PHEV computer diagnosis report (battery current)
PHEV computer diagnosis report (battery current)
hallo allen.
mijn PHEV van april 2014 heeft net de 20.000 km beurt gehad. Op het PHEV computer diagnosis report staat te lezen dat de battery current capacity 36,3 Ah is terwijl de 0-meting 40 Ah is.
Een afname van 10% binnen 3/4 jaar.
Wat staat er bij jullie op dit formulier?? Geopperd werd al dat het nu kouder is waardoor de accu afneemt. Dat zou kunnen kloppen maar ik mag aannemen dat de temperatuur ook gemeten wordt bij deze meting
mijn PHEV van april 2014 heeft net de 20.000 km beurt gehad. Op het PHEV computer diagnosis report staat te lezen dat de battery current capacity 36,3 Ah is terwijl de 0-meting 40 Ah is.
Een afname van 10% binnen 3/4 jaar.
Wat staat er bij jullie op dit formulier?? Geopperd werd al dat het nu kouder is waardoor de accu afneemt. Dat zou kunnen kloppen maar ik mag aannemen dat de temperatuur ook gemeten wordt bij deze meting
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Hallo Bernardo,
Ik denk dat dit over de accu in de kofferbak gaat!
40Ah is wel heel weinig daar kom je net mee van je oprit.
Groet,
WHB
Ik denk dat dit over de accu in de kofferbak gaat!
40Ah is wel heel weinig daar kom je net mee van je oprit.
Groet,
WHB
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Nu welAnko schreef:Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit
Zit wat in...
Welke dealer(s) geeft deze info?
Ik heb niets van dien aard ontvangen.
Groet,
WHB
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Ik heb ook niets ontvangen en heb nog wel geklaagd over de accu!
-
- Forumlid
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
die van mij was 36,x
Net bij de dealer en daar was er eentje die gemeten werd op 34,2
Net bij de dealer en daar was er eentje die gemeten werd op 34,2
-
- Forumlid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 21 sep 2013, 10:55
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Gisteren beurt gehad. Gevraagd of de accucapaciteit was afgenomen, baliemedewerker noemde een getal van 35 (en nog iets) was 36 (en nog iets). De afname werd gekwalificeerd als niet noemenswaardig ?! Toch zo.n 2-3% schat ik. Garantie percentage is dacht ik 10% afname, ik weet alleen niet of dat in 5 of 10 jaar was.
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?
-
- Forumlid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 24 sep 2013, 11:45
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Due van mij zat enkele wkn terug bij 20990km ook op 36 ah.
Zag ook wat testraporten van nieuwe outlanders, die zaten ook niet op 40 maar als ik mij goed herinner rond de 37, 5
Zag ook wat testraporten van nieuwe outlanders, die zaten ook niet op 40 maar als ik mij goed herinner rond de 37, 5
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
nog niet gezien bij mijn auto /dealer, dergelijke getallen.
Ben zeer benieuwd hoe ze op een eenvoudige manier de capaciteit van de batterij onder belasting bepalen....
Ben zeer benieuwd hoe ze op een eenvoudige manier de capaciteit van de batterij onder belasting bepalen....
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Ook (nog) niet gezien. Maar is capaciteit van de batterij wel afhankelijk van belasting? Er gaat een bepaalde hoeveelheid in en er komt een bepaalde hoeveelheid uit. Dat er onder belasting meer of minder (ont)ladingsverliezen optreden zegt voor mijn gevoel niets over de capaciteit.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Capaciteit is zeker wel afhankelijk van de belasting, juist bij minder wordende accu's. Het maximale vermogen is ook weer afhankelijk van de staat van de accu.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Dat de capaciteit als gevolg van belasting op den duur minder wordt geloof ik wel. Maar dat is wat anders dan dat je een capaciteitsmeting onder belasting uit zou moeten voeren.
Stel dat de capaciteit afhankelijk is van de momentane belasting, moet je dan rekening houden met de belasting van het laad proces (snel of langzaam) of de belasting van het ontlaad proces?
Stel dat de capaciteit afhankelijk is van de momentane belasting, moet je dan rekening houden met de belasting van het laad proces (snel of langzaam) of de belasting van het ontlaad proces?
