Maximaal EV bereik volle accu na opladen
-
- Forumlid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik ben benieuwd of er vershil in EV bereik is tussen mensen die hoofdzakelijk in de polder rijden en mensen die in heuvelachtige gebieden rijden. Oftewel is er verschil in bereik ( bij nagenoeg gelijke rijstijl) tussen plat en berg rijden?
(over 2 weken eindlijk ook mijn eigen PHEV ophalen )
(over 2 weken eindlijk ook mijn eigen PHEV ophalen )
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Hallo Henk, ik rijd in de Limburgse heuvels.... als jij toevallig in de polder rijdt.. dan stel ik voor zodra jij je auto een tijdje hebt deze eens met mij te ruilen.. dan kunnen we het verschil in verbruik meten. Door van auto te ruilen weten we gelijk of er ook verschil tussen auto's zit.
-
- Forumlid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Hi Sjoester,
Mijn rit is een beetje van beiden, 1e helft vlak en laatste stuk wat heuvels.
Wat is jouw gemiddelde EV bereik?
Mijn rit is een beetje van beiden, 1e helft vlak en laatste stuk wat heuvels.
Leuk idee, maar we wonen nogal een eindje bij elkaar vandaan......zal niet lukkenDoor van auto te ruilen weten we gelijk of er ook verschil tussen auto's zit.
Wat is jouw gemiddelde EV bereik?
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
ongeveer 38 km waarvan er dan 30 heuvel op/af worden gereden. Altijd B5 aan!henkloop schreef:
Wat is jouw gemiddelde EV bereik?
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Probeer eens te rijden zonder B5, maar gewoon op D. Dan heb ik (in de zomer) altijd tussen 42 en 52 km.
B5 rijdt oncomfortabel en gevoelsmatig levert het mij niets op. Ik ben er na enige weken mee gestopt. In de bergen gebruik je natuurlijk wel de flippers bij het afdalen om te remmen en terug naar B0 (bij geringe afdaling) om de auto zo veel mogelijk te laten uitrijden.
lkj
B5 rijdt oncomfortabel en gevoelsmatig levert het mij niets op. Ik ben er na enige weken mee gestopt. In de bergen gebruik je natuurlijk wel de flippers bij het afdalen om te remmen en terug naar B0 (bij geringe afdaling) om de auto zo veel mogelijk te laten uitrijden.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
- Marcs
- Forumlid
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik haal nu een 58 km op een volle accu met max 80 km / uur meeste stukken 30 km en 50 km stadsverkeer. Huidige temp 20 C.
Wat ik doe de flipper terug naar B0 en gewoon uit laten rollen rolt met 50 km minimaal 100 meter door zonder noemenswaardig snelheidverlies. Dus door goed op het verkeer in te spelen kan je rollen blijven zonder bijladen en weer optrekken.
De auto staat standaard in B2 zodat hij meer op een normale auto lijkt (afremmen motor) dus probeer het een op B0 en ervaar het verschil.
Nieuwe target 65 km wordt nu topsport
Wat ik doe de flipper terug naar B0 en gewoon uit laten rollen rolt met 50 km minimaal 100 meter door zonder noemenswaardig snelheidverlies. Dus door goed op het verkeer in te spelen kan je rollen blijven zonder bijladen en weer optrekken.
De auto staat standaard in B2 zodat hij meer op een normale auto lijkt (afremmen motor) dus probeer het een op B0 en ervaar het verschil.
Nieuwe target 65 km wordt nu topsport
LB
-
- Forumlid
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
- Contacteer:
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Het IS topsport. Ik flipper mij een versuffing net zoals in mijn jonge jaren aan de flipperkast Gebruik de rem nauwelijks en zet alle energie verslindende installaties uit. Kom nu uit op 53 km volledig EV. Veel uitrijden. Vooral in de Coentunnel is dat lol want als je daar naar beneden rijdt haal je op de rechterbeen iedereen in. Lijkt net of er haast geen wrijving aanwezig is
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Het viel mij tijdens mijn testrit met de PHEV van de dealer ook al op dat de outlander ontzettend lekker uitrolt. Ik zet mijn Toyota Auris in N om uit te rollen maar dat loopt toch net niet zo soepel. Het kunnen uitrollen met een Prius/Auris zonder de motor aan te hebben kan alleen onder de ~70km/h en je moet eerst even kort regeneratief remmen (gas loslaten is voldoende) zodat de motor afslaat. Daarna vlug op N en rollen maar. Het is bijna onmogelijk het gaspedaal zo te houden dat de accu helemaal met rust gelaten worden.
