Boudewijn Frankrijk schreef:Dat geldt trouwens evenzeer voor het anders werken van het rechterpedaal (dat in de PHEV eigenlijk niet enkel een gaspedaal is).
Deze opmerking kan ik, net zoals de opmerking over het rempedaal niet plaatsen. Zowel rem als gas-pedaal hebben geen koppeling op de gebruikelijke manier met een hefboompje waarover een staalkabel loopt. Bij de remmen zullen ze echter wel degelijk uiteindelijk de kabel en de hefboom erin hebben zitten om wettelijke redenen. Bij het gaspedaal heeft het geen nut om het in te bouwen want motortoerental en mate van gasgeven zijn niet direct aan elkaar te relateren en dus te koppelen.
Er gaan giga veel tests vooraf aan de release van zo'n auto. Ik denk dat wij met de 13.000 gebruikers geen van allen tot extreme situaties gekomen zijn als in de tests. Een Mitsubishi en ook iedere andere fabrikant zal ervoor zorgen dat de auto nooit anders reageert dan verwacht, en op conventionele manier te bedienen is en verwachtte reacties zal oproepen.
De startknop is ook geen reguliere sleutel, en slechts op het dashboard zie je dat je kunt rijden.
Ik denk dat ik ook een verklaring heb voor de mindere B5-ervaring. Normaal, bij warmer weer start de auto op de accu en rijdt ook op de accu. Bij de eerste bocht zal de accu wel zo leeg zijn, dat je B5 merkt.
Nu is het kouder, en start de motor ook meteen. En wat gaat de motor doen: Juist ja, accu bijvullen. Zolang de accu boven de 90% blijft, werkt de B5 niet. En dus heb je geen motorremkracht in de eerste bocht, en als je pech hebt in de tweede en verdere ook niet, totdat de motor uit gaat, en je onder de 90% geraakt met de accu-lading.