Bedienen standkachel via SMS berichten

Met een tijdsklok je standkachel bedienen is zóóó 2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 16 dec 2014, 22:46

Velen van ons zijn op zoek (geweest) naar mogelijkheden om met name de standkachel van afstand te kunnen bedienen. Dus van grotere afstand dan die het WiFi mogelijk maakt. Op InsideOutlander lopen één of twee projecten waarmee geprobeerd wordt e.e.a. te realiseren d.m.v. het versturen van SMS berichten vanaf je eigen telefoon naar een al dan niet geroote Android telefoon die je in de auto achter laat.

Ben er al even mee aan het stoeien en het ziet er veelbelovend uit. Er wordt gebruik gemaakt van Tasker om op basis van binnen komende SMS-jes de PHEV APP te openen en aan te sturen. Er is voorzien in commando's om 1, 2 of 3 keer achter elkaar te verwarmen, inclusief bevestiging en gereedmelding per SMS, de batterij status van je telefoon uit te lezen en een waarschuwing SMS te versturen als de batterij status van je telefoon onder de 25% komt.

Android was voor mij vrijwel onontgonnen terrein. Zo ook het rooten van telefoons en Tasker. Inmiddels heb ik een oude Galaxy S Plus op een op Android 4.2.2 Jeally Bean gebaseerde CM10.nogwat ROM draaien, met Tasker en nog een aantal dingen en een Kruidvat simmetje. Het lijkt allemaal te gaan werken. Het enige wat ik merk is dat ik tijdens het testen en uitproberen regelmatig last van weg vallende WiFi heb en de reset procedure moet hanteren. Waarschijnlijk mede het gevolg van het afwisselend met twee telefoons bestoken van mijn auto en vooral, zo lijkt het, het uit Wifi bereik weglopen met de PHEV app open op je telefoon. Ik hoop dat als het testen allenmaal achter de rug is dat het dan wat stabieler zal zijn.

Leuk hobby project om mee aan de slag te zijn, in ieder geval.

http://insideoutlander.boards.net/threa ... g-messages
http://insideoutlander.boards.net/threa ... ntrol-phev
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Duc » 16 dec 2014, 22:55

Wow. Dat is wel gaaf. Hou ons op de hoogte ajb! :-)

Als ik weer wat meer hobby-tijd heb, ga ik er ook induiken.

Succes!

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Reinier L » 17 dec 2014, 00:33

Nuttig initiatief! Thanks
OUTLAND(CRUIS)ER

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door mr76 » 17 dec 2014, 08:37

super, leuke om van de kerst vakantie in te duiken!

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 17 dec 2014, 10:05

Inderdaad. Leuk projectje.

De initiatiefnemer heeft bewust gekozen voor SMS om zodoende niet van 3G of 4G bereik afhankelijk te zijn. Of dat in Nederland een issue is, is natuurlijk de vraag. Ik heb er over zitten te denken het script op te pakken en om te bouwen naar What's App. Heb al gevonden hoe je het laatst ontvangen WA bericht uit kunt lezen met een SQL query rechtstreeks naar de WA database op je telefoon :P

Maar WA en SMS resulteren beide in 'communicatiekosten'. In geval van SMS 3 berichten: commando, bevestiging en gereedmelding. Komt al gauw neer op 20 cent of zo. Daarom zit ik er ook nog over te denken of je niet iets kunt doen met het "PHONE RINGING" event. Je belt je Android toestel, wacht tot hij 3 keer over is gegaan en hangt weer op. De Android zet de kachel aan en belt jou terug ter bevestiging. Zolang je niet opneemt, zou dat zonder kosten moeten kunnen gaan.

Aan de andere kant, als je je Android zo in kunt stellen dat hij Mobiele Data alleen voor WA kunt gebruiken, dan is dat wel ook wel een voordelige optie. Mijn kruidvat sim vraagt 9 ct per MB. Hoeveel WA's zou je met één MB kunnen versturen en ontvangen? Heel wat, lijkt me. Volgens mij genereert WA geen verkeer zolang er niets te verzenden en ontvangen is. Als je je auto als Ziggo abonnee in de buurt van een Ziggo hotspot parkeert is het helemaal mooi :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 17 dec 2014, 10:53

Net voor het eerst een voorverwarmde auto opgehaald bij de paal waar hij stond te laden (zo'n kilometer hier vandaan) :D :D

Eigenlijk wel jammer dat dat dan gelijk 0,8 kWh á 35 ct plus 3 SMS-jes á 9 ct kost, maar je moet toch ook wat te mekkeren over houden :mrgreen: Gaat er om dat het werkt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door mr76 » 17 dec 2014, 12:07

Anko, heb je die bevestigingen wel nodig? alleen commando start voldoet niet?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 17 dec 2014, 12:19

Absoluut. Als het niet lukt om op andere manieren de communicatie kosten te drukken, dan is dat zeker een optie. Laten we wel zijn, als hij het om wat voor reden niet doet, dan kun je er over het algemeen op dat moment zelf toch niets aan doen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Hansjebrinkers » 18 dec 2014, 20:21

Leuk!!
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 18 dec 2014, 20:32

Heb nu een versie die begint als de telefoon één of twee keer over gaat.

