En weer een particulier met een PHEV...

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Alphons
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2024, 13:12

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Bericht door Alphons » 29 jan 2024, 09:11

Dank u, Case!
Ik dacht dat Charge tijdens benzine rijden de rijaccu iets oplaadt!? Bij Save houdt ie alleen de accu capaciteit vast, toch?
En regenereren is dus alleen nuttig in berggebieden!?
Nogmaals dank,
Alphons

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Bericht door case » 29 jan 2024, 19:36

Alphons schreef:
29 jan 2024, 09:11
Dank u, Case!
Ik dacht dat Charge tijdens benzine rijden de rijaccu iets oplaadt!? Bij Save houdt ie alleen de accu capaciteit vast, toch?
En regenereren is dus alleen nuttig in berggebieden!?
Nogmaals dank,
Alphons
In Save gaat de auto over op hybride bedrijf: afwisselend rijden op de benzinemotor en elektromotor.
Regenereren is overal nuttig, waar je anders de mechanische rem zou moeten gebruiken.

Algemeen geldt dat je eerst zoveel mogelijk moet proberen te rijden op stroom uit het lichtnet, daarna op geregenereerde stroom, en het opladen via Charge zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen. Opladen vanuit de benzinemotor met Charge gebruik je alleen als het niet anders kan, bijvoorbeeld met een zware last achter de auto.
Als je zo zuinig mogelijk wil rijden, laat je de auto zoveel mogelijk uitrollen in B0. Bij het naderen van een rood stoplicht laat je dan al vroeg je 'gas' los, de snelheid loopt langzaam terug (dat vinden sommige automobilisten achter je niet zo leuk), en de laatste snelheid haal je eruit met B1-B5. Het regenereren gaat steeds gepaard met enig verlies, dus hoe beter je ermee kunt spelen, hoe zuiniger je rijdt.
Daarmee is ook meteen duidelijk, dat opladen vanuit de benzinemotor niet zuinig is, omdat het rendement van op- en ontladen niet 100% is. Bovendien dwing je met Charge af, dat de motor extra vermogen levert, waardoor die niet per se in het meest optimale rendementsgebied draait.
Bij het hybride bedrijf in Save gebeurt dat wel; daar wordt alleen het vermogensverschil tussen vermogen bij optimaal rendement en vermogen nodig voor het aandrijven van de wielen naar de accu gestuurd.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Bericht door Bmtouring » 02 feb 2024, 17:22

ehm... nou er is wel een puntje nog: als je de ICE toch al aan hebt om het interieur te verwarmen/koelen dan kun je 'm net zo goed iets harder laten draaien om meteen de accu op te laden.

Maar in andere gevallen is het weinig economisch om de ICE te gebruiken als generator. Hangt ook wel weer af van de kWh prijs onderweg enzo maar goed, je moet ergens een paaltje in de grond slaan om te gaan rekenen anders blijf je aan de gang.

Plaats reactie