MainGau passen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

MainGau passen

Bericht door oudekem » 13 okt 2018, 01:19

Er is op dit forum al een enkele verwijzing geweest naar de MainGau laadpas. Het is een duitse laadpas die ook in NL besteld en gebruikt kan worden.
Zie ook deze link:

https://goedkoperrijden.blogspot.com/20 ... teeds.html

Deze laadpas is een uitkomst als je wilt snelladen bij Allego en FastNed want er wordt gerekend met 5 cnt per min.. Omdat de PHEV via Chademo zo'n 20-22 min. nodig heeft om van leeg naar 80% te laden kost het je dan zo'n 1,00 tot 1,20 euro. Met de originele Allego en FastNed tarieven heb je het dan snel over 3,00 tot 3,50 euro. Als je regelmatig snellaad, en dat moet je m.i. gewoon met je PHEV, dan loont dat echt de moeite!

Afgelopen weken heeft MainGau ook een beperkte pilot geintroduceerd van de zgn. "Flatrate" pas ("MainGau plus"): Hiermee kan je tot 31/12, voor ca. euro 35,00 onbeperkt laden bij het duitse "Ladernetz" en alle roaming-partijen die daarbij aangesloten zijn. Voor NL geldt dat Allego, TNM laadpalen daarmee in ieder geval werken.

Ik heb deze passen aangeschaft en ze werken perfect. Ik heb me tot doel gesteld maximaal EV te rijden, tegen minimale kosten en dit werkt heel goed!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: MainGau passen

Bericht door oudekem » 14 okt 2018, 00:36

Na wat vragen via PB's: je kan na aanvragen van de MainGau pas en het aanmaken van je app account geen NL banknummer koppelen!
Je moet daarvoor een email sturen naar de servicedesk van MainGau (link: https://www.maingau-energie.de/service/kontaktformular ) en hier melding van maken. Als het goed is krijg je dan een reactie dat ze je account op handmatige facturering zetten en krijg je facturen via email.
Zo is dat bij mij in ieder geval gegaan.

extra: het is aan te bevelen de email in zo goed mogelijk duits op te stellen. Als je dat echt niet machtig bent doe het dan in engels.....
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: MainGau passen

Bericht door Anko » 14 okt 2018, 11:20

Dank voor de info en alles. Mijn Ootlander heb ik eigenlijk nooit aan de snellader gehad en dat zie ik eerlijk gezegd ook niet snel gebeuren. Mijn Ampera E ook pas één keer, maar met de dalende temperaturen kan dat de komende maanden zo maar vaker gaan gebeuren. En die auto kan met 50 kW laden. En dan is het wel weer heel interessant. Dus toch maar even aangemeld.

Ik kon ook mijn postcode niet goed invullen. Daarom heb ik deze voor de plaatsnaam gezet. Vervolgens heb ik onderstaande in mijn mail gezet. Zou moeten werken (beetje van mezelf, beetje van Google Translate).:

Sehr geehrter Herr, gnädige Frau,

Ich habe mich gerade für EinfagStromLaden angemeldet. Ich habe die App heruntergeladen und versuche nun, meine Bankverbindung zu verknüpfen. Leider wird meine holländische IBAN-Nummer nicht akzeptiert. Werden Sie in der Lage sein, die Verbindung herzustellen?

Der Name meines EinfagStromLoad Kontos lautet <je email adres>
Der Kontoinhaber ist <naam op je bankrekening>
Meine IBAN Nummer ist <je IBAN>

Ich konnte auch meine niederländische PLZ (<je postcode>) bei der Registrierung nicht correct eingeben (nur Nummer werden akzeptiert). Deshalb habe ich das PLZ mit dem Ortsnamen kombiniert. Vielleicht ist hier eine Anpassung meiner Kontodaten notwendig.

Vielen Dank im Voraus für Ihre Antwort. Mit einem herzlichen Gruß,

<je naam>
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: MainGau passen

Bericht door oudekem » 15 okt 2018, 23:40

Anko schreef:
14 okt 2018, 11:20
Dank voor de info en alles. Mijn Ootlander heb ik eigenlijk nooit aan de snellader gehad en dat zie ik eerlijk gezegd ook niet snel gebeuren. Mijn Ampera E ook pas één keer, maar met de dalende temperaturen kan dat de komende maanden zo maar vaker gaan gebeuren. En die auto kan met 50 kW laden. En dan is het wel weer heel interessant. Dus toch maar even aangemeld.

Ik kon ook mijn postcode niet goed invullen. Daarom heb ik deze voor de plaatsnaam gezet. Vervolgens heb ik onderstaande in mijn mail gezet. Zou moeten werken (beetje van mezelf, beetje van Google Translate).:

Sehr geehrter Herr, gnädige Frau,

Ich habe mich gerade für EinfagStromLaden angemeldet. Ich habe die App heruntergeladen und versuche nun, meine Bankverbindung zu verknüpfen. Leider wird meine holländische IBAN-Nummer nicht akzeptiert. Werden Sie in der Lage sein, die Verbindung herzustellen?

Der Name meines EinfagStromLoad Kontos lautet <je email adres>
Der Kontoinhaber ist <naam op je bankrekening>
Meine IBAN Nummer ist <je IBAN>

Ich konnte auch meine niederländische PLZ (<je postcode>) bei der Registrierung nicht correct eingeben (nur Nummer werden akzeptiert). Deshalb habe ich das PLZ mit dem Ortsnamen kombiniert. Vielleicht ist hier eine Anpassung meiner Kontodaten notwendig.

Vielen Dank im Voraus für Ihre Antwort. Mit einem herzlichen Gruß,

<je naam>
Bij mij werden beide MainGau passen met gebrekkige postcode (wel plaatsnaam en "Niederlande" erachter) netjes thuisgestuurd. Zoals ik hierboven schreef kunnen ze een NL IBAN niet koppelen maar gaan ze, als het goed is, je account op handmatig factureren zetten en die krijg je dan via email.

ik gebruik de reguliere MainGau pas regelmatig om te snelladen langs de snelweg (Fastned en Allego), dan kan ik bij iets langere ritten meestal ook het laatste stukje snelweg EV-rijden en ook nog voldoende "geladen" de/een stad inrijden. Tegen thuislaadprijs (20 ct/kwh!!) snelladen langs de snelweg, daar heb ik wel 20 minuutjes voor over... Vaak hoef ik dan ook nog op mijn bestemming bij een publieke laadpaal veel minder lang te laden (30-40 ct/kwh) en dat scheelt ook weer.

De MainGau-plus pas ("Flatrate") is een pilot die duurt tot 31/12/2018 maar die is voor mij nu al echt top!Ik heb hem nu 2 weken en door systematisch daarmee te laden op bestemmingen (en op snelladers van Allego!) heb ik nu al ong. de helft van de aanschaf (euro 35,00 t/m 31/12/2018) terugverdiend.
Ik ben al "intrinsiek" gemotiveerd om maximaal EV te rijden maar dit soort initiatieven helpt er wel enorm bij om dit te ondersteunen!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: MainGau passen

Bericht door Anko » 16 okt 2018, 10:04

oudekem schreef:
15 okt 2018, 23:40
Zoals ik hierboven schreef kunnen ze een NL IBAN niet koppelen maar gaan ze, als het goed is, je account op handmatig factureren zetten en die krijg je dan via email.
Ah, zo had ik het niet begrepen / daar had ik over heen gelezen. Maar dit vind ik ook prima :-)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: MainGau passen

Bericht door Anko » 16 okt 2018, 13:22

En er is al antwoord:
Sehr geehrter Herr Wolf,

vielen Dank für Ihre E-Mail vom 14.10.2018. Hierin teilen Sie uns mit, dass Sie keine Bankverbindung eintragen können.

Da es uns aktuell nur möglich ist eine deutsche IBAN zu hinterlegen, bitten wir Sie um Verständnis, dass wir die Zahlungsart in Ihrem Tarif auf „Rechnung“ umgestellt haben. Das bedeutet für Sie, dass Sie monatlich eine Rechnung erhalten und den aufgeführten Betrag einfach an uns überweisen.

Die Eingabe eines Zahlungsmittels in der App ist somit nicht mehr notwendig und Sie können mit Ihrem E-Fahrzeug EinfachStromLaden.

Selbstverständlich arbeiten wir an einer Lösung und informieren Sie, sobald Sie eine Bankverbindung hinterlegen können.

Wir möchten Ihnen mitteilen, dass wir keine vierstellige Postleitzahl hinterlegen können, weswegen wir eine „0“ davor setzen. Die zwei Buchstaben vor dem Ort haben keinen Einfluss auf Ihre Schreiben.

