Wat doen de Save en Charge mode exact?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 20 feb 2014, 19:46

Dat is mooi om te horen. Heb je nu een ander gekocht om de aanhanger te trekken? Of kijk je het nog even aan?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 20 feb 2014, 19:51

Nee ik ga het niet aankijken, want dan komt koossie binnenkort op de hartbewaking terecht.
Ben druk aan het kijken, morgen weer 2 auto's bekijken om te trekken.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 20 feb 2014, 19:56

Succes dan maar :)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Sicco jan

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Sicco jan » 20 feb 2014, 23:25

Koos schreef:Nee ik ga het niet aankijken, want dan komt koossie binnenkort op de hartbewaking terecht.
Ben druk aan het kijken, morgen weer 2 auto's bekijken om te trekken.
Koos, Ik kan mij jouw (re) actie helemaal voorstellen, kan er ook echt waardering voor opbrengen hoe je e.e.a meeneemt in je beslissing ;) . Maar neem dan wel een auto waar ze geen forum hebben. :lol: Want voor je het weet zit je weer midden in de vraag en antwoord sessies :D

Succes met je keuze!

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 21 feb 2014, 20:06

Het is gelukt hoor Sicco Jan
En ik maak me geen zorgen meer, worden voortaan weer rustige ritjes meet aanhanger

Sicco jan

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Sicco jan » 21 feb 2014, 22:15

Koos schreef:Het is gelukt hoor Sicco Jan
En ik maak me geen zorgen meer, worden voortaan weer rustige ritjes meet aanhanger
Mooi. Geweldig dat zo'n PHEV door iets op te lossen al je zorgen wegneemt :lol: en de hartbewaking in in keer weer buiten beeld is. :oops: ik denk dat ik ook nog maar eens om me heen ga kijken. Heb 1 keer ervaring opgedaan op de hartbewaking maar als ik een tweede keer door jouw tip dit kan ontlopen zal ik dat zeker doen :lol:
(zie nu pas dat er een komma stond en geen punt :o )

Koos, veel plezier met je gemaakte keuze. Daarnaast hoop ik dat de PHEV je nu ook weer veel plezier mag brengen ;)

ampera

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door ampera » 22 feb 2014, 21:34

Iets in me zegt dat de PHEV zo een hele dure auto is Koos.

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 22 feb 2014, 23:54

Dat zou je wel denk Ampera, maar de oplossing is financieel nog best aantrekkelijk.
Auto met grijskenteken welke volgens de huidige gebruiker met aanhanger ca 1 op 10 loopt op diesel tegenover de PHEV 1 op 6 op benzine.
Scheelt dus rond € 2500 per jaar aan brandstof.
En wanneer de dealer in de aanschaf wat mee betaalt valt het allemaal wel mee.
Voorts is het rijden van 24000 km zonder ergernis ook veel waard. En dat is eigenlijk het belangrijkste.

ampera

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door ampera » 23 feb 2014, 00:39

Vertel mij wat, met een simpele 1.9 DCI kwam ik er laatst pas op de weegbrug achter dat de combi bijna 4100kg woog -was ik al uitgestapt- :lol: Lijkt mij dat jouw uitgangspunt was dat je met één auto de kar zou trekken, daar komt nu een 2e auto met onderhoud, wegenbelasting, verzekering en de hele mikmak bij.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Pleiades » 03 mar 2014, 16:57

Zojuist terug van de wintersport in de franse alpen. Heen met volle aanhanger met huif, terug met lege aanhanger huif er af. Voor de kenners, over de route napoleon. Regelmatig LDM met schilpad maar eigenlijk blijft ie gewoon doen wat ie moet doen. Hij versnelt alleen niet meer en dat is bij inhalen soms wel eens lastig. Verbruik let ik niet op, tank is zoiezo te klein. Advies van Sicco opgevolgd en de in de bergen altijd op charge gestaan. Dat rijdt inderdaad prettiger en bijkomend voordeel, tijdens de sneeuw met AWD lock heb je een volle accu en dus achter veel tractie. Althans die indruk kreeg ik bij het naar boven rijden op plaatsen waar anderen alleen met kettingen verder konden. Een keer met lege accu en der ervaring was dat dat minder vlot ging. Bijkomen nadeel, als de accu naar vol toe gaat, wat tijdens de lange afdaling dan ook gebeurd want naar boven staat ie in charge en gaat de accu eigenlijk nooit leeg, remt de B3 en B5 beduidend minder en moet je ineens op de voetrem gaan. Dat is in het begin ff schrikken. Op winterbanden en AWD kom je overigens heel ver alsof je een echte 4X4 hebt. we hadden vorige week serieuze sneeuwval van dik een meter in 24h maar de PHEV doet dat echt goed.
Heb nu 12.000 km waarvan 6.000 met aanhanger. Hij moet toch wel goed heet zijn geweest berg op en af etc. ECHTER:
Zodra je bij de tank stopt (en dus moet wachten) komt en blijft de penetrante geur direct binnen komen. Nu rook ik het ook buiten de auto. Ik vind dat eigenlijk niet normaal meer na 12k km. vet op de uitlaat, stickertje, wax etc. allemaal begrijpelijk bij een nieuwe auto maar na 3 maanden en 12k km waarvan een heleboel natte moet dat toch echt weg zijn. Ik maak mij dus zorgen want iets smeult er dus en dat kan niet een auto leven lang goed blijven gaan. Maar dat terzijde.
Uit ervaring weet ik nu dat niet het gewicht van de aanhanger de bottleneck is maar de lucht weerstand. Als ik de huif op de aanhanger laat zitten dan wordt de snelheid en systeem zodanig belast dat ie daar moeite mee heeft. Is de huif er af dan gaat alles een stuk makkelijker. Natuurlijk speelt gewicht mee maar is niet de echte boosdoener. Het vergt gewenning dat ie heuvel op op de meest vreemde momenten ineens toeren gaat maken los van de snelheid en vraag naar vermogen. Als de accu geen blaauw vlak meer geeft gaat ie ziezo loeien, berg op of af. En dat voorkom je door hem op charge te laten staan zoals Sicco Jan al blogde.
Overigens liep de snelweg info (die ik echt nodig heb om de tank in te kunnen plannen) wel eens vast. enige remedie is dan de auto geheel uit te zetten maar dan moet je dus ff de snelweg af en das niet prettig omdat je toch al teveel stopt vanwege de kleine tank.
Misschien een beetje topic vervuilend maar in de bergen dus inderdaad direct de charge mode aan!

