Zou langer in B2 uitrollen dan efficiënter zijn dan eerst B0 en later B5? Sneller laden is minder efficiënt zou je zeggen maar eerst niet laden is weer efficiënter. Ik ben er nog niet uit wat de beste optie is. Voordeel van eerst B0 en later B5 is dat als het weer groen wordt je een hogere snelheid hebt dichtbij het stoplicht en je minder energie kwijtraakt. Ook achterliggers houd je minder op. Nadeel is weer die achterlichten die het niet doen in B5...sparkle schreef:Dat klopt niet. Na ruim 16000 km weet ik redelijk goed in te schatten in welke stand (B0-B5) ik 'm moet laten uitrollen om een hoog regeneratierendement te krijgen (regeneren is wat anders dan remmen hoor). Overigens probeer wel rekening te houden met de auto's achter mij. Het kan namelijk voor het achterliggende verkeer knap irritant zijn als je te langzaam naar een verkeerslicht uitrolt.Reinier L schreef:Uitrollen en niet remmen nog voordeliger dan regenereren dus afhankelijk van de situatie gebruik ik echt regelmatig B0.
Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
-
- Forumlid
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Beste sparkle
Het is simpele fysica!! Bij regenereren gaat er meer energie verloren dan bij uitrollen waar mogelijk uiteraard.
Bijzonder dat je weet dat ik niet het verschil weet tussen gewoon remmen (deze auto genereert dan trouwens ook, en als je naar de meter kijkt en je remt aan het eind van een traject met stand B5 aan, zelfs meer!) en regenereren en dat ik met 22.000 km op de teller en een laag verbruik (werk 1:50)(reis naar Frankrijk en terug 1:14,5) dommer ben??!! Zonder hier weer een welles nietes te starten toch enigszins arrogant.
Het is simpele fysica!! Bij regenereren gaat er meer energie verloren dan bij uitrollen waar mogelijk uiteraard.
Bijzonder dat je weet dat ik niet het verschil weet tussen gewoon remmen (deze auto genereert dan trouwens ook, en als je naar de meter kijkt en je remt aan het eind van een traject met stand B5 aan, zelfs meer!) en regenereren en dat ik met 22.000 km op de teller en een laag verbruik (werk 1:50)(reis naar Frankrijk en terug 1:14,5) dommer ben??!! Zonder hier weer een welles nietes te starten toch enigszins arrogant.
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Forumlid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Eens met reinier, rollen kost geen energie en je komt er heel ver mee, je rolt zomaar een 500 meter met weinig snelheids verlies.
ook ik op vakantie naar frankrijk 1 op 16 ongeveer en totaal 23000 gereden, waarbij snelheid ook een hele grote rol speelt
ook ik op vakantie naar frankrijk 1 op 16 ongeveer en totaal 23000 gereden, waarbij snelheid ook een hele grote rol speelt
Laatst gewijzigd door neuroticz op 06 aug 2014, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- OutSander
- Forumlid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
- Locatie: Overijssel
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Seau, in één vakantie 23000?neuroticz schreef:ook ik op vakantie naar frankrijk 1 op 16 ongeveer en 23000 gereden,
Sorry, kon het niet laten!
Globale Moderator
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
-
- Forumlid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
jaja.. mooi ritje was het sander
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik ga helemaal mee met de uitspraak dat uit laten rollen geen energie kost MAAR.... als je hem uit laat rollen van bv. 80, dan rijd je zakt hij langzaam in snelheid. Je rijdt (rolt) dan een tijdje op hoge snelheid wat minder efficiënt is dan langzamer uitrollen.
Ik ga er even vanuit dat je het stoplicht op rood ziet gaan 200m verderop. Je rijdt 80. Stel dat je met uitrollen na 400m stil staat. Dan moet je na +/- 150m uitrollen naar B5 want anders redt je het niet. Die 150m rij je op een hoge snelheid. Zou je direct op B2 gaan zou je wellicht na 200m stilstaan. Je snelheid zakt dan eerder waardoor je minder luchtweerstand hebt. Omdat je ook gelijkmatiger remt heb je minder weerstand / wrijving op de banden dan de laatste 50m in B5.
Het zijn denk ik verwaarloosbare waarden maar het blijft toch door mijn hoofd gaan Dit is haast niet te testen in de praktijk maar het maakt we wel nieuwschierig...
