Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
hansm

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door hansm » 08 jun 2015, 15:51

Alle 10 in een keer goed ?

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 08 jun 2015, 21:03

hansm schreef:Alle 10 in een keer goed ?
De kastjes wel. Nou ja, bijna dan. Bij één auto was sluiting gemaakt waardoor een zekering kapot gegaan was.

Kom jij binnenkort ook voor een nieuw kastje? Ik heb hem klaar liggen voor je.

Schoffel

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Schoffel » 08 jun 2015, 21:21

Hoi,
Volgende week krijg ik mijn Mits. Als er nog een klusdag voor het schuifdak georganiseerd wordt dan sluit ik graag aan.
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Schoffel

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 08 jun 2015, 21:44

phevictor schreef:Doet het gelukkig nog steeds.. Reuze benieuwd naar diagnose en oorzaak van het falen.
Hopelijk zijn het individuele gevallen en niet iets dat iedereen gaat overkomen komende maanden..

@Mitsuaccu jij hebt modificatie al het langst in gebruik zonder problemen, onderbreek jij het sluiten bij contact uit zelf regelmatig?

Wordt er bij het falen van de schakeling een foutcode geregistreerd in de auto denk je?

Is er een relatie met de oplopende warmte van afgelopen dagen te bedenken? Wordt best heet onder het dak kan ik me zo voorstellen.
Gelukkig doet het kastje het nog goed bij je. Ik hoop ook dat het bij individuele gevallen blijft, maar ondertussen zijn er 4 die zicht gemeld hebben met hetzelfde probleem. Tot nu toe waarschijnlijk alleen bij mensen die het dak dicht doen onderbroken hebben. Ik kom hier in een latere reactie nog even apart op terug, want ik heb me weer wat bedacht...Ook waarom het wellicht bij mij tot geen problemen voert heb ik een idee. Probeer ik later even op te schrijven. Maar om alvast een antwoord op je vraag te geven: ik onderbreek hem zelf nooit en kan me ook niet herinneren dat ooit gedaan te hebben.

Als het kastje kapot gaat, wordt er geen fout gegenereerd in de auto en wordt er niks opgeslagen. 99% zeker.

Warmte werkt altijd nadelig voor elektronica. Levensduur en specificaties lopen altijd terug bij hogere temperaturen. Maar tot nu toe is steeds het IC kapot gegaan en daar is de max. temperatuur 85 graden van. Dus we hebben nog wel wat marge lijkt me...

PeJeZe
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:24

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door PeJeZe » 09 jun 2015, 06:41

ik heb de schakeling sinds de eerste klusdag in gebruik en onderbreek regelmatig de sluiting als ik hem in het zicht parkeer en het dan wel lekker vindt om het dakje open te laten staan. Heb nog geen probleem gehad, en het kastje werkt nog steeds goed.
Misschien is er een relatie met de leveringsdatum of het type van de auto's, de mijne is Instyle van april 2014.
Laatst gewijzigd door PeJeZe op 10 jun 2015, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Sub555

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Sub555 » 09 jun 2015, 10:25

Beste MitsAccu,
komt er nog een 3e klus dag in het najaar?
De Mod lijkt mij zeer handig, ik vergeet nl vaak het dak te sluiten in de kantelpositie.
Begint mijn vrouw weer te klagen.... het regent en het dak staat open....

Ook de mod van het automatisch sluiten bij wegrijden staat al lang op mijn verlanglijst, alleen de dealer kan me niet helpen.
Ik vraag er al naar sinds onze Outlander van 2008...
Ik begrijp tussen de regels door dat dit ook tot de mogelijkheden behoort?

hansm

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door hansm » 09 jun 2015, 16:52

Gewoon een ideetje voor een andere aanpassing.
Zou het mogelijk zijn om alle 4 de ramen automaties dicht te doen zonder dat je het knopje moet vasthouden ?
Zoals bij de bestuurder ?
Of is dat een hardware aanpassing ?

@MitsuAccu: Geef ff een datum of dag dat makkelijk is voor jou, dan pas ik me aan. Door de week niet voor 19:00 en in het weekend in principe altijd wel.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 10 jun 2015, 13:14

Eerst maar eens wat antwoorden op reacties:
@Hansm: Om de ramen automatisch dicht te laten gaan, moet de hardware van de auto aangepast worden. Daar is op bezuinigd door Mitsubishi om het alleen op de bestuurdersdeur uit te voeren. Kunnen we niet eenvoudig aanpassen. In de software heb ik overigens wel de instelling gemaakt (die waarmee je het schuifdak met de afstandsbediening kunt sluiten), dat ook de ramen dicht zouden moeten gaan. Alleen die opdracht kan door de auto zelf niet uitgevoerd worden...

