Nieuwe accu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
ben.groen

Nieuwe accu

Bericht door ben.groen » 05 sep 2014, 11:21

Na drie maanden bleken er twee cellen stuk in de accu. Dus nieuwe is onder garantie geplaatst. Er is meteen door de dealer (Voets in Volkel) een kaartupdate ingebouwd en heb nu 2014A.
Wat ook anders is : de accu geeft nu na het opladen 55 km bereik aan. Hij lijkt ook verder te rijden. Bij mijn eerste accu kwam ik niet verder dan 42 km vanaf het eerste moment. Wat zou er nog meer veranderd kunnen zijn?

vr.gr. Ben Groen PHEV sinds 5 mei

nog een aanvulling: op het moment dat ik de airco aanzet gaan het bereik onmiddellijk naar beneden. Het bereik is ook werkelijk verder en de indicator past zich sneller aan aan de veranderende rijomstandigheden.
Ik kwam er achter omdat het opladen niet meer lukte, aanvankelijk niet meer vol en later werd de laaddtijd steeds langer

aanvulling: Ondertussen heeft het bereik zich weer aangepast: na volladen 42 of 43 km. Wat nog wel gebeurt is dat de rij omstandigheden onmiddellijk van invloed zijn op het bereik. Ik rij nu wat meer met de modus 'normaal' : geeft geen verandering in de rijden afstand vergeleken met 'eco'. Dat is dus wel bij mijn rijstijl en zonder airco.
Laatst gewijzigd door ben.groen op 27 sep 2014, 16:28, 3 keer totaal gewijzigd.

plugin
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 sep 2013, 20:36

Re: Nieuwe accu

Bericht door plugin » 05 sep 2014, 11:45

Hoe kwam je er achter dat de cellen defect waren? Minder range? info op het dashboard? Of 20.000 km beurt :lol:

tadango

Re: Nieuwe accu

Bericht door tadango » 05 sep 2014, 11:53

Die langere EV range hebben meer mensen genoemd na een update. Klinkt bekend. Ik moet zelf die update ook nog laten plaatsen. Ik haal ook duidelijk minder afstand op de accu dan andere met een nieuwere versie van de PHEV.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe accu

Bericht door OutSander » 05 sep 2014, 12:03

@ tadango: Wees nog even wat terughoudend met je verwachtingen. De up-date heeft op mijn range absoluut geen invloed gehad.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

tadango

Re: Nieuwe accu

Bericht door tadango » 05 sep 2014, 12:59

Ik haal qua verbruik en EV range echt lang niet wat andere halen, zelfs al rij ik veel langzamer dan een oude slak ;) Ik hoop echt dat de update wat oplost. Wanneer is jouw outlander uitgeleverd? De mijne begin dec. 2013. Kan het zijn dat ze de BCU niet hebben geupdate?

henkloop
Forumlid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54

Re: Nieuwe accu

Bericht door henkloop » 05 sep 2014, 14:46

Dagelijks 52 EV km's, met nog een beetje over. Auto geleverd end July '14 (AU versie). Mag niet klagen.
Iemand al iets van batterij slijtage gemerkt? (verminderend bereik?)

ben.groen

Re: Nieuwe accu

Bericht door ben.groen » 16 okt 2014, 09:53

Ik kwam achter het accu probleem omdat het opladen niet meer goed verliep. Wisselende laadtijden en als ie vol was een laag bereik.

tadango

Re: Nieuwe accu

Bericht door tadango » 16 okt 2014, 09:57

Mijn BCU had sinds de levering van dec. 2013 al de laatste firmware volgens de garage. Ik geloof ze niet. Accu was ook prima in orde zeiden ze, geloof ik ook niet. Als ik echt gigantisch mijn best doe en rij als een verdwaalde bejaarde haal ik 44km waarbij ik de laatste 3 al op --- maximaal 30 rij. Rem heb ik maar 3x aangeraakt dan. Een vriend van me rijdt vrolijk 60 op die manier. Er zit dus zeker een hoop verschil in de accu's onderling en ik hoop ook echt dat mijn accu binnenkort sterft :twisted:

philip

Re: Nieuwe accu

Bericht door philip » 17 okt 2014, 22:35

Mijn PHEV is van nov 2013 Nu 13.000km eropzitten. Elke dag aan de laadpaal. 8-) bereik in de winter 30-35km, In de zomer max 40km een keertje 45 gezien. ECO of normaal maakt niet uit. Wel zoveel mogelijk de airco uit. :D Volgens mij is er niets mis met m'n accu.