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door sigmasailor » 03 mar 2014, 17:36

En?
Wat ga je er aan doen behalve hier je ongenoegen uiten?
Accepteren of op laten lossen door de dealer?
Maar wat dan als de dealer niets doet (het is immers waarschijnlijk gewoon een producteigenschap)?
Naar de importeur?
Maar als die ook niets doet?

Precies daar zit ik na bijna 4 maanden .
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Pleiades » 04 mar 2014, 12:07

@sigmasailor. (Off topic met excuus) Ik merk uit je opmerkingen dat het bij jou echt hoog zit. Ik maak me wel zorgen om de lucht maar ook weer niet zodanig erg dat ik de auto niet meer prettig vind. (evenzo met alle andere eigenaardigheden van de techniek van de auto). Ik zal het wel bij een eerste bezoek aan de dealer melden en vast laten leggen maar ik ga er niet speciaal voor naar toe. Over het algemeen ben ik tevreden over de auto en zijn prestaties, immers het is een van de eerste 4x4 plugin Hybrides en dat geeft nu eenmaal wat beperkingen t.o.v. conventionele techniek waar kinderziektes al lang verholpen zijn. Wellicht komt het doordat ik uit een Japanner Prius Hybrid (derde generatie maar toch nog steeds met eigenaardigheden) kom waarbij ik mijn verwachtingspatroon al behoorlijk had bijgesteld. De PHEV kon alleen maar beter zijn omdat ik in het prive gebruik nu geen beperkingen meer heb. Wellicht dat de tweede generatie PHEV's dit soort zaken niet meer heeft, als we ze wel allemaal blijven melden immers Nederland is nu de grootste gratis proeftuin als het gaat om gezinsgebruik van de PHEV. Juist in NL worden nu de grenswaarden opgezocht met al die volbepakte wintersporters, caravan trekkers etc. Iets wat je in Japan bijvoorbeeld veel minder hebt.

4-svp-00
Forumlid
Berichten: 214
Lid geworden op: 19 dec 2013, 21:02

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door 4-svp-00 » 04 mar 2014, 13:03

Ik snap dat excuus niet zo goed. Het staat eenieder hier vrij zijn bevindingen te deponeren en het daarbij te laten, juist anderen onder druk zetten om actie te nemen terwijl men daar nog niet aan toe is lijkt mij een excuus waard.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door sigmasailor » 04 mar 2014, 15:26

@pleiades, het was uiteraard niet persoonlijk bedoeld. En ja je hebt gelijk; het zit bij mij hoog. Na bijna 4 maanden soebatten werkt mijn telefoon nog steeds niet goed, stuurt mijn navi me het bos in er is (kennelijk) mijn verwachtingspatroon te hoog.

Allemaal off - topic want de rubberlucht heb ik (nog?) niet geroken.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Zorro

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Zorro » 04 mar 2014, 22:16

@sigmasailor.. off topic, maar ik had ook gedoe met mijn telefoon. Nu ging mijn telefoon (HTC Sensation) na 2,5 jaar (!) stuk en heb ik een nieuwe. Daar zit bluetooth 4.0 op en nu werkt alles ineens flitsend. Dus tip: probeer het eens met een andere telefoon (met BT 4.0), dan heb je kans dat het wel goed gaat. Mijn vermoeden is dat het MMCS niet overweg kan met oudere BT versies.