Belt één keer kort terug als actie begint
Belt één keer kort terug als actie afgerond is
Belt één keer kort terug als 10 minuten voorbij zijn.

Problemen met wegvallende WiFi lijken over te zijn nu ik de app ook elke keer netjes afsluit.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door tadango » 19 dec 2014, 09:50

Mmh... ga ik ook eens mee spelen :) Prepaid kaartje in de tel in de auto kost ook niet zo veel. Mijn abbo heeft gratis SMS dus als er geen OK terug gaat is dat prima. Heb nog oude Android telefoons liggen ook. Kwestie van inrichten en zelf maken via tasker (is leuk om mee te spelen, doe er steeds meer mee :)) Het gaat mij alleen om voorverwarmen / koelen op afstand. Die app opstarten kost me enorm veel tijd en het bereik is erg slecht. Zo krijg je een mooie oplossing. 1 icoontje op het scherm die een vaste SMS verzend naar de auto en klaar. Wat zal dat een verademing zijn.....

Ben erg blij met degene die dit bedacht heeft :) Qua uitvoering is het niet moeilijk maar je moet op het idee komen.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door mr76 » 19 dec 2014, 10:42

wat is jullie verwachting van die android telefoon die in de auto ligt? met usb kabel naar oplader? accu houdt dat wel paar dagen of paar weken vol? Neem aan dat je ook nog scherm kan overnemen van deze android, als hij op internet G4 staat. idd. kan je met je eigen telefoon ook nog aansturen parallel of drukt hij dan 1 van de 2 weg?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 19 dec 2014, 11:12

Ik vraag me af of scherm overnemen via 4G zomaar zo eenvoudig is. Ik denk nl. niet dat je zomaar je telefoon van buiten af kunt bereiken. Ik denk dat je dan een SMS naar je Android telefoon moet sturen die er voor zorgt dat je Android telefoon een tunnel open zet naar een man-in-the-middle, o.i.d. Misschien vergis ik me en is dat helemaal niet zo moeilijk, maar lijkt mij in ieder geval niet simpel.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door tadango » 19 dec 2014, 14:35

Ik zet al het internet uit. Alleen GSM staat aan en bij een commando zet hij pas wifi aan. Dat kost het minste stroom. Verder alle apps eraf / uit die niet absoluut noodzakelijk zijn. Zo zou hij op accu bij goed gsm bereik (heeft enorm veel invloed op je accu...) wel een dag of 3 mee moeten gaan. Hij komt in de midden console denk ik, daar zit ook een usb aansluiting. Wellicht later een andere plek. Misschien een commando inbouwen die de positie doorgeeft? Handig bij diefstal of als je niet meer weet waar je geparkeerd had ;) Of als de vrouw er mee weg is.... Telefoon later onder de bekleding ergens verstoppen als alles goed werkt.

Via wifi kan je het scherm wel over nemen eenvoudig met de juiste apps. Als je een commando maakt dat je wifi op AD_HOC oid zet kan je de telefoon wel overnemen. Of via een commande naar het netwerk thuis laten verbinden bv.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 19 dec 2014, 14:44

tadango schreef:Of als de vrouw er mee weg is....
:lol: Overigens ben ik al Googlend als Tasker scripties tegen gekomen die de GPS ontvanger aan zetten, de GPS coordinaten en nauwkeurigheid uit lezen en via SMS terug sturen.
tadango schreef:IVia wifi kan je het scherm wel over nemen eenvoudig met de juiste apps.
Uh, als je WiFi bereik hebt, hoef je toch geen telefoon meer in je auto te stoppen? Of bedoel je om je telefoon te kunnen bedienen nadat je hem onder de mat hebt verstopt?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door tadango » 19 dec 2014, 15:21

Heb je een linkje naar dat GPS scriptje? Scheelt weer zoeken en bouwen. Straks even een prepaid kaartje zoeken...