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: Nieuwe accu

Bericht door Vroem » 23 okt 2014, 09:46

Vanochtend haal ik de auto van de stekker, wat blijkt: 6 km bereik :cry:

Vanavond het oplaadsnoer maar eens uit het stopcontact halen voordat ik opnieuw de auto aankoppel.

Iemand anders vergelijkbare ervaringen? Tips?

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Nieuwe accu

Bericht door Duc » 23 okt 2014, 09:56

Het kan altijd een keertje mis gaan. Als het vaker voorkomt, dan is er reden om op onderzoek uit te gaan.

neuroticz
Forumlid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01

Re: Nieuwe accu

Bericht door neuroticz » 23 okt 2014, 10:16

Heb het ook een paar keer gehad, even kijken als je de kabel heen en weer wiebelt (stekker kant) als het power lampje blijft branden.
Heb al 2 keer draadbreuk gehad en inmiddels kostenloos een nieuwe lader gekregen van de dealer omdat er 2 jaar garantie op zit. 8-)

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuwe accu

Bericht door PHEVlkj » 23 okt 2014, 10:18

Ik heb dit ook een keer gehad. Bij mij was de oorzaak dat de stekker van de aangeslotene lader al in de auto werd gedaan voordat die was uitgezet. Kennelijk kan de auto daar niet mee omgaan.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: Nieuwe accu

Bericht door Vroem » 23 okt 2014, 10:39

@neuroticz: ik ga vanavond even wiebelen :mrgreen:
Vanochtend knipperde het charge lampje op de lader overigens wel (ik had de standkachel kort hiervoor ingeschakeld).

@PHEVlkj: ik heb de lader permanent op het stopcontact aangesloten en de lader vanaf december nog nooit afgesloten via de stopknop (niet liegen Vroem, in de eerste paar weken vast wel :roll: ) en dit nog niet eerder meegemaakt.
Ook maar eens proberen dus!

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuwe accu

Bericht door PHEVlkj » 23 okt 2014, 11:33

Dat doe ik al als ik korte tijd weg ga en dat deed ik in het verleden altijd. Alleen bij langer wegblijven haal ik tegenwoordig wel de lader van de stroom. Dat lijkt mij levensduur verlengend.

Ik bedoel niet de stopknop van de lader, maar van de auto.
Dus in de auto het Ready lampje nog aan en dan de lader (die al aangesloten was) in het stopcontact van de auto. Daarna de auto afgeschakeld en toen bleek de volgende ochtend dat er niets was bijgeladen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: Nieuwe accu

Bericht door Vroem » 23 okt 2014, 11:43

Ah, dat is niet aan de orde bij mij. De kabel sluit ik altijd pas aan, nadat ik de auto heb afgesloten.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Nieuwe accu

Bericht door kobus1967 » 23 okt 2014, 12:43

1 keer per ongeluk bij het afkoppelen het standaard snoer over de trekhaak gehangen en de stekker in de wandhouder, vervolgens weggereden. Een grote klap achter me en de hele wandhouder lag eraf maar de lader mankeerde niets en doet het prima, kwestie van geluk maar ik let nu wel goed op met afkoppelen en ophangen.

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: Nieuwe accu

Bericht door Vroem » 24 okt 2014, 08:13

Vanochtend een volle accu :D !

bernardo

Re: Nieuwe accu

Bericht door bernardo » 06 nov 2014, 21:17

haha ik luister altijd naar dat tikkend geluidje als ik de stekker er in doe. Zit een bepaald ritme in..tikketikke....tak
Dan weet ik dat ie laadt.

Ik rijd ieder dag 55 km deels snelweg. Haal krap aan 35 km en ik rijd dan ca. 120-130

Bij snelladen vorige week bij Fastned zag ik dat het laden was onderbroken. Sta je een half uur te vullen met een bakje koffie en een broodje bij de pomp.
Was maar 60% vol terwijl hij 80% had moeten zijn. Iemand ook die ervaring? Ligt niet aan mijn saldo ;-)

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Nieuwe accu

Bericht door Pleiades » 07 nov 2014, 10:53

philip schreef:Mijn PHEV is van nov 2013 Nu 13.000km eropzitten. Elke dag aan de laadpaal. 8-) bereik in de winter 30-35km, In de zomer max 40km een keertje 45 gezien. ECO of normaal maakt niet uit. Wel zoveel mogelijk de airco uit. :D Volgens mij is er niets mis met m'n accu.
bernardo schreef:haha ik luister altijd naar dat tikkend geluidje als ik de stekker er in doe. Zit een bepaald ritme in..tikketikke....tak
Dan weet ik dat ie laadt.