Ik ga er even vanuit dat je het stoplicht op rood ziet gaan 200m verderop. Je rijdt 80. Stel dat je met uitrollen na 400m stil staat. Dan moet je na +/- 150m uitrollen naar B5 want anders redt je het niet. Die 150m rij je op een hoge snelheid. Zou je direct op B2 gaan zou je wellicht na 200m stilstaan. Je snelheid zakt dan eerder waardoor je minder luchtweerstand hebt. Omdat je ook gelijkmatiger remt heb je minder weerstand / wrijving op de banden dan de laatste 50m in B5.
Het zijn denk ik verwaarloosbare waarden maar het blijft toch door mijn hoofd gaan Dit is haast niet te testen in de praktijk maar het maakt we wel nieuwschierig...
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Mij lijkt het dat je zo lang mogelijk je snelheid wil vasthouden voor het geval dat het stoplicht weer op groen springt. In het geval dat je tot stilstand moet komen maakt het niet veel uit, als je echter weer door kan rijden is elk verlies in snelheid (regeneratief remmen en weer versnellen) zeer nadelig.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Uitrollen, regenereren ??? Waar gaat het over. Over hetzelfde volgens mij Het gaat over de mate waarin.
B5 is in NL volgens mij zelden nodig.(Alleen als je vind dat je veel te snel op die bocht afgaat ) In NL max B3 .En alleen als je accu niet vol is anders werkt het niet goed.
Laat verder je PHEV het maar uitzoeken Die weet het beter dan jij. Zij bij Mitsubishi hebben er echt over nagedacht.Ze hebben immers ook de Zero gemaakt ( en de GDI=TFSI/ balansassen,geadopteerd door o.a. Porsche en veel meer )
B5 is in NL volgens mij zelden nodig.(Alleen als je vind dat je veel te snel op die bocht afgaat ) In NL max B3 .En alleen als je accu niet vol is anders werkt het niet goed.
Laat verder je PHEV het maar uitzoeken Die weet het beter dan jij. Zij bij Mitsubishi hebben er echt over nagedacht.Ze hebben immers ook de Zero gemaakt ( en de GDI=TFSI/ balansassen,geadopteerd door o.a. Porsche en veel meer )
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Er is wel degelijk verschil tussen uitrollen en regenereren. Bij uitrollen (B0) maak je maximaal gebruik van de energie in de vorm van inertia (beweging) die momenteel in de auto zit. Bij regenereren (B1-5) word de inertia omgezet naar elektriciteit (met wat verlies), opgeslagen in de accu (met wat verlies) en deze word later weer uit de accu gehaald (met wat verlies) en omgezet in beweging/inertia (met wat verlies).
Regenereren is nog altijd beter dan remmen waarbij alle energie verloren gaat (energie word omgezet in warmte, en word dan afgegeven aan de omgeving) maar uitrollen is weer een stuk beter en kan je met iedere auto doen. Meer uitrollen vergt echter wel een drastische aanpassing in je rijstijl, regeneratief remmen werkt bij elke rijstijl.
Regenereren is nog altijd beter dan remmen waarbij alle energie verloren gaat (energie word omgezet in warmte, en word dan afgegeven aan de omgeving) maar uitrollen is weer een stuk beter en kan je met iedere auto doen. Meer uitrollen vergt echter wel een drastische aanpassing in je rijstijl, regeneratief remmen werkt bij elke rijstijl.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
@ jvisser
Je zegt het heel duidelijk. vooral de verliezen tijdens opslaan en weer gebruiken worden nog wel eens vergeten.
tijdens vakantie trip heb ik ook constant zitten flipperen tussen B0 en B5, en dat scheelt echt in het gemiddelde verbruik.
je merkt het trouwens ook; als je zeg 40km/h rijdt en je flippert van B0 naar B5 dan voel je de weerstand toenemen. hiervan uitgaande zou ook het constant rijden met 100 km/h op B5 meer prik kosten door de weerstand. klopt dat ?
Je zegt het heel duidelijk. vooral de verliezen tijdens opslaan en weer gebruiken worden nog wel eens vergeten.
tijdens vakantie trip heb ik ook constant zitten flipperen tussen B0 en B5, en dat scheelt echt in het gemiddelde verbruik.
je merkt het trouwens ook; als je zeg 40km/h rijdt en je flippert van B0 naar B5 dan voel je de weerstand toenemen. hiervan uitgaande zou ook het constant rijden met 100 km/h op B5 meer prik kosten door de weerstand. klopt dat ?
- pheventje
- Forumlid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Nee, want regenereren doet-ie pas al je het gas loslaat. Anders zou het erg inefficiënt worden.Eric67 schreef:@ jvisser. hiervan uitgaande zou ook het constant rijden met 100 km/h op B5 meer prik kosten door de weerstand. klopt dat ?
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
dat zou dus kunnen en daarom vraag ik het dus, want de weerstand is heel goed voelbaar als je van B0 naar B5 flippert bij constante snelheid (zonder gas los)?
Een aanname "het is inefficiënt dus het zal wel niet" is voor mij niet overtuigend. B5 zou dan ook standaard kunnen zijn en flippers overbodig.
Een aanname "het is inefficiënt dus het zal wel niet" is voor mij niet overtuigend. B5 zou dan ook standaard kunnen zijn en flippers overbodig.
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik heb tijdens de proefrit ook gemerkt dat flipperen direct voelbaar is aan het gaspedaal. Ik weet zeker dat de auto niet regeneratief aan het remmen is, dat is achterlijk. Wat er volgens mij gebeurt:
Op B0 is het gaspedaal ingedeeld van neutraal naar 100% vermogen, zo dus (vieze ascii art volgt, alles overdreven om de zaak duidelijk te maken):
Bij B1 en hoger komt er een stuk remvermogen bij dus moet het 0-100% bereik een stukje opschuiven:
Stel dat je het gaspedaal op 20% ingedrukt hebt, bij B0 is dat dus 20% vermogen, bij B1 een stuk minder:
Wat dus aanvoelt als meer weerstand (je moet het gas verder induwen) maar eigenlijk is het gewoon het herverdelen van het bereik van het gaspedaal. Bij mijn Auris was dit ook merkbaar als je van Eco -> Normaal -> Power wisselt, hier werd echter gewacht tot je je gaspedaal bewoog voor de nieuwe verdeling van het gaspedaal toegepast werd.
Op B0 is het gaspedaal ingedeeld van neutraal naar 100% vermogen, zo dus (vieze ascii art volgt, alles overdreven om de zaak duidelijk te maken):
Code: Selecteer alles
| 0 |----------------| 100% |
Code: Selecteer alles
| B1 |--| 0 |--------| 100% |
Code: Selecteer alles
| 0 |----------------| 100% |
|-> Voet op het gaspedaal
| B1 |--| 0 |--------| 100% |
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
wow, thanks.
Dit klinkt heel logisch en verklaart ook de voelbare "weerstand".
Dank voor de duidelijke uitleg (dat er niet regeneratief geremd werd tijdens het rijden ging ik ook wel van uit, maar ik ben redelijk allergisch voor aannames )
Dit klinkt heel logisch en verklaart ook de voelbare "weerstand".
Dank voor de duidelijke uitleg (dat er niet regeneratief geremd werd tijdens het rijden ging ik ook wel van uit, maar ik ben redelijk allergisch voor aannames )
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
@jvisser... Mooi stukje echte asci
Ik denk idd dat het zo werkt, de karakteristiek van het pedaal verandert bij het instellen van een hoger "b-niveau".
T.a.v. Het zo zuinig mogelijk rijden: bij regeneratief "remmen" gaat een deel van de energie verloren (omvormer, laadunit), dit is dus altijd minder efficiënt. Zo kang mogelijk in B0 en dan naar B5 zal in totaal waarschijnlijk efficiënter zijn dan een heel stuk in B2 (aangezien je dan langer een verlies hebt).
Ik denk idd dat het zo werkt, de karakteristiek van het pedaal verandert bij het instellen van een hoger "b-niveau".
T.a.v. Het zo zuinig mogelijk rijden: bij regeneratief "remmen" gaat een deel van de energie verloren (omvormer, laadunit), dit is dus altijd minder efficiënt. Zo kang mogelijk in B0 en dan naar B5 zal in totaal waarschijnlijk efficiënter zijn dan een heel stuk in B2 (aangezien je dan langer een verlies hebt).