Inderdaad wil ik de telefoon in de auto kunnen managen (tasker edg) als de auto in de buurt is. Anders moet je hem steeds eruit halen maar dat vergeet je en dan regent het enzo... :)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 19 dec 2014, 16:36

Niet direct een linkje. Ik heb zo enorm veel voorbij zien komen de afgelopen dagen, dat heb ik niet allemaal bijgehouden. Maar ja, Google eens op "tasker location gps" of zo. Dan krijg je vanzelf veel bruikbare hits. Bijvoorbeeld: http://www.howtogeek.com/72818/how-to-m ... u-lost-it/
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door tadango » 19 dec 2014, 20:44

Ik heb de AC toggle en koplampen toggle nu werkend :) Scherm moet ook aan en tel unlocked anders start de app niet. Werkt prima nu. Alles s'uit netjes incl wifi. Mooi 2 icoontjes op mijn eigen tel om te activeren. Prepaid sim van de kruidvat erin van 5 euro. Morgen tel in de auto plaatsen dan testen we het in het veld.

Calx

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Calx » 20 dec 2014, 13:29

wow dat klinkt heel leuk allemaal.
Heeft er al iemand een soort van stappenplan om dit te realiseren?

tadango

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door tadango » 20 dec 2014, 17:55

Zal eens wat opschrijven later. Werkt tot nu toe perfect :)

PeJeZe
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:24

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door PeJeZe » 20 dec 2014, 23:45

Klinkt als een hele verbetering t.o.v. het moeten wachten tot de huidige verbinding tussen mijn telefoon en de auto eindelijk tot stand komt.
Zou graag horen als het goed bruikbaar is.

tadango

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door tadango » 21 dec 2014, 16:40

Mijn opzet voor de SMS besturing:

Je hebt als eerst een Android telefoon nodig voor in de auto met een prepaid simkaart (zodat je SMSen kan ontvangen). Ook de wifi verbinding moet werken op de telefoon. Daarnaast moet de telefoon in de auto geroot zijn. Met rooten krijg je volledige toegang tot de telefoon wat je standaard niet hebt. Dat is nodig voor het simuleren van het aanraken van het scherm. Ook is het handig als je de telefoon zo schoon mogelijk maakt en uitzet wat je niet gebruikt. Hiermee verminder je het accu gebruik waardoor hij langer standby kan blijven. Ook heb ik mobiel internet, wifi en bluetooth uitgezet om stroom te besparen. Wifi uit? Ja, dat zet ik pas aan wanneer nodig. Installeer dan de volgende applicaties:
- Outlander PHEV remote control (https://play.google.com/store/apps/deta ... ec.iMobile)
- Tasker (https://play.google.com/store/apps/deta ... id.taskerm)
- Secure settings (https://play.google.com/store/apps/deta ... ngs.plugin)

Vervolgens moet je een aantal dingen op de telefoon voor de auto inschakelen via de ontwikkelaars modus. Ga daarvoor naar instellingen en "Over de telefoon'. Tik daarna een paar keer op 'Build-nummer' totdat je de melding krijgt dat de ontwikkelaars modus is ingeschakeld. Ga nu 1 menu terug en naar 'Opties voor ontwikkelaars'. Zet daar de optie 'Cursorlocatie' in zodat we coördinaten krijgen van items op het scherm. Dit ga je later gebruiken. Haal vervolgens alle beveiligingen van de telefoon zodat je geen code of ander unlock scherm krijgt en zet de scherm timeout op 2 minuten.

Maak verbinding met de auto via de Outlander PHEV app en zorg dat deze werkt zoals bedoeld. De telefoon is nu klaar om te worden geprogrammeerd via Tasker. Tasker gaat het gebruikt van de Outlander app automatiseren. Een geautomatiseerde actie heeft globaal 3 stappen:
- App opstarten en verbinding maken
- Actie uitvoeren
- App afsluiten

Aangezien de 1e en 3e stap voor alles acties gelijk is gaan we deze 1 keer bouwen in Tasker zodat we deze vaker kunnen gebruiken. Binnen tasker heb je profielen en taken. Een profiel wordt actief door een event zoals het ontvangen van een sms of het aansluiten van een usb kabel en een taak is een set van acties. We gaan als eerste een taak maken voor het opstarten van de PHEV app.
- Start tasker en ga naar het tabblad 'TASKS'.
- Klik op + om een nieuwe taak toe te voegen. Geef deze de naam 'Start PHEV App'.
- Klik op + om een nieuwe actie toe te voegen.
- Toevoegen -> Plugin -> Secure settings. Kies bij configuration het potloodje en daarna voor Actions -> Wake Device
- Toevoegen -> Net -> Wifi. Set ON
- Toevoegen -> App -> Launch App. Kies de PHEV App
- Toevoegen -> Task -> Wait. Seconden = 30

De eerste taak is nu klaar. Deze taak zet de telefoon aan (is nodig omdat anders de PHEV app niet goed start bij mij), zet wifi aan en start de PHEV app op. Daarna wacht hij 15 seconden zodat de applicatie kan opstarten voordat we verder gaan. Bij de volgende taak gaan we de applicatie afsluiten. Hiervoor moeten we op de OK knop drukken van de applicatie. Daarvoor moeten we weten waar op het scherm deze knop zit. Dit is voor elke formaat scherm anders. Om de juiste locatie te vinden hebben we de optie 'Cursorlocatie' aangezet. Elke aanraking op het scherm geeft bovenin coördinaten weer. Start nu de PHEV app op en sluiten hem daarna af. Druk op de OK knop en onthoudt de x en y coördinaten. Deze hebben we in de volgende stap nodig.