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Van het ontlaad proces want dan gebruik je de capaciteit.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Natuurlijk. Maar als een batterij (bv) 9.6 kWh kan bevatten, dan wordt dat toch niet minder zodra je hem gaat belasten? Natuurlijk daalt de actuele vulling (SOC) als gevolg van de belasting. Maar niet de capaciteit.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
De lithium accu's hebben zeker wel de neiging om minder capaciteit te leveren als je hem zwaarder belast. Dat zal voor onze accu's niet anders zijn. Hoe groot de invloed is durf ik niet te zeggen. Ik verwacht niet dat het veel is, ik schat 1 tot 3%. VB:
Verschilt dus enorm per type accu en de belasting. Beschikbaar vermogen zakt nog harder want dan heb je niet alleen het verlies in capaciteit maar ook een verminderde klem spanning waardoor je beschikbare vermogen nog verder zakt in verhouding.
Verschilt dus enorm per type accu en de belasting. Beschikbaar vermogen zakt nog harder want dan heb je niet alleen het verlies in capaciteit maar ook een verminderde klem spanning waardoor je beschikbare vermogen nog verder zakt in verhouding.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Bij mij stond op de factuur € 8,65 incl. btw voor de batterij check. Geen rapport erbij gekregen. Toch bijzonder dat merkdealers ook hiervoor allemaal hun eigen tarieven hebben en dat dit niet onder de standaard service valt bij een beurt.tgodthelp schreef:Gisteren beurt gehad. Gevraagd of de accucapaciteit was afgenomen, baliemedewerker noemde een getal van 35 (en nog iets) was 36 (en nog iets). De afname werd gekwalificeerd als niet noemenswaardig ?! Toch zo.n 2-3% schat ik. Garantie percentage is dacht ik 10% afname, ik weet alleen niet of dat in 5 of 10 jaar was.
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?
Totaal factuur was € 323,00 incl. btw voor 20.000 km beurt (incl. olie/oliefilter/injectiereiniger/pollenfilter en batterij check) en winterbanden wissel (complete set alleen wisselen). Best hoog voor een eerste kleine beurt.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Mijn idee? Een accu levert geen capaciteit, maar heeft capaciteit. De netto opbrengst is misschien minder als je hem zwaarder belast, al was het maar door grotere verliezen. Maar daardoor gaat de capaciteit van de accu toch niet naar beneden? De capaciteit van een accu is een gegeven (onderhevig aan slijtage, dat dan weer wel) en zegt iets over wat de accu kan, niet over wat hij doet. Als ik 36 uur lang 1 ampere uit een accu kan halen, dan heeft deze m.i. een capaciteit van minimaal 36 Ah. Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ik een uur lang effectief 36 ampere uit de accu kan halen.tadango schreef:De lithium accu's hebben zeker wel de neiging om minder capaciteit te leveren als je hem zwaarder belast....
Misschien vind je het interessant om te weten hoeveel kW een accu onder een bepaalde belasting kan leveren. Ja, dan wordt het lastiger. Maar tot nu toe is alleen gesproken over het meten van de capaciteit in Ah. En volgens mij hoef je een accu niet heel zwaar te belasten om dat vast te stellen.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Tja, zo kan je het ook zien. Zolang je het maar altijd onder de zelfde omstandigheden test kan je het vergelijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:21
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Net 20.000km beurt gehad. Was nu 35.1 bij levering 40.0. Lijkt me toch been forse afname
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Heb je 'ze' om uitleg / toelichting gevraagd?
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Zolang je niet weet WAT ze HOE meten, zeggen de getallen niet veel. De inwendige weerstand van een Li-ion accu neemt toe bij lagere temperatuur. Dat beinvloedt een Ah meting. Maar als de meetmethode daarop corrigeert, dan... (enz.enz.enz)
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Nee, da's waar. Maar 'zij' moeten dat inzicht toch hebben? Wat heeft meten anders voor zin?
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
"Zij" hebben vast geen idee wat ze nou eigenlijk meten.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
- JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Ik vraag me ook af of de meesten weten wat ze meten en wat het betekent.
Maar ik neem aan dat ze de meeting in een werkplaats doen, als ze slim zijn aan het einde van een beurt o.i.d., dan zal de accu op werkplaats temperatuur zijn en de verschillen door temperatuur beperkt.
Maar ik neem aan dat ze de meeting in een werkplaats doen, als ze slim zijn aan het einde van een beurt o.i.d., dan zal de accu op werkplaats temperatuur zijn en de verschillen door temperatuur beperkt.
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
WHB schreef:Nu welAnko schreef:Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit
Zit wat in...
Welke dealer(s) geeft deze info?
Ik heb niets van dien aard ontvangen.
Groet,
WHB
Garage Jubbega in Meppel