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- pheventje
- Forumlid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Dat was geen "aanname". Uiteraard wordt er niet geregenereerd tijdens het gasgeven. Dat zou energetisch net zoiets zijn als een windmolentje op je dak zetten om stroom terug te winnen. Ik probeerde op een wat aardiger manier te reageren dan jij hier doet, dat is alles.Eric67 schreef:dat zou dus kunnen en daarom vraag ik het dus, want de weerstand is heel goed voelbaar als je van B0 naar B5 flippert bij constante snelheid (zonder gas los)?
Een aanname "het is inefficiënt dus het zal wel niet" is voor mij niet overtuigend. B5 zou dan ook standaard kunnen zijn en flippers overbodig.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Er was niets onaardigs mee bedoeld.
Dat in B5 rijden geen extra stroom kost snap ik uiteraard ook wel.
De vraagstelling was alleen zo, dat iemand met een logische verklaring zou (kunnen) komen.
Jvisser snapte dat.
Dat in B5 rijden geen extra stroom kost snap ik uiteraard ook wel.
De vraagstelling was alleen zo, dat iemand met een logische verklaring zou (kunnen) komen.
Jvisser snapte dat.
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Iedere waarom zou ik dat in mijn kevertje willen Denkend aan het regenereren van kinetische energie en niet aan het "moderne rijden"jvisser schreef: ......maar uitrollen is weer een stuk beter en kan je met iedere auto doen...............
Ik denk dat je bedoelt iedere hybride auto met de mogelijkheid kinetische energie om ze zetten in elektrische en die vervolgens opslaan in je aandrijfaccu zodat je die later weer voor aandrijving kan gebruiken
-
- Forumlid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik denk dat je gewoon een algemeen lijstje hebt, zoiets als dit:
van energy effectief naar mnder en van weinig slijtage aan onderdelen naar meer (normaal).
1. uitrollen in B0 of in z'n vrij (hangt af van soort auto)
2. regeneratief remmen (waar van toepassing)
3. remmen op de motor (kan de PHEV dat?)
4. gewoon remmen (dit kan elke auto)
van energy effectief naar mnder en van weinig slijtage aan onderdelen naar meer (normaal).
1. uitrollen in B0 of in z'n vrij (hangt af van soort auto)
2. regeneratief remmen (waar van toepassing)
3. remmen op de motor (kan de PHEV dat?)
4. gewoon remmen (dit kan elke auto)
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Henk snapt het. Uitrollen (B0) is het meest efficient. Ook uitrollen in z'n vrij/koppeling ingetrapt met een niet hybride auto is ontzettend zuinig. Remmen op de motor is inderdaad ook zuiniger dan gewoon remmen omdat je dan de inertie van de auto gebruikt om de motor te laten draaien waardoor er geen brandstof nodig is. Veel moderne auto's zullen dan tijdens het afremmen op de motor zo lang mogelijk geen brandstof inspuiten. In sommige gevallen kan dit zelfs efficiënter zijn dan uitrollen omdat je 0 brandstof verbruikt. Een combinatie van lang uitrollen en afremmen op de motor is het beste. Een hybride lost dit echter beter op door die remenergie in een accu op te slaan en de motor alsnog uit te zetten. Het brandstofverbruik is dan altijd 0 en er word zo veel mogelijk energie opgeslagen.
Heel tegendraads met je gevoel: in een normale benzineauto kan je met hypermilen (superzuinig rijgedrag) veel meer winst behalen dan in een hybride. Dit komt voornamelijk omdat als je superzuinig rijgedrag hebt, het hybride systeem minder besparing oplevert. Als je echter als een idioot gaat rijden kan een bmw met dikke motor weer zuiniger zijn dan een hybride (go figure). Al met al hangt zuinig rijden dus meer af van je rijgedrag dan van de auto die je rijd, de auto kan je er echter wel bewust van maken en bij helpen.
Heel tegendraads met je gevoel: in een normale benzineauto kan je met hypermilen (superzuinig rijgedrag) veel meer winst behalen dan in een hybride. Dit komt voornamelijk omdat als je superzuinig rijgedrag hebt, het hybride systeem minder besparing oplevert. Als je echter als een idioot gaat rijden kan een bmw met dikke motor weer zuiniger zijn dan een hybride (go figure). Al met al hangt zuinig rijden dus meer af van je rijgedrag dan van de auto die je rijd, de auto kan je er echter wel bewust van maken en bij helpen.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ad1) volgens mij niet als dat betekent dat je te veel snelheid overhoudt, waardoor je later harder regeneratief of zelfs gewoon af moet remmen.henkloop schreef:Ik denk dat je gewoon een algemeen lijstje hebt, zoiets als dit:
van energy effectief naar mnder en van weinig slijtage aan onderdelen naar meer (normaal).
1. uitrollen in B0 of in z'n vrij (hangt af van soort auto)
2. regeneratief remmen (waar van toepassing)
3. remmen op de motor (kan de PHEV dat?)
4. gewoon remmen (dit kan elke auto)
Ad2) Nee. Ten eerste kun je niet terugschakelen (en dan is het weer uitrollen, maar dan niet in zijn vrij). Ten tweede wordt de motor vrij snel ontkoppeld en uit gezet, zodra de motor de remmende factor zou worden.
-
- Forumlid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Hi Anko,
Ik heb het hier over afremmen/rollen als effecientie gradatie, niet pogen op een bepaald punt tot stilstand te komen.
In de praktijk doe je dat natuurlijk wel. Bij mij gaat het meestal zo: gas los naar Bo , B-stand toe laten nemen zodat ik ongeveer bij bv het stoplicht stil zou staan en dan remmen tot valledige stop (laatste 5 m). Ik ben altijd een beetje geirriteerd als ik teveel "B" en weer wat gas bij moet geven.
Ad2 moet Ad3 zijn denk ik?
Ik heb het hier over afremmen/rollen als effecientie gradatie, niet pogen op een bepaald punt tot stilstand te komen.
In de praktijk doe je dat natuurlijk wel. Bij mij gaat het meestal zo: gas los naar Bo , B-stand toe laten nemen zodat ik ongeveer bij bv het stoplicht stil zou staan en dan remmen tot valledige stop (laatste 5 m). Ik ben altijd een beetje geirriteerd als ik teveel "B" en weer wat gas bij moet geven.
Ad2 moet Ad3 zijn denk ik?
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Inderdaad, ad2 moest zijn ad3
Maar ik snap zo goed niet hoe je efficiënter kunt zijn door de snelheid steeds te laten variëren. Natuurlijk, als je de snelheid van 80 steeds terug laat zakken naar 70 en dan weer opbouwt naar 80, dan rijd je gemiddeld 75 en zul je wellicht zuiniger zijn dan bij 80 constant. Maar dan kun je m.i. beter constant 75 gaan rijden.
Overigens, ook als je wat snelheid kwijt moet raken voor een (scherpe) bocht, kun je beter regenereren dan uitrollen en dan op het laatst teveel snelheid hebben en toch nog moeten remmen. Dus mijn Ad 1 opmerking heeft niet allen betrekking op "tot stilstand komen" maar ook op "snelheid verliezen voor een bocht".
Maar ik snap zo goed niet hoe je efficiënter kunt zijn door de snelheid steeds te laten variëren. Natuurlijk, als je de snelheid van 80 steeds terug laat zakken naar 70 en dan weer opbouwt naar 80, dan rijd je gemiddeld 75 en zul je wellicht zuiniger zijn dan bij 80 constant. Maar dan kun je m.i. beter constant 75 gaan rijden.
Overigens, ook als je wat snelheid kwijt moet raken voor een (scherpe) bocht, kun je beter regenereren dan uitrollen en dan op het laatst teveel snelheid hebben en toch nog moeten remmen. Dus mijn Ad 1 opmerking heeft niet allen betrekking op "tot stilstand komen" maar ook op "snelheid verliezen voor een bocht".
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Pulserend rijden kan voordeliger zijn omdat je de benzinemotor dan op een optimaal toerental kan laten werken, bij een elektromotor is het optimale toerental niet bijster veel zuiniger dan elke andere snelheid.
Als je snelheid moet kwijtraken voor een bocht ben je niet op tijd begonnen met uitrollen . Ook kunnen de meeste auto's wel wat sneller de bocht om waarmee je minder snelheid hoeft kwijt te raken.
Als je snelheid moet kwijtraken voor een bocht ben je niet op tijd begonnen met uitrollen . Ook kunnen de meeste auto's wel wat sneller de bocht om waarmee je minder snelheid hoeft kwijt te raken.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal