Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door JanPHEV » 27 feb 2014, 20:12

Ik heb tot nu toe nog nooit meer accu bereik gezien dan 42 km, nadat ik de PHEV aangezet heb, direct nadat ik het laadsnoer van een volle accu losgekoppeld heb. :cry:
Meestal is het nog niet eens 40 km :shock:

Daarbij zakt het bereik de eerste km erg snel.
In de praktijk kan ik niet eens twee keer elektrisch op en neer over een afstand van 9,5 km binnendoor (50 en 80 km/h), waarbij ik de rem eigenlijk niet aanraak.
Ik kom zelfs meestal zo'n 4 - 6 km tekort op de tweede terug rit, terwijl ik toch echt rustig en defensief rij op dat stukje.
Praktisch kan ik dus netto maar zo'n 32 - 34 km puur elektrisch rijden.

Ik kom zo dus nooit in de buurt van de 50+ km die je met EV zou moeten kunnen halen..... :evil:
En zo koud is het nu toch ook niet meer :!:

Wie heeft er al hogere standen gezien bij een volle accu :?:

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Anko » 27 feb 2014, 20:19

Heb als hoogste waarde 45 km gezien, maar ik betwijfel of ik over het algemeen veel verder kom dan jij. Denk zo'n 35 km.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

bloem
Forumlid
Berichten: 263
Lid geworden op: 25 sep 2013, 00:01

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door bloem » 27 feb 2014, 20:26

Eind januari stond er na 9uur met 120KMh gereden te hebben, met een driekwart volle accu, plotseling een E bereik van 42km op mijn scherm bleek het in Salzburg 16 C te zijn dat zou bij een volle accu dus 56KM zijn dus die 52 moet van de zomer goed mogelijk zijn. :P

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door JanPHEV » 27 feb 2014, 22:32

Nou, dat geeft de burger in ieder geval enige moed ;)
Dat wordt dus gewoon wachten op de zomer..... :lol:

Joeri

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Joeri » 28 feb 2014, 13:36

Mijn ervaring is dat 40 echte km's haalbaar zijn in de stad (50 - 90 km/u). Ik heb wel de ervaring dat de km's die worden aangegeven niet echt betrouwbaar zijn. Op de eerste plaats zijn ze afhankelijk van het verbuik dat je in het verleden hebt gehaald. Dus als je de dag ervoor veel km's met hoge snelheid hebt gemaakt (elektrisch op de snelweg) dan rekent hij met minder km's per kWh. Op de tweede plaatst lijkt het mij dat de schaal niet lineair is. De eerste km's gaan er heel snel af terwijl de laatste km's juist erg langzaam gaan. Ik merk dit iedere dag omdat ik heen en terug naar mijn werk (10.5km) op de heenweg ongeveer 13km van mijn bereik verlies terwijl op de terugweg dit meestal maar 9 a 10 is (?). Dan begin ik dus rond 40km op mijn werk is het 27 en als ik thuis kom 18. Volgens mij gaan die km's van 18 naar 0 nog langzamer en ik kom in de praktijk dan boven de 40km uit.

Op de snelweg is het een ander verhaal. regelmatig doe ik een ritje Eindhoven Den Bosch (36km waarvan ik schat 32km op de snelweg, 120km/u echte snelheid 127km op de teller). Dit haal ik net niet elektrisch (laatste paar km op de snelweg springt hij bij maar zodra ik van de snelweg ben perst hij de laatste km's er weer grotendeels elektrisch uit). Dus net iets boven de 30km elektrisch bij 120km/u zou ik zeggen

Ik rij nooit in ECO, wel verwarming e.d. uit (is niet nodig bij dit weer), gebruik normaal B0 en rijdt zo veel mogelijk uit of rem lang van te voren om maximaal te regenereren.

Silversurfer

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Silversurfer » 28 feb 2014, 19:26

Ik heb een keer 67 km op de teller gehad. Maar dat zijn geen werkelijke km's. Werkelijk zal het rond de 40 zijn. Ik had toen wel een tijdje een lage benzine tank. Hij gaf al een tijdje 'refuel' aan. Wellicht heeft dat er iets mee te maken.

veefer
Forumlid
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:15

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door veefer » 28 feb 2014, 20:23

Heen, 's ochtends als het wat frisser (tussen 3 en 9 graden) is doe ik ongeveer 35 km met een lading, waarbij ik dan wel op de A13 een stukje langzaam moet rijden (lees langzaam rijden of file) als ik door kan rijden (100km/hr) dan haal ik het net niet op een lading. Door het langzaam rijden of de file, kun je ook wat regenereren.
's middags als het wat warmer is, haal ik met een lading die er op werk ingepompt is (zelfde lader) wél huis, terwijl ik dan meestal door kan rijden.
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Hansjebrinkers » 28 feb 2014, 20:29

Bij kouder weer (rond het vriespunt) een km of 38-40 op de accu, mits de verwarming met veel zorg wordt gebruikt. Bij temperaturen 10+ rond de 42-45 km op accu.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

willighagen

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door willighagen » 02 mar 2014, 13:35

Wat mij opvalt is dat de lolo op de zaak minder km laad dan de gemeente laadpalen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door jaapv » 02 mar 2014, 18:17

Ik kijk alleen nog maar naar de blauwe vakjes. In mijn ervaring is de km aanduiding volstrekt onbetrouwbaar.

Nick
Forumlid
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2013, 21:39

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Nick » 02 mar 2014, 20:38

Mijn maximumstand was 62 maar dat viel bij het rijden toch wel tegen. Ik heb een paar keer 50 echte kilometers gehaald. Maar dat is dan in de spits en dan vooral achter een vrachtwagen blijven hangen. Heb gisteren nog even een fotootje gemaakt van de huidige stand.
bereik.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Anko » 02 mar 2014, 22:08

:shock:

Rijd jij op slicks? Wow.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door sigmasailor » 02 mar 2014, 23:18

Fuzzy logic?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Hansjebrinkers » 02 mar 2014, 23:41

Heb ook al 60km gezien bij een afdaling op B5. Was van korte duur :-)
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Anko » 03 mar 2014, 06:06

Dat snap ik dan weer wel. Heb met mijn vorige auto wel eens een bereik van 1999 km en daarna zelfs --- gezien met caravan erachter. Na een lange afdaling op de autoweg.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

JeroenJ

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door JeroenJ » 03 mar 2014, 08:53

Ik weet niet wat ik dan verkeerd doe, maar hij gaf bij mij vanochtend 40km en heb er uiteindelijk niet meer dan 25 a 28 km mee gereden.

Ik heb de auto gestart zonder verwarming om er voor te zorgen dat de benzine motor onder geen beding aan zou slaan. Rustig weggereden en de "power" meter in het groen gehouden.

Zo ben ik de stad uit gereden en heb daarna een provinciale weg gepakt die tot aan de snelweg 30km is (gemeten met Google Maps vanaf mijn huis tot aan de kruising provinciale weg / snelweg). De snelweg heb ik dus net niet gehaald. Al die tijd gelet op mijn dashboard om er zeker van te zijn dat de benzine motor niet aan zou slaan.

Moet wel zeggen dat ik heb geprobeerd met de pulse and glide techniek te rijden tussen de 90-110 km (op de teller). Het is een vierbaans weg dus iedereen die sneller wil kan mij inhalen. Het is hier in het noorden wel erg open en had ook wel wat tegen wind. De volgende keer zonder pulse and glide (denk dat dat in combinatie met de wind mij parten heeft gespeeld, de auto is niet erg gestroomlijnd :mrgreen: ) maar dan gewoon op de cruise control.

phevictor

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door phevictor » 03 mar 2014, 10:09

Vanmorgen naar m'n werk 50km waarvan schat ik 42km snelweg.. met 2.5l/100KM op de parkeerplaats van mn werk geland met -- EV en weer aan stekker gehangen.. Valt me niet tegen na 500km PHEV ervaring.

Recept van vandaag:
2x Voorverwarmd
Met (bijna) volle Accu vertrokken (was nog aan het voorverwarmen)
Eco knop meteen bij "starten" indrukken en kachel uit.
Volledig EV weg gereden tot 4km EV resterend. Toen Save knop ingedrukt (om de laatste km's 50km/h weg te kunnen EV te rijden)
Dit was ongeveer 35km van mijn route
Toen kachel aan op 20C.. omdat brandstofmotor toch aan was.
Save opgeheven bij het nemen van de snelweg afrit.
100 op te teller waar ik 100 mocht
110/120 op te teller waar ik 120 mocht
50 op de teller waar ik 50 mocht

JeroenJ

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door JeroenJ » 03 mar 2014, 13:00

Jeetje, maar 3 km op benzine.

Zal dat voorverwarmen dan nog zo veel schelen.

Mijn auto staat nu in en parkeer garage dus ga jou recept gebruiken om te zien wat het resultaat nu is. Ik heb op de terug weg eerst 30km snelweg en dan 30 km provinciaal.

phevictor

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door phevictor » 03 mar 2014, 13:46

Wellicht wat verwarrend opgeschreven.. maar 11 km op benzine.
Totale rit 50KM, waarvan eerst 35KM EV gereden met nog 4KM EV over op Save gedrukt en opgereden aan het eind toen ik snelweg afging.
50-35-4= 11KM op benzine en 35+4 = 39KM EV.

Mocht ik dit komende dagen vaker lukken dan ga ik weg op Save zodat de motor restwarmte produceert.. en dan rijdt ik de laaste 39KM EV in een warme auto en hoef ik wellicht maar 1x voor te verwarmen.

In jouw geval zou ik op de snelweg EV gebruik sparen (save) op het moment dat je nog ca..25/30KM's EV op meter hebt. De kilometers EV die hij aangeeft komen totaal niet overeen met snelweg KM's maar wel redelijk met provinciaal/stads KM's. Daarnaast wil je ook je remenergie terugwinnen en dat kan alleen als je accu's niet helemaal vol zijn ;)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Anko » 03 mar 2014, 15:35

phevictor schreef:Mocht ik dit komende dagen vaker lukken dan ga ik weg op Save zodat de motor restwarmte produceert.. en dan rijdt ik de laaste 39KM EV in een warme auto en hoef ik wellicht maar 1x voor te verwarmen.
Ik vraag me af of dat helemaal het effect gaat hebben dat je wil. De eerste km's valt er niet veel te laden, dus mogelijk springt de motor helemaal niet aan. En als hij wel aanspringt zal het met beperkte efficiëntie zijn omdat hij opgeladen stroom niet kwijt kan.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Anko » 03 mar 2014, 15:36

Vanmorgen zomaar een bereik van 46 km. Niet eerder gezien. Ook niet lang, overigens. Na 7 km was ik er al 16 kwijt. Even dacht ik: als het zo door gaat kom ik niet eens over :o Maar uiteindelijk aan het eind van mijn standaard ritje zo'n beetje hetzelfde over gehouden als anders.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door JanPHEV » 04 mar 2014, 08:11

Vanmorgen weer met maar 40 km bereik vertrokken, gelijk nadat ik de stekker eruit getrokken had.
Na 9,8 km werkelijke afstand staat er nog 30 km op, dus dat lijkt niet gek (ondanks dat het ± 1 °C is vanmorgen en ik de stoelverwarming aangehad heb de eerste ± 6 km).

Wat me de laatste dagen wel begint op te valllen, nu ik het wat meer in de gaten hou, is dat als ik 's middags weer instap, om van mijn werk naar huis te gaan, er vaak een paar km minder bereik over is dan toen ik hem 's morgens weg zette :o en dat dus ondanks dat het 's middags aan zienlijk warmer is...... :?

ampera

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door ampera » 04 mar 2014, 08:37

JanPHEV, dat hangt waarschijnlijk samen met de temperatuur van de batterij die kort na het opladen iets warmer is.

Wreckerrm
Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:29

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Wreckerrm » 04 mar 2014, 08:50

Vanmorgen had ik ook zomaar een bereik van 46km en de auto ook nog voorverwarmd. Waar ik normaal amper 35 km kan rijden, had ik nu op dezelfde route nog 5 km EV bereik over. En het was nog koud ook. Daarna ging ik de snelweg op en was de 5 km heel snel op. Het blijft moeilijk om te doorgronden.
Mitsubishi Outlander PHEV, Instyle, Amethyst Black, Intro Pack, 12V aansluiting bagageruimte, RVS achterbumperbeschermer, vaste trekhaak, Mitsubishi (Thule) dakdragers, Thule Motion 800 dakkoffer, LoJack, BearLock, Nieuwe stoelrails

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door JanPHEV » 04 mar 2014, 10:14

ampera schreef:JanPHEV, dat hangt waarschijnlijk samen met de temperatuur van de batterij die kort na het opladen iets warmer is.
Dat zou kunnen, maar ik hang hem 's avonds aan de (standaard) laadkabel en dan is hij rond middernacht wel vol.
De laadkabel gaat er pas 's morgens af net voor ik weg rij, net nadat het voorverwarmen klaar is. Dan zou de accu dus warmer zijn door het verbruikte vermogen van het 1x voorverwarmen en tegelijk weer, met beperkt vermogen :?: , bijladen.

Vervolgens ± 10 km puur elektrisch rijden, wat vermogen vraagt en de accu's dus verder opwarmt, maar deze worden dan gelijk ook weer gekoeld door de rijwind van ± 1 °C :!:
Ik weet niet hoe warm de accu dan is / kan worden.
Wel weet ik dat het nu 's middags zo rond de 10 °C is dus dat zou toch ook zijn positieve effect moeten hebben.... :?:

Plaats reactie