DAB+ module al verkrijgbaar ?

Audio, Bluetooth muziek streamen en navigatie
Plaats reactie
Dick
Forumlid
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013, 19:51

DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door Dick » 20 jan 2018, 16:38

Hallo Forumleden,
heb PHEV van 2013. destijds zonder DAB+ aangeschaft. zit al een tijdje te zoeken voor de DAB+ module die zou komen. kan bij Mitsubishi niks vinden en op dit forum ook niet echt..
is er iemand die dit heeft laten inbouwen en kan adviseren ?
Alvast dank !

Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door Stanley » 13 jan 2020, 18:15

Ik ben ook opzoek naar een nieuwe module, volgens garage is mijne defect ;-(

Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door Stanley » 26 jan 2020, 18:59

Voor degene die een DAB+ module zoeken ik heb er inmiddels 1 gevonden, zoek op internet op 8701A602 dit is het artikel nummer van een DAB+ module, die van mij was idd defect en is inmiddels vervangen.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door RX-Men-8 » 27 jan 2020, 20:35

Top, dank voor het bericht. Hoeveel heeft het je gekost?
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door PHEVlkj » 28 jan 2020, 11:30

Stanley had al een module in zijn radio die kapot was gegaan. Dan is reparatie dus mogelijk met het opgegeven nummer. Auto's die standaard DAB+ hadden (in ieder geval in 2013 en 2014, want die modellen heb ik zelf in bezit (gehad) zonder DAB+) hebben ook een langere antenne dan die met de standaard FM radio(ja nog langer :D ). In die jaren was dat in eider geval alleen op de duurste uitvoeringen, die ook LDW, ACC en zo hadden.

Voor RX-Men-8 (ik weet niet welk modeljaar en type je hebt) geldt volgens mij dat hij het dus alleen kan vervangen op een bestaand toestel dat de functie al heeft. Je kunt het niet zo maar toevoegen aan een bestaand fm toestel als extra optie. Want dan hadden we dat in het verleden al massaal besteld na aflevering :D .

Er staat me wel bij dat er mensen in het verleden hebben geëxperimenteerd met USB-adapter achtige oplossingen, maar ik weet niet meer of dat gelukt is.
Misschien heeft een van de forum leden daar inmiddels wat anders op gevonden om DAB+ op de standaard FM radio toe te voegen. Een soort externe DAB+ module dus. Daar zou ik zelf wel interesse in hebben, mits het goed werkt.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door Stanley » 30 jan 2020, 21:49

Deze DAB+ module komt van een demontage bedrijf die heeft volgens mij diverse PHEV gedemonteerd wellicht ook radio`s met DAB+
Ik heb er € 250,- voor betaald volgens mij kost een nieuwe iets van €1200,-

Besouwke
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door Besouwke » 29 mar 2020, 12:48

Als je digitaal wil gaan kun je ook je telefoon via bluetooth verbinden en internetradio gebruiken. Je hebt dan dezelfde kwaliteit en keuze..

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door RX-Men-8 » 30 mar 2020, 19:38

Precies, ik gebruik veel Spotify en als ik radio luister de TuneIn app op de iPhone, werkt net zo goed als DAB+ en tegelijk navigeer ik ook met geluid op de iPhone.
Plus nog een groter aanbod van zenders en podcasts. Ik zou het geld niet steken in een DAB+ module.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: DAB+ module al verkrijgbaar ?

Bericht door Bmtouring » 31 mar 2020, 21:50

Voor BMW heb ik een tijdje een DAB+ module getest, geintegreerd in i-Drive. Technisch werkte dat goed. Echter vielen me een paar dingen enorm tegen:
- stationair (thuis) werkt dab prima maar ja, dat deed FM ook. Tegenwoordig minder wellicht dus heeft dab zin maar als ik een jaren tachtig topmodel autoradio op een jaren tachtig uitschuifantenne zet krijg ik een veelvoud meer aan FM zenders binnen. Dus deels ligt het ook aan de radiokwaliteit en antennes van tegenwoordig.

maar al rijdende moet het ding constant nieuwe zenders zoeken en kiezen. Het land is opgedeeld in zones en die alle zones hebben alle stations. Je kunt dus niet NL doorsteken met hetzelfde station (op een paar na).

Dus mijn gedachte vooraf van een soort digitale tunnel met mega veel stations overal vandaan gaat dus niet op. En dus verliest het de concurrentie van internetradio of spotify en de zijnen. Met de databundels en apps van nu kun je daar gewoon veel meer plezier aan beleven.

Ik heb nog een poosje rondgereden met een kleine (15cm) sprietantenne ipv ruitplakantenne voor betere ontvangst hier bij de grens. Dat hielp wel maar het systeemprincipe beviel met gewoon niet.
Zag er wel cool retro uit. Net als vroeger toen de GSM antennes op de auto's verschenen. Maar ook weer niet zó retro als een twee meter lange spriet van een bakkie :lol:

Plaats reactie