@Sub555: de 3e klusdag heb je al gemist :), maar een 6e komt er nog wel aan...Ik zit even te twijfelen of het nog lukt voor de vakantieperiode of dat we inderdaad beter tot na de zomervakanties kunnen wachten. Ik moet nu het printontwerp gaan aanpassen en dan een nieuwe serie bestellen, daarna componenten solderen en zo, zijn we zo maar drie weken (minstens) verder. Auto doorlock is geen probleem en moet de dealer kunnen doen. Is dus een kwestie van niet willen doen..

@PeJeZe, bedankt voor je reactie! Ondertussen weet ik meer, dit zet ik straks even apart in een volgend bericht.

@Schoffel: gaat goed komen, zie eerdere reactie.

Voor degenen die zich nog niet "officieel" aangemeld hebben: stuur me even een PB of laat hier een email-adres achter? Dan neem ik contact op.
Aangezien we nu weer kosten moeten gaan maken om de printjes te bestellen, wil ik graag vooraf geld binnen hebben, zodat ik ook weet hoeveel printjes ik moet bestellen.. Dus eigenlijk: geld overmaken = aanmelden.
Uiteraard zal ik er dan altijd wel een aantal extra bestellen, maar dan heb ik in ieder geval een idee.

@ alle deelnemers van afgelopen zaterdag: ik vond het zelf ook weer een leuke en gezellige dag. In feite zijn jullie nu de volgende testserie waarvan we verwachten dat het blijft werken. Maar zie ook volgend bericht. En JVisser ook hartelijk dank voor je hulp. Super dat je kwam helpen, ook al heb je zelf geen schuifdak! Wel jammer dat we dat er niet in mochten zagen voor je :-)

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 10 jun 2015, 14:00

Bij deze nog een technische update over de schuifdak aanpassing.
Gisteravond kwam Banjo langs, helaas met een kapot kastje. Bij alle kastjes die kapot gegaan zijn bleek het IC kapot en dat was nu ook het geval.
Gelukkig stelde hij zijn auto beschikbaar voor de wetenschap :-) en zo konden we eens meten wat en wanneer er nu eigenlijk aan vieze piekspanningen optreedt. Aan de kapotte IC's had ik al kunnen meten dat de diode tussen de ingang van het IC en de massa doorgebrand was en daardoor stroom ging trekken. Die diode kan alleen doorbranden als daar een stroom van tenminste 10 mA (volgens datablad van IC) door loopt, maar om die stroom überhaupt te kunnen laten lopen moet de spanning op de ingang van het IC negatief (!) zijn. Dat betekent dat de witte draad (= geschakelde +12V) negatief moet worden. Dat hebben we inderdaad kunnen meten, MAAR: dit gebeurt niet bij het onderbreken van het dichtgaan van het schuifdak, maar bij het uitzetten van het contact! Goed om te zien, maar dit betekent wel dat dit waarschijnlijk bij iedereen gebeurt. Het piekje gaat snel van +15V naar -10V (in ieder geval in deze auto) en loopt daarna "langzaam" weer naar 0V. Totale pulsduur is ongeveer 4 ms. Zie onderstaand plaatje:
20150609_203621_verkleind.jpg
Dus we hebben goed en slecht nieuws:
Goede nieuws: het onderbreken van het sluiten zou geen probleem moeten zijn. Er lijkt geen reden meer om het advies te handhaven dit niet te doen. Dit wordt extra ondersteund door de reactie van PeJeZe, die aangaf regelmatig het sluiten te onderbreken en geen problemen kent.
Slechte nieuws: dit gebeurt zeer waarschijnlijk bij iedereen (geen idee of en hoeveel spreiding in zit), dus iedereen kan vroeg of laat dit probleem verwachten. Het nieuwe advies wordt nu dus: Zorg er voor dat er een serieweerstand geplaatst wordt in de witte draad die naar het kastje loopt. Hier kan je makkelijk bij. Een instructie hiervoor:
1. Maak witte draad bereikbaar die naar het kastje loopt.
2. Knip de draad door.
3. Schuif een stukje krimpkous over een uiteinde van de draad.
4. Soldeer een serieweerstand in de draad. 1 kOhm (1000 ohm) lijkt voldoende te zijn. In ieder geval niet minder. 2000 Ohm of iets dergelijks is ook prima.
(Vanochtend nog even getest met -15V continue en een 1 kOhm weerstand en dat ging niet kapot)
5. Schuif de krimpkous over de weerstand plus de soldeerverbindingen heen en krimp hem vast.
6. Als het even kan, informeer mij dan even dat de modificatie uitgevoerd is. Altijd handig om een overzicht te houden van de toestand van alle kastjes die in omloop zijn.
Dit is alles. Mocht je het zelf niet kunnen, mag je altijd even langsrijden, dan doe ik het. maar waarschijnlijk kunnen de meesten het zelf wel of hebben iemand in de buurt die het voor ze kan doen?
Weerstand is een gewone metaalfilm weerstand van 0,25W, standaard spul dus. Iedere elektronica winkel heeft ze in ieder geval, eventueel kan ik ook een weerstand opsturen.

Alle mensen van afgelopen zaterdag en de reparatiegevallen hebben de ingebouwde serieweerstand. Dus de nieuwe testfase is weer gestart... Hopelijk geen nieuwe probleemgevallen in die groep in ieder geval.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door jvisser » 11 jun 2015, 21:35

Mocht Oss dichterbij zijn kan ik deze mod ook wel voor je uitvoeren. Heb nog wel wat 1k ohm weerstanden liggen ;) .
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

Schoffel

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Schoffel » 12 jun 2015, 17:05

MitsuAccu schreef:Eerst maar eens wat antwoorden op reacties:
@Hansm: Om de ramen automatisch dicht te laten gaan, moet de hardware van de auto aangepast worden. Daar is op bezuinigd door Mitsubishi om het alleen op de bestuurdersdeur uit te voeren. Kunnen we niet eenvoudig aanpassen. In de software heb ik overigens wel de instelling gemaakt (die waarmee je het schuifdak met de afstandsbediening kunt sluiten), dat ook de ramen dicht zouden moeten gaan. Alleen die opdracht kan door de auto zelf niet uitgevoerd worden...

@Sub555: de 3e klusdag heb je al gemist :), maar een 6e komt er nog wel aan...Ik zit even te twijfelen of het nog lukt voor de vakantieperiode of dat we inderdaad beter tot na de zomervakanties kunnen wachten. Ik moet nu het printontwerp gaan aanpassen en dan een nieuwe serie bestellen, daarna componenten solderen en zo, zijn we zo maar drie weken (minstens) verder. Auto doorlock is geen probleem en moet de dealer kunnen doen. Is dus een kwestie van niet willen doen..

@PeJeZe, bedankt voor je reactie! Ondertussen weet ik meer, dit zet ik straks even apart in een volgend bericht.

@Schoffel: gaat goed komen, zie eerdere reactie.

Voor degenen die zich nog niet "officieel" aangemeld hebben: stuur me even een PB of laat hier een email-adres achter? Dan neem ik contact op.
Aangezien we nu weer kosten moeten gaan maken om de printjes te bestellen, wil ik graag vooraf geld binnen hebben, zodat ik ook weet hoeveel printjes ik moet bestellen.. Dus eigenlijk: geld overmaken = aanmelden.
Uiteraard zal ik er dan altijd wel een aantal extra bestellen, maar dan heb ik in ieder geval een idee.

@ alle deelnemers van afgelopen zaterdag: ik vond het zelf ook weer een leuke en gezellige dag. In feite zijn jullie nu de volgende testserie waarvan we verwachten dat het blijft werken. Maar zie ook volgend bericht. En JVisser ook hartelijk dank voor je hulp. Super dat je kwam helpen, ook al heb je zelf geen schuifdak! Wel jammer dat we dat er niet in mochten zagen voor je :-)
Beste MitsuAccu,
het lukt niet om een PB te sturen, maar ik geef mij graag op voor de volgende sessie.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 22 jun 2015, 21:24

Helaas een eerste uitvaller van de laatste generatie moeten noteren. Ik heb de auto en/of het kastje nog niet terug gehad en kan dus nog niet met zekerheid zeggen wat bij deze auto / kastje het probleem is. Volgens zeggen ging het alarm een keer onverwachts af en sindsdien deed het kastje het niet meer. Zo te horen is bij het kastje hetzelfde kapot gegaan als bij de eerdere uitvallers. Ik zou dus heel graag in die auto willen meten hoe groot de spanningspiek in deze auto is.
Ondertussen is misschien een andere gedachte: zou de combinatie alarm + kastje iets betekenen?

