Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Wreckerrm
Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:29

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Wreckerrm » 07 sep 2014, 12:39

Helaas, ik heb het rammeltje ook. Zodra ik de hemel aandruk is het weg. Het is ook niet altijd aanwezig. Lijkt haast afhankelijk te zijn van de temperatuur.
Mitsubishi Outlander PHEV, Instyle, Amethyst Black, Intro Pack, 12V aansluiting bagageruimte, RVS achterbumperbeschermer, vaste trekhaak, Mitsubishi (Thule) dakdragers, Thule Motion 800 dakkoffer, LoJack, BearLock, Nieuwe stoelrails

radphev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door radphev » 07 sep 2014, 21:47

Hier hetzelfde verhaal. Het komt en het gaat maar als het er is dan is het vreselijk iritant. Wanneer ik met mijn hand voor de verlichting tegen de hemel druk is het geluid weg. Maar ik vind dat een wat vermoeiende houding ;)

paul1173

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door paul1173 » 07 sep 2014, 22:08

Yep, hier ook de rammel, erg irritant. Bij 40k beurt op laten lossen. Die paas weken overleef ik nog wel :(

Gr. Paul

jvedsc
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2013, 22:38

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door jvedsc » 10 sep 2014, 09:01

De hemelverlichtingsunit kan je er zo uitklikken en de rammel verhelpen.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 10 sep 2014, 13:15

Als je dat tweede deel iets specifieker zou willen maken? :roll:
Dan ga je een hoop mensen blij maken!

Ik heb deze week weer een poging gewaagd zonder resultaat.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 13 sep 2014, 13:18

Heb net ook even gekeken. Vrij eenvoudig: even een brede platte schroevendraaier tussen de unit en de hemel schuiven (aan een van de kopse kanten) en je wipt de unit er heel makkelijk uit.

[attachment=0]image.jpg[/attachment]

Er lopen 3 kabels naar de unit toe en er is 1 kabeltje dat doorloopt (neem aan naar de motor van het dakje). Dat vierde kabeltje hangt nogal los en heb ik met duct tape aan het dak vast gezet. Ben er alleen nog niet van overtuigd of dat inderdaad hetgeen is wat nodig is om het trilvrij te krijgen. Wie weet meer?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 13 sep 2014, 15:00

Het 4de draadje op de foto (of eigenlijk 5de, want er lopen er 4 naar de unit) is niet van de motor maar inderdaad van het alarm. Maar dat bleek niet de boosdoener. Kastje van alarm zelf (dat op het hemeltje is vast gezet) zit ook prima vast, dus daar zit het ook niet in.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

KeesV

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door KeesV » 14 sep 2014, 22:24

Ik had op weg naar Zuid Frankrijk al rijdend over de binnenwegen in mei ook last van een zeer irritante rammel ergens bij de spiegel vandaan.

Bij mij bleek het de kunstof kap over de regensensor (achter de spiegel) te zijn, dat hardkunststof kapje rammelt tegen de voorruit omdat het wat speling heeft. Die kap kan je zo los trekken (zit met simpel klemmechanisme vast)

Toevallig had ik een paar opgerolde sokken in mijn handbagage zitten voor de overnachting, en heb die in het kapje gepropt, waardoor het kapje strakker klem zit en niet meer kan rammelen.

TIP: Schone sokken gebruiken. ;)

Eric67

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Eric67 » 15 sep 2014, 08:39

Lol
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 15 sep 2014, 11:32

Bij mij is het nu ook enkele weken gelden begonnen.
Vreemd dat het pas na ruim 9 maanden begint :o
Soms wel irritiant zo'n rammeltje.
Lamp-unit wat omhoog drukken lost het bij mij ook op :!:

Meestal zet ik de radio wat harder, dan wordt het wel overstemt :lol:
Maar ik ga ook maar eens gaan kijken of ik een oorzaak kan vinden en het op kan lossen.
Ik wil soms ook in alle rust kunnen rijden zonder rammeltje.... ;)

arno-phev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door arno-phev » 15 sep 2014, 13:39

Bij mij helaas ook sinds de zomervakantie, ook al verschillende dingen geprobeerd maar nog zonder resultaat. zou graag de oplossing horen als iemand deze weet. Het is inderdaad vreemd dat het probleem zich pas voordoet na een aantal maanden.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door jaapv » 15 sep 2014, 14:37

En als je het nu terugplaatst met een stuk schuimplastic er tussen in om er een beetje "spanning" op te houden?

arno-phev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door arno-phev » 15 sep 2014, 16:14

Dat heb ik ook al geprobeerd en het lijkt in het begin te werken maar uiteindelijk komt het toch weer terug. Heb nu de twee bouten losgedraaid en opnieuw strak aangedraaid en het lijkt er nu op dat het weg is, maar wacht het nog een paar dagen af of het echt zo is, want het komt vaker terug de rammel.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 15 sep 2014, 16:38

arno-phev schreef:Heb nu de twee bouten losgedraaid en opnieuw strak aangedraaid en het lijkt er nu op dat het weg is, maar wacht het nog een paar dagen af of het echt zo is, want het komt vaker terug de rammel.
Dapper van je. Had ik niet gedurfd. Maar ben wel benieuwd of het verschil maakt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 15 sep 2014, 16:58

Heb er in het begin ook wel eens een dopsleutel op gezet, maar durfde toen niet verder te gaan, want ze zaten lelijk vast.
Kreeg toen zelfs het idee dat ze misschien wel vast gelast zaten. Maar toch niet blijkbaar, ga het nu ook nog eens proberen!

