Pagina 1 van 25

PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 14 nov 2014, 10:02
door bernardo
hallo allen.

mijn PHEV van april 2014 heeft net de 20.000 km beurt gehad. Op het PHEV computer diagnosis report staat te lezen dat de battery current capacity 36,3 Ah is terwijl de 0-meting 40 Ah is.
Een afname van 10% binnen 3/4 jaar.

Wat staat er bij jullie op dit formulier?? Geopperd werd al dat het nu kouder is waardoor de accu afneemt. Dat zou kunnen kloppen maar ik mag aannemen dat de temperatuur ook gemeten wordt bij deze meting

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 14 nov 2014, 10:32
door WHB
Hallo Bernardo,

Ik denk dat dit over de accu in de kofferbak gaat!
40Ah is wel heel weinig daar kom je net mee van je oprit.

Groet,
WHB

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 14 nov 2014, 10:41
door Anko
Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit ;)

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 14 nov 2014, 10:56
door WHB
Anko schreef:Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit ;)
Nu wel :oops:
Zit wat in...

Welke dealer(s) geeft deze info?
Ik heb niets van dien aard ontvangen.

Groet,
WHB

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 14 nov 2014, 13:43
door tadango
Ik heb ook niets ontvangen en heb nog wel geklaagd over de accu!

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 14 nov 2014, 14:41
door vanisher
die van mij was 36,x
Net bij de dealer en daar was er eentje die gemeten werd op 34,2

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 14 nov 2014, 21:35
door tgodthelp
Gisteren beurt gehad. Gevraagd of de accucapaciteit was afgenomen, baliemedewerker noemde een getal van 35 (en nog iets) was 36 (en nog iets). De afname werd gekwalificeerd als niet noemenswaardig ?! Toch zo.n 2-3% schat ik. Garantie percentage is dacht ik 10% afname, ik weet alleen niet of dat in 5 of 10 jaar was.
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 16 nov 2014, 21:23
door 968mint
Due van mij zat enkele wkn terug bij 20990km ook op 36 ah.
Zag ook wat testraporten van nieuwe outlanders, die zaten ook niet op 40 maar als ik mij goed herinner rond de 37, 5

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 16 nov 2014, 23:18
door Hansjebrinkers
nog niet gezien bij mijn auto /dealer, dergelijke getallen.
Ben zeer benieuwd hoe ze op een eenvoudige manier de capaciteit van de batterij onder belasting bepalen....

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 06:11
door Anko
Ook (nog) niet gezien. Maar is capaciteit van de batterij wel afhankelijk van belasting? Er gaat een bepaalde hoeveelheid in en er komt een bepaalde hoeveelheid uit. Dat er onder belasting meer of minder (ont)ladingsverliezen optreden zegt voor mijn gevoel niets over de capaciteit.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 08:44
door tadango
Capaciteit is zeker wel afhankelijk van de belasting, juist bij minder wordende accu's. Het maximale vermogen is ook weer afhankelijk van de staat van de accu.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 09:16
door Anko
Dat de capaciteit als gevolg van belasting op den duur minder wordt geloof ik wel. Maar dat is wat anders dan dat je een capaciteitsmeting onder belasting uit zou moeten voeren.

Stel dat de capaciteit afhankelijk is van de momentane belasting, moet je dan rekening houden met de belasting van het laad proces (snel of langzaam) of de belasting van het ontlaad proces?

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 09:29
door tadango
Van het ontlaad proces want dan gebruik je de capaciteit.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 10:27
door Anko
Natuurlijk. Maar als een batterij (bv) 9.6 kWh kan bevatten, dan wordt dat toch niet minder zodra je hem gaat belasten? Natuurlijk daalt de actuele vulling (SOC) als gevolg van de belasting. Maar niet de capaciteit.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 13:02
door tadango
De lithium accu's hebben zeker wel de neiging om minder capaciteit te leveren als je hem zwaarder belast. Dat zal voor onze accu's niet anders zijn. Hoe groot de invloed is durf ik niet te zeggen. Ik verwacht niet dat het veel is, ik schat 1 tot 3%. VB:

Afbeelding

Verschilt dus enorm per type accu en de belasting. Beschikbaar vermogen zakt nog harder want dan heb je niet alleen het verlies in capaciteit maar ook een verminderde klem spanning waardoor je beschikbare vermogen nog verder zakt in verhouding.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 13:09
door Michel
tgodthelp schreef:Gisteren beurt gehad. Gevraagd of de accucapaciteit was afgenomen, baliemedewerker noemde een getal van 35 (en nog iets) was 36 (en nog iets). De afname werd gekwalificeerd als niet noemenswaardig ?! Toch zo.n 2-3% schat ik. Garantie percentage is dacht ik 10% afname, ik weet alleen niet of dat in 5 of 10 jaar was.
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?
Bij mij stond op de factuur € 8,65 incl. btw voor de batterij check. Geen rapport erbij gekregen. Toch bijzonder dat merkdealers ook hiervoor allemaal hun eigen tarieven hebben en dat dit niet onder de standaard service valt bij een beurt.

Totaal factuur was € 323,00 incl. btw voor 20.000 km beurt (incl. olie/oliefilter/injectiereiniger/pollenfilter en batterij check) en winterbanden wissel (complete set alleen wisselen). Best hoog voor een eerste kleine beurt.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 13:54
door Anko
tadango schreef:De lithium accu's hebben zeker wel de neiging om minder capaciteit te leveren als je hem zwaarder belast....
Mijn idee? Een accu levert geen capaciteit, maar heeft capaciteit. De netto opbrengst is misschien minder als je hem zwaarder belast, al was het maar door grotere verliezen. Maar daardoor gaat de capaciteit van de accu toch niet naar beneden? De capaciteit van een accu is een gegeven (onderhevig aan slijtage, dat dan weer wel) en zegt iets over wat de accu kan, niet over wat hij doet. Als ik 36 uur lang 1 ampere uit een accu kan halen, dan heeft deze m.i. een capaciteit van minimaal 36 Ah. Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ik een uur lang effectief 36 ampere uit de accu kan halen.

Misschien vind je het interessant om te weten hoeveel kW een accu onder een bepaalde belasting kan leveren. Ja, dan wordt het lastiger. Maar tot nu toe is alleen gesproken over het meten van de capaciteit in Ah. En volgens mij hoef je een accu niet heel zwaar te belasten om dat vast te stellen.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 17 nov 2014, 14:26
door tadango
Tja, zo kan je het ook zien. Zolang je het maar altijd onder de zelfde omstandigheden test kan je het vergelijken.

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 18 nov 2014, 17:54
door rutgere
Net 20.000km beurt gehad. Was nu 35.1 bij levering 40.0. Lijkt me toch been forse afname

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 01 dec 2014, 22:40
door Anko
Heb je 'ze' om uitleg / toelichting gevraagd?

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 02 dec 2014, 01:07
door PHEV2014
Zolang je niet weet WAT ze HOE meten, zeggen de getallen niet veel. De inwendige weerstand van een Li-ion accu neemt toe bij lagere temperatuur. Dat beinvloedt een Ah meting. Maar als de meetmethode daarop corrigeert, dan... (enz.enz.enz)

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 02 dec 2014, 06:05
door Anko
Nee, da's waar. Maar 'zij' moeten dat inzicht toch hebben? Wat heeft meten anders voor zin?

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 02 dec 2014, 08:45
door PHEV2014
"Zij" hebben vast geen idee wat ze nou eigenlijk meten. :mrgreen:

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 02 dec 2014, 18:34
door JanPHEV
Ik vraag me ook af of de meesten weten wat ze meten en wat het betekent.
Maar ik neem aan dat ze de meeting in een werkplaats doen, als ze slim zijn aan het einde van een beurt o.i.d., dan zal de accu op werkplaats temperatuur zijn en de verschillen door temperatuur beperkt. :mrgreen:

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Geplaatst: 08 dec 2014, 20:59
door bernardo
WHB schreef:
Anko schreef:Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit ;)
Nu wel :oops:
Zit wat in...

Welke dealer(s) geeft deze info?
Ik heb niets van dien aard ontvangen.

Groet,
WHB

Garage Jubbega in Meppel