Dan zijn de flippers op de PHEV toch wel een stuk makkelijker
Dan zijn de flippers op de PHEV toch wel een stuk makkelijker
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Las in IT-infra nog het volgende, interessant:
Verdubbeling capaciteit accu in zicht
Er is een oplossing gevonden om het weerspannige gedrag van lithium in accu's onder controle te krijgen. Dat brengt accu's die dubbel zo lang mee gaan en nog lichter zijn ook, een reuzenstap dichterbij.
Tot nog toe was het onmogelijk om lithium ook in de anode van een accu toe te passen. Het materiaal heeft de eigenschap om daar tijdens het onvermijdelijke uitzetten en krimpen bij laden en ontladen dendritische en mosachtige vervormingen te ondergaan die de capaciteit snel doen afnemen en het risico op oververhitting onacceptabel groot maken. Vandaar dat in Lithium-ionbatterijen - de naam zegt het al - het lithium alleen fungeert als leverancier van ionen.
Koolostofkapje dekt lithiumanode af
Onderzoekers van de Stanford universiteit hebben een methode ontwikkeld om dat ongereguleerde gedrag van lithium te beteugelen. Daartoe dekken ze de anode af met een laagje amorf koolstof dat mee kan bewegen met de vervormingen die een anode ondergaat. Dat laagje voorkomt dat het lithium de ongewenste vormveranderingen ondergaat die toepassing ervan in de anode in de weg staan.
De onderzoekers hebben hun methode getest door in een proefopstelling 150 maal te laden en ontladen. Daarbij was in de anode geen enkele vormverandering te zien, waar zonder zo'n koolstofkapje een lithiumanode al na 50 cycli problematische structuurveranderingen laat zien. Het door de onderzoekers ontwikkelde amorfe koolstoflaagje groeit en krimpt probleemloos mee met de anode, en reageert niet met de electrolyt. Daarmee is ook de (brand)veiligheid van toepassing van lithium in de anode geborgd
Nog wat werk te doen
Daarmee zijn niet alle problemen opgelost. De onderzoekers moeten nog aantonen dat hun structuur bestand is tegen hoge laadstromen die bijvoorbeeld bij smartphone-accu's gebruikelijk zijn. Ook is de 'coulombische efficiëntie' in hun ogen nog niet hoog genoeg. Die verhouding tussen input-lading en output moet boven de 99,9 procent liggen; op dit moment is dat nog 99 procent.
Verdubbeling capaciteit accu in zicht
Er is een oplossing gevonden om het weerspannige gedrag van lithium in accu's onder controle te krijgen. Dat brengt accu's die dubbel zo lang mee gaan en nog lichter zijn ook, een reuzenstap dichterbij.
Tot nog toe was het onmogelijk om lithium ook in de anode van een accu toe te passen. Het materiaal heeft de eigenschap om daar tijdens het onvermijdelijke uitzetten en krimpen bij laden en ontladen dendritische en mosachtige vervormingen te ondergaan die de capaciteit snel doen afnemen en het risico op oververhitting onacceptabel groot maken. Vandaar dat in Lithium-ionbatterijen - de naam zegt het al - het lithium alleen fungeert als leverancier van ionen.
Koolostofkapje dekt lithiumanode af
Onderzoekers van de Stanford universiteit hebben een methode ontwikkeld om dat ongereguleerde gedrag van lithium te beteugelen. Daartoe dekken ze de anode af met een laagje amorf koolstof dat mee kan bewegen met de vervormingen die een anode ondergaat. Dat laagje voorkomt dat het lithium de ongewenste vormveranderingen ondergaat die toepassing ervan in de anode in de weg staan.
De onderzoekers hebben hun methode getest door in een proefopstelling 150 maal te laden en ontladen. Daarbij was in de anode geen enkele vormverandering te zien, waar zonder zo'n koolstofkapje een lithiumanode al na 50 cycli problematische structuurveranderingen laat zien. Het door de onderzoekers ontwikkelde amorfe koolstoflaagje groeit en krimpt probleemloos mee met de anode, en reageert niet met de electrolyt. Daarmee is ook de (brand)veiligheid van toepassing van lithium in de anode geborgd
Nog wat werk te doen
Daarmee zijn niet alle problemen opgelost. De onderzoekers moeten nog aantonen dat hun structuur bestand is tegen hoge laadstromen die bijvoorbeeld bij smartphone-accu's gebruikelijk zijn. Ook is de 'coulombische efficiëntie' in hun ogen nog niet hoog genoeg. Die verhouding tussen input-lading en output moet boven de 99,9 procent liggen; op dit moment is dat nog 99 procent.
-
- Forumlid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 13 sep 2013, 20:36
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Mijn ervaring was max. 40 km, zeker bij snelwegtrajecten.
Nu een keer helemaal opgeladen, voornamelijk 75- 80 km/h gereden, klein stukje 100, zoveel mogelijk B0 en alleen B5 indien nodig.
Met samengeknepen billen voor het eerst net 50 km gehaald bij buitentemp van ca. 23 °C.
Op naar de 55!
Nu een keer helemaal opgeladen, voornamelijk 75- 80 km/h gereden, klein stukje 100, zoveel mogelijk B0 en alleen B5 indien nodig.
Met samengeknepen billen voor het eerst net 50 km gehaald bij buitentemp van ca. 23 °C.
Op naar de 55!
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Mij is opgevallen dat de PHEV in basis B-stand bij "gas" loslaten het blauwe gebied (dus regeneratie) inschuift (al is het gering) en bij B0 helemaal niet. Opvallend ? Bij B0 blijft de "naald" precies tussen blauw en groen "hangen"PHEVlkj schreef:Probeer eens te rijden zonder B5, maar gewoon op D. Dan heb ik (in de zomer) altijd tussen 42 en 52 km.
B5 rijdt oncomfortabel en gevoelsmatig levert het mij niets op. Ik ben er na enige weken mee gestopt. In de bergen gebruik je natuurlijk wel de flippers bij het afdalen om te remmen en terug naar B0 (bij geringe afdaling) om de auto zo veel mogelijk te laten uitrijden.
lkj
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
@sparkle. dat is correct. In de standaard D stand staat de "bak" in B2, en wordt er dus energie terug gewonnen. In B0 is dit niet het geval en blijft de naald op 0 staan.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Klopt. En als je m in B "blanco" zet......dus niet B0, maar nog een standje "lager", dan gaat de naald wel de blauwe zone in bij "gas" loslaten. Blijf dat opvallend vinden.
-
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
wat is een standje lager dan B0?? leg eens uit.
- sigmasailor
- Forumlid
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik heb 'alleen' B0, B1, B2, B3, B4 en B5. Heb ik iets gemist en is er nog een stand?
Standaard start de auto telkens op in B2, zo ook als je de ACC cancelled. De 'old school' CC laat de B stand veel beter staan (ook niet zoals ik dat wil). Ik denk dat je B2 bedoelt met 'blanco'?
Standaard start de auto telkens op in B2, zo ook als je de ACC cancelled. De 'old school' CC laat de B stand veel beter staan (ook niet zoals ik dat wil). Ik denk dat je B2 bedoelt met 'blanco'?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Zondag eens gekeken of ik een stuk van 44.6km elektrisch kon halen. Was veel snelweg (denk zeker 25km, wellicht 30km). Dus airco uit, eco aan en optrekken met max 15kW (ongeveer). Was lekker rustig op de weg dus geen mensen die ik in de weg zat. Ook de route zo gekozen dat invoegen zo langzaam mogelijk kon en ik niet hard hoef te accelereren. Onnodig remmen voorkomen is ook gelukt, alleen 3x voor rood moeten remmen en 1x bij de bestemming. Continu B0 + flipperen voor het remmen. Op de snelweg rustig naar de 100 max, verder overal gereden op de toegestane snelheid (70, 50 en 30 enz). Laatste stuk was spannend want na 43km stond er qua ev bereik -- maar omdat je het langzaam ging bleef hij elektrisch. Op de terug weg iets anders gereden en kwam na 42.2km thuis met nog 3 ev op te teller. Niet gek, het kan dus wel maar rijdt niet echt lekker. Grote voordeel is wel dat je echt niet meer op flitsers hoeft te letten
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Rij nu dagelijks woonwerk verkeer 44 km. Volledig elektrisch. Groot deel dagelijks 80 km weg ( totaal denk ik 35 van de 44 km) acc aan, afremmen met B5. Tussen de 6 en -- resterend bij thuiskomst. Redelijk gewone rijstijl, optrekken iets rustiger, verder redelijk doorrijden (max 95 km/h)
Ga ik in de winter niet halen denk ik.
Ga ik in de winter niet halen denk ik.
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Er is maar 1 advies: aan de paal wanneer je kan
-
- Forumlid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Bedoel je soms wanneer je de rechterflipper ingeknepen voor een 3 sec? dan springt hij bij mij in ''D''sparkle schreef:Klopt. En als je m in B "blanco" zet......dus niet B0, maar nog een standje "lager", dan gaat de naald wel de blauwe zone in bij "gas" loslaten. Blijf dat opvallend vinden.
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Inderdaad neuroticz; B "blanco" = D.
Dus nooit in B0 laten staan, want dan wordt er nooit via regeneratie stroom opgewekt. Altijd dus D of B2 of B3 of B4 of B5 gebruiken.
Al met al merkwaardig dat ie dus wel regenereert in stand D en en alle overige B-standen behalve in B0.
Dus nooit in B0 laten staan, want dan wordt er nooit via regeneratie stroom opgewekt. Altijd dus D of B2 of B3 of B4 of B5 gebruiken.
Al met al merkwaardig dat ie dus wel regenereert in stand D en en alle overige B-standen behalve in B0.
-
- Forumlid
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Uitrollen en niet remmen nog voordeliger dan regenereren dus afhankelijk van de situatie gebruik ik echt regelmatig B0.
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Forumlid
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
- Contacteer:
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik gebruik B0 sowieso altijd bij rechtdoor rijden. De B1-B5 alleen met afremmen bij bochten en benaderen van (rood) stoplichten. Zodra ik de bocht heb ingezet flipper ik direct weer terug naar B0. Met enige oefening is de B1-B5 zo te gebruiken dat je nagenoeg de rem niet hoeft te beroeren. Het is bij mij al volledig automatisme geworden. De auto heeft mijn rijstijl volledig op z'n kop gezet. Van grenzen opzoeken naar volledig rustig rijden. Tot ergernis van mijn vrouw overigens, zij vindt mij tegenwoordig rijden als een oude l..
-
- Forumlid
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Idem. Ook dat oude L..
Erger mij ook (niet openlijk ) als ik naast een ander zit en deze gas geeft tot het stoplicht of een bocht en dan vol in de ankers. Was altijd al van het anticiperen maar dat is wel heftiger geworden.
Erger mij ook (niet openlijk ) als ik naast een ander zit en deze gas geeft tot het stoplicht of een bocht en dan vol in de ankers. Was altijd al van het anticiperen maar dat is wel heftiger geworden.
OUTLAND(CRUIS)ER
- JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik doe dit alles met mijn rechter voet.
Na starten gelijk stand B5 en dan kan ik alles prima regelen met het gaspedaal.
Ik hoeft eigenlijk niet eens meer op de verbruiksmeter te kijken om duidelijkheid te hebben of / hoeveel ik afrem / regenereer. Zelfs uitrollen zonder afremmen of gas geven gaat al helemaal op het gevoel.
Dus ik heb gelukkig geen fliperitis nodig en de rem raak ik (bijna) alleen aan om stil te blijven staan bij een stoplicht. Heel relaxed rijden dus met bijna geen handelingen.
Na starten gelijk stand B5 en dan kan ik alles prima regelen met het gaspedaal.
Ik hoeft eigenlijk niet eens meer op de verbruiksmeter te kijken om duidelijkheid te hebben of / hoeveel ik afrem / regenereer. Zelfs uitrollen zonder afremmen of gas geven gaat al helemaal op het gevoel.
Dus ik heb gelukkig geen fliperitis nodig en de rem raak ik (bijna) alleen aan om stil te blijven staan bij een stoplicht. Heel relaxed rijden dus met bijna geen handelingen.
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Dat klopt niet. Na ruim 16000 km weet ik redelijk goed in te schatten in welke stand (B0-B5) ik 'm moet laten uitrollen om een hoog regeneratierendement te krijgen (regeneren is wat anders dan remmen hoor). Overigens probeer wel rekening te houden met de auto's achter mij. Het kan namelijk voor het achterliggende verkeer knap irritant zijn als je te langzaam naar een verkeerslicht uitrolt.Reinier L schreef:Uitrollen en niet remmen nog voordeliger dan regenereren dus afhankelijk van de situatie gebruik ik echt regelmatig B0.