PHEV specifieke OBDII parameters

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 11 jun 2015, 20:39

Leuke lijst gevonden met welke parameters allemaal uit te lezen zijn uit PHEV specifieke ECU's

https://www.dropbox.com/sh/ex191jbcieuk ... XoE_a?dl=0
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 12 jun 2015, 07:49

Helaas niks wat ECHT interessant is (bv spanning per cel e.d. - zoals bij de i-miev)
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 12 jun 2015, 08:07

Gezellige vent ben je :lol: ;)

Onderstaande lijkt me bv. iets waar heel wat mensen in geïnteresseerd zullen zijn:

18.Battery current capacity 34.50 Ah

Ik zie in de gauwigheid 60 parameters voor elk van de 8 clusters van de batterij (maar één weergegeven) en bijna 300 voor de batterij in zijn geheel. Wat wil je dan nog meer weten? Of heb je wellicht alleen het eerste tabblad bekeken? Of niet gescrolled?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door WHB » 12 jun 2015, 08:28

Anko,

Dit is leuk!!!

Zijn dit de parameters van jou auto?
En hoe zijn die parameters uitgelezen?

Groet,
WHB

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door zdDog » 12 jun 2015, 08:38

je kunt wel speculeren over een aantal waarden:

411-422:device 1 en 2 mac address:
Wellicht is er ruimte om het interne netwerk aan een SIM te koppelen met Mobiele data

B13.Vehicle speed:rec:V1 512.04 km/h
Ik zie dat deze eigenaar de begrenzer heeft geboost :lol:

Dat verklaart dan waarom er al zoveel kilometers zijn gemaakt
A11.Odometer:rec.A1 419475 km


18.IMMOBILIZER Supported:
Op afstand je auto uitschakelen als ie via car-jacking is gestolen?
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 12 jun 2015, 09:38

WHB schreef:En hoe zijn die parameters uitgelezen?
Ik 'denk' dat dat met een MaxiDiag Elite MD701 is gedaan :lol: . Maar ik verwacht dat het ook kan met een iCarsoft i909 die een derde van de prijs kost.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 12 jun 2015, 09:39

zdDog schreef:B13.Vehicle speed:rec:V1 512.04 km/h
Ik zie dat deze eigenaar de begrenzer heeft geboost :lol:

Dat verklaart dan waarom er al zoveel kilometers zijn gemaakt
A11.Odometer:rec.A1 419475 km
Inderdaad. Niet alles lijkt even goed verklaarbaar ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 12 jun 2015, 19:24

Nog 4 tabbladen toegevoegd: Compressor, Tailgate, OSS and AC.

Interessante params, vooral op AC tab, b.v..:

180.Engine start request OFF

Ik denk dat dat het rotding is dat onze motor in de winter aanzwengelt. Moet nog even langer op studeren ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 13 jun 2015, 21:43

Anko schreef:Gezellige vent ben je :lol: ;)

Onderstaande lijkt me bv. iets waar heel wat mensen in geïnteresseerd zullen zijn:

18.Battery current capacity 34.50 Ah

Ik zie in de gauwigheid 60 parameters voor elk van de 8 clusters van de batterij (maar één weergegeven) en bijna 300 voor de batterij in zijn geheel. Wat wil je dan nog meer weten? Of heb je wellicht alleen het eerste tabblad bekeken? Of niet gescrolled?
Scrollen: ja. Andere tabbladen bekeken: nee :oops:

Dus correctie op mijn eerdere post: jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, zo'n ding moet ik ook hebben (al was het maar voor de lol). Waar kopen voor hoeveel?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 13 jun 2015, 23:34

Ja, geweldig hé. Ben al helemaal verslaafd. Er zijn, voor zover ik weet, in ieder geval twee apparaten die hier mee overweg kunnen (heb ze nu beide in huis, maar eentje gaat er weer weg :mrgreen: )

De MaxDiag Elite MD701

http://www.diagnoseapparatuur.nl/mitsub ... lite-MD701 (je moet de uitgebreide versie hebben, dus 369,- inc BTW)

