Rest waarde bepalen
-
- Forumlid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 17 nov 2017, 19:03
Rest waarde bepalen
Zoals vele anderen wil ik mijn 2013 model einde dit jaar naar prive halen (verkopen aan mijn vrouw in mijn geval ) Ben er nog niet over uit wat ik zelf als vervanger wil, maar dat is een andere vraag.
Iemand al bedacht hoe je nu op een fiscus proof manier de rest waarde bepaald? Boekwaarde heb je niets aan, je moet een realistische prijs hanteren. Maar wat is realistisch? Ik hoor mensen met bedragen onder de 10.000, maar dat kan je toch nooit uitleggen?
Mijn auto heeft ongeveer 100.000 gereden in december, het is een instyle. Ik zie op autoscout geen vergelijkbare auto's onder de 17000 (excl btw). Zal best nog iets omlaag gaan en je mag daar best iets onder zitten lijkt me, want geef geen garantie ed. maar hoeveel?
Iemand al bedacht hoe je nu op een fiscus proof manier de rest waarde bepaald? Boekwaarde heb je niets aan, je moet een realistische prijs hanteren. Maar wat is realistisch? Ik hoor mensen met bedragen onder de 10.000, maar dat kan je toch nooit uitleggen?
Mijn auto heeft ongeveer 100.000 gereden in december, het is een instyle. Ik zie op autoscout geen vergelijkbare auto's onder de 17000 (excl btw). Zal best nog iets omlaag gaan en je mag daar best iets onder zitten lijkt me, want geef geen garantie ed. maar hoeveel?
Re: Rest waarde bepalen
Offerte vragen aan je dealer? En vooraf even wijzen op alle krassen, butsen en slechte accu?
Re: Rest waarde bepalen
Prijs vragen bij zo'n " ik wil van mijn auto af punt nl" ? Denk dat die voor bodemprijzen gaan.
Ik zoek zelf ook nog de juiste manier die voor de bd acceptabel is.
Ik zoek zelf ook nog de juiste manier die voor de bd acceptabel is.
-
- Forumlid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 17 nov 2017, 19:03
Re: Rest waarde bepalen
Een slecht inruilvoorstel zou idd een goede manier kunnen zijn. De gemiddelde autohandelaar is wel gevoelig om daar creatief mee om te gaan.
Iemand een andere idee? Eigenlijk niet zo'n zin om bij handelaren te gaan lopen leuren.
ANWB koerslijst zegt in mijn geval inruilwaarde van 17600, ik denk dat dit incl BTW is.
Iemand een andere idee? Eigenlijk niet zo'n zin om bij handelaren te gaan lopen leuren.
ANWB koerslijst zegt in mijn geval inruilwaarde van 17600, ik denk dat dit incl BTW is.
Re: Rest waarde bepalen
Ik kom nu op:
Lijkt me dat ik "Inruil bij autobedrijf" wel aan kan houden. Met alle deukjes etc er bij kan dat vast nog wel iets lagerSituatie bij het kopen van een auto
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie € 17.050
Kopen bij merkdealer met garantie € 17.700
Inruil bij autobedrijf € 13.150
Verkoop tussen particulieren € 13.750
Overige situaties
Meeneemprijs € 14.950
Veilingwaarde € 11.800
Dagwaarde
Vervangingswaarde bij total loss € 16.300
Re: Rest waarde bepalen
Overigens, als ik hem tzt over neem, dan zal ik dat verwerken als een dividend uitkering. Hoef ik alleen 25% van de verkoopwaarde afdragen via box 2 (ja, wij Nederlanders wel ). Is natuurlijk jezelf voor de gek houden, maar het voelt minder hard.
Re: Rest waarde bepalen
ja dat is je zelf voor de gek houden. maar herkenbaar, je kan ook op RC zetten maar boven de 17k moet je dan toch rente gaan rekenen.
Dividend van maar 13k is ook niet de moeite. Mijn accountant heeft er al 300 of 400 euro voor nodig.
Dividend van maar 13k is ook niet de moeite. Mijn accountant heeft er al 300 of 400 euro voor nodig.
Re: Rest waarde bepalen
Leg eens uit?
Re: Rest waarde bepalen
die moet een test doen of je wel dividend mag uitkeren, de belasting aangifte voorbereiden etc. gaat het zo die kant op is mijn ervaring.
Re: Rest waarde bepalen
Ah, vanwege een later op te stellen accountantsverklaring? Daar ben ik gelukkig altijd vandaan kunnen blijven. Dividend uitkeringen altijd gewoon gedaan (overigens met meer dan voldoende reserves, hoor) en zelf de aangifte gedaan. Scheel kennelijk al gauw 300 tot 400 euro
Re: Rest waarde bepalen
Een oud topic toch maar even nieuw leven in blazen.
Ik sta voor de optie om de auto na einde leasecontract over te nemen en ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat ik zie is dat de auto's 2e hands voor hoge bedragen worden aangeboden maar de inruilwaarde bij een dealer aanzienlijk lager is. In mijn geval gaat het om een 2015 versie die ca. 20.000 euro als vraagprijs heeft op de markt maar inruil eerder richting de 10.000,-. De leasemy wil er vermoedelijk nog een mooie winstpremie aan verdienen ook.
In de lease is de auto lager afgeschreven en daarnaast is de vraag in hoeverre de vervanging van de accu wordt meegerekend. Hierdoor lijken de grootste verschillen te verklaren maar ik was benieuwd wat anderen aan ervaringen hebben bij overname vanuit lease.
Ik sta voor de optie om de auto na einde leasecontract over te nemen en ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat ik zie is dat de auto's 2e hands voor hoge bedragen worden aangeboden maar de inruilwaarde bij een dealer aanzienlijk lager is. In mijn geval gaat het om een 2015 versie die ca. 20.000 euro als vraagprijs heeft op de markt maar inruil eerder richting de 10.000,-. De leasemy wil er vermoedelijk nog een mooie winstpremie aan verdienen ook.
In de lease is de auto lager afgeschreven en daarnaast is de vraag in hoeverre de vervanging van de accu wordt meegerekend. Hierdoor lijken de grootste verschillen te verklaren maar ik was benieuwd wat anderen aan ervaringen hebben bij overname vanuit lease.
Re: Rest waarde bepalen
Er zijn een paar overwegingen.
Ik heb in het verleden vaak met autolease te maken gehad (als werkgever). Die clubs willen altijd zoveel mogelijk verdienen en hebben vaste stramienen voor de calculatie. Ze zijn erg gebonden aan de rente die er gold op het moment van het afsluiten van de lease, zeker als die hoger was dan nu (en dat weet ik dus niet). Dus ze zullen niet zo gauw de prijs erg verlagen, een nodeloos laag bod heeft geen zin.
Waar jij mogelijk overheen moet stappen is dat zij er vanuit gaan dat je graag je eigen auto wilt houden en daarom meer zult betalen dan een ander. Dus je kunt best een éénmalig goed bod doen en daarna verder kijken. De volgende overwegingen kunnen een rol spelen om de prijs te beïnvloeden:
De stand van de accu en de kilometerstand. Die heb je neem ik aan beschikbaar en anders moet je dat even bij de dealer vragen (stand accu).
Ik heb een kennis die een groot dealerbedrijf heeft. Die heeft mij geleerd dat de verkoopprijs van een auto (qua inruil of inkoop) bepaald wordt door de inkoopprijs + schoonmaak/poetsen/lak bijwerken kosten + marge + te verwachten garantie (bij dit soort auto's € 1000) die je als verkoper te moeten uitvoeren.
Dus als je zelf de auto over neemt bespaart de maatschappij op schoonmaak/poetsen/lak bijwerken kosten. Toch een paar uur, dus reken op een paar honderd euro minder.
Krijg je zelf garantie van hen en denk je dat nodig te hebben? Dus zonder garantie kan er zo € 1000 af....
Als de garantie vaag is en de prijs vergelijkbaar met een andere auto (met vergelijkbare accu) dan zou je kunnen overwegen er één met Bovag garantie te kopen.
De waarde is altijd volatiel en afhankelijk waar dei voor bedoeld is. Mijn vorige auto heb ik eind 2018 vanuit de BV naar privé overgedaan. Taxatie voor die overname door de dealer (ook gratis en niet die kennis ) 9,5 K. 4 maanden later een ongeluk (auto total loss) en de verzekering keert 16,5 K uit omdat deze auto's (met tijdelijk noglagere bijtelling) nog fors aan de prijs waren.
Succes.
lkj
Ik heb in het verleden vaak met autolease te maken gehad (als werkgever). Die clubs willen altijd zoveel mogelijk verdienen en hebben vaste stramienen voor de calculatie. Ze zijn erg gebonden aan de rente die er gold op het moment van het afsluiten van de lease, zeker als die hoger was dan nu (en dat weet ik dus niet). Dus ze zullen niet zo gauw de prijs erg verlagen, een nodeloos laag bod heeft geen zin.
Waar jij mogelijk overheen moet stappen is dat zij er vanuit gaan dat je graag je eigen auto wilt houden en daarom meer zult betalen dan een ander. Dus je kunt best een éénmalig goed bod doen en daarna verder kijken. De volgende overwegingen kunnen een rol spelen om de prijs te beïnvloeden:
De stand van de accu en de kilometerstand. Die heb je neem ik aan beschikbaar en anders moet je dat even bij de dealer vragen (stand accu).
Ik heb een kennis die een groot dealerbedrijf heeft. Die heeft mij geleerd dat de verkoopprijs van een auto (qua inruil of inkoop) bepaald wordt door de inkoopprijs + schoonmaak/poetsen/lak bijwerken kosten + marge + te verwachten garantie (bij dit soort auto's € 1000) die je als verkoper te moeten uitvoeren.
Dus als je zelf de auto over neemt bespaart de maatschappij op schoonmaak/poetsen/lak bijwerken kosten. Toch een paar uur, dus reken op een paar honderd euro minder.
Krijg je zelf garantie van hen en denk je dat nodig te hebben? Dus zonder garantie kan er zo € 1000 af....
Als de garantie vaag is en de prijs vergelijkbaar met een andere auto (met vergelijkbare accu) dan zou je kunnen overwegen er één met Bovag garantie te kopen.
De waarde is altijd volatiel en afhankelijk waar dei voor bedoeld is. Mijn vorige auto heb ik eind 2018 vanuit de BV naar privé overgedaan. Taxatie voor die overname door de dealer (ook gratis en niet die kennis ) 9,5 K. 4 maanden later een ongeluk (auto total loss) en de verzekering keert 16,5 K uit omdat deze auto's (met tijdelijk noglagere bijtelling) nog fors aan de prijs waren.
Succes.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
Re: Rest waarde bepalen
Dank voor je reactie, ik ga kijken in hoeverre er te onderhandelen valt maar ben niet echt hoopvol gestemd dat de leasemy flink gaat zakken. Met het grote verschil tussen vraagprijs en inruilprijs zijn de risico's met afschrijving na inruil voor mij aanzienlijk. Daarbij is er ook nog de batterij degradatie bij afloop garantie termijn. Het moet dus flink lager om het voor mij aantrekkelijk te maken en anders zal ik toch een nieuw auto uit zoeken en deze kans laten gaan.
Re: Rest waarde bepalen
Succes.
lkj
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.