B5 remkracht op de elektromotor

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Boudewijn Frankrijk

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Boudewijn Frankrijk » 11 jan 2015, 09:17

Ik ben niet alleen een trage reageerder, ook heb ik nog maar een paar 100 km's gereden.
Toch wat opmerkingen en vragen:
jaapv schreef:Het eerste stukje van het rempedaal is namelijk hetzelfde regeneratief remmen als je met de peddels bereikt, het loopt van B0 op naar B5 voordat de mechanische rem in werking treedt.
Dat wil dus zeggen dat het rempedaal bij het wegrijden met een volle accu anders werkt als verwacht? Dat vind ik eigenlijk behoorlijk gevaarlijk. Dat geldt trouwens evenzeer voor het anders werken van het rechterpedaal (dat in de PHEV eigenlijk niet enkel een gaspedaal is).

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door OutSander » 11 jan 2015, 11:11

Boudewijn Frankrijk schreef: Dat wil dus zeggen dat het rempedaal bij het wegrijden met een volle accu anders werkt als verwacht?
Nee, dat niet. Dit merk je alleen aan het "afremmen op de motor". Dus in de B5 stand zal de auto niet enorm vertragen zoals hij dat bij een lagere accustand zal doen. Dit omdat hij de teruggewonnen energie nergens kwijt kan. Als je de rem intrapt zal de auto zeker gewoon vertragen.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 11 jan 2015, 12:31

Inderdaad. Het verschil merk je wel bij hrt loslaten van het gaspedaal. Dan gebeurt er bij volle accu niets.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door ictijoos » 11 jan 2015, 15:44

Boudewijn Frankrijk schreef:Dat geldt trouwens evenzeer voor het anders werken van het rechterpedaal (dat in de PHEV eigenlijk niet enkel een gaspedaal is).
Deze opmerking kan ik, net zoals de opmerking over het rempedaal niet plaatsen. Zowel rem als gas-pedaal hebben geen koppeling op de gebruikelijke manier met een hefboompje waarover een staalkabel loopt. Bij de remmen zullen ze echter wel degelijk uiteindelijk de kabel en de hefboom erin hebben zitten om wettelijke redenen. Bij het gaspedaal heeft het geen nut om het in te bouwen want motortoerental en mate van gasgeven zijn niet direct aan elkaar te relateren en dus te koppelen.

Er gaan giga veel tests vooraf aan de release van zo'n auto. Ik denk dat wij met de 13.000 gebruikers geen van allen tot extreme situaties gekomen zijn als in de tests. Een Mitsubishi en ook iedere andere fabrikant zal ervoor zorgen dat de auto nooit anders reageert dan verwacht, en op conventionele manier te bedienen is en verwachtte reacties zal oproepen.

De startknop is ook geen reguliere sleutel, en slechts op het dashboard zie je dat je kunt rijden.

Ik denk dat ik ook een verklaring heb voor de mindere B5-ervaring. Normaal, bij warmer weer start de auto op de accu en rijdt ook op de accu. Bij de eerste bocht zal de accu wel zo leeg zijn, dat je B5 merkt.

Nu is het kouder, en start de motor ook meteen. En wat gaat de motor doen: Juist ja, accu bijvullen. Zolang de accu boven de 90% blijft, werkt de B5 niet. En dus heb je geen motorremkracht in de eerste bocht, en als je pech hebt in de tweede en verdere ook niet, totdat de motor uit gaat, en je onder de 90% geraakt met de accu-lading.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door robdekok » 11 jan 2015, 21:21