- Tamelijk aan de prijs, als je hem niet écht nodig hebt (vind ik).
- Doet alle Aziatische merken.
- Groot apparaat. Prima als je er in de werkplaats een auto mee uit moet lezen. Maar als je hem tijdens het rijden op de bijrijders stoel wil leggen of in een Broditje wil hangen, dan is hij toch echt wel wat lomp.
- Beetje "MILSPEC" ook, zoals ze vroeger zeiden: elke keer als je op een knop in moet drukken voelt dat of je een aspirine uit een strip moet drukken. Maar dan zwaarder. RSI is back in town :lol:
- Kan real time grafieken maken van één of twee parameters. Ziet er niet heel erg 2015 uit. Komt een beetje gedateerd over.
- Kan data capturen en naar de PC sturen. Dat noemen ze dan printen. De data komt in een printbaar formaat in een soort notepadje op je PC terecht. Handig om te printen, maar niet handig om in Excel over te nemen. Zeker niet als je meerdere frames hebt. Heb een paar keer geprobeerd. Vreemd genoeg kreeg ik steeds maar één frame in mijn data bestand, hoewel het apparaat zei dat hij wel 100 frames of meer gepakt had. Misschien slaat hij alleen wijzigingen t.o.v. het vorige frame op en kwam het omdat ik stil stond.


De iCarsoft i909

http://obdwarenhuis.nl/icarsoft-i909-mi ... tcodelezer (110,- inc BTW)
http://www.diagnoseapparatuur.nl/scanto ... rsoft-i909 (119,- inc BTW)

Dit apparaatje kost een derde van wat de MD701 kost, maar kan, vwb uitlezen van de PHEV hetzelfde.
Doet verder alleen Mazda en Mitsu
Afmetingen (uitgedrukt in iPhone 5's): 1 hoog, 1.5 breed en 4 dik. Dus een stuk handzamer.
Komt in zijn geheel wat moderner en gebruikersvriendelijker over. Een vriendelijk dinkie.
Maar kan helaas niet capturen en dus ook niet exporteren naar een PC.
Kan wel mooiere grafieken maken (max 4 params), maar voorzover ik nu weet alleen van OBD parameters en niet van CANbus parameters. Dus helaas niet van het PHEV spul.

Zie ook mijn korte review op http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... =20&t=3827.

In zijn algemeenheid moet je je denk ik realiseren dat dergelijke apparaten bedoeld zijn om een specifieke storing te analyseren, waarbij je gericht op zoek gaat naar data uit een specifieke ECU. Wij zijn, denk ik, vaak op zoek naar een totaal overzicht van hoe het er aan toe gaat. Maar beide apparaten kunnen bv. niet parameters van verschillende ECU's tegelijk laten zien. Brandstof verbruik, motor toerental en accu (ont)laad amperage tegelijk gaat bv. niet. Maar bv. wel tegelijk: SOC%, SOC kWh, accu voltage en (ont)laad amperage.

Echt geweldig om te zien. Wist je dat, als je coast met 90 km/u, er constant zo'n 3 á 4 kW uit de accu naar de motoren gaat? Ook als er op het display niets aangegeven staat? Dat zelfde heb je dus ook als je met caravan rijdt en het display alleen de rode pijl van motor naar wielen weer geeft. Natuurlijk wisten we dat wel een beetje, maar nu kunnen we het ook echt zien.

Vandaag met caravan gereden en specifieke testjes gedaan. Gas los bij 90 km/h in Charge + B0 levert 75 Ampere op. Er wordt dus met bijna 25 kW bijgeladen. Tik even de rem aan, en vanaf dat moment wordt er dus 3 á 4 kW ontladen. Tik even het gas aan en er wordt weer met 25 kW bijgeladen. Door toepassen van die wetenschap heb ik daadwerkelijk kans gezien om mijn EV bereik onder het rijden toe te laten nemen met één km. Helaas lukt dat alleen als de SOC al link laag is, anders gaat het bijladen op zijn best met iets van 8 kW.


Als ik in een garage werkte en storingen moest oplossen zou ik vast de MD701 willen hebben (of gelijk een MUT3). Maar voor nu heeft de i909 toch mijn voorkeur. En niet alleen om de prijs.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 13 jun 2015, 23:58

Klinkt goed! Kun je met de i909 alle gegevens van de tabbladen van post#1 zien? Dus ook bv de output van de generator?

Als dit allemaal in de OBDII zit, dan moet dit toch ook via een ELM327 op je telefoon oid te krijgen zijn?

[wishful thinking = aan]
Komen de getallen van de parameters overeen met de getallen die Mitsuaccu in zijn ETACS lijst heeft staan? Misschien is met de i909 te zien welke parameter er verandert (tabblad PHEV parameter 170 of 171?) als je ECO-mode inschakelt. Die parameter is dan via ETACS op altijd aan te zetten?
[wishful thinking = uit]
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 14 jun 2015, 10:27

PHEV2014 schreef:Klinkt goed! Kun je met de i909 alle gegevens van de tabbladen van post#1 zien? Dus ook bv de output van de generator?
Heb nog niet alles bekeken (snap je wel, denk ik) maar ik ga er zonder meer van uit. De volledige lijst met ECU's is in ieder geval selecteerbaar.
PHEV2014 schreef:Als dit allemaal in de OBDII zit, dan moet dit toch ook via een ELM327 op je telefoon oid te krijgen zijn?
Een deel van de intelligentie zit in de software, maar een deel ook in de interface / poort (welke itv de i909 ingebouwd zit en i.g.v. een smartphone i.c.m. een ELM327 dus in de ELM zit. En ik vermoed dat de ELM te beperkt is. Ik ben beslist geen expert op dit gebied en kan me dus volledig vergissen, maar ik krijg langzamerhand het volgende beeld:

De connector in de auto is niet een ODBII connector maar een DLC (een Data Link Connector). Via die DLC kun je via het ODBII protocol praten, maar ook via diverse CANbus protocollen. En je kunt bij Mitsu via de DLC in de ETACS komen. Hoewel er binnen OBDII leverancier specifieke PID's te vinden als je weet waar je moet zoeken, heb je voor alle snoepgoed van de PHEV denk ik CANbus protocollen nodig. Vraag is: kan een ELM327 alleen OBDII aan of ook CANus?

Het is maar een ruw beeld wat ik er van krijg. Heb jij al gezien wat voor dongle ze gebruiken om de batterijen van de Leaf op een smartphone te krijgen?
PHEV2014 schreef:[wishful thinking = aan]
Komen de getallen van de parameters overeen met de getallen die Mitsuaccu in zijn ETACS lijst heeft staan? Misschien is met de i909 te zien welke parameter er verandert (tabblad PHEV parameter 170 of 171?) als je ECO-mode inschakelt. Die parameter is dan via ETACS op altijd aan te zetten?
[wishful thinking = uit]
Haha. Ik zag ook een parameter in de A/C ECU die aangeeft of er een Start Engine request is gedaan. Dat moet het ding zijn dat in de winter de motor start als het koud is. Tsjonge, wat zou ik die graag op zwart zetten :mrgreen:

Maar zo werkt het denk ik niet. Vrijwel al deze parameters geven Current State aan en niet een Setting. De Settings zitten in ETACS, één van tientallen ECU's. Om terug te schrijven naar de ETACS heb je de kabel van MitsAccu nodig (de Lexia kabel), maar zoals gezegd zitten de meeste van de interessante parameters (parameter is eigenlijk geen goed woord, maar PID wellicht ook niet, omdat PID wellicht puur bij OBDII hoort en niet bij CANus) in de andere ECU's en zijn dat dus State en geen Settings.

Één parameter waar je wat mee zou kunnen bereiken in ETACS is "EV present" , maar de vraag is natuurlijk of je daar wat mee wíl bereiken.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 14 jun 2015, 21:55

Anko schreef:
PHEV2014 schreef:Klinkt goed! Kun je met de i909 alle gegevens van de tabbladen van post#1 zien? Dus ook bv de output van de generator?
Heb nog niet alles bekeken (snap je wel, denk ik) maar ik ga er zonder meer van uit. De volledige lijst met ECU's is in ieder geval selecteerbaar.
Ja, kun je zien. Zo zie je ook dat als de motor draait terwijl er niet bijgeladen wordt, er stroom naar de generator toe gaat. Wsl. ook weer om drag te voorkomen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door WHB » 17 jun 2015, 08:38

Hallo Anko,

Heb je inzicht in het Kw verbruik bij bepaalde snelheden?
Zit wel eens op het info display te kijken maar deze data komt mij niet als al te betrouwbaar over.
Zie jij met de I909 dezelfde waarden als op het info scherm?
Of heb jij een duidelijker beeld?

Wat is b.v. het vermogen in Kw wat je nodig hebt om 50, 80, 100 en 120 (gps km/h) te rijden?


Groet,
WHB

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 17 jun 2015, 10:45

Zal vanmiddag eens kijken of ik wat specifieke waarden kan noteren. Ik denk niet dat het heel veel af wijkt van wat het scherm te zien geeft. Wel zie je wat er gebeurt als er volgens het scherm niets gebeurt. Zo zie je duidelijk dat er bij stilstand geen stroom loopt als je je voet stevig op de rem houdt. Eerder was daar wel eens een discussie over. Maar ook zie je dat er al uitrollend zomaar in totaal 3 of 4 kW naar de motoren en generator (!) gestuurd kan worden om drag te voorkomen. En datzelfde zie je ook als je in parallelle mode rijdt met alleen de oranje pijl (vanwege zware aanhanger of hoge snelheid).

