Schuifdak automatisch dicht?

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 21 nov 2014, 22:36

jvisser schreef:mitsu, ik ben pas 28 dus het moet nog zonder bril lukken ;) De softwareaanpassing vind ik ook wel interessant, maar dan voornamelijk voor de ramen die ik wel heb :D. De aanpassing om eco default aan te zetten zou ik ook graag hebben (als deze er is).
Eco zou te regelen moeten zijn met een vergelijkbare schakeling. Misschien moet ik het schakelingetje een beetje aanpassen zodat het printje voor beide toepassingen in te zetten is.
Voor wat betreft de ramen moet ik je waarschijnlijk teleurstellen. Ik heb in de software de optie gekozen waarbij de ramen open en dicht moeten gaan, de spiegels in- en uitklappen en het schuifdak alleen dicht gaat. Maar helaas, de ramen doen niet mee via de afstandsbediening. Vond ik niet zo belangrijk dus ben niet verder gaan zoeken. Maar het kan ook te maken hebben met het feit dat de ramen standaard al geen "Auto-lock" hebben...

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 21 nov 2014, 22:44

Michel schreef:Ik zal alleen de software aanpassing voor het openen/sluiten van het dakraam en/of de ramen met de afstandsbediening al top vinden.
Een paar hopelijk software matige aanpassingen die nog op mijn verlanglijstje staan zijn:
-achterlichten aan i.c.m. dagrijverlichting
-dagrijverlichting gedimd aan i.c.m. dimlicht
Sluiten van dakraam met afstandsbediening is te regelen, kom maar langs.
Ramen zal waarschijnlijk niet lukken.
Overige wensen weet ik niet. Er zitten opties in mbt de dagrijverlichting, maar ik heb niet getest wat de verschillende opties inhouden. Dus dat kunnen we eventueel gewoon proberen!

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 21 nov 2014, 22:57

4-svp-00 schreef:

Of ik denk dat we een afvallend vertraagd zoeken:

http://www.aliexpress.com/store/product ... 69271.html

2 stuks voor USD 6 :D
Weet niet zeker of deze gaat werken. Ik was in eerste instantie ook begonnen met een 555 timer (met een Velleman kitje). Maar die kreeg ik niet stabiel aan het werk. Grootste probleem: De puls wordt pas gegenereerd als er een spanning weg valt EN weer terug komt. En dat laatste gebeurt niet als je de auto uitzet. Daarna heb ik toen nog geprobeerd om de wegvallende spanning via een condensatortje te koppelen aan de ingang van de 555. Dat kreeg ik soms wel aan de praat, maar niet altijd. Zat naar mijn idee te veel op de rand van de mogelijkheden. Vandaar dat ik overgestapt ben op de Exor methode, die was direct robuust.

Prijs is natuurlijk wel interessant, de huidige schakeling zou eigenlijk niet veel duurder moeten hoeven zijn, maar ja, je betaalt in verhouding de hoofdprijs als je alles in kleine aantallen bestelt...
Laatst gewijzigd door MitsuAccu op 23 nov 2014, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Michel » 22 nov 2014, 16:55

MitsuAccu schreef:
Michel schreef:Ik zal alleen de software aanpassing voor het openen/sluiten van het dakraam en/of de ramen met de afstandsbediening al top vinden.
Een paar hopelijk software matige aanpassingen die nog op mijn verlanglijstje staan zijn:
-achterlichten aan i.c.m. dagrijverlichting
-dagrijverlichting gedimd aan i.c.m. dimlicht
Sluiten van dakraam met afstandsbediening is te regelen, kom maar langs.
Ramen zal waarschijnlijk niet lukken.
Overige wensen weet ik niet. Er zitten opties in mbt de dagrijverlichting, maar ik heb niet getest wat de verschillende opties inhouden. Dus dat kunnen we eventueel gewoon proberen!
Wat een gastvrijheid. Thanks! Ik woon in Dordrecht dus langsrijden is een kleine moeite. Inderdaad wel leuk om dan even te testen met de instellingen voor de DRL. Wie niet waagt....
Ik stuur wel even een PM om gegevens uit te wisselen.

erikkoudijs
Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 jun 2014, 21:32

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door erikkoudijs » 26 nov 2014, 00:03

Alleen software dus? Dat is zo gebeurd dan. Kom je wel eens in de buurt van de gemeente Moerdijk?
Doe ik het graag even voor je.[/quote]

hoi, een vraagje betekent dat je via de software in kunt stellen dat bij afsluiten auto het schuifdak automatisch dicht gaat?
dat zou voor mij helemaal super zijn omdat ik (voor mijn sigaar ;) ) het dakje veel gebruik ook in de winter dus! :D

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 26 nov 2014, 09:06

Hoi Eric,

Ik heb hierboven een softwarematige en een hardwarematige (+software) aanpassing beschreven.
Met alleen software kan je het schuifdak sluiten met de afstandsbediening. Wil je daarnaast ook dat het dak automatisch sluit bij het uitzetten van het contact, dan heb je de combinatie (hardware en software) nodig.

