Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
arno-phev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door arno-phev » 17 sep 2014, 07:42

MitsuAccu schreef:Ook vanavond niets meer gehoord. Goede hoop dat de rammel echt weg is!
Wat een goed forum is dit toch!
Bij mij ook nog steeds geen rammel, ga haast geloven dat dit het echt is :D .

tgodthelp
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 sep 2013, 10:55

Re: Tikkend rammeltje bij hoofdsteunen

Bericht door tgodthelp » 20 sep 2014, 13:28

Wat bij mij het meest rammelt zijn de hoofdsteunen van de achterbank wanneer deze omhoog cq uitgeschoven zijn.
Iemand daar ervaring mee?
Laatst gewijzigd door tgodthelp op 20 sep 2014, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

jsfw

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door jsfw » 20 sep 2014, 18:17

Thanks gent's, heb zojuist ook even de 2 bouten achter binnenverlichting los gehaald en opnieuw stevig vast gezet. Die zeer irritante rammel is direct weg en niet meer te reproduceren met zonneklep zoals 'Anko' eerder had aangegeven.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 20 sep 2014, 18:33

Brrrr, ik durf niet .... :oops:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Reinier L » 20 sep 2014, 22:19

Kom maar ff langs. Help je wel!
OUTLAND(CRUIS)ER

johnbronsgeest

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door johnbronsgeest » 21 sep 2014, 10:26

Heijdene schreef:Afgelopen week bij de dealer geweest.

We hebben de rammel gezocht. Mogelijk gevonden. Bij het vasthouden van de motet van het schuifdak lijkt het we te zijn.

Nu zijn er viltjes geplakt om zaken op " spanning" te zetten. Op reguliere wegen lijkt het kraken weg te zijn. Straten met keien / stenen lijkt het te zijn verminderd.

Wie heeft nog meer uitgevonden?

Waar zijn die vi;tjes nu op geplakt
bedoelen we op het windvangertje wat uitklapt als het dak open gaat ??

Mogelijk foto van viltjes AUB

John

johnbronsgeest

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door johnbronsgeest » 21 sep 2014, 10:28

Of spreken we van de Motor, waar zit hij dan ( foto ) graag graag graag

wordt knettergek van de rammel

John

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 21 sep 2014, 10:32

Ha John,

Heb je al geprobeerd om de twee moeren even te lossen en weer vast te zetten?
Binnenverlichting eruit wippen, dan zie je twee moeren tegen het dak zitten. Die even een voor een los draaien en opnieuw vastzetten.
Dan is rammel zo goed als zeker weg. Ik had de rammel ook en werd er ook knettergek van, maar bij is hij weg!!!

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 21 sep 2014, 11:25

Reinier L schreef:Kom maar ff langs. Help je wel!
:lol:

Garantie? ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jsfw

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door jsfw » 21 sep 2014, 11:47

Tot hoek van de straat.... :D
Gebeurd niets Anko, kan je rustig doen. Even een paar slagen los en opnieuw goed vast. Anders even langs de dealer gaan, max 5min werk.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Reinier L » 21 sep 2014, 23:57

Anko schreef:
Reinier L schreef:Kom maar ff langs. Help je wel!
:lol:

Garantie? ;)
Tuurlijk!
OUTLAND(CRUIS)ER

Joeri

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Joeri » 22 sep 2014, 14:22

Ik had ook last van die rammel. Het is bij mij door de dealer opgelost (ze hadden er al ervaring mee). Wat ze mij vertelde is dat de 2 moeren bijna tegen de verlichtings unit aanzitten. Als je rijdt dan trilt de verlichtingsunit iets en dan komt de verlichtings unit dus tegen de moeren. Een en ander is heel afhankelijk van de afstand tussen de verlichtingsunit en de twee moeren. Dus bij de een gebeurt het wel en bij de andere niet (of afhankelijk van temperatuur etc.).

Bij mij is het opgelost door een extra ringetje (+/-1mm dik) onder beide moeren te zetten. Hierdoor steken ze dus iets verder uit en zit de verlichtingsunit strak tegen de moeren en tikken ze niet meer.

KeesV

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door KeesV » 22 sep 2014, 16:44

Viltje op de moeren (of de binnenverlichting ter hoogte van die 2 moeren) plakken lijkt me dan een prettigere oplossing.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 22 sep 2014, 17:19

Apart verhaal. Die van mij trilt net zo hard als de verlichtingsunit naast me op de passagiersstoel ligt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

arno-phev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door arno-phev » 23 sep 2014, 08:54

Anko schreef:Apart verhaal. Die van mij trilt net zo hard als de verlichtingsunit naast me op de passagiersstoel ligt.
Ben het met Anko eens, vlgs mij ligt het niet daaraan, heb namelijk ook al van alles tussen de unit en bouten gestopt en de rammel stopt daar niet door. Ik denk dat doordat de dealer de bouten heeft losgedraaid en daarna weer vast met een extra ring daardoor het probleem is opgelost.