Ik rijd ieder dag 55 km deels snelweg. Haal krap aan 35 km en ik rijd dan ca. 120-130

Bij snelladen vorige week bij Fastned zag ik dat het laden was onderbroken. Sta je een half uur te vullen met een bakje koffie en een broodje bij de pomp.
Was maar 60% vol terwijl hij 80% had moeten zijn. Iemand ook die ervaring? Ligt niet aan mijn saldo ;-)
tadango schreef:Ik haal qua verbruik en EV range echt lang niet wat andere halen, zelfs al rij ik veel langzamer dan een oude slak ;) Ik hoop echt dat de update wat oplost. Wanneer is jouw outlander uitgeleverd? De mijne begin dec. 2013. Kan het zijn dat ze de BCU niet hebben geupdate?
Ik heb dezelfde ervaringen als hierboven beschreven. Wat ik ook probeer, ik kom echt niet verder dan 30-35km electrisch. In de zomer iets verder maar max 40km zonder airco etc. Elke avond laat ie wel volledig vol via een thuis aansluiting van TNM.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Nieuwe accu

Bericht door sigmasailor » 07 nov 2014, 12:14

Afgelopen maandag op neer naar Rijswijk (44 klmtr) puur als EV (soms net niet en soms iets over). Groot deel gaat over de A4 waar ik (zonder verwarming) genoegen neem met een plaatsje op rechter baan bij 90 op de teller (vrachtwagen tempo). Scheelt echt wel een minuut in aankomsttijd.

In de zomer had ik soms wel 10 klmtr over; het (temperatuur) maakt dus zeker uit.

Aan de andere kant; als ik verder weg moet en 'gewoon' (120 waar het mag) rijd is het met 30-35 kilometer inderdaad helemaal afgelopen. Het geheim zit hem vooral in de rechtervoet.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

hansm

Re: Nieuwe accu

Bericht door hansm » 07 nov 2014, 13:44

Ja, precies, dat wilde ik net zeggen, als je een auto koopt met AC, elektries dak, elektriese ramen, buitenspiegels die alleen op de achterruit verwarming werken, super-de-luxe audio/navi systeem, stoelverwarming en dan maar klagen dat je zo weinig KM's elektries haalt.....<<duh>>
Het is nu koud en idd er gaat 10km minder elektra in dan in de warme tijd..., so what, dat weet je toch met batterijen, niks nieuws aan de horizon.
Ik heb hem voor de 7% bijtelling maar heb er nog iedere dag spijt van, dat ik niet eventjes gewacht heb tot de Passat-E of Golf-E uitkwam, dan had ik nu 4 jaar in een perfecte auto gereden, maar nog steeds maar 25km elektries kunnen rijden in de winter.
Nu heb ik een Jap, 7%, en geen echte auto (dubbele waarheid).
Het is nooit goed of het deugd niet, maar heb het ermee te doen.
Als ik nu met de 25km elektra, de achterruit verwarming aanzet, de MMCS, de stoelverwarming en de blower/kachel op AC en warm, dan haal ik net de hoek op elektra, MAAR WEL COMFORTABEL !!! :D

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Nieuwe accu

Bericht door Hansjebrinkers » 07 nov 2014, 23:22

@hansm... Tipje: outlanders schijnen nu goed in de markt te liggen, verkopen dus en vervolgens tussen de 60.000 en 70.000 stuk slaan op een Passat. Nog goed voor de economie ook!!
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Nieuwe accu

Bericht door kobus1967 » 08 nov 2014, 09:16

@hansjebrinkers, dat gewild zijn geldt voor de 0% auto's en er zullen er weinig zijn die de 0% inruilen voor een 7% gezien de Hollandse volksaard van wel klagen maar niet betalen ;)

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Nieuwe accu

Bericht door Hansjebrinkers » 08 nov 2014, 10:51

@kobus, de 0% exemplaren liggen zeker het beste in de markt, maar ook de 7% auto's worden nog fors verkocht.... Wachten op de eerste 7% die 'm van de hand doet :D :D :D
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Plaats reactie