.
Range wisselt, meestal 30-33 km in zomer. Filmpje erg duidelijk, volgens mij zit de 12V accu ergens in bagageruimte?
Maar nu mijn vraag; als het dus lukt om te gaan laden met een lege accu door de kabel thuis aan te sluiten( 3,7kW) en de accupool 3-5 sec even aan te sluiten, daarna accupool weer los, dan blijft het laden dus doorgaan. Maar kan ik daarna de auto nog vergrendelen met de afstandsbediening of knopje in deurgreep? Heb dan nl geen boordspanning aangesloten?
Hoor graag van je.
Groet.
Hans.

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door phev » 01 aug 2019, 13:30

The Lindqvist Method, klinkt idd te mooi om waar te zijn. Lijkt haast wel fake news. Zo iets zou toch met een simpele software update van Mitsubishi ook te bewerkstelligen moeten zijn.

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 01 aug 2019, 14:32

@mipkip, de 12v accu zit links in de kofferbak, alleen ff - pool er af. Je moet de stroom er weer ff opzetten tot de beroemde klikjes van de relais stoppen, daarna laadt hij gewoon op. ik denk niet dat je hem op slot kunt doen. Ik zet hem in mijn garage, daar hoeft dat niet. Ik zou niet weten hoe je dat op de openbare weg moet doen.

@PHEV, je hoeft het natuurlijk niet te doen, ik heb er behoorlijk wat EV range bijgekregen Mitsubishi geeft aan dat de software goed is en er geen update komt. Kijk de filmpjes op het vermelde kanaal maar eens, daar laten ze het zien met metingen. En meten is weten :ugeek: .

Denk je dan nog steeds dat het fake news is, dan doe je het toch niet.. Ik zou gewoon een poging doen, kost niets!

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 01 aug 2019, 14:37

Hoi Maarten,
Had de accu inmiddels gevonden en de - pool losgekoppeld. Simpele handeling. Daarna dus geen boordspanning meer, dus sluiten deuren niet meer mogelijk. Het moet maar zo. Eerst nu 6 uur de accu losgekoppeld houden, dan laadkabel inpluggen en 3-5 sec accu kabel even aansluiten.
Ga ervan uit dat het laden daarna gewoon doorgaat. Normaal na 3,5 uur van 0 naar 100% is 33 km ( vanmorgen nog geconstateerd), leeg gereden.
En zal daarna het laden vannacht door laten gaan. Dan maar een nachtje open.
Morgen zal ik verslag uitbrengen van het resultaat. Ben benieuwd.

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 01 aug 2019, 20:08

Update, 6 uur gewacht met afgekoppelde accu, laadkabel net aangesloten, accupool 3 sec aangesloten en hoorde de relais schakelen.
Grappig, want nu krijg ik ook boordstroom via mijn laadkabel. Dashboard laadindicatie brandt weer en deuren konden nu wél vergrendeld worden met afstandsbediening zonder dat hulp accu is aangesloten. Weer wat geleerd. Net even gekeken op Toon, en inderdaad, met 3700 W wordt er nu geladen.
Dus 12 uur aan laadkabel laten staan en dan morgenvroeg eens kijken naar het bereik. Ben benieuwd.

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 02 aug 2019, 15:15

En gelukt?

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 02 aug 2019, 16:50

Tsja dacht het voor elkaar te hebben, gaf 41 km aan vanmorgen...jippie 8 km toch erbij, maar was 10 km onderweg en ineens had ik nog maar 18 km te gaan. Dus echt een upgrade.....lijkt mij mislukt.

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 02 aug 2019, 19:20

Als hij 41 aangeeft is het idd niet gelukt. Bij mij deed hij het de eerste keer ook niet.
Het lijkt ook niet bij alle modellen te werken. Ik heb een elektrische klep en wifi. De klep moet tijdens de procedure dicht zijn. Dus via de achterbank de kofferbak in om de -pool weer aan te sluiten..

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 02 aug 2019, 20:01

Klopt inderdaad, toen ik gisterenavond de procedure was gestart, kreeg ik boordspanning via de oplaadkabel. Daardoor kon ik met de afstandsbediening de auto gewoon afsluiten, incl de klep dus. Alleen vanmorgen had ik een probleem, kon er niet meer in via de afstandsbediening. Dus noodsleutel uit afstandsbediening gepakt en linker portier open gedraaid. Daarna inderdaad via de achterbank, die ik wijselijk al had plat gelegd gisteren, naar de accupool om deze weer aan te sluiten.
Eerst 41 km, winst dus van 8 km, maar na ca. 12 km rijden was de actieradius ineens 18......41-12 is bij mij geen 18....
Helaas dus.
Daarom vandaag knoop doorgehakt en bijna nieuwe EV aangeschaft met actie radius van 280km WLTP. Geen gezeur meer met accupakket sparen in winter vanwege verwarming of airco in zomer. Gewoon voorverwarmen of koelen als de auto thuis nog aan de laadkabel hangt. Voor ons véél praktischer.
Met veel plezier afgelopen jaar in Mitsu gereden, verknocht geraakt aan het volledig EV rijden, dus niet willen wachten tot 2021 als de overheid met € 3000,= stimulering komt op EV’s. Vanaf nu iedere mnd 46 euro MRB besparen en een verwacht verbruik van 11kW op 100 km ipv de 22 kW die wij nu verstoken met een auto van 1900 kg.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door JohanvdH » 02 aug 2019, 22:28

Welke EV us het uiteindelijk geworden?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 02 aug 2019, 22:30

Hyundai Ionic EV Premium, 10 mnd oud, 12000 km op teller

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Reinier L » 03 aug 2019, 23:20

De resultaten zijn niet eensluidend.
Ga het wel proberen maar denk zelf dat het een reset van het rijgeheugen is. En dat die zich daarna weer aanpast aan de realiteit. En geen werkelijk effect heeft op de accu’s. We zullen het zien. Keep you posted.
OUTLAND(CRUIS)ER

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door WHB » 04 aug 2019, 15:00

Zit het 'm niet in het 16A laden.
Volgens mij is ergens gezegd dat het met de bijgeleverde lader moet gebeuren, dus op 10A.

Gr, WHB

Plaats reactie