Jij zal dus de hardware aanpassing ook nodig hebben. Op dit moment ben ik aan het bekijken hoeveel mensen interesse hebben in de hardware, en dan kan ik de printjes en componenten gaan bestellen. Doe je dus ook mee? Reken even grofweg op 25 euro.

djs73
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2014, 09:52

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door djs73 » 26 nov 2014, 09:38

Beste MitsuAccu,

Ik moet mijn auto nog krijgen (vrijdag as.) maar heb ook interesse in de hardware. Ervaringen met eerdere auto's hebben me al vaker een nat achterwerk opgeleverd :roll:

Riestad

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Riestad » 26 nov 2014, 12:40

Hallo MitsuAccu,

Ik zou met de software aanpassingen ook al erg tevreden zijn, zou er graag een keer voor langskomen.

SPHEV

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door SPHEV » 26 nov 2014, 12:54

Hi MitsuAccu,

Allereerst complimenten en dank voor het uitzoeken en delen. Ik heb zeker interesse in de softwarematige aanpassing voor het sluiten van het dakraam met de sleutel. Zou ik daar voor langs kunnen komen?

erikkoudijs
Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 jun 2014, 21:32

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door erikkoudijs » 26 nov 2014, 17:15

Hoi MitsuAccu
dan wil ik graag meedoen, ben zelf niet technisch maar wil graag meehelpen uiteraard en kan solderen :)
ik hoor graag wanneer en hoe laat! :lol:

Michel

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Michel » 26 nov 2014, 18:05

Vanmiddag bij MitsuAccu langs geweest voor de software aanpassing. Werkt perfect!
-dakraam is met afstandsbediening te sluiten.
-dakraam en zijramen blijven tot 10 minuten na het uitschakelen van de Outlander te bedienen.

lockstra
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door lockstra » 26 nov 2014, 20:44

4-svp-00

excuus late reactie!!
ja, zo een alleen goedkoper. wel bij Ali.
even uit mijn hoofd: USD 60,00
WEL altijd melden dat er een andere prijs op declaration form moet komen :D !!!! Anders betalen we veel te veel :lol:
Heb besteld via Ali en dit is hem ongeveer. mijn seller = xiao

http://www.aliexpress.com/item/2013-Lex ... 21876.html
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black

lockstra
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door lockstra » 26 nov 2014, 20:52

Hoi MitsuAccu,

Heb jij een kleine handleiding voor de softwareaanpassingen?
Ik bevind mij geheel aan de andere kant van dit land. De set heb ik besteld. Ook al heb je maar 1 voorbeeldje (bv ramen) voor mij. Dan heb ik een houvast en scheelt zoeken.
En, als het lukt, dan kan ik het misschien doen voor de hoger in het land gelegen rijders.
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 26 nov 2014, 21:24

Hoi Lockstra,

Kijk even bovenaan blz 5 van dit topic? Daar heb ik al een soort van handleiding gezet. Vragen zijn natuurlijk altijd welkom als het niet duidelijk is.

En anders mag je me eventueel ook bellen als je de adapter in huis hebt, dan kan ik je waarschijnlijk wel op weg helpen.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door PHEVlkj » 27 nov 2014, 10:11

Beste MitsuAccu,

Ik zit er ook over te denken om de softwarematige aanpassingen te doen. Ik waardeer het ook dat je voor iedereen de aanpassingen wilt doen, maar zit nog even met het volgende.
Is het verstandig om dit te doen zonder dat ik zelf de noodzakelijke kabel hebt? Ik zou niet uitsluiten dat Mitsubishi (net als bijvoorbeeld Volvo) de software per auto opslaat bij de fabriek en bij verbinding met de computer van de dealer de laatste stand van de originele software (inclusief noodzakelijke updates) weer in de auto stopt. Dan ben je de extra instellingen mogelijk weer kwijt. Denk ook bijvoorbeeld aan de aankomende telefoon software update. Dan heb je wel een kabel nodig, ik neem niet aan dat je een permanente bijhoud service biedt (en dat zou ik ook niet verwachten natuurlijk).

