fietsdrager zonder trekhaak

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
classico

fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door classico » 15 mar 2015, 17:09

Dames, heren,

IK wil voor mijn racefiets en MTB een fietsdrager aanschaffen. Ik heb echter geen trekhaak dus het zal een drager moeten zijn ZONDER trekhaak. Ik weet dat sommige hier gemengde gevoelens bij hebben, dit had ik aanvankelijk ook. Ik had echter met mijn vorige auto een hele goede ervaring met een dergelijk drager dus wil wederom deze oplossing.

Mij oog is gevallen op onderstaande drager. Weet iemand of ik deze kan gebruiken (eventueel aangevuld met een KIT);

http://www.thule.com/nl-nl/nl/products/ ... 3-_-973002

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een andere tip voor mij?

Hoor het graag.

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 16 mar 2015, 09:00

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door jvisser » 16 mar 2015, 12:03

En ik ook. Een trekhaak is voor mij absoluut geen noodzaak maar een fiets(en)drager zou absoluut wel handig zijn.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

jangoed
Forumlid
Berichten: 209
Lid geworden op: 23 sep 2013, 15:09

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door jangoed » 16 mar 2015, 16:09

Heb zoiets gebruikt op mijn toenmalige Renault Espace.
Dit voldeed uitstekend voor 2 mountainbikes.
Instyle+ ; Silky-white; Zwart leder; Sidebars; Verbrederset; afneembare trekhaak+skidplate; LED; Sportpack; Stylepack; 18"LM winterset.
Vorige auto: Mitsubishi Outlander 2.4 Instyle 2010
Leverdatum: 30-11-2013

classico

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door classico » 16 mar 2015, 22:09

ik kom deze tegen op de site van Thule. Is me niet 100% duidelijk of ze geschikt zijn en of ik daarnaast nog een extra kit nodig heb...

http://www.thule.com/nl-nl/nl/buyers-gu ... =MpDLmpiTp

iemand een idee?

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door OutSander » 16 mar 2015, 22:16

Misschien even een hele domme vraag hoor. Maar waarom geen dakdragers?
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 17 mar 2015, 08:29

Lijkt me irritanter en dan past daar geen dak koffer meer op :)

classico

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door classico » 17 mar 2015, 12:16

mijn ervaring met een dergelijk "zonder trekhaak"-principe is uitstekend. Maar vooralsnog is me niet duidelijk of 1 van de 3 dragers geschikt is :D

Hoor dit dus graag.

Gebruikersavatar
Marcs
Forumlid
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door Marcs » 14 apr 2015, 12:51

En is er al een update welke geschikt is :idea:
LB

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 15 mei 2015, 10:33

Nog steeds niemand die een set erop heeft zitten? Ik ga vanavond eens shoppen lokaal en als ik daar niets vindt bestel ik een Thule BackPac 973 set. Moet passen op de normale outlander dus op de PHEV zal het wel niet zoveel anders zijn. Ben handig genoeg voor wat aanpassingen :)

paul1173

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door paul1173 » 15 mei 2015, 11:30

ik heb een soortgelijke (onbekend) merk gehad, vond ik niet prettig, je moet de houder voor de stevigheid aan 3 kanten vastmaken aan de achterklep, aan de boven -en onderkant heb je "vlees", aan de zijkanten alleen glas.. daar kan je de drager dus niet aan vast klemmen. Hierdoor kan (kan, hoeft niet) de drager heen en weer schuiven/kantelen. Ik ben overgestapt op een " schaar" op de trekhaak (ik heb het geluk dat er een trekhaak op zit). Maar zo'n drager op de kofferdeksel doe ik niet meer (ook kwam er kracht op de bovenkant van de kofferdeksel waardoor het rubber bovenin niet meer goed afsloot, dit alleen met de drager er op maar je hoort dan wel veel windgeruis).

succes!

Paul

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 15 mei 2015, 11:34

Heb net de thule besteld 973 met adapter kit 17. Reviews zijn goed (alleen de onderste bouten vervangen door zelf borgende) op andere auto's. Voordeel van de adapter kit is dat je hem op een andere auto kan gebruiken en hij daardoor net wat beter afgestemd is op elke auto. De 17 kit is voor een outlander MK 3 en onze PHEV ziet er aan de achterkant niet zo anders uit.

Scheelt een stuk met een trekhaak qua kosten :) Trekhaak gebruiken we toch niet...

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 16 mei 2015, 17:17

Hij zit erop... Ben nog niet 100% tevreden maar het is ook niet zo slecht :) Ik moet alleen wel even kijken naar de hoogte en goed opletten.... kan wel eens wat lastiger worden nu :)

Grootste issue is nog dat bij flink afremmen hij naar voren kan schieten en dat de punten boven los kunnen raken. Daar komen nog rubber stukken tussen zodat ze opgesloten zitten. Die niet vergeten als de klep open moet ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zicht naar achteren is nog prima, dat is dan weer een voordeel.

Afbeelding

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 16 mei 2015, 17:36

Ik denk dat als ik de drager onder de steun zet (wordt later duidelijk ;)) het nog net kan (nummerbord vrij). Dit is me toch wat te hoog...

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door OutSander » 16 mei 2015, 17:59

Dat ziet er goed uit. Fietsen staan wel hoog naar mijn mening vergeleken met wat ik eerder van dergelijke systemen heb gezien.

Ik heb voor de vakantie naar Ameland twee dragers voor op het dak erbij gekocht. Kon ze mooi via het dakraam in de gaten houden. Blijf het doodeng vinden fietsen op wat voor manier dan ook op de auto. Blijft het liefst bij de good-old twinnyload.
IMG_0914.JPG
IMG_0913.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 16 mei 2015, 18:32

Optie 2 staat ook heeeel wat lager :) Komt mooi uit nog met de lampen en het nummerbord:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zicht naar achteren is wel een stuk minder nu...:

Afbeelding

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door JanPHEV » 19 mei 2015, 08:35

Mmmm, de tweede / lagere optie lijkt mij toch wel wat beter, al kan je dan minder goed door de achterruit kijken.

Voor mij toch maar de fietsendrager op de trekhaak. ;)

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 20 mei 2015, 08:21

Lijkt me ook de beste optie... als je die hebt dan ;)

tadango

Re: fietsdrager zonder trekhaak

Bericht door tadango » 26 mei 2015, 10:52

Na 500km met de drager en 2 fietsen erop bevalt hij nog steeds prima. Zit goed stabiel en het zicht is voldoende (je kan net onder de banden door kijken naar achteren). Rustig rijden is goed aan te bevelen maar als je iets wilder stuurt blijft het nog zitten (al moet je niet proberen om nog even een gemiste afslag te nemen op hoge snelheid ;)) Het schuift nauwelijks al zal het wel een cm of 2 heen en weer kunnen bewegen. Niet zo gek gezien de beugel onder met een laag foam op de klep zit.

Wat wel erg jammer is (maar ook logisch) is een flink verhoogd gebruik. Reken op 15-20% extra verbruik op de snelweg (heb 120 op de teller gehad zoals thule aanbeveelt als max). Iets meer gaat prima maar maak het niet te gek.... Verschil met 80 is veel groter met de fietsen erop. Je hoort boven de 80 ook veel meer lawaai qua wind geruis.

Plaats reactie