Wir wünschen Ihnen eine gute Fahrt!

Gerne sind wir bei Rückfragen 24 Stunden, an jedem Tag der Woche, telefonisch für Sie da. Sie erreichen uns unter der kostenfreien Servicetelefonnummer (00800) 1000 1300 oder per E-Mail unter info@einfachstromladen.de.

Freundliche Grüße

i. A. Kathrin Kolodziej
EinfachStromLaden
Kundenservice Elektromobilität

MAINGAU Energie GmbH
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: MainGau passen

Bericht door ictijoos » 18 okt 2018, 21:48

Vandaag is bekend geworden dat Maingau de prijzen drastisch moet verhogen.

Ze hadden op 1500 klanten gegokt en hebben de eerste maanden meer dan het 10-vorige binnen gekregen.

Ze hebben zelf zo'n 60 laadpalen en de rest moeten ze dus roamen.

Dat dit zwaar verliesgevend is, is duidelijk. De directeur in een interview weet nog niet hoe erg, maar 30 cent per kWh moet de richtprijs worden.

Dus waarschijnlijk gaat deze de route van de essentpas achterna, een doodlopende route.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: MainGau passen

Bericht door oudekem » 18 okt 2018, 23:36

Ik heb het artikel gelezen. Toch kan ik mij moeilijk voorstellen dat MainGau de interesse voor hun laadpas volledig heeft onderschat. Ze mikken op marktaandeel, hebben daar wat voor over maar proberen volgens mij ook de kwh prijs naar beneden te krijgen.
Ik weet in ieder geval zeker dat ze de EV-laad markt flink onder druk zetten en dat juich ik toe!
Hoe lang het ook nog duurt, ik ondersteun ze daarin!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: MainGau passen

Bericht door Anko » 19 okt 2018, 06:03

oudekem schreef:
18 okt 2018, 23:36
Hoe lang het ook nog duurt, ik ondersteun ze daarin!
Uh, ondersteun je hen zo lang als het duurt? Of ondersteun je je zelf zo lang als het duurt? ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: MainGau passen

Bericht door oudekem » 19 okt 2018, 23:54

Natuurlijk heb ik zelf voordeel van deze initiatieven en maak ik daar gebruik van maar ik vind het echt heel goed dat er dit soort partijen zijn die de EV laadmarkt opschudden en meehelpen innoveren naar de toekomst toe. ik kan ook stil in een hoekje gaan zitten profiteren van de voordelen en hopen dat dit een (beperkt) geheim blijft zodat ik er zelf zo lang mogelijk van kan profiteren .... Nee, de voordelen die ik nu haal met de MainGau pas vind ik echt marginaal t.o.v. het belang van de toekomst van roaming, transparantie in elektriciteitsprijzen en ook de concurrentie daarin. Want op dit moment verschuilen de meeste laadpas verstrekkers zich achter operators van laadpalen en deze weer achter de energieleveranciers. Dit geeft ons als consument (EV rijders) echt niet de positie om te kiezen en dat moet de komende jaren beter worden. Dat is waarom ik er voor kies om een initiatief als MainGau overal (waar ik kan) te promoten omdat zij een van de weinigen zijn die juist die afschuiving van verantwoordelijkheden proberen te bestrijden.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: MainGau passen

Bericht door Anko » 20 okt 2018, 10:11

Ik ben het met je eens hoor. Maar vergeet ook niet de knipogen te lezen (hoe lastig dat soms ook is).


Uhhh ... 😉

BTW: Ik ben (ook) veel beter in het uitdelen van plaagstootjes dan in het herkennen / incasseren daar van. Dus wat mij betreft verkeer je in HEEL goed gezelschap :lol: . Voor mij wel een reden om, ongeacht mijn enorme betrokkenheid, nooit aan te bieden om moderator te worden. Ik zou de hele dag met een rode pen rond lopen en ikzelf en andere leden zouden er echt niet blij van worden.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: MainGau passen

Bericht door oudekem » 21 okt 2018, 00:01

Ach, ik ben meer van de tekst dan de emoticons......
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

plugin
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 sep 2013, 20:36

Re: MainGau passen

Bericht door plugin » 28 okt 2018, 13:01

Ook opgeladen bij Fastned met Maingau pas. Nog geen factuur gehad :-)
Voor het laden bij allego snelladers wel een factuur gehad, en die was keurig conform de afspraken.
Nog niks gehoord van hogere prijzen.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: MainGau passen

