IPhone niet automatisch laten verbinden met AP van auto

Met een tijdsklok je standkachel bedienen is zóóó 2012
Plaats reactie
Phev2015

IPhone niet automatisch laten verbinden met AP van auto

Bericht door Phev2015 » 12 okt 2016, 20:39

Hier en daar heb ik al wat berichten geplaatst over welke dingen ik heb gedaan om op een prettige manier de auto te bedienen vanaf mijn telefoon.
Aangezien ik ook een IPhone heb, liep ik tegen dezelfde problemen aan als anderen op de verschillende forums omschreven.
Het grootste issue: dat als je met je telefoon hebt verbonden met je auto, je telefoon deze verbinding prefereert boven een 3G verbinding. Als m'n WiFi op m'n telefoon aan stond, had ik in de auto geen verbinding met 3G en dus geen data voor bijvoorbeeld navigatie.

Hier en daar had ik al gelezen dat door middel van een "Profiel" je hier invloed op hebt. Je kan dan namelijk per WiFi verbinding aangeven of er automatisch verbonden moet worden. Ik heb echter nooit de moeite genomen om zo'n profiel op te stellen. Zo'n profiel kan je opstellen d.m.v. een tool op een Mac of handmatig. Een Mac heb ik niet.

Om zo'n profiel te kunnen maken heb ik een simpel web tool ontwikkeld die zo'n profiel in de vorm van een ".mobileconfig" bestand helpt genereren.
De broncode van de tool is hier te vinden: https://github.com/SanderSchutten/WiFiMobileConfig/

Dit moet je doen om een profiel te genereren:
1. Navigeer op je IPhone met Safari naar: http://htmlpreview.github.io/?https://g ... index.html
2. Kies voor "Add WiFi Network"
3. Geef bij "Network 0" je SSID van je Outlander Phev in. Geef ook je password van deze verbinding in.
4. Deselecteer voor deze verbinding "AutoJoin". Dit zorgt ervoor dat je handmatig een verbinding met de AP van je auto moet maken.
5. Kies voor "Generate mobileconfig file". Er wordt dan automatisch een file gedownload met de door jouw ingevoerde gegevens.
6. Volg de instructies op je telefoon op om het profiel te installeren.

Een geinstalleerd profiel is eenvoudig te deinstalleren via Settings op je telefoon. Ik heb de broncode vrijgegeven, zodat er door iedereen gecontroleerd kan worden dat er geen backdoors of andere engigheden in verwerkt zitten.

Ik ben erg benieuwd of ik iemand met deze tool ga helpen. Laat voren een bericht achter met je ervaringen, opmerkingen en tips.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: IPhone niet automatisch laten verbinden met AP van auto

Bericht door Anko » 13 okt 2016, 07:29

Puik stukje werk. Tenminste, dat neem ik gemakshalve aan (heb op het moment geen iPhone). 't Lijkt me een mooie oplossing, maar voor een ander probleem dan je beschrijft ;)

Het probleem dat je hier beschrijft laat zich prima oplossen door het Router en DNS adres in de REMOTE Wifi connectie weg te halen. Je moet daarvoor even het toegewezen IP adres en subnet mask onthouden en dan switchen van DHCP naar handmatig en het IP adres en subnet mask weer invoeren. Jou oplossing lijkt me meer van toepassing voor mensen die ongewenst in hun eigen huis verbinding krijgen met hun auto in plaats van met hun huis Wifi, omdat hun auto 'te dicht bij staat'. Maar dat maakt de oplossing niet minder fraai, wat mij betreft.

Dank voor het delen!
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: IPhone niet automatisch laten verbinden met AP van auto

Bericht door mitsufietsie » 13 okt 2016, 11:51

Is er ook een simpele how-to beschikbaar voor dit verhaal in
combinatie met een Samsung S7? Ben daar wel benieuwd naar.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Phev2015

Re: IPhone niet automatisch laten verbinden met AP van auto

Bericht door Phev2015 » 13 okt 2016, 14:38

@Anko. Bedankt voor je positieve reactie.
Ik was nog niet eerder de oplossing die jij beschrijft met DHCP tegengekomen. Ook snap ik eigenlijk niet goed waarom dat een oplossing zou >kunnen< zijn. Het enige wat je met deze handeling doet is het IP# vastzetten. Ik verwacht (misschien onterecht) dat in de auto m'n telefoon WiFi zal prefereren boven 3G en ik in de auto geen werkende internetverbinding zal hebben. Ik ga het nog wel eens googlen en uitproberen.

@Mitsufietsie. Ik verwacht dat er voor Android betere oplossingen zijn en niet de trukendoos open hoeft te worden getrokken.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: IPhone niet automatisch laten verbinden met AP van auto

Bericht door Anko » 13 okt 2016, 16:07

Door router en/of DNS leeg te laten 'snapt' een iPhone dat hij via die Wifi verbinding nooit het internet op kan. Daarom zal hij de 3G / 4G verbinding gebruiken, ook al is hij verbonden met de Wifi.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie