pheventje schreef:Ampera, ik word een beetje moe van jou. Je geeft regelmatig af op de Outlander, terwijl je er zelf geen een hebt, en er misschien zelfs nooit in gereden hebt. Je populistische verhaal over de "dwaasheid" van de dubbele aandrijflijn moet je nog maar eens overdenken. De Tesla S is 300kg zwaarder dan de Outlander, 400kg zwaarder dan jouw Ampera, doordat die 85kWh aan accu's meezeult die je meestal niet nodig hebt. De gemiddelde Nederlander rijdt 12.000 km per jaar inclusief vakantiekilometers, de rest van de ritten zijn vrijwel altijd korter dan 40 km. Gemiddeld wordt met een personenauto 37km per dag afgelegd (CBS cijfers). De range van een Tesla is dus voor de meeste mensen totaal niet nodig. Een PHEV biedt de mogelijkheid om tegen lagere kosten zeer zuinig te rijden in het dagelijkse verkeer, met een voor zo'n auto best acceptabel benzinegebruik op de lange afstanden. Sommige oplossingen zijn ingewikkeld, maar dat maakt ze nog niet dom.
On topic: een auto die zeer weinig verbruikt in de cyclus, wijkt per definitie veel af in de praktijk. We hebben allemaal wel gezien hoe het verbruik (bij elke auto) omhoog schiet als je een keer gas geeft. Relatief maakt dat bij een zuinige auto meteen veel uit voor het gemiddeld verbruik. Als je met een BMW M5 een keer gas geeft, maakt dat niet zoveel uit voor het gemiddelde, dat ligt toch al bij 15-18l/100km. Als je bij een Golf met een 1.4 de volle 180pk vraagt, maakt dat wel een heel groot verschil. Om het normverbruik van die hele zuinige auto's te halen, moet je dus wel enorm terughoudend zijn met je rechtervoet. Het kan toch ook niet anders: we zouden wel graag willen dat we in die Golf ongelimiteerd gas kunnen geven en toch 5l/100km scoren, maar pk's kosten nou eenmaal altijd geld.
Pheventje, ik heb respect voor iedereen die een laag brandstofverbruik in de Outlander haalt, de keuze is dan in ieder geval weloverwogen geweest.
Of mijn idee over de dubbele aandrijflijn populisme is? pak de rekenmachine er maar bij en bereken eens hoe lang het duurt voor je € 5.000,-- met 5 tot 7 cent voordeel per E kilometer bij elkaar hebt gereden, 95% zal de initiële kosten niet eens terugverdienen
Je haalt vervolgens landelijke gemiddelden aan, als ik een auto op basis van een landelijk gemiddelde aanschaf dan maak ik de verkeerde keuze want mijn gemiddelde rit is gelijk aan het gemiddelde van 32 kilometer, maar ik maak 300 ritten van ruim 50 kilometer per jaar, als ik bijvoorbeeld voor de Outlander had gekozen had me dat jaarlijks 250 liter benzine extra gekost.
Dan de Tesla, 85kWh is voor het Nederlandse wellicht overkill, maar het is dan ook geen gemiddelde auto die voor de gemiddelde rit wordt gebruikt.