Save functie

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Eric67

Save functie

Bericht door Eric67 » 10 sep 2014, 18:34

Onderweg naar mijn vakantie adres veelal op Save gereden. Ging prima.
Na een redelijke afdaling was het bereik toegenomen tot 50 km (was 30).
Ik dacht; save uitzetten en opnieuw aan zodat het bereik van 50 km aangehouden wordt ( voor de volgende berg-op).
Dit bleek niet zo te werken. Ging weer volop op de prik tot de 30 km bereikt werd.
Moet de save functie langer uitgezet worden voordat een nieuw bereik als uitgangspunt genomen wordt ? Zoja, hoelang dan ?
Of kan een bereik van 50 niet "ge-saved" worden ? :?:

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Save functie

Bericht door ictijoos » 10 sep 2014, 20:28

De 50km bereik waren aan de optimistische kant. Het bereik was bij "een afdaling" gecalculeerd.
Als de accu vol is, is 40-45km op een vlakke ondergrond zo ongeveer het maximum dat je kunt halen.
Als je berg op wilt, is 20-30km schat ik in het maximum dat überhaupt haalbaar is met een accu, en als ik dan 100% op accu naar boven rij, zal de tellen nog maar op 20-30km staan.

Via save wordt de accu gespaard, maar via het laden met de motor, kan de accu maar voor 80% geladen worden omdat het laden via de benzinemotor een soort snelladen is.

samenvattend:

- 50km waren de optimistische versie omdat je bergaf ging.
- De accu was waarschijnlijk voor 100% vol geraakt door regeneratief remmen. De enige manier om over de 80% heen te komen zonder stopcontact.
- Als je op save drukt kun je maar 80% van de lading maximaal als referentie opslaan, omdat dat het maximum is dat de motor de accu kan bijladen.
- Bergop kun je met gemak 1/3 tot 1/2 extra stroom nodig hebben voordezelfde kilometers.

Je save heeft dus wel degelijk gewerkt, maar je kunt nooit meer energie opslaan bergaf, dan je bergop weer nodig hebt.

Eric67

Re: Save functie

Bericht door Eric67 » 10 sep 2014, 20:38

Aan het gunstige bereik bergaf had ik ook inderdaad gedacht.
De 80% max opladen via motor was ik vergeten. :idea:
Thanks ;)

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Save functie

Bericht door jaapv » 10 sep 2014, 20:53

En de afstandsvoorspelling is geen batterijconditiemeter, die zit midden tussen de klokken.

Eric67

Re: Save functie

Bericht door Eric67 » 10 sep 2014, 21:01

@jaapv
Ja dat is bekend. Maar zelfs als deze op 100% staat wordt dit niet vastgehouden. Daar ging mijn vraag dus precies over... :roll:

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Save functie

Bericht door ictijoos » 11 sep 2014, 00:37

De batterijmeter is trouwens geen conditiemeter. Daarom mag de Outlander phev niet naar de USA.
In de nieuwe Nissen Leaf is dat dus wel. De hoogte van de omlijning van de batterij geeft de kwaliteit van de accu aan (bij de Leaf in streepjes) en de vulling, hoe vol de batterij is tov de conditie van de batterij. Als de batterij dan minder presteert kun je dat dus zien.

De Outlander-batterij kan bij de dealer wel uitgelezen worden, maar het wordt niet op het dashboard weergegeven.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Save functie

Bericht door Anko » 11 sep 2014, 06:22

Eric67 schreef:@jaapv
Ja dat is bekend. Maar zelfs als deze op 100% staat wordt dit niet vastgehouden. Daar ging mijn vraag dus precies over... :roll:
Wat er (denk ik) bedoeld wordt is dat het feit dat je EV bereik naar beneden wordt bijgesteld niet perse betekent dat ook je accu vulling daalt. Het kan ook betekenen dat de prognose naar beneden wordt bijgesteld omdat je, beneden gekomen, weer duurdere kilometers maakt.

Maar stond je accu eigenlijk wel op 100%? Dan ben ik benieuwd over welke afdaling je het precies hebt ;) Ik heb na afdalingen ruim meer dan 50 EV kilometers gezien, terwijl mijn accu misschien net half vol was.

Vooruitlopend op jouw reactie: dat de auto de lading niet vast kan houden boven de 80% heeft er mogelijk niets mee te maken, omdat je (om dezelfde reden?) tijdens de afdaling wsl helemaal niet boven de 80% uit bent gekomen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Eric67

Re: Save functie

Bericht door Eric67 » 11 sep 2014, 10:40

Ok, denk-foutje.
Save houdt de accuvulling op peil, en daarmee niet perse het km bereik. :roll:
En de 100% vulling kan niet worden gehaald dmv regeneratie.(b5)

Thanks :mrgreen:

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Save functie

Bericht door ictijoos » 11 sep 2014, 12:48

Met regeneratie kun je WEL 100% halen, met bijladen via de brandstof motor niet. Voor zowel ik begrepen heb. Bij remmen werkt het al vanaf 98% vol heb ik gemerkt.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Save functie

Bericht door Anko » 11 sep 2014, 13:30

Ik heb niet gezegd dat het niet kon, ik heb gezegd dat het niet heel waarschijnlijk was. Ten eerste heb je een heeeeele lange helling nodig om aan die 100% te komen (Of je moet zo onverstandig zijn geweest om eerst je accu bovenaan de helling flink te charge). Goed, hij gaf aan met 30 km bereik aan de afdaling te zijn begonnen. (Was dat zonder te chargen? Dan kan de afdaling ook nooit heel lang geweest te zijn :ugeek: ). Maar dan nog mag je er van uit gaan dat het geprognotiseerde bereik na zo'n afdaling veel hoger zou zijn dan 50 km als de accu inmiddels vol was geweest, omdat je net een flink aantal heel goedkope kilometers achter de rug had. Zoals ik al aangaf: ik heb 50 km bereik gezien bij een halfvolle accu.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Eric67

Re: Save functie

Bericht door Eric67 » 11 sep 2014, 15:37

Helling omhoog was een heel stuk korter dan omlaag. Ja, het kan...
Voor helling was het 30 km, beneden 50 km.

Even anders; als de batterij lading is toegenomen (door bijvoorbeeld een afdaling) en je zet save uit en daarna weer aan, dan zou het saven moeten gaan gelden voor het nieuwe, verhoogde, peil toch ?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Save functie

Bericht door Anko » 11 sep 2014, 15:57

Ja, dat kan voorkomen. Maar het gaat m.i. niet om de lengte ( :lol: ) van de afdaling, maar om het hoogte verschil. Want hoogte kun je omzetten in batterijlading, lengte niet. Een langere afdaling is dan eerder nadelig. Stel dat je 2000 meter hoogte kunt verliezen over een afstand van 10 kilometer of over een afstand van 50 kilometer. De hoeveelheid terug te winnen energie is gelijk (die hoort bij 2000 meter hoogteverschil), maar de lucht- en rolweerstand die je moet overwinnen om die energie terug te winnen over 50 km meer dan over 10 km. Een deel van de teruggewonnen energie gebruik je dus om de afdaling zelf af te leggen. En dat zie je terug als je eenmaal onderaan bent. Al ben je dan natuurlijk wel 40 km verderop onderaan, maar dat is een andere discussie ;-)

Maar antwoord op je vraag: ja, je zou zo het Save niveau op een hoger niveau vast moeten kunne klikken. Ahw.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Eric67

Re: Save functie

Bericht door Eric67 » 11 sep 2014, 22:15

Thanks ;)

Plaats reactie