Thuis opladen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Brambo
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 dec 2018, 13:49

Thuis opladen

Bericht door Brambo » 30 jan 2019, 12:50

Sinds kort in het bezit van een PHEV en laad ik de auto via een stopcontact met het bijgeleverde laadsnoer van Mitsubishi. Dit duurt natuurlijk lang dus ben ik op zoek naar een snellere manier. Wie kan mij een betaalbare oplossing adviseren?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Thuis opladen

Bericht door PHEVlkj » 30 jan 2019, 15:07

De standaard kabel laadt op 10 Ampere, en dat is mooi. Het is voor je accu (zoek even op het forum) niet zo goed om permanent aan de 16A te gaan. Het is niet uit te sluiten dat je de levensduur van de accu daarmee verkort.

Ik heb zelf ook de standaard kabel gebruikt vanaf eind december 2013. Helaas is die op een gegeven moment kapot gegaan. Toen heb ik een ratio mobiele lader (zie adres hieronder) gekocht. Die kan zowel op 6A, 10A en 16A laden, dat kun je inschakelen afhankelijk van de beschikbare stroom (bv op de camping). In de praktijk heb ik in het begin op 16A geladen, dan wordt e.e.a. ook wel wat warm. Omdat ik er van overtuigd ben dat met minder amperes laden beter is ben ik weer overgegaan naar 10A. Dan is na een uur of 3 de accu al behoorlijk gevuld. Het komt maar weinig voor dat ik niet voldoende heb en na 5 uur is de accu helemaal vol. Dat kan alleen een beetje ergernis geven als je maar even thuis bent en net voor vertrekken op dezelfde dag de accu nog niet vol is. Tot de volgende ochtend duurt het natuurlijk lang genoeg om die helemaal op te laden. Bij 16A duurt het toch ook 3 uur voordat de accu vol is.

Ik merk in de praktijk weinig gebruiksverschil, ook tijdens het voorverwarmen van de kachel.

Laad je geen thuis laadpaal aansmeren, want als je daarmee gaat rekenen kun je beter met deze auto op benzine gaan rijden.

https://www.ratio.nl/nl/catalog/e-mobil ... g+c+a+view , ik heb de versie met CEE stekker. De service van de EVCompany is super.

Dus advies: blijf eerst je standaard kabel gebruiken tot die defect gaat (en de kans dat het gebeurt is best groot) en koop dan een vergelijkbare mobiele oplossing. Dat is verreweg de goedkoopste oplossing.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuis opladen

Bericht door JohanvdH » 30 jan 2019, 15:07

Ik heb via Marktplaats een ICU Compact wandlader gekocht.
Deze wordt middels een eigen groep in de meterkast gekoppeld en zou dan sneller moeten kunnen laden dasn de max 10A die je via de stekkerlader kan gebruiken.

De keuze voor een wandlader met een vaste kabel was vooral vanwege het gemak dat de kabel gewoon altijd klaar hangt en we hem dus niet in de auto hoeven stoppen (en kunnen vergeten mee te nemen).
Via NewMotion krijg ik een net overzicht van hoevaak en hoeveel ik geladen heb.


Naar aanleiding van ljk's opmerking zal ik de auto zo af en toe ook een keer laden op 10A met de stekkerlader.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Thuis opladen

Bericht door Anko » 30 jan 2019, 16:00

PHEVlkj schreef:
30 jan 2019, 15:07
Het is voor je accu (zoek even op het forum) niet zo goed om permanent aan de 16A te gaan. Het is niet uit te sluiten dat je de levensduur van de accu daarmee verkort.
Ik denk dat die stelling vrij lastig te onderbouwen is. We hebben het over laden met 2900 watt in plaats van 2000 watt (na verliezen in de omvormer). Als je dat vergelijkt met het vermogen dat de generator naar binnen kiepert, dan stelt dat helemaal niets voor. Om nog maar niet te spreken van wat regeneratief remmen met je accu doet. Weliswaar kortstondig, maar toch.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Thuis opladen

Bericht door PHEVlkj » 30 jan 2019, 17:10

@Anko

Het is geen stellige uitspraak ("het is niet uit te sluiten dat"). :D
Ik beweer niet dat jij zelf je accu hebt vernield ander had MB er uiteindelijk geen garantie op gegeven. :lol: :lol:

Het is mijn afdronk van de zaken die ik de laatste tijd heb langs zien komen. Vooral bij de extra degradatie van de accu zie je dat mensen die vaak 2 keer per dag op 16A gingen laden er in ieder geval vaker last van lijken te hebben (kijk hoe voorzichtig geformuleerd). Daar zou de accu natuurlijk tegen moeten kunnen. Maar hoe komen we er achter of dat echt zo is?