Bericht door oudekem » 01 nov 2018, 23:43

plugin schreef:
28 okt 2018, 13:01
Ook opgeladen bij Fastned met Maingau pas. Nog geen factuur gehad :-)
Voor het laden bij allego snelladers wel een factuur gehad, en die was keurig conform de afspraken.
Nog niks gehoord van hogere prijzen.
Volgens mij heeft nog niemand die met MainGau bij FastNed laad nog een factuur gehad. Het is maar iets meer dan een euri per laadbeurt (30 - 80%) maar toch, ik neem aan dat FastNed wel hun volle tarieven aan MainGau doorberekent. Ik zal eens een mailtje naar de MainGau servicedesk sturen want ik laad al sinds juni regelmatig bij FastNed met de MainGau pas.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: MainGau passen

Bericht door Anko » 02 nov 2018, 06:15

Dat is wel heel netjes van je. Of iedereen er perse blij mee zal zijn, dat je slapende honden wakker gaat maken? Ik weet het niet ;-)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: MainGau passen

Bericht door case » 20 dec 2018, 19:02

Maingau nieuwe tarieven per 01-01-2019:
Voor Nederlandse gebruikers:
Behalve €0,30/kWh een extra tarief van €0,10/min na 1 uur(DC), resp 2 uur(AC) laden.
Voor snelladen nog wel interessant.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: MainGau passen

Bericht door kobus1967 » 27 dec 2018, 13:51

https://www.groen7.nl/deutsche-telekom- ... dtarieven/

De volgende goedkope aanbieder in die heimat.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: MainGau passen

Bericht door ictijoos » 28 dec 2018, 10:47

case schreef:
20 dec 2018, 19:02
Maingau nieuwe tarieven per 01-01-2019:
Voor Nederlandse gebruikers:
Behalve €0,30/kWh een extra tarief van €0,10/min na 1 uur(DC), resp 2 uur(AC) laden.
Voor snelladen nog wel interessant.
De pas is juist nu interessant om niet snel te laden vanaf 1 februari overigens en niet vanaf 1 januari. Bij diverse palen in Limburg en Noord-Branbant betaal je met je NL-pas een post setupkosten van €0,60. Juist als je kort wil parkeren bij een winkel, voetbalclub of andere plek waar de EVNEt palen staan, heb je met €0,30 of €0,60 2 uur geladen ipv paal-huur betaald.

Voor de Duitsland-bezoekers: Ik heb de Mobility + app geïnstalleerd. Ook een leuk tarief: €1 voor te laden aan een AC-paal en €2 voor laden aan een DC-paal. En dat is zolang het laden nodig is...... Even duur als 40 minuten Maingau was. De Allegro palen schijnen te roamen, maar nog niet uitgeprobeerd.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: MainGau passen

Bericht door oudekem » 18 jan 2019, 00:08

ictijoos schreef:
28 dec 2018, 10:47


De pas is juist nu interessant om niet snel te laden vanaf 1 februari overigens en niet vanaf 1 januari. Bij diverse palen in Limburg en Noord-Branbant betaal je met je NL-pas een post setupkosten van €0,60. Juist als je kort wil parkeren bij een winkel, voetbalclub of andere plek waar de EVNEt palen staan, heb je met €0,30 of €0,60 2 uur geladen ipv paal-huur betaald.
Deze opmerking begrijp ik niet: juist bij DC-laders blijft het MainGau tarief per 1/2/2019 interessant want €0,30/kwh i.p.v. €0,50 -0,60/kwh voor overige aanbieders (incl. FastNed). De situatie die je schetst met NL-pas ken ik overigens niet.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: MainGau passen

Bericht door ictijoos » 17 feb 2019, 06:14

Voor een Outlander DC laden is Maingau nu wel interessant omdat die 7kwh goedkoper zijn dan de alternatieve grootverbruiker oplossing met BEV.

De palen-exploitant EVNet, de eerste laadlocaties in NL, vragen 60ct starttarief. Bij Newmotion komt daar nog eens hun starttarief bij. En dan ben je bijna een euro kwijt voor de faciliteit.

Plaats reactie