Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
plugin
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 sep 2013, 20:36

Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door plugin » 28 okt 2018, 13:05

Mijn thuislader heeft het bekende euvel dat de kabel vanaf het stopcontact naar de wartel van de CCID-box waarschijnlijk een breuk heeft. Na veel buigen en pogingen kan ik wel laden, maar het wordt steeds lastiger... Tijd voor actie.

Ik wil daarom proberen om de wartel los te halen en de kabel eventueel in te korten en opnieuw aan te sluiten en de wartel weer waterdicht monteren.
1) is dat afdoende? of moet ook de box zelf open?
2) als de box open moet, kan iemand mij vertellen hoe? dat ding lijkt wel van alle kanten gekit. Warm maken?

grt

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JanPHEV » 28 okt 2018, 19:16

Als ie bij de box-wartel door is, wat het meest waarschijnlijk is, dan moet de box ook open.
Klopt dat dit lastig gaat, is inderdaad rondom gekit.
Wat warmte helpt altijd bij het loswrikken van de achterkant.
Is het e.e.a. over te vinden op dit forum, ffff zoeken.
Ik heb het zelf ook gedaan.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JohanvdH » 28 dec 2018, 21:22

Hier hetzelfde probleem met de thuislader...
Heb al zitten zoeken, zowel op dit forum als elders maar ik ben nog geen handige aanwijzingen tegengekomen hoe ik de box kan demonteren.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door case » 28 dec 2018, 22:31

Schroefjes eruit draaien, en met een platte schroevendraaier de kit van het deksel rondom loswerken.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door Anko » 29 dec 2018, 09:29

JohanvdH schreef:
28 dec 2018, 21:22
Hier hetzelfde probleem met de thuislader...
Heb al zitten zoeken, zowel op dit forum als elders maar ik ben nog geen handige aanwijzingen tegengekomen hoe ik de box kan demonteren.
ik hoop toch dat je hem niet meer gebruikt voordat hij gerepareerd is?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JohanvdH » 30 dec 2018, 18:53

Nee, de kabel moet inderdaad eerst gerepareerd worden!
Ik heb vandaag een ICU Compact laadpaal (eigenlijk een laadkast) opgehaald waarmee de auto kan worden opgeladen.

Vond zonet ook de reden terug dat laden met de slechte kabel niet slim is:
http://outlanderphevforum.nl/forum/view ... red#p50821

Vooral die plaatjes van die verkoolde draden doen het hem...
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door mitsufietsie » 31 dec 2018, 16:48

Mocht je een gebruikte lader zoeken, of van je defecte lader af willen, zoek dan even mijn advertentie op op marktplaats. Daar kun je verder contact opnemen, PM via dit forum werkt niet.

Voor forumleden wil ik ook wel laders repareren. (Verkoolde laders geen probleem🙂)
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JohanvdH » 31 dec 2018, 19:43

Dat is een mooi aanbod Mitsufietsie maar het zou me ook goed doen om de lader zelf te kunnen repareren.

Ik heb het deksel eraf geschroefd en zie nu hetzelfde als wat jij op de foto hebt gezet in het andere topic hierover:
mitsufietsie schreef:
17 jun 2015, 20:13
Afbeelding
Moet ik om bij de kabel die naar het stopcontact gaat de hele printplaat demonteren?
Zo te zien wel want de schroeven die de printplaat vasthouden zijn al verwijderd ;)

Haal je daarvoor alle vastgeschroefde kabels los (met een foto als herinnering om ze weer op de juiste plek te monteren)?
Of is er een handigere methode om de kabelbreuk (ik vermoed ter hoogte van de wartel waardoor de kabel in de CCID-box binnenkomt) te verhelpen?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JanPHEV » 31 dec 2018, 20:29

Ik heb de foto's maken kabel inkorten methode gebruikt.
Daarna de kabel met een bindbandje aan het ophang touwtje vastgezet, dat als de lader aan dat touwtje hangt de kabel omhoog gehouden wordt en er geen knikkrachten meer op de kabel komen bij de wartel.
Werkt perfect!

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JohanvdH » 01 jan 2019, 16:35

Verder gedemonteerd (gaat makkelijk) en na doormeten met de multimeter blijkt de breuk precies op het punt te zitten waar de kabel door de wartel gaat (zeg maar het "scharnierpunt").
Kabel inkorten is een optie maar dan wordt ie wel heel kort.

Morgen ff op zoek naar een geschikte kabel met 230V stekker die wellicht iets langer is.
Als iemand weet waar ik die kan halen hou ik me aanbevolen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door mitsufietsie » 01 jan 2019, 16:44

inderdaad, print hoeft er niet uit.

Gewoon kabel vervangen, wel 3x1,5 gebruiken, niet een standaard apparaten
kabel. de kabel wordt anders veel te heet.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JohanvdH » 03 jan 2019, 21:20

Lader is weer gefixed. Ik heb de kabel + stekker van een dik computerstekkerblok gebruikt, die had dezelfde dikte draden als de originele Mitsubishi kabel waar de breuk in zat.
De nieuwe kabel is wel wat langer dan het origineel, zou dat nog voor problemen kunnen zorgen?

Morgen maar een test laadsessie doen en de kabel goed in de gaten houden.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door Reinier L » 03 jan 2019, 22:32

Een iets langer snoer van de zelfde waarde zal leiden tot minimaal verlies. Maar lijkt mij ideaal omdat deze minder snel zal knikken en dus langer meegaat! Zit aan de 220v kant. Ik gebruik regelmatig een verlengsnoer. Dan is de feitelijke lengte aan die kant veel langer!
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door Anko » 04 jan 2019, 07:20

JohanvdH schreef:
03 jan 2019, 21:20
De nieuwe kabel is wel wat langer dan het origineel, zou dat nog voor problemen kunnen zorgen?
Volgens de geldende standaarden zou dat snoer kabel langer dan 30 cm (lees: 1 voet) mogen zijn.

'Ze' gaan er van uit gaan dat je de kabel kunt gebruiken op een stopcontact dat niet is beveiligd met een aardlekschakelaar. Daarom hebben ze een aardlekschakelaar in het kastje opgenomen. Het stuk kabel tussen stopcontact en kastje wordt hier natuurlijk niet door beschermd. Daarom wil men dat stuk kabel zo kort mogelijk houden.

Ik denk dat dat ook één van de redenen is waarom Mitsubishi (en andere fabrikanten) zo stellig zeggen dat je geen verlengsnoer kunt gebruiken.

Ik had indertijd een Charge-Amps kabel waar alle electronica in de auto stekker verwerkt zat (zie mijn avatar). Daar was het onbeschermde deel van de kabel dus 7.5 meter lang. Voldoet dus niet aan de standaard. Of het daarmee ook illegaal is weet ik niet.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JohanvdH » 04 jan 2019, 09:44

Anko, dank voor deze verhelderende toelichting!
Gelukkig beschikken wij in NL veelal over netjes beveiligde stopcontacten.
Ik denk dat we de thuislader sowieso bijna niet meer zullen gebruiken omdat we gisteren een ICU Compact laadpunt in gebruik hebben genomen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door Reinier L » 04 jan 2019, 09:54

Heb thuis ook een ICU compact. Echt ideaal. Heb nu de PHEV langer dan 5 jaar en ik laad bij de familie en ons huis in Frankrijk met een goed verlengsnoer al die jaren zonder probleem. Wel meT goed materiaal en geaard. Ben wel van plan bij bouw van de carport daar een stekker te maken met kabel direct naar de meterkast net als met de ICU.
Ps. Weet jij wat er achter ieder stopcontact aan verdeelkastjes en dergelijke zit en route?
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door Anko » 04 jan 2019, 11:47

Reinier L schreef:
04 jan 2019, 09:54
Ps. Weet jij wat er achter ieder stopcontact aan verdeelkastjes en dergelijke zit en route?
Ik denk dat je hiermee de reden te pakken hebt waarom laders met huis-tuin-en-keuken stekkers over het algemeen begrensd zijn op 10 ampere :mrgreen:

Kijk maar eens naar de Ratio mobiele lader: met huis-tuin-en-keuken stekker gaat hij tot 10 ampere, 'zelfde' lader met CEE stekker gaat tot 16 ampere.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door JohanvdH » 05 feb 2019, 22:09

JohanvdH schreef:
03 jan 2019, 21:20
Lader is weer gefixed. Ik heb de kabel + stekker van een dik computerstekkerblok gebruikt, die had dezelfde dikte draden als de originele Mitsubishi kabel waar de breuk in zat.
De nieuwe kabel is wel wat langer dan het origineel, zou dat nog voor problemen kunnen zorgen?

Morgen maar een test laadsessie doen en de kabel goed in de gaten houden.
Laadsessie zojuist voltooid.
Kabel en kastje worden nu niet warm meer (lagen wel op de koude betonnen vloer).
Extra lengte van de kabel naar het stopcontact lijkt geen issues op te leveren.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door RoelUtrecht » 05 mar 2019, 21:34

Helaas is van het weekend m'n half jaar oude mobiele thuislader stuk gegaan (originele Mitsubishi lader). De kwaliteit hiervan is al niet zo goed las ik op dit forum, maar een half jaar is wel erg kort. Een half jaar (+ 2 weken) geleden bij aanschaf outlander een nieuwe standaard mobiele thuislader gekregen van de dealer bij het kopen van de auto. Dit bij de dealer aangegeven dat deze stuk is gegaan en eerste reactie was gelijk dat het niet onder de half jaar garantie valt (die we kregen bij aanschaf van de auto). Immers dit valt onder de oorspronkelijke nieuwe autogarantie die in 2016 al verliep. Dit lijkt me onzin. Immers de kabel was een half jaar geleden nieuw. Vervelend is wel dat het half jaar net verlopen is. Hierover ga ik nog het e.e.a. proberen. Wat zijn de ervaringen op 't forum hiermee? Heb ik recht van spreken dat je redelijkerwijs mag verwachten dat een lader op de juiste manier gebruikt minstens een jaar mee mag gaan?

Verder begreep ik dat mitsufietsie defecte lader kan maken? Z'n advertentie voor contact kan ik niet vinden op marktplaats.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen qua garantie zijn en naar reactie van mitsufietsie.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door Reinier L » 06 mar 2019, 07:56

Zelf ook eenvoudig te maken. Ook op het forum te vinden hoe. Maar eigenlijk vind ik dat de dealer zijn verantwoordelijkheid moet nemen!!
OUTLAND(CRUIS)ER

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door PHEVlkj » 06 mar 2019, 10:09

Als je de auto privé hebt gekocht en de lader was nieuw dan heb je volgens mij recht op consumentenkoop (dus minimaal een bepaalde garantie periode). Je mag als koper een bepaalde levensduur verwachten, ook na het eerste half jaar. Het lijkt mij dat de lader niet als onderdeel van de auto wordt gezien omdat hij specifiek nieuw is verkocht, dus je kunt proberen om het daar op te gooien.

Voor zakelijk gebruik is het anders, daar geldt gewoon de gemaakte afspraak. Dat is wel aan het schuiven (bv voor verzekeringen) maar is meer een walhalla voor slechte leveranciers.

Ik ben geen jurist, maar kijk even naar deze link: http://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consumentenkoop/

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door RoelUtrecht » 07 mar 2019, 16:08

dank voor jullie reacties! Heb het inderdaad particulier gekocht. Ook bijzonder, m'n huidige dealer uit de buurt gebeld (= een andere waar ik het gekocht heb) en die gaf aan dat het waarschijnlijk gewoon onder garantie mitsibushi NL valt en ze 't voor mij willen regelen. Wordt vervolgd
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door Reinier L » 07 mar 2019, 21:15

:D mooi! En terecht!
OUTLAND(CRUIS)ER

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door vulcan750 » 08 mar 2019, 14:34

Top! Dan weet je ook direct waar je moet zijn voor goede service. :)
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Thuislader storing, defecte voedingskabel?

Bericht door RoelUtrecht » 12 mar 2019, 09:40

Dank!
Een kleine update. Huidige dealer in Utrecht wilde begrijpelijk toch echt een inkoopbon/factuur waar de lader op staat. De verkopende mitsu dealer had dat niet en stelt voor dat ik de kapotte lader op stuur en dat ze een nieuwe lader toesturen. Mooie oplossing na wat aandringen!

Eigenlijk wil ik nog steeds een lader met langere kabel en met hogere 16A mogelijkheid (net wat makkelijker), dus nu gevraagd of ze wellicht het inkoopbedrag van een nieuwe mobiele thuislader naar me willen overmaken (schijnt 700 a 800EUR nieuw te kosten zeiden ze met inkoop misschien iets van 350E???)), zodat ik de Ratio mobiele thuislader 10m en 16A zelf kan kopen. Ben benieuwd of dat lukt!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Plaats reactie