Mijn accu zit wat dat betreft nu niet in de gevarenzone. Mijn auto ziet af en toe een laadpaal (16A) en wordt verder thuis altijd opgeladen op 10A". Ik gebruik zo weinig mogelijk iets anders dan D (of B2), om dezelfde reden. Alleen in de bergen moet je wel voor het afremmen. Ik zie geen reden om thuis met meer dan 10A te laden, anders dan dat je echt je accu in 3 uur moet vol hebben.

Ik gebruik de charge knop nooit om de auto te laten opladen (als ik stilsta), want dan zit die accu ook binnen een uur vol. Dat is ook heel snel laden.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Brambo
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 dec 2018, 13:49

Re: Thuis opladen

Bericht door Brambo » 30 jan 2019, 19:55

Ok dat lijkt mij duidelijk, als 16A ook nog 3 uur nodig heeft dan is de winst nihil. Ik kan mijn auto achter de tuindeur parkeren dus is de noodzaak van een laadpaal niet echt. Ik hang het laadsnoer achter de deur onder het afdak.
Weet wel dat de levensduur van een accu wordt bepaald door het aantal cycli en de hoogte van de laadstroom. Dus hoe meer en hoe sneller hoe slechter voor de accu.
Heb de staat van de accu gemeten via obd en die was 95% dus da's dik in orde.

Dank voor de input!

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Thuis opladen

Bericht door Anko » 30 jan 2019, 20:39

PHEVlkj schreef:
30 jan 2019, 17:10
@Anko

Het is geen stellige uitspraak ("het is niet uit te sluiten dat"). :D
:lol:
De trigger was:
Het is voor je accu (zoek even op het forum) niet zo goed om permanent aan de 16A te gaan.
:geek: ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Thuis opladen

Bericht door ictijoos » 30 jan 2019, 21:16

Ik was de eerste in Europa met een nieuwe accu maar heb gemiddeld 3x per dag geladen. Qdan hangt de accu dus zo'n 10 uur aan de stroom per dag. Ik ben niet bang dat de 16A de oorzaak waren. Die 4000 keer laden droegen wel bij aan de degradatie. Inmiddels over gestapt op volledig elektrisch maar de enige reden was /is het belastingverschil na 60 maanden. Gisteren een dag waar er zo'n 150kwh er doorheen ging, dus over 5 jaar genoeg ervaring met veel kwh's.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Thuis opladen

Bericht door PHEVlkj » 31 jan 2019, 11:26

@Brambo

Het lijkt mij een goede en betaalbare keuze. Succes met je auto.

@de rest. Ik denk dat het er mogelijk wel mee te maken heeft, maar ik kan het natuurlijk niet bewijzen. Mijn auto gaat bewust zo weinig mogelijk aan de 16A. Vanwege de wisseling van klanten met externe kantoren naar kantoor aan huis met af en toe klanten in de buurt hangt mijn auto nu dagen aan de 10A en af en toe aan een externe laadpaal. De accu is na ruim 5 jaar nog ruim boven de 30Ah.
Wat het effect is zullen we waarschijnlijk nooit weten.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuis opladen

Bericht door JohanvdH » 05 feb 2019, 22:06

Hier net weer een keer geladen met de standaard 230V kabel op 10A en wellicht was het toeval maar de guessometer gaf na het laden 40km range aan terwijl de eerdere laadbeurten (allen aan de ICU Compact lader op 16A) ranges opleverden rond de 35km.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Thuis opladen

Bericht door PHEVlkj » 06 feb 2019, 10:16

Mijn ervaring van de afgelopen jaren zegt dat de range vlak na het opladen de stand geeft van hoe het, met volle accu, zou zijn met je rijstijl van gisteren. Dus gisteren veel op de snelweg gereden, dan heb je een range van bv 35 en heb je binnen de 60 km zone gereden dan kan het zomaar 41 zijn (vroeger 50 dat wel....). Het is gewoon software die kijkt naar het gebruik in het recente verleden en nu, daarom kan de range tijdens het rijden ook oplopen als je na gisteren veel snelweg nu veel binnendoor rijdt. Of als je de airco/kachel uitzet.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie