Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
NoAcars
Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door NoAcars » 05 jul 2022, 08:29

Waarom 4 nieuwe banden? Als er minstens 5 tot 6mm opzit dan is het prima. Hou ze op spanning, dat is veel belangrijker
Een kale PHEV MY16

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door PHEVlkj » 05 jul 2022, 11:42

Dat laatste begrijp ik ook....

Maar op het aankoopmoment moet je maximaal profiteren van het commerciële budget van de verkoopafdeling wat in de vraagprijs zit. Alles wat je op dat moment extra vraagt is korting.

Cash korting korting kost de dealers geld, terwijl ze op onderdelen korting krijgen. Dus een band die jou € 100,- kost, kost de garage inkoop bijvoorbeeld € 40,-. Die € 60,- die dan overblijft kun je weer voor wat anders gebruiken in de korting sfeer.

Een bevriende autodealer heeft me dit zo uitgelegd en zei altijd: ruil korting altijd voor spullen want dan heb jij meer spullen voor hetzelfde cash geld aan beide kanten.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door NoAcars » 05 jul 2022, 14:39

Ja ok, op die manier….dan gaat het om een aankoopdeal. Ik had het meer over het ev bereik, daar zijn niet zozeer nieuwe banden noodzakelijk om het bereik te optimeren.
Een kale PHEV MY16

Marcvdv
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2020, 13:48

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Marcvdv » 06 jul 2022, 13:51

Dank voor de tips. Blijkt dat de capaciteit nog maar 18.2 Ah is. Das wel weinig. De helft eraf. Tesla's hebben vaak na 8 jaar nog 80% van de capaciteit. Werkt dat anders bij Outlanders?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door PHEVlkj » 06 jul 2022, 14:37

Dan zou ik deze niet nemen. Dat is gewoon een heel slechte accu.

Dan zou ik er een zoeken die nog geen 8 jaar oud is en niet te veel kilometers in verband met de garantie.

Bij mijn huidige auto heb ik bij de koop als ontbindende voorwaarde opgenomen dat de accu een bepaald minimaal niveau zou moeten hebben. Die hebben ze toen aangetoond door het meetrapport wat bij iedere beurt wordt vastgelegd in het autodossier met mij te delen op maandag.

De afdeling verkoop kan de stand van de accu in het autodossier niet zien. Daar maakt men in de avond en in het weekend misbruik van.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door JohanvdH » 06 jul 2022, 16:13

Marcvdv schreef:
06 jul 2022, 13:51
Dank voor de tips. Blijkt dat de capaciteit nog maar 18.2 Ah is. Das wel weinig. De helft eraf. Tesla's hebben vaak na 8 jaar nog 80% van de capaciteit. Werkt dat anders bij Outlanders?
Als de auto nog geen 8 jaar oud is en minder dan 160.000km op de teller heeft zou de accu onder garantie kunnen worden vervangen.
Is de auto die 8 jaar al voorbij dan mag de verkoper een behoorlijk stuk van de prijs afhalen om de auto nog aantrekkelijk te maken (voor mensen die op elektriciteit willen rijden).

Capaciteitsverlies werkt niet anders bij de Outlander dan bij de Tesla.
Het verschil zit in de accu capaciteit.
Om 150.000km te rijden is de accu van de Outlander 150.000/30=5000x ontladen en weer opgeladen.
Als je dat met de Tesla zou doen heb je na 5000x ontladen en laden ongeveer 5000x300=1.500.000km op de teller staan!

En de Tesla accu wordt vaak niet helemaal leeg gereden terwijl de Outlander accu vaker van helemaal vol naar helemaal leeg is gegaan.
Hierbij zorgt de elektronica er wel voor dat helemaal vol en helemaal leeg niet echt tot het randje is om de accu niet te zwaar te laten slijten, maar feit blijft dat de Outlander accu's het zwaarder hebben dan de Tesla accu's.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

NoAcars
Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door NoAcars » 08 jul 2022, 08:13

Helemaal eens met bovenstaande. Kleine kanttekening, De hoofdaccu van de Outlander wordt niet verder ontladen dan ca. 25%. In de regel tot 30% maar onder bepaalde condities gaat het ontladen ietsje verder. Met name als je veel dorpsverkeer rijdt (of liever, geen snelweg) dan wil het ontladen ietsje verder gaan, omdat de load op de accu dan minder is in vergelijking met snelweg. Deze karakteristiek onthoudt het MMS. Verder is het net als je iPhone. Voor een accu is het optimaal als deze tussen de 20 en 80% wordt gehouden. Telkens helemaal volladen verkort de levensduur uiteindelijk ook. Helemaal leegtrekken van een accu ook. Dit laatste lukt je dus niet bij de Outlander.
Ik heb de auto nu een jaar. Capaciteit is van 28,x naar 30,x gegaan volgens de officiële meting van Mitsubishi dealer! Ik merkte na een eerste keer snelladen bij Shell dat het bereik anders was dan voorheen. Daarna een dongel aangeschaft en ik hou het verval zelf bij. Die is er niet geweest. Ik heb 4x benzine getankt afgelopen jaar. De rest elektrisch met de thuislader en dan de 10A kabel. Heel soms een snellader van Shell (dan wordt er met max 50A geladen). En meestal bij het boodschappen doen bij een snellader van de Lidl. Die laadt dan met max 16kw, ofwel ca 40A. Het snelladen doe ik tot max 90%. Aan de thuislader gaat ie helemaal vol. Blijkbaar houdt mijn accu van dit laadgedrag.
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door RX-Men-8 » 08 jul 2022, 10:57

Ik meet ook een kleine verbetering van de accucapaciteit sinds aanschaf, van ca 31Ah naar 32Ah.

Overigens: snelladen met CHademo stopt sowieso op 80%, vergelijkbaar met charge mode op de benzinemotor. De laatste 20% krijg je er alleen in met de Type1 stekker in de taper-down van 16 naar 0 Ampere.

Nog iets grappigs, als je hem "vol" afkoppelt en later weer aankoppelt zonder tussendoor rijden, krijg je er nog iets rijbereik bij. Alsof je het vulpistool nog een keer inknijpt na de vulstop :)
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Marcvdv
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2020, 13:48

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Marcvdv » 09 jul 2022, 08:21

Ik heb m niet genomen. 18.2Ah is toch te weinig idd. Nu eerst even op vakantie en dan door met zoeken.
Goed om te zien dat de capaciteit ook naar omhoog kan gaan door "beter" gebruik. Ik zou wel uitkijken met snelladen. Snelladen schijnt voor snellere achteruitgang te zorgen dan langzamer laden, las ik in andere draadjes.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door NoAcars » 09 jul 2022, 19:24

De outlander kun je aan de snellader hangen, maar hij begrenst alsnog het laadvermogen. Daar waar het station 50kW kan laden, zorgt de begrenser ervoor dat met max 16kW wordt geladen. De Japanners hebben er goed over nagedacht destijds.
Snelladen stopt inderdaad initieel bij 80%, maar als je hem dan weer opstart gaat het laden gewoon door (met de Chademo). Probeer maar. Je ziet wel dat het laadvermogen steeds verder afgeknepen wordt. De laatste procenten gaan dan nog maar met 2kW. Ofwel met 5A. Hij is dan langzaamaan aan het druppelladen :D . Zelf stop ik, als ik al verder laad dan 80%, bij 92 a 93%. dan zakt het snelladen naar 3kW. Vanaf dat punt kun je hem beter aan het 220V net hangen.
Een kale PHEV MY16

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door erichendri » 09 jul 2022, 22:23

Bij echte ev's gaat de snallader ook naar een rustiger tempo boven de 80%.
Zelfs de auto's die 250kw kunnen laden.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Plaats reactie