Hoe kijk je hier tegenaan?

Groet,

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 27 nov 2014, 21:40

Hoi Ikj,

Ik heb er ook eerder aan zitten denken dat de garage de gedane aanpassingen zou kunnen resetten naar de fabrieksinstellingen.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom ze dat zouden doen, tenzij er problemen met het een of ander is, maar ik weet het dus niet.
Ik heb de adapter zelf nu ook te leen en hou er rekening mee dat ik de adapter zelf moet gaan aanschaffen. Voor mij geen probleem en als ik dan een enkeling opnieuw zou moeten helpen, geen probleem!

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door PHEVlkj » 28 nov 2014, 12:15

Bedankt voor je reactie.

Bij Volvo werkt het zo (voor zover ik goed ben geïnformeerd):
De software staat bij de fabriek op de server per individuele auto.
Zodra de dealer, bijvoorbeeld bij onderhoud, contact maakt met Volvo wordt altijd de auto specifieke software volledig overschreven. Dus als je bijvoorbeeld een Polestar tuning (van Volvo zelf) hebt laten doen of een andere schakeling van de koplampen hebt dan blijft dat bewaard, maar als er bijvoorbeeld verbeterde schakelsoftware is wordt dat wel meegenomen.

Ik twijfel nog even verder of ik zelf de kabel aanschaf.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

lockstra
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door lockstra » 28 nov 2014, 16:43

MitsuAccu,

Top hoor!! Bedankt voor je uitzoekwerk en adviezen en daarnaast ook nog eens voor je "begeleidingswerk".

Je krijgt van mij een hele hele hele warme douche!
Zo heet dat toch bij Radar :-)
SUPER!
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black

phevictor

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door phevictor » 28 nov 2014, 19:58

Goed werk, petje af!
Zou al blij zijn met sluiten met AB, goeie fles wijn voor over ;)
Met hardwaretweak is het blij in het kwadraat.

veefer
Forumlid
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:15

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door veefer » 29 nov 2014, 15:34

lockstra schreef:MitsuAccu,
Je krijgt van mij een hele hele hele warme douche!
Zo heet dat toch bij Radar :-)
SUPER!
Toch wel met schuifdak dicht zeker? :lol:
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

veefer
Forumlid
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:15

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door veefer » 29 nov 2014, 15:37

Ga van de week even de componenten mee laten nemen door mijn zoon.
Liet hem de schakeling zien van MitsuAccu en hij zat de werking zo uit te leggen, zonder de tekst te lezen want daar heeft ie een hekel aan :D
Studeert elektrotechniek aan de HvA, 3e jaars. Zal eens vragen of hij aan printjes kan komen.
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 29 nov 2014, 21:19

Klinkt goed! Ik probeer het printje nog zo te ontwerpen zodat hetzelfde printje ook gebruikt kan worden bij een opkomende spanning (nodig als je bv ECO knop wilt bedienen ermee). Ik ga het zelf niet doen, maar begrijp dat er belangstelling voor is..

Je weet wel hoop ik dat alleen de hardware niets brengt? Ook de software moet aangepast worden alvorens je er iets aan hebt...
(voor de zekerheid maar even gemeld)

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 29 nov 2014, 21:55

paul1173 schreef:Dat is een onbekende voor mij.. maar dat maakt het leuker :lol: . Zal eens in m'n netwerk rondvragen wat voor stekker dit is.

gr. Paul
Hoi Paul,

Is er nog hoop op een overwinning? :-) Is er nog nieuws te melden?
Als het niet gaat lukken hoor ik ook graag...

Bedankt!

paul1173

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door paul1173 » 30 nov 2014, 09:28

Nog niet gevonden. Heb nog 2 mogelijkheden, morgen achteraan.

Gr. Paul

paul1173

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door paul1173 » 17 dec 2014, 20:37

Is een lastig te vinden connector.. Geen van mijn bronnen kent deze. De dealer kan hier ook niet aan komen, alleen i.c.m. een kabelboom.

Wel iets gevonden wat heel dicht in de buurt komt:

http://cnkinkong.en.alibaba.com/product ... 33_40.html
en
http://cnkinkong.en.alibaba.com/product ... 33_40.html

catalogus: http://www.yazaki-na.com/user_area/uplo ... atalog.pdf

gr. Paul

Plaats reactie