Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Joeri

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Joeri » 29 sep 2014, 13:38

Even voor alle duidelijkheid de foto bij mijn bericht is van de nieuwe situatie. Dus met extra washer die tussen bout kop en dak zit. In deze situatie is bij mij het probleem dus opgelost.

In de originele situatie zit de boutkop met daaraan een soort vastgelaste washer direct tegen het dak. Er staat hiervan een foto in een eerder bericht (daar verwees ik ook naar in mijn bericht).

De theorie die mij het meest waarschijnlijke lijkt is de volgende:
Het draadgat waar deze bout ingaat is net iets te ondiep (of het draad is niet diep genoeg getapt). Daardoor zit in sommige gevallen de boutkop dus niet strak tegen het dak maar in plaats daarvan zit de achterkant van de bout klem in de achterkant van het gat. Doordat er wat speling zit tussen dak en boutkop kan bij trillingen het dak tegen de boutkop aantikken.

Dit verklaard:
-Waarom in mijn situatie met extra washer het probleem is opgelost. Immer door de washer zit de bout nu wel klem tegen het dak
-Waarom materiaal tussen boutkop en verlichtingsunit niet helpt. Immer het dak trilt tegen de boutkop en niet de verlichtingsunit.
-Waarom tegen de lampunit aandrukken wel helpt. Immers je drukt dan tegen het dak aan en hij kan dan niet meer tegen de boutkop aantikken
-Waarom bij Anko het probleem blijft als de verlichtingsunit op de stoel ligt. Immers veranderd niks aan situatie met bout en dak
-Waarom bij Anko het verschuiven van de weight assy het probleem weg is. Dan zitten de boutkoppen net op een andere plek en daar de bolling van het dak maakt hij dan (misschien) net wel contact.

Daarnaast is het niet diep genoeg tappen van draad in een gat wel een vaker voorkomend probleem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 29 sep 2014, 14:00

JanPHEV schreef:@Anko,
Begrijp ik uit jou informatie nou goed dat er in het dak voor het dakraam een "klont" metaal zit?
De eer gaat naar Arno-PHEV :)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 29 sep 2014, 20:18

@Joeri

Ik snap hem niet helemaal meer :oops: . Je zegt dat jouw foto de nieuwe situatie weergeeft en dat een eerdere foto in het draadje de oude situatie laat zien. De enige eerdere foto die ik kan vinden is die van mij zelf :P . Maar ik zie eigenlijk geen verschil tussen mijn oude en jouw nieuwe situatie, behalve dan dat er bij jou in de nieuwe situatie ruimte tussen de washer en het plaatwerk zit, wat er bij mij niet zit. Maar de beringing lijkt hetzelfde. Weet je zeker dat jouw foto wel van de nieuwe situatie is?

Overigens zat er bij mij geen enkele speling in de bouten. Ze zaten heel strak en er zat ook geen speling tussen de bout koppen en het dak. Blijft een raar verhaal. Maar ook vandaag weer: geen gerammel. Terwijl ik zo'n beejte elke putdeksel die ik onderweg kan vinden 'meeneem' :mrgreen:

Overigens hebben we hier wel een theorie rondom het waarom van het extra gewicht. Door het lage zwaartepunt gaat het SUV karakter van de auto wat verloren en om kopers niet teveel teleur te stellen ..... :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Tikkend rammeltje bij hoofdsteunen

Bericht door mitsufietsie » 05 okt 2014, 20:43

tgodthelp schreef:Wat bij mij het meest rammelt zijn de hoofdsteunen van de achterbank wanneer deze omhoog cq uitgeschoven zijn.
Iemand daar ervaring mee?
heb van de week de rammel bij de verlichting verholpen, bedankt voor de hulp hier.

Ik heb nog een rammel waar ik helemaal gek van wordt, namelijk rechts achter, het lijkt van de achterbank te komen. Zo te lezen heeft todthelp hier ook last van. Wie helpt?
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij hoofdsteunen

Bericht door Anko » 05 okt 2014, 22:05

mitsufietsie schreef:heb van de week de rammel bij de verlichting verholpen, bedankt voor de hulp hier.
Misschien goed om even te vermelden welke oplossing voor jou gewerkt heeft. Ringetjes er onder, verschuiven, alleen los en vast draaien ...
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door mitsufietsie » 06 okt 2014, 00:09

bouten losgedraaid, verschoven, en weer vastgedraaid.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 06 okt 2014, 06:25

Namens degenen bij wie het nog niet opgelost is: Thanks :)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 06 okt 2014, 09:43

De bouten optie toch ook maar eens gaan proberen dan.
Gisteren ook weer het rammeltje.
Blijft irritant. :x

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Duc » 06 okt 2014, 11:17

Ik heb er gisteren een split washer tussen gezet. Vooralsnog gaat het goed. Was in 10 min geregeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Joeri

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Joeri » 06 okt 2014, 15:10

Ik snap hem niet helemaal meer :oops: . Je zegt dat jouw foto de nieuwe situatie weergeeft en dat een eerdere foto in het draadje de oude situatie laat zien. De enige eerdere foto die ik kan vinden is die van mij zelf :P . Maar ik zie eigenlijk geen verschil tussen mijn oude en jouw nieuwe situatie, behalve dan dat er bij jou in de nieuwe situatie ruimte tussen de washer en het plaatwerk zit, wat er bij mij niet zit. Maar de beringing lijkt hetzelfde. Weet je zeker dat jouw foto wel van de nieuwe situatie is?
Ja, foto is van de nieuwe situatie. Het enige verschil is die extra washer, zoals jezelf ook al aangeeft: ' behalve dan dat er bij jou in de nieuwe situatie ruimte tussen de washer en het plaatwerk zit, wat er bij mij niet zit'. Er zit dus een extra ringetje onder en dat veroorzaakt die extra ruimte.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 06 okt 2014, 15:35

Haha. Dat kan natuurlijk ook. Nu snap ik hem .... :idea:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Wreckerrm
Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:29

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Wreckerrm » 23 okt 2014, 15:24

Vandaag ook maar eens het gereedschap ter hand genomen om het rammeltje kwijt te raken. Los gedraaid, naar voren verschoven en weer vast gedraaid. Voor nu is het rammeltje weg. Afwachten.
Mitsubishi Outlander PHEV, Instyle, Amethyst Black, Intro Pack, 12V aansluiting bagageruimte, RVS achterbumperbeschermer, vaste trekhaak, Mitsubishi (Thule) dakdragers, Thule Motion 800 dakkoffer, LoJack, BearLock, Nieuwe stoelrails

Nat

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Nat » 24 okt 2014, 15:18

Super forum dit!

Ik ergerde me enorm aan het ongeluid en had al van alles geprobeerd, sokken, doekjes en nog wat om de kables heen gelegd, tijdje zonder binnenverlichtingsunit gereden en tot slot kwam ik erachter dat het ergens daar bij de schroeven zat.
Heb daarna met een muntje de boel onder spanning proberen te zetten, maar helaas verdween het muntje de gleuf in. Met als gevolg een munt die van link naar rechts en andersom ging na elke bocht.

Dus 2 dagen geleden maar eens de schroeven losgedraaid en helaas verschoof de metalen klomp.
Daarna had ik 2 objekten die zich verschoven :-(

Heb gelukkig de klomp weer op zijn plaats gekregen en nu is het al 2 dagen stil in de auto zonder vibraties en een munt die konstant verschuifd.

Dank u wel allen die hier geschreven hebben.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door sigmasailor » 20 nov 2014, 14:48

Ik hoorde vorige week een echt keiharde metalige tik (in de buurt van de spiegel) en dacht in eerste instantie aan een flinke kei die mijn PHEV geraakt had. Niets te vinden; geen sterretje; geen butsje.
Misschien een stuk 'relaxatie' van iets wat door de beruchte 2 boutjes bij elkaar gehouden wordt? Verder heb ik helemaal geen last van het rammeltje bij de spiegel.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 02 jun 2015, 22:25

Helaas maar weer eens m'n oude draadje ophalen.

Vandaag ineens de oude rammel weer gehoord. Het komt dus na verloop van tijd weer terug...
Mijn oplossing van vorig jaar was bouten lossen, blok naar voren schuiven en weer vastdraaien.
Of nog eens opnieuw doen, of toch maar wat ringen eronder plaatsen.
Is bij iemand anders de rammel ook al weer terug gekomen?

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door mitsufietsie » 02 jun 2015, 23:02

Nee hoor, rammel is niet meer teruggekomen. Nu alleen nog die verschrikkelijke rammel uit rechter achter rugleuning zien te vinden. Iemand?
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door zdDog » 03 jun 2015, 08:24

is bij mij de rammel van de veiligheidsgordel achter rechts
kun je iets uittrekken en een kwart slag draaien
ben nog op zoek naar elegantere oplossing (stoffen mof of zo)
Afbeelding
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 03 jun 2015, 08:36

Ik heb vorig jaar de twee bouten om de beurt gelost en weer vastgedraaid.
Dat was blijkbaar voldoende, want het rammeltje bij de spiegel was bij mij daarmee gelukkig ook over en is (nog) niet terug gekomen.

Wel heb ik deze "winter" tijdens de koudere dagen iets van een rammeltje / kraakje in het rechter voorportier / de rechter tussenstijl gehoord.
En nee het was niet de gordel-klip die tegen de stijl aan rammelt.
Verder niets mee gedaan omdat het niet constant was.
Nu het weer wat warmer is; is het gelukkig weer over.
Niet vreemd overigens dat als de boel afkoelt er misschien iets onder spanning komt te staan en wat rammelt of kraakt (plastic delen die wat hader worden) :?: .

Mijn gordels achter heb ik gelukkig nog niet gehoord. ;)

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door mitsufietsie » 03 jun 2015, 09:04

rammel in rechter achterleuning

om dit draadje niet verder te vervuilen ga ik hier verder:

http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... =29&t=3821
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

plugin
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 sep 2013, 20:36

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door plugin » 07 jul 2016, 17:31

Ik word ook knettergek van de rammel bij de binnenverlichting.
Inderdaad er tegenaandrukken en het is weg.

Volgens de dealer kwam het door het ingebouwde alarm en ze hebben wat volgesmeerd. helaas geen succes.

Vanavond de boel toch maar eens loshalen.

grrrr

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door mitsufietsie » 07 jul 2016, 17:36

Lezen!
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

paul1173

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door paul1173 » 08 jul 2016, 09:36

lamp er uit, bout los, veerringetje (of 2) op bout, bout vast, 2e bout precies hetzelfde.. opgelost! :roll:

Groet,

Paul

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 11 jul 2016, 09:22

Mmmmm, volgens mij is het bij mij ook weer terug.... :(
Vorige keer alleen bouten los en weer vast gedraaid, toen was het over.
Nu misschien toch tijd voor 2 veerringetjes :roll:

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 11 jul 2016, 10:32

Heb gisteren toevallig even gekeken of 'die rammel waar ik de laatste tijd helemaal gek van wordt' ook weer daar vandaan komt. Ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dat dit keer de oorzaak is, maar als ik de rechter zonneklep dicht laat klappen, dan klinkt het wel weer hetzelfde. Was alleen een beetje te warm in de auto gistermiddag om er lang mee bezig te zijn ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 11 jul 2016, 19:18

Inmiddels ben ik overtuigd: boutje 1 beetje los, boutje twee beetje los, boutje 1 weer vast, boutje 2 weer vast: weg rammel. Net op tijd, want ik werd er helemaal gek van :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie