Het kan dus wel! 830 km nonstop

Links naar artikelen, foto's of videos' van de Outlander PHEV die je wilt delen
harry nak

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door harry nak » 06 jun 2014, 21:07

doet me denken aan: dokter als ik niet drink rook etc. leef ik dan langer> Nee maar het lijkt veeeel langer

ampera

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door ampera » 06 jun 2014, 21:47

Anko schreef:Ik denk dat je met deze reactie laat zien dat je er helemaal niets van begrijpt. Of wil begrijpen.
De beste man gebruikte de PHEV om zichzelf van Zwitserland naar Nederland te vervoeren, alles zonder passagiers, zonder lading en ook al geen aanhanger of caravan. Deze actie vat ik op als een marathon op regenlaarzen lopen; het kan en daarmee heb je eigenlijk alles al gezegd.

Theo

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Theo » 06 jun 2014, 22:49

Mooi verhaal van die non-stop-tocht, maar er klopt niets van. De charge-functie en de savefunctie verlengen op geen enkele manier de totale actieradius. Slim flipperen en beperkt remmen doen dat natuurlijk wel.
Neem niet weg dat ik dagelijks geniet van een heerlijke auto, die nu op deze zomerse dagen grotendeels op mijn eigen zonnepanelen rijdt :))

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Hansjebrinkers » 06 jun 2014, 22:58

Energie is een schaars goed, en de komende 20 jaar zal dit de belangrijkste politieke discussie blijven. Goed nieuws voor de petrol heads. Voor een habbekrats koop je een mooie jonge maserati (dat zou ik dan verkiezen boven een modale alfa). Voor sommigen is een outlander (of ampera) en berekende keuze,voor anderen een leuk stuk techniek.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Anko » 07 jun 2014, 09:35

Theo schreef:er klopt niets van. De charge-functie en de savefunctie verlengen op geen enkele manier de totale actieradius.
Dat is maar de vraag. De consensus lijkt te zijn dat, als er iets verdeeld moet worden, je het best (lees: zuinigst) af bent door op de snelweg op benzine te rijden en van de snelweg af zoveel mogelijk elektrisch. De save en charge mode stellen je in staat dit te beïnvloeden.

Zelf plan ik het altijd zo dat als ik "mijn" aftrit bereik, ik voldoende EV bereik over heb om thuis te komen. Als dat kan door het laatste stuk op de snelweg in save mode de te rijden, dan doe ik dat. Als ik niet voldoende EV bereik over heb, dan rijdt ik het laatste stuk in charge mode. Daarmee voorkom ik dat de motor op het laatste stuk in het dorp nog moet aan gaat en dan met een heel slecht rendement draait.
Laatst gewijzigd door Anko op 10 jun 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Hansjebrinkers » 07 jun 2014, 10:27

Slim met charge en save omgaan heeft zeker een positief effect. Met name op lagere snelheden zijn de elektromotoren veel efficiënter dan een benzinemotor aangezien hun koppel op dergelijke momenten veel beter tot z'n recht komt. Als je dus accu-capacitiet spaart op de snelweg en gebruikt in bebouwd gebied zal het totale verbruik lager uitvallen dan als je dezelfde rit maakt met gebruik van de benzinemotor in het bebouwde gebied.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Denniss » 07 jun 2014, 15:07

Dat klinkt wel logisch.. Je moet van te voren wel een indruk van de trip hebben..
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Arthur
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2013, 09:45

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Arthur » 09 jun 2014, 10:39

Wat mij tegenvalt van Mitsubishi is dat ze geen tips meegeven hoe je zo energiezuinig kunt rijden. Safe, charge, B0 t/m B5 enz. Het is toch gek dat we dit proefsgewijs moeten onderzoeken en dan zijn we er nog niet zeker van. Wie spreekt goed Japans en belt ze even?

sparkle

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door sparkle » 09 jun 2014, 11:13

Silversurfer schreef:Wel gek dat ze adviseren om te chargen of te saven tijdens rijden toch? Ik charge nooit (kost meer aan peut dan het oplevert) en save alleen als ik ver over de snelweg ga en weet dat ik daarna een stuk onder de 80km/u ga rijden.

En die flippers gebruik ik ook nooit. Kun je zelf doen met je rem. Maar in het persbericht wordt geadviseerd om de flippers te gebruiken.
Niet handig......Ik gebruik de joystick om van B0 naar B3 en B5 te gaan en de rechter flipper om weer terug te gaan. Met de rem kan je de regeneratie niet zo goed en optimaal doseren én........het scheelt heel wat slijtage op je remblokken. Je kan het verschil goed zien bij PHEV's waar zelden of nooit van de regeneratieoptie op de electromotoren wordt gebruikt: gigantisch zwarte velgen-voor van de remstof.

sparkle

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door sparkle » 09 jun 2014, 11:17

Voor mijn PHEV had ik een VW Polo Blue motion.......en die zou 1:33 moeten halen :lol:
Ja inderdaad net als die Zwitser: als een levensgevaarlijke slak op de weg rijden. Maximaal haalbare was 1:23
Ben trouwens beniewt hoe ie 100km uit 1 kwh (artikel) weet te halen. dat betekent bij een acculading die de PHEV heeft van 9-10 KwH dat ie 1000km op een acculading zou halen. Te mooi om waar te zijn ? Ja
Laatst gewijzigd door sparkle op 09 jun 2014, 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.

sparkle

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door sparkle » 09 jun 2014, 11:19

Arthur schreef:Wat mij tegenvalt van Mitsubishi is dat ze geen tips meegeven hoe je zo energiezuinig kunt rijden. Safe, charge, B0 t/m B5 enz. Het is toch gek dat we dit proefsgewijs moeten onderzoeken en dan zijn we er nog niet zeker van. Wie spreekt goed Japans en belt ze even?
ANWB instructiedag voor de PHEV niet gevolgd ?? Daar heb ik in ieder geval uitgebreid uitleg gehad over hoe zuinig te rijden.

ampera

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door ampera » 09 jun 2014, 11:39

sparkle schreef:Ben trouwens beniewd hoe ie 100km uit 1 kwh (artikel) weet te halen. dat betekent bij een acculading die de PHEV heeft van 9-10 KwH dat ie 1000km op een acculading zou halen. Te mooi om waar te zijn ? Ja
8,5kWh (één lading) verdelen over 830km, als je 10.000km op brandstof rijdt en daarbij 1* oplaad dan verbruik je zelfs maar 1 kWh op 1.000km :mrgreen:

René

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door René » 09 jun 2014, 18:51

mmmm,, had afgelopen week vergeten op te laden. 's-morgens vroeg weggereden met lege accu... was dus voor het eerst na 15000 km "verplicht" om met de charge knop te spelen. Heen rit 40,7 kilometer. verbruik 1:19,8. terugweg (kon ook bij aankomst niet laden) . weer gespeeld met Charge knop. Iets anders gereden 48 kilometer (meer snelweg) Verbruik 1:23,3. Dit zijn dus de standen die de meters aangaven.

Ik maak altijd al gebruik van de flippers. ook plaatst ik de flipper op B0 als ik eenmaal stil sta voor het stoplicht. Gevoelsmatig trekt het vlotter op.

Moraal van het verhaal. In mijn geval. Het gebruik van de charge knop hoeft niet perse duur te zijn. Als iemand dus van Mitsubishi wel 830 kilometer kan halen met gebruik van flippers uitrollen en charge knop.... ben ik nu wel geneigd dit te geloven. Alhoewel ik het wel erg knap vindt......Heel veel is afhankelijk van de verkeerssituaties die men onderweg tegenkomt.

groet

René

Silversurfer

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Silversurfer » 09 jun 2014, 18:59

sparkle schreef:
Silversurfer schreef:Wel gek dat ze adviseren om te chargen of te saven tijdens rijden toch? Ik charge nooit (kost meer aan peut dan het oplevert) en save alleen als ik ver over de snelweg ga en weet dat ik daarna een stuk onder de 80km/u ga rijden.

En die flippers gebruik ik ook nooit. Kun je zelf doen met je rem. Maar in het persbericht wordt geadviseerd om de flippers te gebruiken.
Niet handig......Ik gebruik de joystick om van B0 naar B3 en B5 te gaan en de rechter flipper om weer terug te gaan. Met de rem kan je de regeneratie niet zo goed en optimaal doseren én........het scheelt heel wat slijtage op je remblokken. Je kan het verschil goed zien bij PHEV's waar zelden of nooit van de regeneratieoptie op de electromotoren wordt gebruikt: gigantisch zwarte velgen-voor van de remstof.
Klopt, maar ik rij altijd een vaste route (32 km) en het maakte uiteindelijk niks uit in verbruik (ook rekening houdend met wind en temperatuur). Zonder flipperen rij ik wel lang uit (wanneer kan) en rem rustig (gedoseerd). Wellicht is flipperen beter voor je remblokken maar verbruik scheelt het denk ik minimaal. Ik denk dat het in landen met bergen en heuvels wel meer kan uitmaken en rijdt comfortabeler ipv telkens remmen (vermoeiend :D )

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Anko » 09 jun 2014, 19:11

René schreef:mmmm,, had afgelopen week vergeten op te laden. 's-morgens vroeg weggereden met lege accu... was dus voor het eerst na 15000 km "verplicht" om met de charge knop te spelen. Heen rit 40,7 kilometer. verbruik 1:19,8. terugweg (kon ook bij aankomst niet laden) . weer gespeeld met Charge knop. Iets anders gereden 48 kilometer (meer snelweg) Verbruik 1:23,3. Dit zijn dus de standen die de meters aangaven.
René, die Zwitser heeft ongeveer 1 op 17 gereden. Jij komt zomaar tot 1 op 23,3 :shock: Sorry, maar ik ben enigszins sceptisch m.b.t. jouw claim.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

René

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door René » 09 jun 2014, 19:33

Anko , dat mag. ;) maar dat zijn de gegevens die werden weergegeven.

ik vermoed dat de truuk is dat je niet constant op charge moet rijden maar dat je echt er mee moet spelen. gebruik maken van alle snufjes.

heb 2 keer op een Snelweg gezeten met max. snelheid van 90 a 100km per uur gereden. Op een gegeven moment was hij zover opgeladen dat ik weer volledig elektrisch thuis kon komen.
provinciale wegen heb ik stapvoets tot 80 km per uur gereden vanwege file. volledig elektrisch.

Ik gaf ook aan dat het sterk afhankelijke is van de verkeerssituatie en welke route je neemt.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Anko » 09 jun 2014, 19:51

Ongetwijfeld. Is ook niet persoonlijk of zo ;) Maar het gaat er bij mij toch niet heel makkelijk in. Als jij zo maar even tussen door (woon-werk verkeer?) 1 op 23,3 weet te scoren over een afstand van 48 km, dan had die Zwitser (die een kampioen is op dit gebied) zo'n beetje 1100 km moeten kunnen rijden op een accu en een tank, in plaats van 830. Natuurlijk zal er een verschil in omstandigheden zijn, mar da's bijna een derde meer / zuiniger. En hij zal echt wel de juiste omstandigheden hebben opgezocht.

En anders heeft onze Zwitsersee vriend er in jou een geduchte concurrent bij :P
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ampera

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door ampera » 09 jun 2014, 20:07

René schreef:ik vermoed dat de truuk is dat je niet constant op charge moet rijden maar dat je echt er mee moet spelen. gebruik maken van alle snufjes.
Als je charge gebruikt en de auto daarna opnieuw opstart krijg je dan een 'schone' trip statistiek?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Anko » 09 jun 2014, 20:22

Nee, de auto moet dan 4 uur uit staan voordat er gereset wordt. Maar je kunt hem wel handmatig resetten. Zal hier vast geen sprake van zijn geweest. Want dat zou wel heel flauw zijn.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Locatie: 013

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door mitsufietsie » 09 jun 2014, 20:30

sparkle schreef:
Niet handig......Ik gebruik de joystick om van B0 naar B3 en B5 te gaan en de rechter flipper om weer terug te gaan. Met de rem kan je de regeneratie niet zo goed en optimaal doseren én........het scheelt heel wat slijtage op je remblokken. Je kan het verschil goed zien bij PHEV's waar zelden of nooit van de regeneratieoptie op de electromotoren wordt gebruikt: gigantisch zwarte velgen-voor van de remstof.