Mbt de verminderde remwerking in B5 bij lage tempreraturen vond ik de volgende informatie op de een Tesla forum : http://my.teslamotors.com/en_HK/forum/f ... raking-ice :
“Since I purchased my S model on 30 November 2013, Denver has had many slick snow and ice days. I discovered a nasty handling problem with my S on one such day. As I let off the accelerator, the back end started fishtailing. I immediately figured out it was the regenerative braking trying to slow the rear wheels more than the road friction permitted.”…..“I am hoping Tesla fixes this with a regen traction control.”
Verder bleek het soepel overgaan van regeneratief remmen naar conventioneel ABS problematisch te zijn (geweest) bij oa deToyota Prius (“ The NHTSA has received more than 100 complaints about unusual brake pedal feel. Drivers complain of loss of braking ability or slipping brakes, often on bumpy or icy roads.”)
Bovendien is de PHEV naast ABS uitgerust met de Active Stability en Traction Control (ASTC) waarmee de remwerking van de 4 wielen onafhankelijk is te beinvoeden. ASTC is niet zonder meer te combineren met een regeneratieve functie.
Hiermee kom ik terug op mijn vraag in een eerdere post (van 29 december 2014):
“De B standen zijn uitrijstanden waarbij de ABS in een conventionele auto dus niet in werking kan treden….. Kan bij gladheid de ABS van de PHEV inderdaad in werking treden bij het uitrijden of is dit probleem opgelost door de regeneratie te beperken ?”
Het lijkt me nu waarschijnlijk dat het laatste waar is.

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door zdDog » 11 jan 2015, 21:31

robdekok schreef:“De B standen zijn uitrijstanden waarbij de ABS in een conventionele auto dus niet in werking kan treden….. Kan bij gladheid de ABS van de PHEV inderdaad in werking treden bij het uitrijden of is dit probleem opgelost door de regeneratie te beperken ?”
Het lijkt me nu waarschijnlijk dat het laatste waar is.
Goed te weten, ik rij trouwens altijd in B0 en laat de auto eerst zo veel mogelijk uitrollen, maar handig te weten dat bij opflipperen de ABS mogelijk niet kan werken en dus de auto uit begint te breken; weer terugflipperen is dan de eerste actie

trouwens het eerste gedeelte van de pedaalrem zal ook regeneratief remmen
Laatst gewijzigd door zdDog op 12 jan 2015, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 11 jan 2015, 22:04

Maar als, zoals zdDog terecht opmerkt, het eerste effect van remmen in B0 hetzelfde is als gas los in B5, wat heeft het dan voor zin on B5 te beperken? Want het enige verschil is of je remt door gas los te laten of door je rem in te trappen.

En net zo als tractiecontrole het vermogen op de wielen kan terugschroeven als de tractie te wensen overlaat, moet het toch een koud kunstje voor de Outlander zijn om het remmend vermogen (in ieder geval op één as) terug te schroeven als tractie te kort schiet? Daar zijn m.i. meer mogelijkheden voor dan alleen ABS.

Dus misschien wordt het remmend vermogen wel degelijk terug geschroefd. Als de auto daadwerkelijk slip constateert en niet enkel dat het koud wordt. En was de afstelling bij de Tesla gewoon niet optimaal?

Zal eens navragen hoe het in Scandinavië ervaren wordt ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door robdekok » 11 jan 2015, 23:02

Anko schreef:Maar als, zoals zdDog terecht opmerkt, het eerste effect van remmen in B0 hetzelfde is als gas los in B5, wat heeft het dan voor zin on B5 te beperken? Want het enige verschil is of je remt door gas los te laten of door je rem in te trappen.
ZdDog stelde “trouwens het eerste gedeelte van de pedaalrem zal ook regeneratief remmen” hetgeen niet hetzelfde is als remmen in B5". Bij het geleidelijk opvoeren van de remkracht zou inderdaad de remkracht gelijk, of hoger, kunnen worden aan de B5 conditie. Echter bij lage temperaturen wordt B5 kennelijk gereduceerd tot een lager niveau en kunnen mogelijk bij gladheid en gebruik van het rempedaal de hydraulische remmen eerder overnemen.
Het punt is dat bij het gebruik van het pedaal instantaan een overgang naar hydraulische remmen met ASTC mogelijk is (mocht er slip gedetecteerd worden). Het gebruik van het hydraulisch systeem met de ASTC functie lijkt in de huidige situatie niet mogelijk te zijn bij het uitrijden alleen, dus zonder het rempedaal te bedienen.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door jaapv » 12 jan 2015, 08:15