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 15 sep 2014, 17:01

Als dat werkt, dan zou het betekenen dat er bij "alle" PHEV's iets onder spanning staat, wat pas na verloop van tijd op gaat spelen :?:
Lijkt me niet heel waarschijnlijk. :o
Maar misschien werkt het, en dat is wat telt ;)

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 15 sep 2014, 17:16

Misschien een temperatuureffect?
Misschien moet het eerst een keertje lekker warm worden waardoor bepaalde onderdelen uitzetten en daarbij de spanning veroorzaken?
Moeilijk hard te maken, maar het zou kunnen... :?:

arno-phev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door arno-phev » 16 sep 2014, 09:02

MitsuAccu schreef:Heb er in het begin ook wel eens een dopsleutel op gezet, maar durfde toen niet verder te gaan, want ze zaten lelijk vast.
Kreeg toen zelfs het idee dat ze misschien wel vast gelast zaten. Maar toch niet blijkbaar, ga het nu ook nog eens proberen!
Het klopt ze zaten best wel vast, maar heb ze met een dopsleutel los gedraaid en daarna weer strak vastgezet, en heb nog steeds geen rammel, ik hoop dat dit het is, want vanochtend nog over klinkerweg gereden en geen gerammel. Ik heb er 1 tegelijk losgedraaid en vastgezet zodat het component wat met de bouten vastzit niet kon verschuiven.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 16 sep 2014, 09:31

Met alle respect, maar het lijkt mij niet logisch dat dit het is, omdat voor de meesten het rammeltje ophoud als de binnenverlichtings-unit wat naar boven gedrukt wordt. :?
Met die handeling kan je volgens mij niet een spanning oplossen van iets wat met twee grote bouten erg vast zit...... :roll:
Ik ben benieuwd of het weg blijft.
Even wachten totdat het weer zo'n 25 graden is (vandaaag?).
Ik heb ook de indruk dat er een temperatuur relatie is.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 16 sep 2014, 09:36

Ik heb ze gisteren ook losgedraaid en weer vastgezet. Bij het losdraaien hoorde ik ook echt een geluidje alsof de spanning weg "sprong". Vanochtend over mijn ultieme provinciale testweg gereden (langs de Beekse Bergen) en het bleef STIL!!!!
Helemaal blij, want ik erger me hier al maanden aan, dealer had ook al twee keer een 'poging' gedaan maar kwam er ook niet uit.

arno-phev

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door arno-phev » 16 sep 2014, 09:38

JanPHEV schreef:Met alle respect, maar het lijkt mij niet logisch dat dit het is, omdat voor de meesten het rammeltje ophoud als de binnenverlichtings-unit wat naar boven gedrukt wordt. :?
Met die handeling kan je volgens mij niet een spanning oplossen van iets wat met twee grote bouten erg vast zit...... :roll:
Ik ben benieuwd of het weg blijft.
Even wachten totdat het weer zo'n 25 graden is (vandaaag?).
Ik heb ook de indruk dat er een temperatuur relatie is.
Beste JanPHEV, je hebt helemaal gelijk dat het niet logisch is, maar heb al veel dingen geprobeerd om het weg te krijgen, waaronder dit en tot nu toe lijkt dit te werken.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door Anko » 16 sep 2014, 11:17

Overigens: ik kan het gerammel makkelijk reproduceren door de zonneklep iets naar beneden te trekken (1 of 2 cm) en los te laten. Hebben anderen dat ook?
Laatst gewijzigd door Anko op 16 sep 2014, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door OutSander » 16 sep 2014, 19:23

Net even geprobeerd. Ik heb dat ook. Als ik de klep 2 centimeter naar beneden trek en loslaat geeft het ook een harde tik! :o


Sorry Anko, die kon ik even niet laten! :oops:

Ik zal mede-forummer GBeugeling nog even navragen. Die heeft in het begin ook last van een rammeltje gehad. Is opgelost door de dealer.
Staat voor deze week toch nog een gezamelijk koffiemoment ingepland.

Ik heb gelukkig geen last van dat rammeltje.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door MitsuAccu » 16 sep 2014, 21:35

Ook vanavond niets meer gehoord. Goede hoop dat de rammel echt weg is!
Wat een goed forum is dit toch!

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Tikkend rammeltje bij binnenverlichting

Bericht door JanPHEV » 16 sep 2014, 23:38

Weet iemand waar die bouten voor zijn / dienen :?:

Plaats reactie