En toch, ik flipper me rot, maar mijn velgen voor zijn binnen no-time zwart, of eigenlijk een soort van heel donker rood/bruin :shock:
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

René

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door René » 09 jun 2014, 20:32

Anko schreef:Nee, de auto moet dan 4 uur uit staan voordat er gereset wordt. Maar je kunt hem wel handmatig resetten. Zal hier vast geen sprake van zijn geweest. Want dat zou wel heel flauw zijn.
Hoef je niet bang voor te zijn. Ben om 7:30 uur aangekomen en om 16:30 uur vertrokken. Dus de ochtend rit is al gereset. en ik zet men dagteller A altijd op nul als ik aankom op de plek van bestemming.

René

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door René » 09 jun 2014, 20:46

Anko schreef: En anders heeft onze Zwitsersee vriend er in jou een geduchte concurrent bij :P
Ik raak steeds mijn reactie kwijt. zal nu rechtstreeks op jouw bericht reageren.

Ik weet zeker dat de zwitser beter gescoord zou hebben dan ik. Mijn rit is niet representatief. ten eerste maar 48 kilometer, ten tweede verkeersomstandigheden en vooral de weersomstandigheden niet te vergeten. Buiten dat zullen er nog wel een aantal zaken zijn waarom je mijn rit niet kan vergelijken met de rit van de Zwitser.

De route die ik rij ken ik van haver tot gort. Ik weet precies waar ik elektrisch kan rijden en hoelang. als ik wel opgeladen had zou ik ook gedeeltelijk op save gereden hebben. Dan nog kom ik op een verbruik tot ligt in de middag tussen de 1:25 en 1:43. In de ochtend rij ik iets minder zuinig. sinds Maart /april heb ik na de ochtend rit altijd rond de 30 kilometer elektrisch over en heb een verbruik tussen de 1:23 tot 1:29. Heel wisselvallend en elke dag anders.
Ook afhankelijk met welke stand de teller mee begint. 42, 48 50 52 of 59 wat ik ook gehaald heb...bij 60 tot 70 km per uur rijden :?

Daarmee aangevend dat mijn ritten veel te kort zijn om daar iets over te kunnen zeggen in zijn algemeenheid. Alleen maar dat zuinig rijden mogelijk is ook met Charge knop.....afhankelijk dus van de omstandigheden.

En je moet niet vergeten dat de waardes die de auto aangeven niet geheel de werkelijkheid weergeven. Mijn gemiddelde tankverbruik is afgelopen keer 1:29 geweest met dagelijks 1 keer opladen. Ik tank altijd tot en met de vuldop vol. Dat rijmt niet met het opgegeven dagelijks gemiddeld verbruik.

Als ik de volgende keer weer vergeet mijn auto op te laden zal ik nogmaals dit op het forum vermelden. Als ik dan weer tot de vergelijkbaar verbruik kom dan ga ik van beroep wisselen. :mrgreen: 8-)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door Anko » 09 jun 2014, 21:25

René schreef:Alleen maar dat zuinig rijden mogelijk is ook met Charge knop.....
Daar ben ik het zonder meer mee eens. Charge mode zegt niets over hoeveel brandstof je verbruikt, maar alleen iets over wanneer je het verbruikt. En door de controle daarover in eigen hand te nemen kun je tot betere resultaten komen.

Ben benieuwd waar je de volgende keer op uitkomt :P
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door tadango » 09 jun 2014, 21:56

Blijft grappig dit soort belachelijke testen. Ik kan nog wel verder rijden op 1 tank. Het heeft alleen niets meer met normaal praktijk gebruik te maken.

ampera

Re: Het kan dus wel! 830 km nonstop

Bericht door ampera » 09 jun 2014, 22:08

Anko schreef:Daar ben ik het zonder meer mee eens. Charge mode zegt niets over hoeveel brandstof je verbruikt, maar alleen iets over wanneer je het verbruikt. En door de controle daarover in eigen hand te nemen kun je tot betere resultaten komen.
Het rendement van een generator wordt niet beter door hem tussentijds te stoppen en het generatorrendement is (afhankelijk van het afgenomen vermogen) een vast gegeven. Je kunt een rit optimaliseren en daarmee heb je de eigen inbreng het best mee omschreven.

Plaats reactie