Boudewijn Frankrijk schreef:Ik ben niet alleen een trage reageerder, ook heb ik nog maar een paar 100 km's gereden.
Toch wat opmerkingen en vragen:
jaapv schreef:Het eerste stukje van het rempedaal is namelijk hetzelfde regeneratief remmen als je met de peddels bereikt, het loopt van B0 op naar B5 voordat de mechanische rem in werking treedt.
Dat wil dus zeggen dat het rempedaal bij het wegrijden met een volle accu anders werkt als verwacht? Dat vind ik eigenlijk behoorlijk gevaarlijk. Dat geldt trouwens evenzeer voor het anders werken van het rechterpedaal (dat in de PHEV eigenlijk niet enkel een gaspedaal is).
Je zal er niet veel van merken aangezien je instinctief de bediening van het pedaal aanpast aan de vertraging. Dat doe je ook bij een conventionele vacuum-rembekrachtiger. Niemand merkt dat deze (bij langer remmen) wat minder effectief is bij lage motortoerentallen.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door jaapv » 12 jan 2015, 08:18

Anko schreef:Maar als, zoals zdDog terecht opmerkt, het eerste effect van remmen in B0 hetzelfde is als gas los in B5, wat heeft het dan voor zin on B5 te beperken? Want het enige verschil is of je remt door gas los te laten of door je rem in te trappen.

En net zo als tractiecontrole het vermogen op de wielen kan terugschroeven als de tractie te wensen overlaat, moet het toch een koud kunstje voor de Outlander zijn om het remmend vermogen (in ieder geval op één as) terug te schroeven als tractie te kort schiet? Daar zijn m.i. meer mogelijkheden voor dan alleen ABS.

Dus misschien wordt het remmend vermogen wel degelijk terug geschroefd. Als de auto daadwerkelijk slip constateert en niet enkel dat het koud wordt. En was de afstelling bij de Tesla gewoon niet optimaal?

Zal eens navragen hoe het in Scandinavië ervaren wordt ....
De auto heeft tevens een anti-jaw (lees anti-uitbreek) systeem dat precies dit doet.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 12 jan 2015, 12:31

De eerste reacties uit Scandinavië zijn als volgt:
From my experience I would say that the regen braking is not affected by the weather.
It feels the same way in cold as it does on warm summer day.

Also Ive run into couple of occasions where the car has started to slide due to slippery surface and regen braking and where pushing the throttle more has solved the issue.

It is of course possible that there is some fine tuning logic existing but it certainly does not 100% prevent one from experiencing this effect in real life in the "right" conditions.

Read more: http://insideoutlander.boards.net/threa ... z3Obcd8PMP
I'm from Sweden, and I haven't noticed lessened regen braking in cold weather. I have reflected a bit on the fact that the heavy regen braking could potentially lead to bad cases of lift-off oversteer in slippery conditions.

Read more: http://insideoutlander.boards.net/threa ... z3ObchBXSE
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door robdekok » 13 jan 2015, 11:45

Anko, Zonder verdere informatie neem ik aan dat de reageerders uit Scandinavie spreken over mogelijke verschillen mbt de default stand, i.e. B2. In B2 merkte ikzelf ook geen verschil.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 13 jan 2015, 12:51

Eén van de reageerders constateert een neiging tot uitbreken die zich laat corrigeren door gas bij te geven (lees: minder sterk af te remmen). Dat komt op mij toch niet over als gedrag dat ik snel zou verwachten bij afremmen op de motor bij een gewone auto. Dus ook niet als gedrag dat ik zou associeren met rijden in B2 (waar afremmen op de motor goed mee te vergelijken valt). Ik zou daarom eerder denken dat het juist wel om hogere B-waarden gaat, maar dat kan ik nu op geen enkele manier hard maken.

Omgekeerd kan ik niet zo snel een goede reden bedenken om de feedback zo te interpreten als jij doet. Maar goed, om discussie op dat punt kort te sluiten heb ik de vraag op het andere forum nog even verder aangescherpt. Wie weet ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door zdDog » 13 jan 2015, 13:04

met de 4WD 70/30% zou het mogelijk zijn uit te breken in een bocht en B5 stand, als de 4WDlock (50/50%) aan staat, zou dat dan niet minder (of "normaal" of niet) moeten zijn?
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

gadgetman

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door gadgetman » 13 jan 2015, 20:26

Als we het hebben over afremmen op de motor dan maakt het niet uit of het 4x4 is of niet omdat op het moment dat het gas wordt losgelaten er geen tractie meer is.
Ook in een handgeschakelde auto zal op een glad wegdek bij terug schakelen van bijv. 3e versnelling naar 2e versnelling er een grote kans onstaan dat de grip verloren wordt met uitbreken of glijden tot gevolg.
Bij hard afremmen op de motor is er een abrupte toename in frictie tussen band en wegdek, speciaal op het moment van koppeling pedaal loslaten. Als het wegdek glad genoeg is zal de frictie de grip overstijgen met glijden tot gevolg. Het volgende gebeurt denk ik ook als het pedaal in de Phev wordt losgelaten in B5 stand op een glad wegdek, wat ook een abrupte toename in frictie teweeg brengt.
Ik denk dat wanneer de auto als het glad is in B1 stand staat, dan is de toename in frictie minder abrupt en kan dan misschien zelfs langzaam verhoogt worden naar B2,B3 etc.... tot een waarde waar als het glad is de frictie het wint van de grip.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 13 jan 2015, 21:10

Voor wat betreft rechtuit of zijwaarts doorglijden over 4 wielen: eens. Voor wat bereft wegglijden over voor- of achterwielen (onder- of overstuur) kan ik me voorstellen dat 4WD lock toch echt wel verschil kan maken, ook als er niet aangedreven maar geremd wordt. Doordat de snelheid van voor- en achterwielen bij 4WD lock gelijk blijven (tenminste, daar gaan we volgens mij zo'n beetje van uit) zou ook de grip aan voor en achterzijde ongeveer gelijk moeten blijven en zou een overigens neutraal uitgebalanceerde auto zich ook enigszins neutraal moeten blijven gedragen.

Overigens dacht ik altijd dat frictie en grip zo'n beetje synoniemen van hetzelfde waren: wrijvingskracht. En dat het dus niet de frictie is die toe neemt, maar dat het de aandrijfkracht (of remkracht) is die (plotseling) zover toeneemt dat deze de frictie overwint? Met als gevolg dat rollen in glijden verandert en de frictie ook nog eens afneemt resulterend in een vicieuze cirkel en uiteindelijk een bezoekje aan de schadehersteller. Tenzij je de aandrijfkracht (of remkracht) tijdig terug brengt tot onder het niveau van de inmiddels verlaagde wrijvingskracht. Vergis ik me haar helemaal in? :oops:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door robdekok » 14 jan 2015, 00:31

Helemaal mee eens. En wanneer rollen in glijden verandert en de frictie drastisch afneemt, neem het toerental van het wiel ook drastisch af. Deze plotselinge afname is het signaal voor de ABS om in te grijpen.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 14 jan 2015, 06:13

robdekok schreef:Anko, Zonder verdere informatie neem ik aan dat de reageerders uit Scandinavie spreken over mogelijke verschillen mbt de default stand, i.e. B2.
danni van insideoutlander.com schreef:I never drive in any other mode than B5, so no.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door eddam » 08 mar 2020, 12:43

Beetje link om de remkracht afhankelijk te laten zijn van de accu-lading.
Ik heb hiervoor twee Pria gereden,en daar werd de B-stand ook gebruikt om bergaf op de motor te remmen.
Op mijn display was dan vaak de accu tot in de polen vol,maar de remkracht onverminderd.
Lijk me lullig dat er, als je een flinke col afkomt, geen vertraging meer is, alleen omdat de batterij vol zit, en je alles op heter wordende remschijven moet gaan doen
Terugschakelen is helaas ook geen optie....
Ik ga het van de zomer eens uitgebreid testen als we naar Spanje gaan....
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door PHEVlkj » 09 mar 2020, 12:26

@eddam

Ik heb heel veel in de bergen gereden met een Outlander PHEV.

