Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Audio, Bluetooth muziek streamen en navigatie
tadango

Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door tadango » 13 feb 2015, 21:07

Vandaag was ik bij de dealer voor een update van het handsfree systeem (1.14.xxxxxxxx is het nu) en daarbij wou hij zelf de telefoon koppelen. Ik zei dat ik hem thuis wel ging koppelen maar hij zei dat hij het perse zelf moest doen dus was benieuwd wat hij dan zo belangrijk vindt bij het koppelen. Waar het om ging was dat na het koppelen (als het scherm met de pincode op het dashboard verdwijnt) je nog even een minuut oid moet wachten voordat je iets doet (terug in het menu edg). Het systeem zou dan nog wat dingen instellen op de achtergrond en als je direct terug ging zou het kunnen dat je een instabiele verbinding kreeg...... :roll: Beetje vreemd verhaal, ook niet echt logisch, maar wie weet wat die Japanners hebben gedaan met de software. Ik hem de telefoon nu zo gekoppeld (die krijgt niemand anders in zijn handen :)) en tot nu toe werkt het prima. De komende week zal ik elke dag muziek spelen via Bluetooth om te testen hoe stabiel de verbinding is. Met de oude software was dat niet mogelijk zonder uitvallen. Wifi gebruik ik niet dus dat is geen factor. Media uit (dus alleen telefoon, geen muziek) maakte ook geen verschil.

Dus mijn stappenplan voor een stabiele bluetooth verbinding (paar keer getest en heeft zich voor mij bewezen!):
- Verwijder alle gekoppelde telefoons uit het MMCS
- Verwijder de bluetooth koppeling op de telefoon
- Zet de auto uit en weer aan (Balangrijk!!)
- Ga naar het scherm met paren in het MMCS en start een nieuwe koppeling
- Koppel het Hands Free System in de telefoon
- Blijf 2 minuten van het MMCS / telefoon af! (ook belangrijk!!)
- Kies terug in het MMCS
Laatst gewijzigd door tadango op 02 apr 2015, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door PHEV2014 » 13 feb 2015, 22:18

Welke telefoon? En kun je nu vanuit je telefoon handsfree bellen?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

tadango

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door tadango » 14 feb 2015, 09:02

OnePlus One, maar andere telefoons hadden hetzelfde issue. Bellen kon altijd al maar de verbinding viel soms na een paar seconden uit, kwam weer terug en was weer weg. Soms 2 of 3 keer, soms bleef het uitvallen. Soms werkte het ook direct goed. Muziek net zo. Ook al deed je niets viel de verbinding weg.

tadango

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door tadango » 11 mar 2015, 08:39

Weer een nieuw inzicht gekregen in de ramp die bluetooth in de PHEV heet :) Na de laatste update leek alles verbeterd. De verbinding was stabiel en werkte goed. Alleen updates op mijn telefoon zorgde ervoor dat die niet goed meer werkte dus die heb ik gereset. Dan moet je ook de bluetooth verbinding met het MMCS opnieuw maken. Nu zou je denken dat dat op zich geen moet zijn..... Het begon al lekker. Na het verwijderen van de oude verbinding in de auto wou de telefoon geen handsfree meer zien. Na een paar keer proberen ging het MMCS direct foutmeldingen geven zodra je een telefoon wilt koppelen. Hij zegt dan direct mislukt. Auto uit / aan is dan nodig. Daarna zag de telefoon de handsfree en kon hij koppelen. Mooi zou je denken :) Dus ik onderweg naar huis en muziek aangezet op de telefoon...... helaas resette de bluetooth verbinding elke 10 seconden. Nog erger dan voor de update..... Dus dat helpt ook geen zak.

Thuis auto uit / aan en nog eens alles verwijderd uit de telefoon en MMCS en opnieuw geprobeerd verbinding te maken. Dat ging goed. Dit keer lang gewacht en het MMCS niet aangeraakt. Na een minuut of 3 de auto uit gezet. Vanochtend Gek genoeg was de registratie in de telefoon er wel maar volgens het MMCS was er geen telefoon gekoppeld? :o :shock: Mmh... het verhaal van de monteur komt naar boven en begint iets duidelijker te worden. De monteur zei dat je een tijdje moest wachten voordat je uit het scherm in het MMCS ding direct na het koppelen. Ik heb lang gewacht maar heb nooit op de terug knop gedrukt. Wat nu als er dan pas iets wordt opgeslagen? Dus in de file auto uit / aan, alles verwijderd (was nodig, hij wou weer geen verbinding maken....) en de telefoon wou weer koppelen. Daarna een minuut of 2 gewacht en op terug geklikt. Muziek gestart en wat denk je? Speelt prima en de verbinding is stabiel....... Het verhaal lijkt dus inderdaad te kloppen. De laatste keer heb ik ook een volledige reset van het MMCS gedaan maar nadat die opnieuw was opgestart gaf het hands free systeem nog steeds direct een foutmelding. Daarvoor moet echt de auto aan / uit.


Dus mijn stappenplan voor een stabiele bluetooth verbinding:
- Verwijder alle gekoppelde telefoons uit het MMCS
- Verwijder de bluetooth koppeling op te telefoon
- NIET NODIG!!! -> Reset het MMCS volledig
- Zet de auto uit en weer aan.
- Ga naar het scherm met paren in het MMCS en start een nieuwe koppeling
- Koppel het Hands Free System in de telefoon
- Blijf 2 minuten van het MMCS / telefoon af!
- Kies terug in het MMCS
Laatst gewijzigd door tadango op 02 apr 2015, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door JanPHEV » 11 mar 2015, 11:38

Bedankt Tadango.

Ik heb sinds kort ook een OnePlus One, maar gebruik nog mijn oude telefoon in de auto.
Was ook 'bang' voor problemen..... :oops:
Maar het moet er toch een keer van komen om de nieuwe te koppelen.
Je info is dus HEEL erg nuttig voor mij :D

tadango

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door tadango » 11 mar 2015, 13:33

Ik ben ook erg benieuw of het voor jouw ook werkt :)

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door JanPHEV » 11 mar 2015, 15:32

Ik ga het in ieder geval eerst proberen zonder het MMCS volledig te resetten.
Als dat niet lukt dan kan volledig resetten altijd nog..... ;)

Ik moet met de eerste koppeling van de OnePlus One ook nog de laatste software update, 3.7 dacht ik, erop zetten.
Die zal dan met het binnen halen van de PHEV App op de OnePlus One mee komen neem ik aan.
Dus het wordt dan weer als de eerste keer een telefoon koppelen.
En dat was me gelukt..... :lol:

Ik hou je op de hoogte.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door sigmasailor » 11 mar 2015, 16:17

Zou mooi zijn; na bijna18 maanden aanmodderen eindelijk het ei van Columbus?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door Kils » 11 mar 2015, 16:34

Ook bij het koppelen van de bluetooth is het belangrijk dat wifi uitstaat. Helaas bluetooth en Wifi gaan niet samen in onze auto.

tadango

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door tadango » 11 mar 2015, 16:51

Die relatie heb ik nog niet gevonden (bij Android dan). Wifi staat hier altijd aan (niet gekoppeld aan de auto dan).

tadango

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door tadango » 11 mar 2015, 16:53

sigmasailor schreef:Zou mooi zijn; na bijna18 maanden aanmodderen eindelijk het ei van Columbus?
Geen idee, ik moet het ook nog eerst langdurig betrouwbaar zien werken. Dan nog blijft het een enorm bagger systeem als dit echt zo wel werkt. Zou compleet niet nodig moeten zijn. Ik schrijf software en dit is echt stagaire kwaliteit (van de auto dan :))

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door Anko » 11 mar 2015, 19:19

tadango schreef:
Kils schreef:Ook bij het koppelen van de bluetooth is het belangrijk dat wifi uitstaat. Helaas bluetooth en Wifi gaan niet samen in onze auto.
Die relatie heb ik nog niet gevonden (bij Android dan). Wifi staat hier altijd aan (niet gekoppeld aan de auto dan).
Zelfde hier met iOS. Rijd (op langere ritten) eigenlijk constant met WiFi aan, gekoppeld aan een OBDII dongle. Kan ondertussen rustig bellen / gebeld worden of audio afspelen via BT. Heb hier al veel over gelezen, maar herken het absoluut niet. Zeker niet nu met iOS 8.2 de specifieke iOS 8 problemen zijn opgelost. Voor mij in ieder geval.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door tadango » 15 mar 2015, 19:57

Tot nu toe is de bluetooth verbinding perfect stabiel. Elke keer speelt de muziek zonder 1 hapering. Ben blij :) Ben aardig onderweg geweest het weekend...

tadango

Re: Handsfree systeem (Bluetooth) tip van de monteur....

Bericht door tadango » 02 apr 2015, 09:10

Gisteren was ik aan het spelen met rom's op mijn telefoon en heb een paar keer de telefoon opnieuw gekoppeld. Als ik het ook maar iets anders deed dan mijn stappenplan was de verbinding instabiel. Volgde ik het precies dan werkte het prima :) Er werkt echt :)

lockstra
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door lockstra » 24 jun 2015, 16:13

had erg veel problemen met mijn bt verbinding. Op de Samsung note 3 ging het goed. Daarna firmwareupdate gekregen bij de dealer > geen verbinding meer te verkrijgen. Dikke dikke ellende.
In eerste instantie opgelost door dealer door er een niet geupdate BT module in te timmeren > problemen opgelost!
Maar toen kreeg ik de Note Edge........ Ja ja, dikke shit terug!
lang, maar dan ook lang bezig geweest. Uiteindelijk firmware aangepast op de Note Edge. 4.4 naar 5.1. Gelukkig zijn de problemen weer voorbij.
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black

tadango

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door tadango » 24 jun 2015, 16:19

Wat voor problemen had je precies?

lockstra
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door lockstra » 03 sep 2015, 22:30

sorry voor de erg late reactie..........
ik zal er een paar opnoemen:
- geen verbinding
- wel verbinding maar dan 1 sec wel en 3 sec. niet
- wanneer het een keer lukt haperende gesprekken,
- melding dat er onvoldoende signaal is of onvoldoende accu........
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black

torinfo

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door torinfo » 05 sep 2015, 14:21

Die problemen had ik ook. Die zijn bij mij opgelost sinds ik zorg dat de wifi niet verbonden is met de auto. Zoals hierboven al gemeld wifi verbinding met de auto en bluetooth werkt niet samen.

jurn

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door jurn » 13 nov 2015, 15:45

Eventuele oplossing / workaround voor het probleem wifi/bluetooth

installeer de IF TTT app op je telefoon en stel in:
1) IF connected to bluetooth device THEN disable wifi
2) IF disconnected bleutooth device THEN enable wifi

zojuist getest en werkt. Is natuurlijk geen echte oplossing maar wel zo makkelijk

tadango

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door tadango » 13 nov 2015, 16:20

Apple / Android? Bij mij had Wifi aan/uit geen enkele invloed op de verbinding.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door Anko » 13 nov 2015, 17:54

Alleen een connectie met het REMOTE netwerk geeft de bekende Wifi gerelateerde problemen. Wanneer je bv een Wifi OBDII dongle hebt waarmee je connect geeft dat geen problemen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ejadejong

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door ejadejong » 14 nov 2015, 09:18

Niet zeker of dat mijn toevoeging binnen dit topic op zijn plaats is. Maar ik heb erg lang gezocht naar een oplossing voor het überhaupt kunnen pairen van mijn Samsung Galaxy S4 met mijn nieuw geleverde MY2016 Outlander PHEV. Ik kreeg steeds de melding 'registratie is mislukt' of 'registratie mislukt' op het MMCS. Ik kreeg op mijn telefoon geen vraag om de MMCS passcode in te voeren, maar ging direct door naar voorgaande melding. Tot wel 50 maal toe lukt het niet met de onboard functionaliteiten van de S4 (en daarmee zeg ik niet dat het probleem bij de S4 ligt).

Gelukkig heb ik nu een oplossing gevonden, namelijk in de vorm van een APP die blijkbaar anders met het pairing proces omgaat. De APP heb ik gedownload (en is gratis) via de 'Play Store' en heet 'Bluetooth Pair' en is van de maker 'Waylon Huang'. Let op! Via deze app ging het de eerste keer niet goed, maar de tweede keer like-a-charm...

Even voor de zekerheid - omdat ik niet weet of dat er verschillende uitvoeringen zijn in het MMCS - mijn specs:
- Outlander PHEV Instyle+ MY2016.

Hopelijk kan ik met deze post iemand anders zijn frustraties verzachten!

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door Gerardus.Rog » 20 mar 2020, 08:00

Procedure zoals beschreven meermaals geprobeerd maar geen effect. Onstabiele verbinding blijft. Bluetooth audio, nog altijd niet te selecteren.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door PHEVlkj » 20 mar 2020, 13:25

Welk bouwjaar auto heb je? Heb je nog garantie?

Heb je wel alle Bluetooth software updates op de auto laten installeren of heb je wellicht een oude telefoon die niet met de laatste updates kan omgaan?

Bij mijn vorige (en wellicht huidige, maar ik heb de huidige auto elders gekocht) dealer werd goed bijgehouden of de update wel nodig was.
Want er zijn ook dealers die beweren dat er geen software updates meer voor deze auto gemaakt worden, maar dat is echt klinkklare onzin.

Bij mijn vorige dealer kon gekozen worden voor alleen nieuwe autosoftware en aparte updates voor de Bluetooth. En die werden ook apart en soms op andere tijdstippen uitgevoerd. Reden: Zolang de oude Bluetooth software goed werkt met je telefoon moet je er niet aanzitten. Als je een nieuwe telefoon met oude Bluetooth software gebruikt (of andersom, oude telefoon met nieuwe Bluetooth software) gaat het allemaal minder soepel of niet. De software update voor de Bluetooth kan niet worden teruggedraaid.

Ik heb al ruim 6 jaar een dergelijke auto en nog nooit problemen met de Bluetooth verbinding gehad. Men weet dat ik na een update niet weg ga voordat het weer werkt, zowel voor de Bluetooth als voor de app. Misschien moet iedereen dat maar eens doen :)

Het kan ook zijn dat of de Bluetooth module van de auto of telefoon niet zo fris meer is.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door Gerardus.Rog » 21 mar 2020, 00:37

Bouwjaar februari 2014.

Alle updates zijn geïnstalleerd en op m'n gsm draait android 10.

Monteur koppelde zonder problemen zijn iPhone, maar na korte demo moest hij toegeven dat ea niet goed werkt. Valt op dat het samenvalt met usb die te pas en te onpas "verwijderd" wordt, volgens de radio. In werkelijkheid beweegt de usb stick niet...

Wordt vervolgd

Plaats reactie