Rubberlucht... kan ik niet mee helpen. Ik zie de bergen altijd alleen op TV. En in tijdschriften...

tadango

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door tadango » 05 mar 2014, 08:25

BT Versie zou het wel eens kunnen zijn, maar dat zou wel jammer zijn. Hier met BT 4.0 werkt het ook prima.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 05 mar 2014, 09:15

De laatste posts gaan over telefoons. Daar zijn toch draadjes genoeg voor? ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

René

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door René » 21 mar 2014, 21:33

Off topic :oops:
Pleiades schreef: Overigens liep de snelweg info (die ik echt nodig heb om de tank in te kunnen plannen) wel eens vast. enige remedie is dan de auto geheel uit te zetten maar dan moet je dus ff de snelweg af en das niet prettig omdat je toch al teveel stopt vanwege de kleine tank.
Misschien een beetje topic vervuilend maar in de bergen dus inderdaad direct de charge mode aan!
Klopt heb ik ook zowel op heenreis en terugreis 5 keer gehad........ Ik had muziek aanstaan via 32 GB SD kaartje. Merkte ineens dat muziek niet meer aanstond. niets deed het meer. Zag nog wel de routenavigatie mee bewegen maar gaf niets meer aan.
Wacht op antwoord van Dealer.

On topic

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 09 okt 2014, 21:40

Dit oude draadje maar weer eens opgezocht om iets te posten wat ik zojuist op de Australische PHEV site las:
WHEN THE DRIVE BATTERY IS LOW, IS IT MORE EFFICIENT TO DRIVE IN CHARGING/EV MODE OR HV MODE?
Repeatedly switching between Battery Charge mode and EV mode deteriorates mileage by 20% in comparison with HV mode.
Tot nu toe was mijn (veronder)stelling dat het voor het verbruik niet uit maakt of je automatisch afwisselend in EV en in Charge mode rijdt (dus effectief in HV mode) of handmatig switcht tussen EV en Charge mode. Maar bovenstaande opmerking suggereert iets anders. Wie schiet?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door phev » 10 okt 2014, 12:25

Ik heb een paar weken de charge steeds aangezet op de snelweg tot hij min of meer vol was om dan vervogens in één keer de accu weer leeg te rijden enz. Het rijdt inderdaad wel iets zuiniger. Ik ben er eigenlijk weer mee gestopt omdat ik soms de charge te laat uitzette, zodat ik thuis met een halfvolle accu aankwam en voor mijn gevoel ben je constant aan het snelladen en of dat zo goed is voor de accu? zeg het maar...

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door jvisser » 11 okt 2014, 14:39

Het zal eraan liggen. Bij snelweggebruik zal de HV modus misschien zuiniger zijn dan charge/ev. Ik kan me echter voorstellen dat als je de accu vrijwel leeggereden hebt en aan het eind van je rit een stuk stadsverkeer zit het voordeliger kan zijn om even te chargen. Wat me nog handiger lijkt is als je weet hoeveel accu je nodig hebt voor het laatste stukje stadsverkeer de PHEV op hold te zetten als de accu dat niveau bereikt.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 11 okt 2014, 16:36

jvisser schreef:Bij snelweggebruik zal de HV modus misschien zuiniger zijn dan charge/ev.
Dat wordt wel gesuggereerd. Maar waarom? Want wat is het schil tussen HV mode, waarbij de auto zelf steeds wisselt tussen EV en Charge, en zelf regelmatig wisselen tussen EV en Charge mode? Dat ontgaat mij nog.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door jvisser » 11 okt 2014, 20:01

Ik kan me voorstellen dat de generator de hoofdmoot van het vermogen rechtstreeks naar de electromotors stuurt in HV modus. Het eerst in de batterij stoppen van dat vermogen en het er later weer uithalen zal voor verliezen zorgen.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 11 okt 2014, 20:53

Eens. Maar het geeft geen antwoord op de vraag: wat is het schil tussen HV mode, waarbij de auto zelf steeds wisselt tussen EV en Charge, en zelf regelmatig wisselen tussen EV en Charge mode? Dat ontgaat mij nog.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

phevpaul
Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 okt 2013, 21:31

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door phevpaul » 11 okt 2014, 23:11

Tja,op de snelweg kan je het beste parallel hybrid hebben, dus de aandrijving van de verbrandingsmotor rechtsreeks op de voorwielen, en dus geen electrische verliezen. Dat kan je bereiken als je op charge staat. Echter als je dan een keer van het gas afmoet blijft de motor draaien, dat wil je niet dus zet je charge uit en rolt hij in B0 gratis uit. Als je daar actief mee bezig gaat kan je vast wel wat besparen maar is lastig vol te houden. De tijdens deze exercitie wat voller geladen accu kan je aan het einde van de rit van de snelweg leegrijden tot je op de plaats van bestemming bent. Op dit laatste langzamere stuk is het voordeel van de directe aandrijving er niet omdat dat bij lagere snelheden niet mogelijk is.

Als je de auto op save zet schakelt hij regelmatig naar van parallel naar EV, ook op de snelweg, en heb je dus elke keer de 2x de eens genoemde 15% verlies (15 procent bij opladen en 15% bij aandrijven) voor het electrische deel.

Plaats reactie