In de praktijk zul je de situatie zo als jij die noemt weinig tegen komen. Voordat je van een grote col afgaat zul je er eerst op moeten. Dat kost best veel accu capaciteit. Daarom rijd ik zo veel mogelijk op Save in het buitenland en soms op Charge om ervoor te zorgen dat de accu ongeveer half vol blijft. Dan rijdt de auto zo comfortabel mogelijk en heb je altijd rem-ruimte als het nodig is. Bovendien zijn de schijf remmen prima en goed op hun taak voorbereid.

Er zijn maar weinig hellingen die zo lang zijn dat je er de hele accu mee kunt vullen. Het is me 1 keer in Noorwegen gelukt, daar was het zo stijl. Bovendien heb je op iedere afdaling wel een paar stukken waar het weer omhoog loopt en dan zet je Save of Charge weer even uit en gaat je accu vanzelf weer wat leeg.

Ik weet niet of je de weg van en naar Val-Thorens in Frankrijk kent. Als je daar met een lege accu vertrekt krijg je die niet vol tot Moutiers. Dat is ongeveer 38 kilometer en af en toe best stijl.

Het is een super auto in de bergen, mits je even nadenkt over de vulling graad van de accu.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door erichendri » 10 mar 2020, 22:05

Laadt hij dan beter bij op B5 of als je bijremd met het rempedaal?
Bij de e-golf heb ik zo mijn twijfels.
Ook bij full electric moet je niet met een volle accu aan een afdaling beginnen.
E-golf remd dan ook minimaal af.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door RX-Men-8 » 10 mar 2020, 22:08

Mee eens, zeldzaam tenzij je bovenop de col een chalet hebt en hem daar aan de lader zet. Maar dan zet je de standkachel een half uurtje aan en zit ie weer op 80%
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door PHEVlkj » 11 mar 2020, 12:23

@erichendri

Ik heb dat allemaal niet gemeten, maar in het verleden zijn er wel mensen geweest die dat hebben gedaan. Daar moet veel op het forum over te vinden zijn.
Wat ik wel heb onthouden is dat als je remt om te regenereren en bij B5 meer wordt bijgeladen dan bij B4, B3,B2, B1. Zoek eens op "remmen regenereren". Dan vind je zat. Vooral voormalig lid Anko was daar heel sterk mee bezig. Maar die verschillen zijn marginaal.

Zelf rijd ik altijd gewoon op D (dat is in de praktijk hetzelfde als B2). In het begin natuurlijk wel geprobeerd. In de praktijk is het rendement van al het geflipper mij de moeite niet waard. Ik denk dat het verschil tussen remmen op B5 en D misschien een honderd meter extra accucapaciteit geeft. Ik rem natuurlijk wel zo veel mogelijk regeneratief, dus niet op de remblokken. Het enige dat echt veel invloed heeft op wat je kunt rijden is de beheersing van de rechtervoet op het gaspedaal.

@RX-Men-8
Je hebt helemaal gelijk :)

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door eddam » 11 mar 2020, 15:55

Interessant on te volgen dit..
Is inderdaad zo dat de accu bij regeneratief remmen niet helemaal opgeladen wordt, in tegenstellign tot de Prius, die geladen werd tot bovenin de accupolen in het display.
En die bleef dan ook gewoon vol op de motor remmen,waarbij de energie ongebruikt en benut bleef.
Handig om van tevoren even in te lezen, blijkt maar weer...
Wat me ook opvalt, is dat bij de Prius de auto uit de Cruise Control springt als je de boel op B zet, en de Outlander er vrolijk in blijft staan..
Ik vond het wel heel handig, dat de auto ook direct ging afremmen als je dat deed,en in de B stand ook niet meer in CC wilde ..
Is nu toch even opletten en een extra handeling, al zal dit na een tijdje ook gaan wennen.
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door eddam » 11 mar 2020, 16:24

PHEVlkj schreef:
09 mar 2020, 12:26
Daarom rijd ik zo veel mogelijk op Save in het buitenland en soms op Charge om ervoor te zorgen dat de accu ongeveer half vol blijft.



Het is een super auto in de bergen, mits je even nadenkt over de vulling graad van de accu.

lkj
Ben ik wel reuze benieuwd wat dan je verbruik ongeveer is...
Wij gaan voor de eerste keer met de PHEV naar Spanje.
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Plaats reactie