Dus bij deze de vraag aan degenen die een kapot kastje hebben (gehad): Hebben jullie een alarm in de auto en zo ja, welk merk?

Ik heb nog wel een idee hoe ik het IC wat verder kan beveiligen en zal dat meenemen bij de volgende serie printjes die ik nu moet gaan bestellen.
Tot nu toe 9 nieuwe aanmeldingen gehad, ik zal jullie allemaal nog even een PB sturen. Hopelijk doen jullie nog mee en kan ik na betaling en nog voor de vakantie de printjes gaan bestellen. Dan kunnen we na de vakantieperiode een nieuwe klusdag gaan plannen. Ik hoop dat de mensen die nog geen PB kunnen versturen (vanaf drie berichten) wel een PB kunnen lezen?

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 24 jun 2015, 11:12

Ik heb aan de 9 mensen een PB gestuurd, maar tot nu toe van drie mensen een reactie.
Mocht je het bericht niet gehad hebben of niet kunnen lezen, laat het dan even weten?

AJ79

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door AJ79 » 24 jun 2015, 12:20

Ha MitsuAccu,

Dank voor je PB en je initiatief hierin. Ik rij de auto nu twee weken maar moet eerlijk zeggen dat ik het raam weinig open heb en tot nu toe geen last hebt van het feit dat deze niet automatisch sluit. Daar komt bij dat het een leasewagen is en ik een beetje voorzichtig ben met het doen van modificiaties. Kortom ik haak af.

Veel succes en nogmaals dank.

AJ

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door vanisher » 26 jun 2015, 19:44

Hier iets met vakantie, ik ga het regelen.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 26 jun 2015, 23:06

@Vanisher: geen probleem, ik bestel voor jou een printje.
Tot nu toe dus 4 harde aanmeldingen, 1 afzegger (geen probleem!) en 4 die niet meer gereageerd hebben.

Sub555

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Sub555 » 29 jun 2015, 12:06

Beste Mitsuaccu,

hier nog wel interesse, maar heb mijn vrouw (eigenaar auto) nog niet kunnen overtuigen.
Zodra ze er zelf uit is, laat ik het je weten.

banjo

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door banjo » 01 jul 2015, 15:28

gewoon je vrouw vragen de komende dagen veel rond te rijden! komen onweers buien aan schijnbaar. dan nog eens vragen als na de buien de stoelen nat zijn :D hoeft maar een keer te gebeuren en je bent verkocht!


Vos Systems
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2015, 15:04

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Vos Systems » 02 jul 2015, 22:00

Ik sluit me graag aan, alleen zit ik niet erg in de buurt, dus graag vroegtijdig melden als er weer een bijeenkomst is. :D

Vos Systems
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2015, 15:04

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Vos Systems » 06 jul 2015, 15:41

Is er al meer bekend wanneer er weer een klusdag is, of kan ik het zelf doen als je het op stuurt, en goeie beschrijving bij levert. :?:

Schoffel

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Schoffel » 06 jul 2015, 16:31

MitsuAccu schreef:Ik heb aan de 9 mensen een PB gestuurd, maar tot nu toe van drie mensen een reactie.
Mocht je het bericht niet gehad hebben of niet kunnen lezen, laat het dan even weten?
Beste MistAccu, Ivm vakantie een late reactie, maar ik heb het geld overgemaakt. Ik kan helaas geen pb sturen.
Schoffel

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 09 jul 2015, 13:14

Korte update: De nieuwe printjes zijn in bestelling, de verwachte levertijd is begin Augustus. Dan nog wat onderdelen bestellen, solderen en dan kunnen we weer een dagje plannen. :D

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door mitsufietsie » 09 jul 2015, 15:54

Hé John,

na 2.5 maand werkt alles nog prima, en heb voor de zekerheid net jouw modificatie gedaan, het plaatsen
van een 1 KOhm weerstand in de witte draad. Ik heb het kastje uit de hemel gehaald, open geschroefd en
de weerstand direct op de print gesoldeerd met daaraan de witte draad. Is zo veel makkelijker.

Groetjes Rob.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

WalterL

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door WalterL » 18 jul 2015, 11:15

Sluit me graag aan , als er weer een klusdag is. Is er binnenkort weer eentje ?

Plaats reactie