Schuifdak automatisch dicht?

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
PVoutlander

Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door PVoutlander » 12 aug 2014, 16:13

Heeft iemand een idee hoe we het schuifdak automatisch dicht kunnen laten gaan als we de auto afsluiten? Heb een hekel aan natte billen.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door OutSander » 12 aug 2014, 16:52

Even zoeken op schuifdak. Is al uitvoerig besproken. Als je het voor elkaar gaat krijgen maak je heel veel vrienden hier.

Kijk hier maar eens:
http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... dak#p34677
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 13 aug 2014, 22:10

Ben er mee bezig. Nu op vakantie de theorie bedacht. Straks thuis ga ik die testen en zal het dan laten weten. Wordt vervolgd dus...

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht!

Bericht door MitsuAccu » 10 sep 2014, 22:51

Bij deze een update van het "doe-het-schuifdak-automatisch-dicht" project.

De schakeling zoals bedacht tijdens de vakantie, bleek niet betrouwbaar te werken. Nu ben ik bezig geweest met een tweede schakeling en deze lijkt wel betrouwbaar te werken. Nu nog op een testprintje opgebouwd en thuis getest. De volgende stap wordt het 'fine-tunen' van de schakeling (stroomverbruik zo laag mogelijk maken zodat de accu zo langzaam mogelijk leeg getrokken wordt) en in de auto provisorisch aan te sluiten.

Algemene idee:
- Schuifdak aansluiten op een continue spanning, zodat schuifdak ook bediend kan worden als de auto uit staat.
- wegvallende spanning, als auto uit gezet wordt, herkennen en dan een pulsje genereren waarmee een relais de "schakelaar dicht" even overbrugt. Het schuifdak gaat dan dus altijd dicht, maar kan daarna ook weer handmatig open gezet worden, indien gewenst.
- Ik hou geen rekening met een eventueel afknelrisico. Ik ben daar zelf niet bang voor. Is ook niet anders dan wanneer je zelf de schakelaar bedient, hoewel je dat dan natuurlijk bewust doet.

Als het eenmaal in de auto getest is, geef ik weer een update. Kan nog even duren, want er moet ook gewerkt worden...

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door jaapv » 11 sep 2014, 07:18

Klinkt heel goed. ik heb al een keer een week lang op handdoeken en plastic gezeten..... :oops:

Eric67

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Eric67 » 11 sep 2014, 15:47

Ideaal lijkt mij een koppeling aan de regensensor.
Gaat het dak tijdens het rijden ook automatisch dicht bij regen.
Laat je hem per abuis of expres openstaan ( terwijl geparkeerd ) gaat hij ook automatisch dicht bij regen.
Zal technisch nog wel moeilijker zijn. :oops:

henkloop
Forumlid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door henkloop » 11 sep 2014, 22:58

En automatisch dicht als de airco timer aanstaat, anders sta je de buitenwereld te koelen :twisted:

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door sigmasailor » 12 sep 2014, 10:45

Ik zou al heel blij zijn bij sluiten van het dak zodra de auto op slot gaat zonder dat er iemand in zit.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door jaapv » 12 sep 2014, 11:22

+1

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Vroem » 12 sep 2014, 11:32

Wat zou de overweging van Mitsubishi zijn geweest om een dergelijk schuifdak uit de oertijd in onze auto's te plaatsen? Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit een enorme kostenbesparing heeft opgeleverd.

Deze vraag kan ik overigens ook wel bij een ander component van de auto stellen :lol:

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Anko » 12 sep 2014, 12:59

Wij (sommigen van ons) vergeten soms om het dak zelf te sluiten. Nu heeft Mitsubishi vrij goed ingeschat hoe makkelijk wij dingen vergeten. Mitsubishi wil liever niet aansprakelijk worden gesteld omdat één van voornoemde personen bekneld raakt nadat hij/zij ineens vergeten was dat het dak wel vanzelf sluit en zijn arm uit het dak heeft laten hangen. Of één van zijn/haar kinderen. Dus gaat het dak niet vanzelf dicht. Zo simpel is het, volgens mij.

Dat kun je natuurljk niet leuk vinden, maar om het daarom gelijk maar tot "uit de oertijd" te bestempelen? Gaat dat nou niet een beetje ver?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Vroem » 12 sep 2014, 13:27

Om mee te beginnen, de opmerking "uit de oertijd" gaat m.i. zeker niet ver. Gewoon een uitdrukking om iets als verreweg van modern te bestempelen.

T.a.v. de aansprakelijkheid kan ik je volgen, echter wat als de automatische licht- of regensensor een keer faalt? Dan had er m.i. ook voor deze twee opties voor een manuele oplossing gekozen moeten worden.

Een klembeveiliging zou de oplossing zijn geweest.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door jvisser » 12 sep 2014, 13:34

optische/druksensor zou hier uitkomst kunnen bieden. Sowieso kan je makkelijk detecteren als de motor meer vermogen vraagt dan normaal (er zit iets klem) en dan stoppen en terug open gaan.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door MitsuAccu » 12 sep 2014, 13:46

Ik kan het even niet opzoeken, maar ik dacht gelezen te hebben dat er wel een klembeveiliging op zit, maar dat die vlak voor het dichtgaan uitgezet wordt.
Natuurlijk omdat de motor bij het dichtgaan ook even wat meer stroom gaat gebruiken en dat dan ook als een "klemincident" zou opvatten.

Ik laat straks in ieder geval het dak dicht gaan als de START knop uitgezet wordt. Voordeel daarvan is dat alle benodigde bedrading al beschikbaar is achter de binnenverlichting en ik dus geen nieuwe draden door de auto hoef te gaan trekken.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door jaapv » 12 sep 2014, 14:27

Vroem schreef:Wat zou de overweging van Mitsubishi zijn geweest om een dergelijk schuifdak uit de oertijd in onze auto's te plaatsen? Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit een enorme kostenbesparing heeft opgeleverd.

Deze vraag kan ik overigens ook wel bij een ander component van de auto stellen :lol:
Je zou het eens aan Webasto kunnen vragen, die maken de schuifdaken voor bijna alle autofabrikanten.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door sigmasailor » 12 sep 2014, 17:45

Anko schreef:Wij (sommigen van ons) vergeten soms om het dak zelf te sluiten. Nu heeft Mitsubishi vrij goed ingeschat hoe makkelijk wij dingen vergeten. Mitsubishi wil liever niet aansprakelijk worden gesteld omdat één van voornoemde personen bekneld raakt nadat hij/zij ineens vergeten was dat het dak wel vanzelf sluit en zijn arm uit het dak heeft laten hangen. Of één van zijn/haar kinderen. Dus gaat het dak niet vanzelf dicht. Zo simpel is het, volgens mij.

Dat kun je natuurljk niet leuk vinden, maar om het daarom gelijk maar tot "uit de oertijd" te bestempelen? Gaat dat nou niet een beetje ver?
Ach die situatie kan je ook krijgen tijdens bewust sluiten; ik kan me niet voorstellen dat er (net als bij de ramen) niet een beveiliging opzit. Ik hou het op Japanse (on)logica zoals er wel meer (on)logische zaken zijn.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Anko » 12 sep 2014, 18:10

sigmasailor schreef:Ach die situatie kan je ook krijgen tijdens bewust sluiten;
Klopt. Maar dan is het de verantwoordelijkheid van de vent met zijn vinger aan de knop en niet van Mitsubishi.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door OutSander » 12 sep 2014, 18:10

sigmasailor schreef:Ik hou het op Japanse (on)logica zoals er wel meer (on)logische zaken zijn.
Zoals de pook naar achteren bewegen om vooruit te gaan, en de pook naar voren bewegen om achteruit te gaan?
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Anko » 12 sep 2014, 18:14

Volgens mij zijn er heel veel automaten die dat hebben. Vroeger al:
P
R
N
D

R zat ver weg! D zat dicht bij.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door sigmasailor » 12 sep 2014, 18:31

OutSander schreef:
sigmasailor schreef:Ik hou het op Japanse (on)logica zoals er wel meer (on)logische zaken zijn.
Zoals de pook naar achteren bewegen om vooruit te gaan, en de pook naar voren bewegen om achteruit te gaan?
Breek me de bek niet open: ik zou het samenvatten als 80% van de elektronische meuk die in het MMCS verpakt zit en wat dingetjes als het niet kunnen/willen onthouden van allerlei instelling (ECO stand bijvoorbeeld).
Dat van die pook had mijn vorige automaat ook; PRND inderdaad. Voor automaat newbies zal andersom misschien makkelijker zijn?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door OutSander » 12 sep 2014, 19:34

Ja vooral in het MMCS inderdaad. Ik blijf me erover verbazen hoe vaak je bijvoorbeeld je adresinvoer moet bevestigen! Weet u het zeker? ja! Weet u het echt heel zeker? Ja! Weet u zeker dat u het zeker weet? JAHAAAA!!!
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

michelvdbosch

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door michelvdbosch » 13 sep 2014, 12:15

als het eenmaal in de auto getest is, geef ik weer een update. Kan nog even duren, want er moet ook gewerkt worden...
Veel geklaag maar blij dat er iemand is die iets wil uitzoeken of het werkt SUPER !!!. Nou ik hou me aanbevolen, en zal mijn kids en niet tussen doen.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Hansjebrinkers » 13 sep 2014, 14:25

Tjonge. We zijn weer lekker bezig :-)... Maar even weer on-topic? Het schuifdak is een normaal webasto schuifdak, niets fossiels mee aan de hand. Veel fabrikanten hebben het schuifdak aan de centrale vergrendeling gekoppeld, maar dan moet je we de knop of de afstandsbediening 5 seconden ingedrukt houden. Mm heeft daar niet voor gekozen. So Be it.
En begin nu niet weer te mouwen over "ik verwacht meer van een auto van €53.000,=".
De goedkoopste outlander kost €18.954,= excl btw en belastingen. Onze outlanders zijn domweg gebaseerd op dezelfde techniek, en hetzelfde prijsniveau.
Ter vergelijking: de goedkoopste audit q5 (zelfde formaat) kost bijna €34.000,= excl. Btw en belasting.

Maar weer terug naar 't standaard webasto schuifdak in dit draadje???
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Anko » 13 sep 2014, 14:57

Overigens zit er vlak bij de motor van het schuifdak nog een klein wit stekkertje waarneemster op aangesloten zit. Tussen de hemel en het plaatwerk. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Schuifdak automatisch dicht?

Bericht door Reinier L » 14 sep 2014, 02:13

Had in mijn previa en landcruiser een aftermarket webasto. In de previa met autom. Sluiting en in de landcruiser niet.
Toen de previa eerder wegging dan de landcruiser heb ik de printplaatjes verwisseld. En daarna in de landcruiser nog lange tijd Vd autom. sluiting genoten.
Als die van ons een webasto is kunnen we misschien die printplaatjes regelen of kopiëren??
OUTLAND(CRUIS)ER

Plaats reactie