Groet,

Anko
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 17 jun 2015, 19:47

Heb 't even geprobeerd, op weg naar huis. Zat natuurlijk alleen in de auto, dus dat maakt het niet heel makkelijk. Ook stond er een beetje wind, dus dat maakt het wat onzuiver. Wel een paar metingen kunnen doen. Wat ik me zo kan herinneren:

30 km/h -> plm. 10 A
50 km/h -> plm. 18 A á 20 A
60 km/h -> plm. 30 A
80 km/h wind schuin achter -> vanaf 45 A
80 km/h wind schuin van voor -> tot 55 A

Vooral het verschil tussen die laatste twee was weer opvallend. Mijn werk is noord-noord-west t.o.v. mijn huis./ De laatste rijd heb ik meestal de wind iets tegen en op weg naar huis dus mee. 's Ochtends heb ik van maar 1 of 2 km EV bereik over en 's middags vaak 6 of meer. Vandaag waaide de wind meer uit het zuid(westen). Gelijk kunnen merken. Vanmorgen juist meer over dan normaal en vanmiddag op weg naar huis juist wat minder dan normaal.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door WHB » 17 jun 2015, 20:47

Hallo Anko,

Bedankt!!!
Even voor de duidelijkheid het gaat hier om de stroom uit de accu.
Dus deze gaat deels naar voor en deels naar de achter motor.
Blijft het voltage constant 300V?

Het vermogen
Km/h kW
30 -- 3
50 -- 5.7
60 -- 9
80 -- 13.5 (wind mee)
80 -- 16.5 (wind tegen)
80 -- 15 (gemiddeld)

Dus bij 80 km/h kan je, met een lading van 8.5 kW, 45 km afleggen.
Dat lijkt behoorlijk te kloppen.

De 3 kW tijdens het uitrollen geeft je wel te denken, kan je ook 30 km/h voor rijden.
Ook is het kwadraat van 30 k/m per uur goed te zien
Volgens dat principe zou je bij 120 km/h 81 kW verbruiken.
Dat is dan weer niet herkenbaar.
Groet,
WHB

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 17 jun 2015, 22:14

Voltage is aan het begin zo'n 320 en een beetje volt. Loopt daarna al schommelend een beetje terug. Onder de 300 heb ik nog niet gezien.

Overigens, die 3 á 4 kW waar ik het over had was tijdens coasten in parallelle mode, dus de generator draait dan ook mee en moet ook 'boeggolf vrij' worden gemaakt. In Ev mode zal het denk ik iets (een derde?) minder zijn. Heb daar niet op gelet, omdat ik sinds ik het ding heb, constant in B5 rijdt. Want ...

Mijn woonwerkverkeer route is een mix van 30, 50, 60 en 80 km wegen, met veel rotondes (o.a. N212 van Woerden naar Mijdrecht). Dan is regenereren wel erg belangrijk. Nu kan uitrollen in B0 natuurlijk ook, maar dan moet je zo vroeg van het gas af, dat je vanzelf ruzie krijgt. Dus je zult actief moeten vertragen. Nu is vaak het idee geweest dat je in B0 icm rempedaal hetzelfde terug kunt oogsten als in B5. Nou, vergeet het maar. In B5 heb ik laadstromen van 150 ampere gezien (plm. 50 kW). Remmend in B0 ben ik net aan de helft gekomen. Dat betekent dat de helft van de terug te winnen energie dus toch de remmen in verdwijnt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Man » 18 jun 2015, 21:10

Gevoelsmatig maar ook op de "toerenteller" klopt jouw verhaal Anko. Regenererend remmen levert veel meer energie winst dan regulier remmen. Als je remt met B5 dan zie je de meter in de charge range ook veel "dieper" zakken. De auto remt ook veel krachtiger dan "normaal " remmen via het pedaal, uitgezonderd natuurlijk als je een noodstop moet maken :D

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 18 jun 2015, 21:15

Heb vandaag mijn vaste route gereden met als parameters:
- hoever het rempedaal ingedrukt is in mm
- hoeveel druk er op het remsysteem staat (0 is standaard en lijkt mij te betekenen dat er niet fysiek geremd wordt)

Ik was echt enorm verbaasd hoe weinig je de remmen eigenlijk gebruikt (en dan heb ik het niet over het rempedaal, maar over de remmen zelf) als je in B5 rijdt en een klein beetje anticipeert. Echt bizar! Alleen op het laatste moment zie je eventje druk op het remsysteem komen. En dat blijft dan zolang je stil staat. Maar je kunt, regenererend in B5, echt nog een heel stuk 'dieper' gaan voordat de remmen aanslaan.

Ik geloof niet meer in B0, behalve voor lange rechte stukken autoweg (of je moet willen flipperen).
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door JanPHEV » 19 jun 2015, 19:55

Maar je kunt, regenererend in B5, echt nog een heel stuk 'dieper' gaan voordat de remmen aanslaan.
Dat heb ik in de praktijk ook zo ervaren.
Onder normale omstandigheden rem ik bijna nooit meer echt, kan ik het nagenoeg altijd op regeneratief remmen uitmikken. Alleen stilstaan bij het stoplicht de echte rem erop.
Daarom gaat ie bij mij gelijk na wegrijden in B5 en komt daar niet meer vanaf. :P

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 25 jun 2015, 22:16

Okay, komt'ie.

Stuur 21 01 naar adres 761 (dat is dus de BMU). Wat je dan te zien krijgt is dit:

Afbeelding

De eerste regel is het versturen van het commando naar adres 0x761. 0x02 is de lengte van het bericht. 0x21 de MODE. 0x01 de PID.
De tweede regel is de eerste reactie. 0x762 is het 'reply' adres van de BMU. 0x10 betekent zoiets als eerste regel. 0x37 is de bericht lengte. 0x61 is een succes melding (altijd MODE + 0x40). 0x01 is weer de PID. Dan volgt de data.
De derde regel is een flow control melding.
De vierde t/m de laatste regels zijn het vervolg van de reactie. Steeds beginnend met het afzender adres en dan een volgnummer (0x21, 0x22, 0x23, 0x24, ...)

Als nuttige data houd je dan dit over:

BA B3 0F D3 02 0F D0 1F 0C A8 51 40 4D 18 01 8F 00 00 00 00 00 01 00 01 30 0F 0F 01 59 01 30 5B FE 00 03 0F D0 89 8E 64 00 00 00 00 00 00 00 00 0F D2 00 02 00

Waar ik uiteindelijk naar op zoek was was dit:

Afbeelding

Lukt dat? Ja hoor. Zo goed als.

Afbeelding

In de laatste grafiek is de hele nuttige lading van de response van boven naar beneden verdeeld (eerste kolom) en naar decimaal omgezet (tweede kolom). De formule uit de derde kolom is er op los gelaten om de waarde in de vierde kolom te krijgen.

Ik heb afwijkingen op een paar cellen. Deze heb ik blauw gemaakt. Maar die afwijking komt omdat de HEX data en de echte waarden niet van hetzelfde timeslot zijn. Het zijn waarden die aangeven welke cel het hoogste en welke het laagste voltage heeft. En dat kan natuurlijk van moment tot moment verschillen. Geen issue dus.

Een paar waarden moet ik nog uitsmeren en omrekenen:
01 8F 00 00 00 00 00 01 00 01 30 over de eerste groep van 4 lege velden in de eerste kolom van het derde plaatje en 00 00 00 00 00 00 00 00 over de tweede groep van 3 lege velden in die kolom. Maar verder zijn we mooi op weg.

Uitdaging voor nu is hoe de waarden op te vragen met een programma als Torque Pro. Torque Pro kan wel waarden opvragen a.d.h.v. adres, mode en pid, maar verwacht dan een dubbel byte response, waar je iets mee kunt. En niet een heleboel regels. Iemand ideeën?

Bovenstaande een gelukstreffen? Nee hoor. 765 is de OBC (OnBoardCharger):

Afbeelding

Ben alvast begonnen:

Afbeelding

Wordt vervolgd.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 25 jun 2015, 23:20

SOC (werkelijk) en SOC (zoals weergegeven op display) lijken eenvoudig, omdat deze de eerst en tweede data byte van de response zijn. Heb ze aan Torque Pro toegevoegd. De eerste gaf 99.5%, de tweede 100%. Dat lijkt me veelbelovend. Kan niet wachten tot morgenochtend .... :mrgreen:

Afbeelding
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 26 jun 2015, 07:38

SOC op mijn telefoon heeft dus gewerkt!
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door WHB » 26 jun 2015, 09:21

Hallo Anko,

Je gaat mij hier en daar iets te snel!

Als ik het goed begrijp heb je nu de commando’s en reacties van de verschillende CPU’s
Heb je die zelf ontcijfert met de i909 of zijn dat exact de items uit de Excel?

Dit alles met het doel om de Interessante parameters in b.v. een programma als Torque Pro te gebruiken?
Gebruik je dan ook een Torque Pro OBD module of gewoon de module die je al had?

Groet,
WHB

Plaats reactie