Joeri

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Joeri » 23 sep 2014, 13:02

Een stukje vilt is inderdaad ook een nette oplossing maar best lastig omdat de moerkop een opstaand randje heeft en dat dan misschien boven het vilt uitsteekt (twee stukjes vilt op elkaar zou dit oplossen).

Anko: Als jij er last van hebt als de unit naast je ligt heb je waarschijnlijk een ander rammeltje.

Hierbij even een foto. Je kunt zien dat er extra ruimte (~1mm) onder de moerkoppen zit, daar is een extra ringetje geplaatst zodat de moeren dus iets meer uitsteken. Vergelijk anders even met de foto een aantal berichtjes terug van de originele situatie. Bij mij is het door de dealer zo verandert met als resultaat dat het rammeltje weg was. Ze hebben dit al op meerder Outlanders toegepast.

Kenmerkend voor mijn rammeltje was dat als je de verlichtingsunit naar boven aandrukte dat het tikkende geluid dan weg was. Dus als je daar ook last van hebt is dit misschien een oplossing.
image2993.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 23 sep 2014, 13:09

1, 2, 3, ...... :lol:

Heijdene
Forumlid
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 sep 2013, 23:11

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Heijdene » 25 sep 2014, 21:04

Mijn plakkertjes door de dealer geplaatst tussen het dak en de motor van het opendak is niet de oplossing.

Ik heb nu weer het genot om over kinderkopjes en klinkers te mogen rijden.

Voorlopig heb ik nog niet aan de moeren gezeten. Wat ik wel heb gedaan is het stalenplaatje aan de voorkant van de verlichtingsunit een beetje hol getrokken. Heel lichtjes. De dakhemel zit nog even normaal als voorheen!.

De eerste indruk afwachten maar ik hoorde even niks.... heerlijk.

Ik hou jullie op de hoogte

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 26 sep 2014, 07:35

Heb gisteren na groen licht van mijn dealer (ze wilden het graag voor mij doen, maar als ik het zelf wilde doen en zo een ritje naar hen toe uit sparen was dat ook prima) ook maar eens aan de knoppen uh ... bouten gedraaid. En ja hoor: weg rammel.

Probleem lijkt vooralsnog te zijn dat als ik de bouten weer flink strak aan draai, dat de rammel weer terug komt. Wat ik me nu afvraag is of ze wellicht te diep steken en daardoor ergens net wel / niet tegenaan komen, of zo. Dat zou gelijk een alternatieve verklaring kunnen zijn waarom het bij Joeri ophield toen ze washers onder de bouten plaatsten: het is dan niet zo zeer dat de kop van de bout nu tegen de verlichtingsunit aan komt omdat de kop verder uit steekt, maar dat de steel (heet dat zo?) van de bout nergens meer tegenaan komt omdat die er minder diep in steekt. In dat geval hebben we misschien toch allemaal hetzelfde probleem ;)

Mijn dealer kon overigens niet met zekerheid zeggen waar die bouten voor waren. Ze dachten dat het iets met het schuifdak te maken zou kunnen hebben. Vandaar de volgende vragen:
- zijn er auto's zonder schuifdak die last van dit probleem hebben?
- hebben auto's zonder schuifdak ook deze twee bouten?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 26 sep 2014, 09:04

Ik heb twee vervangende auto's mee gekregen ondertussen en bij beiden heb ik het rammeltje in lichte mate ook gehoord. Eenmaal een "gewone" Outlander en eenmaal een Lancer, beiden zonder schuifdak.
Het lijkt dus niet aannemelijk dat alleen mensen met een schuifdak er last van hebben, maar dat het een algemeen Mitsubishi probleem is.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de bouten het blikkerige frame vasthouden waarin de binnenverlichtingsunit gemonteerd wordt?

Bouten die te ver insteken zou inderdaad een optie kunnen zijn. Ik vond de bouten erg (te) vast zitten en heb ze daarna niet meer zo vast gezet. Zou ook kunnen verklaren waarom het euvel pas bij warmere temperaturen optreedt. Alles zet uit als de temperatuur stijgt. Als de bout dus ook (iets) langer wordt, kan dat net het verschil maken.

arno-phev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door arno-phev » 26 sep 2014, 10:09

Wat er precies achter zit is me niet duidelijk, maar heb wel deze tekening gevonden. Het probleem is bij mij nog steeds weg, dus ik ben blij dat ik deze twee bouten heb losgedraaid en weer heb vast gezet. Rij nu weer rammelvrij :D .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 26 sep 2014, 10:35

Geweldige ' vangst'. Bedankt!

Zet me nog wel aan het denken. Volgens mij zijn er meerdere mensen geweest met een gebarsten voorruit. De barst zat dan achter de binnenspiegel, dus vlak bij dit blok. Stel nou dat ze die bouten veel te strak aangedraaid hebben en daardoor teveel spanning op het raam frame hebben gezet en de ruit gebarsten is... Of dat de rammel is ontstaan bij het vervangen van de ruit ..... Vraag me af of er meer rammel-patienten zijn bij wie het voorruit vervangen is. Nou ja, da's wel heel speculatief.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

moonma
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2013, 16:44

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door moonma » 26 sep 2014, 11:24

Beste PHEV-ers. Ook onze outlander heeft last van de rammel bij lamp-unit bij schuifdak. Inderdaad als je er aan de frontzijde tegenaan drukt is het weg. Pas door de dealer naar laten kijken bij de 20K beurt en het zou weg zijn. Niet dus! Maar weer eens mee terug. Het is inderdaad op een snelweg met hobbels of een niet geasfalteerde weg erg irritant.

Naast 'klakkende' remmen (bij afremmen hoor je een klak, volgens mij zijn de remschoentjes te ruim, en de dealer geeft aan dat het wel weggaat als er meer remstof ontstaat, na 20K km nog niet weg...), een sterk verouderde zeer trage navigatie en computer/telefoonsysteem, een inmiddels geheel vervangen navigatie (na gratis kaart update dealer deed die het niet meer), meerdere keren uitlijnen (vanwege flink naar rechts trekken) en balanceren (trillingen), scheef zittend stuur (die inmiddels recht is gezet), enigszins los zittende bestuurdersstoel, een standaard laadkabel door draadbreuk kapot (onder garantie vervangen), lakschade en vervolgens lichte roestvorming, vraag je je inmiddels wel af hoe degelijk de auto is als dit nu binnen een jaar al ontstaat. ' Mitsubishi, de gestaalde perfectie', heeft op mij niet deze indruk achtergelaten tot heden. In ieder geval maar 2 jaar extra garantie bijkopen binnenkort (van 3 naar 5). Dit alles is erg jammer voor de kwaliteitsbeleving en voor mij eerste kennismaking met dit merk en let wel een auto van 55K euro, want de auto zelf rijdt erg prettig! Dank voor het delen op dit forum, ik zal met deze rammel weer terug gaan. Mocht er iemand daarin geslaagd zijn, dan lees ik het graag.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 26 sep 2014, 20:19

Vandaag even overleg gehad met mijn dealer en die hebben ook nog contact gehad met de dealer van Joeri (met dank aan Joeri). Conclusie was dat je veilig de bouten één voor één van een extra washer kon voorzien. Vanmiddag maar eens geprobeerd dat te doen. Ik had wel washers, maar die waren natuurlijk net niet groot genoeg, zo bleek toen ik de eerste bout er uit had gedraaid.

Tot mijn verassing bleek er echter al een washer en ook een veerring tussen te zitten. Later zag ik dat Joeri een foto van de oude situatie geplaatst had en er bij hem origineel dus ook een veerring en een washer tussen hebben gezeten.

Maar goed, bij gebrek aan passende extra washers ben ik nog wat aan het pielen geweest. Toen viel mij op dat als je beide bouten een beetje los draait, je de hele Weight Assembly een klein beetje naar voren (dichter naar de binnenspiegel) en naar achteren (dichter naar het dakraam, als je dat hebt) kunt schuiven. Aan de markeringen in de laklaag kon ik zien dat hij zo ver als mogelijk naar achteren heeft gezeten toen hij vast werd gedraaid. Daarom heb ik hem maar eens zo ver mogelijk naar voren geduwd, alvorens de bouten weer vast te draaien. De zonneklep test was hoopgevend en ook een proefritje over de klinkerweggetjes in ons oude centrum heeft mij hoopvol gestemd. Voorlopig geen getik / gerammel. Wordt vervolgd.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 29 sep 2014, 13:03

@Anko,
Begrijp ik uit jou informatie nou goed dat er in het dak voor het dakraam een "klont" metaal zit?
Aangezien autofabrikanten er tegenwoordig van alles aan doen om zaken lichter te maken verbaast het me dat Mitsubishi blijkbaar niet zo'n moeite heeft met een "klont" metaal extra.
Het zal natuurlijk wel een reden / functie hebben, maar ik snap hem niet. :?

Plaats reactie