LPG-installatie geïnstalleerd!

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 02 apr 2014, 20:41

Vandaag mijn Outlander weer opgehaald. Nu voorzien van LPG-onderbouwinstallatie.
IMG_0434.JPG
IMG_0435.JPG
IMG_0436.JPG
IMG_0437verdamper.jpg
IMG_0438.JPG
IMG_0439.JPG
IMG_0440.JPG
En nu besparen op de brandstof! :D

Er worden volgende week nog hulpveren achter bij gemonteerd. De achterkant zal daardoor nog een centimeter of twee omhoog komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door kobus1967 » 02 apr 2014, 21:03

Netjes, quanta kosta ? Blijft de vrijstelling wegenbelasting tot 2016 behouden?

phevictor

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door phevictor » 02 apr 2014, 21:07

Tjemig sjiek hoor! Benieuwd naar je ervarigen en hoe de electronica van je outlander reageert, metname je verbruik, range etc :-)

Hoe gaat de rdw met deze installatie om, heb je nou wettelijk gezien een LPG auto.. Of?

Zorro

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Zorro » 02 apr 2014, 21:23

Goedemorgen! Jij hebt die hulpveren volgens mij wel hard nodig ook!! Eén drempel en heel die tank ligt eronder uit. Maar goed, wel mooi geregeld. Een kennis heeft het een paar weken geleden laten doen, geen problemen. Voor mij kan het niet uit, ik denk dat zeker 90% van mijn kilometers elektrisch zijn. Maar als je veel rijdt is dit zeker interessant!

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Reinier L » 02 apr 2014, 23:19

Super Outsander! Helemaal bij jouw ritten. Ga het volgen.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 03 apr 2014, 12:46

Thnx allemaal, ga het zeker bijhouden en jullie informeren.

@Kobus: € 2100.- incl. Vrijstelling op MRB (en bijtelling) blijft behouden. Bevestigd door BD zelf.

@ phevictor: de auto is gemeld bij de RDW. Normaal staat er op het kenteken E/B, bij mij komt er E/G3 te staan.

@ Zorro: nou, het lijkt erger dan het is omdat hij schuin op de stoep staat. Grondspeling momenteel is 18 centimeter. Is niet eens het laagste punt, de beugels van de sidebars liggen lager. Hulpveren sowieso ook voor de caravan erbij.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Anko » 03 apr 2014, 12:48

OutSander, extra gewicht?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

radphev

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door radphev » 03 apr 2014, 22:31

Heb je nu ook een andere einddemper, links gemonteerd?

harry nak

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door harry nak » 04 apr 2014, 09:05

Hoe zit dat met de garantie?

Riestad

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Riestad » 04 apr 2014, 09:17

Lijkt me een goede oplossing meer bereik!

Al een tank leeg gereden ? Wat doet het verbruik tov benzine ?

sparkle

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door sparkle » 04 apr 2014, 13:42

Vreemde vulopening ??? Hoe krijg je het vulpistool daarop ?

thorne
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2013, 11:15

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door thorne » 04 apr 2014, 14:16

Ben ook benieuwd! Vooral het verbruik/actieradius met LPG ben ik benieuwd naar...

Die vulopening, moet daar niet zo'n koppelstuk op? Moet je die er iedere keer op monteren als je gaar tanken?

JeroenJ

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door JeroenJ » 04 apr 2014, 15:20

volgens mij hoeft daar alleen een verloop stukje op.

Afbeelding

yuri

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door yuri » 05 apr 2014, 08:54

Kan de motor ook starten op LPG?

Zo nee, ga je dan altijd in charge modus rijden?

harry nak

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door harry nak » 05 apr 2014, 18:07

al uitgerekend of LPG goedkoper is dan nachtstroom??
;)

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Hansjebrinkers » 05 apr 2014, 18:41

harry nak schreef:al uitgerekend of LPG goedkoper is dan nachtstroom??
;)
Lpg= €0,85/liter. Ga uit van 1:10 en je komt op 8,5 cent/km.
Nachtstroom = €0,20/kWh. 10 kWh = 40 km, 0,25 kWh/km, 5 cent/km dus.
Zonnestroom = €0,10/kWh, 2,5 cent/km.

Elektrisch rijden blijft dus "by far" voordeliger, zelfs bij een dramatische belastingdruk van 14,34 cent én btw!! Echter, de move naar lpg zal zeker niet te maken hebben met de km prijs op elektra, maar des te meer met de km prijs op benzine alsmede met de actieradius.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

harry nak

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door harry nak » 05 apr 2014, 19:58

dat scheelt toch aanzienlijk! Maar nogmaals, hoe met de garantie van de outlander zelf? Die vervalt toch bij gasinbouw?

Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 07 apr 2014, 21:03

Sorry allemaal. Ben even een weekend ertusseuit geweest. Zal nu proberen jullie vragen te beantwoorden.

@ harry nak. Betreffende de garantie zie onderstaand. De reactie van MMNL op mijn vraag naar hoe het zit met de garantie:

Mitsubishi Motor Sales Nederland verkoopt auto's die ontwikkeld zijn voor gebruik met benzine of diesel brandstof en affabriek niet geschikt zijn voor een LPG installatie.
Indien u een alternatieve brandstof wenst, dan dient u deze zelf en eventueel in samenspraak met een dealer of rechtstreeks bij een inbouwstation of een leverancier van dergelijke systemen, te regelen. Mitsubishi Motor Sales Nederland levert geen alternatieve brandstofsystemen als LPG of CNG installaties en ondersteunt deze ook niet. Dit wordt gedaan door de leverancier van het betreffende systemen. De levensduur van kleppen, klepzittingen en brandstofinjectors zullen negatief worden beïnvloed. Eventuele reparaties aan auto's welke zijn omgebouwd naar LPG en zijn te herleiden naar deze LPG-installatie worden niet gedekt onder de Mitsubishi Garantie Voorwaarden.

Verschillende LPG-systeem leveranciers bieden een verzekeringsproduct bij een LPG systeem aan. Deze dekt eventuele schade die betrekking heeft op het gebruik van een alternatieve brandstof en de eventuele gevolgschade binnen de garantieperiode van het motorvoertuig. Uiteraard blijft de fabrieksgarantie op die delen welke geen oorzakelijk verband hebben met het gebruik van een alternatieve brandstof behouden.


Alleen op onderdelen die in aanraking komen met gas vervalt de garantie. Kleppen, cilinders en kop.

@yuri: De auto start op benzine zolang de motor kouder is dan 30 graden. Zodra de motor warmer is gaat hij over op gas. De inbouwer heeft de computer ook zo geprogrammeerd dat als de auto warm is, hij ook gewoon weer op gas start nadat er een tijdje op electra is gereden. Dus alleen het eerste stukje op benzine bij koude motor.

@ JeroenJ en sparkle: inderdaad zo moet het. Je schroeft hem er zo met een paar slagen op.

@thorne en Riestad: er zit een 60litertank onder. Met 80% vulling dus zo'n 48 liter. Op 1 tank rij ik ongeveer een 400 kilometer+. Vandaag vaniut Normadië teruggereden. Een kleine 800 kilometer, volgens de boordcomputer heb ik 1 op 10 gereden. Het daadwerkelijke verbruik zal ergens rondom dat getal zitten. De route was ook deels heuvelachtig. Zakte op de heenweg van 1 op 11 naar 1 op 9,6 in heuvelachtig gebied. Ik zal het de komende tijd even meer bijhouden met gereden kilometers en getankte liters.

@Anko. Weet ik niet. Ik moet vrijdag nog naar de inbouwer voor de hulpveren. Zal het ze vragen.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

harry nak

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door harry nak » 08 apr 2014, 08:19

heel veel dank voor de info m.b.t. garantie, gisteren de 20.000 km bereikt sinds 12 december 2013, vaak 2* per dag getankt, hoog tijd voor LPG, m'n s-klasse loopt al 325.000 km op gas zonder enig probleem, altijd LPG-fan geweest, nu niet zozeer voor het geld (hier en daar nog steeds LPG onder de 70 ct, en dat is incl. btw) want het lijkt me per saldo net zo duur als stroom, volgens mijn laatste afrekening was een kw nachtstroom toch zo'n 0,25 euro

thorne
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2013, 11:15

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door thorne » 08 apr 2014, 15:26

Thorne heeft ook een afspraak gemaakt bij Vogel! Ik laat zo'n zelfde set monteren... toch twee van de minpunten van deze auto een beetje weggewerkt; hoge brandstofkosten en tankinhoud.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door PHEVlkj » 09 apr 2014, 10:28

@Thorne

Dat van die tankinhoud volg ik niet. Met LPG wordt de actieradius alleen vergroot als je na het leegrijden van de gastankt doorrijdt op benzine. Maar dan zijn de brandstofkosten weer hoger. Dus in de praktijk zul je zo snel mogelijk weer LPG gaan tanken, anders wordt de terugverdientijd weer langer.

Ik denk dat het praktijkverbruik van LPG hoger uitvalt dan van benzine en je dus nog vaker moet gaan tanken.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

thorne
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2013, 11:15

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door thorne » 09 apr 2014, 12:46

Klopt wel een beetje wat je zegt. De sport wordt natuurlijk om zo veel mogelijk elektrisch te rijden, daarna lpg, en als backup Euro95. Dat bewerkstellig je idd door je lpg-tank zo vol mogelijk te houden.

Als je ik haast heb, op vakantie ga, geen zin heb om te tanken heb ik dalijk de keuze om door te rijden. Dat bedoelde ik met tankinhoud.

Ik heb me laten vertellen dat de auto ongeveer 1:10 zal gaan lopen. Ik geloof dat wel, ik rij er nu 1:13 mee, voornamelijk snelweg. De 60 litertank geeft 48 liter netto inhoud, ruwweg 480 km dus.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door sigmasailor » 09 apr 2014, 12:55

Het voordeel van de extra LPG tank is natuurlijk ook dat je die zonder teveel zorgen gewoon telkens (bijna) leeg kunt rijden; op benzine gaat het telkens toch wat jeuken door ---.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

gfelten

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door gfelten » 10 apr 2014, 11:25

@ outsander. Mooie oplossing! Ik ben benieuwd hoe jou dit bevalt! Is de uitlaat ook aangepast? Hier in het Noorden claimt de inbouwen dat zij hiervoor zelf nog geen oplossing hebben. :(

Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 15 apr 2014, 22:08

Zo, de eerste tankjes gas zijn erdoor. Inmiddels een ruime 4000 kilometer gereden met de LPG-installatie. Nu ook een beetje zicht op het verbruik gekregen. In het kort komt het op het volgende neer. Op de snelweg halen we de 1 op 9(en een beetje). Net geen 1 op 10 dus. Vorige week ook een tank leeggereden op alleen 80 en 100 kilometerwegen. Daar kwam ik uit op 1 op 14. Ben er eigenlijk helemaal niet ontevreden over. We gassen lekker door!

@gfelten. Ze hebben het in Groningen inmiddels gezien.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Plaats reactie