Ga terug naar het tabblad 'TASKS'.
- Klik op + om een nieuwe taak toe te voegen. Geef deze de naam 'Close PHEV App'.
- Klik op + om een nieuwe actie toe te voegen.
- Toevoegen -> Input -> Button. Kies hier Back uit de lijst
- Toevoegen -> Task -> Wait -> Seconden = 2
- Toevoegen -> Task -> Script (of Code) -> Run Shell. Command = "input tap x y" (zonder quotes!), root optie aanvinken. X en Y zijn de coördinaten van de OK knop op het scherm.
- Toevoegen -> Task -> Wait -> Seconden = 5
- Toevoegen -> Net -> Wifi. Set Off
- Toevoegen -> App -> Kill App. Kies de PHEV App

We hebben nu een taak die de PHEV app afsluit, wifi uitzet en vervolgens de PHEV app opruimt mocht er iets niet goed zijn gegaan bij het verbinden of afsluiten. Hierdoor weten we zeker dat een volgende commando schoon begint. Het commando input tap x y zal op die plek op het scherm tikken om hiermee de OK knop te kiezen. Dit is de basis voor elke actie die we via SMS beschikbaar gaan maken.

De hoofd reden dat mensen naar deze oplossing kijken is het aanzetten van de AC. Deze optie gaan we nu bouwen als een profiel. Dit profiel gaat reageren op een binnenkomende SMS met de tekst 'AC'. Hiervoor moeten we weten op welke locatie de AC knop zit. Start de PHEV app en druk op de AC knop en onthoudt de coördinaten. Sluit nu de PHEV app en start Tasker. Ga nu naar het tabblad 'PROFILES'.
- Klik op + om een nieuw profiel toe te voegen. Kies Event -> Phone -> Received Text. Content = AC. Klik vervolgens op de terug knop om in het volgende scherm te komen.
- Kies 'New Task'. Een naam is niet nodig.
- Klik op + om een nieuwe actie toe te voegen.
- Toevoegen -> Task -> Perform Task. Gebruik het zoekglasje en kies 'Start PHEV App'
- Toevoegen -> Task -> Script (of Code) -> Run Shell. Command = "input tap x y" (zonder quotes!), root optie aanvinken. X en Y zijn de coördinaten van de AC knop op het scherm.
- Toevoegen -> Task -> Wait -> Seconden = 20
- Toevoegen -> Task -> Perform Task. Gebruik het zoekglasje en kies 'Close PHEV App'

Wanneer je een taak test (Play knop) of uitvoert in Tasker dan zal er gevraagd worden om Root toegang. Deze moet je permanent toestaan zodat Tasker root toegang behoudt. Je kan nu de taken testen via tasker (Play knopje bij de taken) of door het sturen van een SMS. Als je de telefoon aan hebt zal je de PHEV app zien worden opgestart. Werkt er iets niet loop dan alle stappen 1 voor 1 bij langs en controleer elke regel.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door Anko » 21 dec 2014, 17:18

Respect !!!
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

gadgetman

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door gadgetman » 21 dec 2014, 23:11

Respect!! Ik volg dit topic met grote interesse en ga hier zeker mee aan de gang als ik de auto heb.
Tadango heel erg bedankt om dit toegankelijk te maken voor de noob!
Als ik het goed begrijp zou een Android phone met Kitkat (vs 4.4.*) makkelijker zijn om op te zetten omdat je het rooten en de stappen met input x en y kunt overslaan? :geek:

Nog een vraag: zou iets soortgelijks ook mogelijk zijn met een iphone 4? Omdat ik deze over heb ligt deze al permanent in de auto om als ipod te dienen...

tadango

Re: Bedienen standkachel via SMS berichten

Bericht door tadango » 22 dec 2014, 08:16

Waarom zou dat met kitkat makkelijker zijn? Ook daar heb je voor de input commando's root nodig. Mijn telefoon is een S3 (GT-I9300) met CM11 (Android 4.4.4) Als jij een andere manier weet om de knoppen in de app te bedienen dan hoor ik dat graag :)

Geen of dit met apple mogelijk is, dat blijf ik ver uit te buurt ;)

Plaats reactie