Wat doen de Save en Charge mode exact?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 05 jan 2014, 15:23

Sinds gisteren rijd ik met een OBD dongle en OBDScanner rond. Geeft toch weer heel aardige inzichten.

Onderstaande is gebaseerd op een lang stuk snelweg met een constante snelheid (op CC) van zo'n 110 km/h in ECO mode. Onder deze omstandigheden is de aandrijfmodus steeds EV of parallel hybride. Serieel hybride zie je alleen héél kort na het opstarten van de motor (EV -> parallel), als onderdeel van het syncen van de toerentallen.

Voorlopigheid hoofdconclusie: Er is vwb het gebruik van de motor GEEN verschil tussen de standaard mode (met lege accu), de Save mode of de Charge mode. Brandstof verbruik én motor belasting veranderen niet wanneer je schakelt tussen gewoon, Save en Charge! Het enige wat veranderd is hoe vaak intervallen voorkomen waarin de ice helemaal uit staat.

- Bij normale mode is de motor constant uit, totdat de batterijen 'leeg zijn'. Daarna krijg je effectief hetzelfde gedrag als bij Save mode.

- Bij Save mode is de motor afwisselend aan en uit in een poging de SOC ongeveer constant te houden (overigens meer aan dan uit).

- Bij Charge mode is de motor constant aan, in een poging de SOC op te krikken.

Maar het feitelijke verbruik en de motorbelasting zijn (bij motor aan) in de verschillende modi steeds gelijk (onder genoemde omstandigheden). De motor gaat niet harder werken door Charge mode te kiezen. Ook bleef de motor steeds parallel aandrijven, dus hoge toerentallen bleven uit. Meer zo in de buurt van de 2800. Dus het zou niet veel uit moeten maken welke modus je gebruikt, met twee kanttekeningen:

- Het is, zoals eerder al aangegeven, een beetje dom om aan het eind van de rit SOC over te houden ;)

- Als je de SOC te hoog houdt (> 70% ?) rijdt je effectief met een heel zware benzine auto rond en niet meer met een hybride. Zowel in Save als in Charge mode. Waarom kom ik tot die conclusie? Hoewel de energy flow monitor aangeeft dat er nog steeds stroom naar de batterijen gaat, is de motorbelasting ruim lager dan bij een lagere SOC en daarnaast gaat de ice in Save mode niet meer uit! Of het duurt zo lang dat ik dat punt niet bereikt heb!

(Dit zou gerelateerd kunnen zijn aan het feit dat voor Charge mode altijd wordt gesproken over "laden tot 80% in 30 minuten". Daarna gaat het laden zo langzaam dat de motor erg inefficiënt belast wordt. Ook het niet goed kunnen regenereren van remenergie met bijna volle accu's is een bekend verschijnsel.)

Ik heb een aantal keer de SOC een stukje verder laten dalen en de Save mode weer ingeschakeld. De motorbelasting en het momentane verbruik leken daarbij steeds een beetje op te lopen (in ieder geval tot 50% SOC of zo). Ook werd er steeds vaker even in EV gereden. Nu weten we dat naarmate de batterij voller is, het laden langzamer gaat. Het lijkt er op of het motorvermogen in Save of Charge mode hierop wordt afgestemd.

Hogere motorbelasting is efficiënter dan lagere belasting. Weliswaar met hoger verbruik per tijdseenheid tot gevolg, maar hogere belasting met meer tijd EV tussendoor lijkt mij zuiniger dan lagere belasting en minder EV tijd tussendoor. Dus het advies zou op basis daarvan kunnen zijn de SOC niet te hoog te houden (< 50% of zo?).

Twee overwegingen die nog wat aandacht behoeven:

- Hoeveel vermogen gaat er nu naar de aandrijving en hoeveel blijft er over voor de accu's? Erg relevant met caravan km's in het vooruitzicht. Ik zag bij hogere SOC een motor belasting van zo rond de 60%. Bij lagere SOC steeg dit naar 77 - 80%. Met name die 60% vond ik vrij veel, tenminste in de veronderstelling dat de SOC niet of nauwelijks toe nam. De vraag is: wat is de motorbelasting bij 100% SOC? Dan weet je hoeveel er voor de aandrijving nodig is. Moet ik nog eens proberen. En me dan realiseren dat de caravan ivm gewicht en frontaal oppervlak wel wat meer vraagt maar dat de snelheid weer iets lager zal liggen.

- Hoe zit het met de "verbrand rubber lucht" die aan Charge mode wordt gekoppeld? Waarom is die er alleen in Charge mode? Tenzij die Charge mode samen viel met zware belasting voor de aandrijving zelf. Overigens het ik die lucht zelf niet geconstateerd.

Wordt vast nog wel vervolgd. Aanvullingen / commentaar uiteraard van harte welkom.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
frank@phevinstyle
Forumlid
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door frank@phevinstyle » 05 jan 2014, 17:17

Interessante ervaringen Anko, ook gezien de discussie in het topic Sneeuwkettingen (waar ook een hele discussie over Save en Charge mode bij het rijden in de bergen is gevoerd).
Ik heb zelf nog geen ervaring met de bergen en tot gisteren ook de charge mode niet gebruik. Gisteren op een langere rit uit Utrecht vandaan heb ik de charge mode een aantal keer gebruikt (kon in Utrecht door een niet werkende laadpas :shock: (Nuon bedankt) de auto niet bijladen, dus batterij was helemaal leeg). Mijn veronderstelling was dat in parallel mode, met directe aandrijving van de wielen door de ICE, het laden van de batterij een "bij"product is. Als er vermogen overblijft gaat er lading in de batterij, als er meer vermogen voor rijden nodig is nodig is niet meer. Effectief is te zien dat vanaf ca 135 km/u de batterij niet meer bijgeladen wordt, daaronder wel. Wat natuurlijk wel een groot verschil met Save mode is, precies wat Anko aangeeft, is dat als de SOC voldoende is toegenomen er niet af en toe geschakeld wordt naar EV aandrijving, maar de SOC alleen maar toeneemt.

Voor de series mode is dat lastiger te bepalen zonder de hulpmiddelen die jij gebruikt hebt. Mijn veronderstelling was dat als de ICE slechts beperkt vermogen hoeft te leveren voor aandrijving er in charge mode toch flink toeren gemaakt zal worden zodat de batterij met de rest van het vermogen geladen zal worden. Dit lijkt door jouw observatie tegengesproken te worden. Wat mij erg nieuwsgierig maakt naar het algoritme wat daar achter zit.

Oh ja, en uiteraard was de SOC bij thuiskomst weer helemaal 0 :mrgreen:
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 05 jan 2014, 17:35

frank@phevinstyle schreef:Voor de series mode is dat lastiger te bepalen zonder de hulpmiddelen die jij gebruikt hebt. Mijn veronderstelling was dat als de ICE slechts beperkt vermogen hoeft te leveren voor aandrijving er in charge mode toch flink toeren gemaakt zal worden zodat de batterij met de rest van het vermogen geladen zal worden. Dit lijkt door jouw observatie tegengesproken te worden.
Niet tegen gesproken, hoor. Mijn ervaringen zijn puur gebaseerd op parallelle mode. Waarom de auto alleen maar voor parallelle mode kiest bij die snelheid is mij niet helemaal duidelijk. Je zou verwachten dat dat pas bij hogere snelheden gebeurt, of bij hard werken (trekken, klimmen, …)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Sicco jan

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Sicco jan » 05 jan 2014, 17:56

Anko heel interessant stuk. :idea: denk alleen dat ik het nog wel een paar keer terug moet lezen :o heb vandaag weer e.e.a uitgeprobeerd in de bergen en denk dat ik dicht bij jouw ervaringen zal komen. Echter in de savestand heb je, bij de klim, wel die rubber lucht. Dus niet alleen in charge. Maar mijn ervaring was vandaag wel met een bijna lege SOC zeg nog 10 procent op save gezet en gewoon doorgekomen bovenaan gekomen had ik nog bijna 10 procent in deSOC Het leek het zelfde effect te hebben als mijn vorige ervaring die ik eerder schreef om op charge te rijden. Dit ga ik nog wel een keer uitproberen! Ga je klimmen met een 80 procent volle soc in de save stand blijft daar ook wellicht maar iets van over. Wat mij opviel is dat dalen in de B 1-5 stand in de savestand veel minder opleverde dan gewoon naar beneden rijden.
Wordt denk ik eveneens vervolgd.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Hansjebrinkers » 05 jan 2014, 18:11

Prima analyse! Zelf doe ik inmiddels vrijwel niets meer met de twee knoppen, tenzij ik het plezierig vind om op accu aan te komen. In beginsel ga ik ervan uit dat het systeem zelf goed weet wat het beste is, tenzij er onvoorziene omstandigheden zijn die ingrijpen noodzakelijk maken.

Het eerste moment dat ik verwacht aan de knoppen toe moeten zitten is in februari, onderweg naar Oostenrijk. Voor die rit heb ik me voorgenomen om op heuvelachtige stukken te zorgen voor enige batterij-capaciteit.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

berg128

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door berg128 » 05 jan 2014, 18:23

Vraag me af of de conclusies kloppen omdat je de auto nog niet zwaar belast hebt. Het verband toerental ICE/frequentie elektromotoren komt er wel enigszins uit naar voren.

Is verder wel interessant maar vraag me wel af of ik het allemaal moet weten. Als Mitsubishi zegt Charge als je je accu bij wil laden of in de bergen rijdt en Save als je je accu op peil wil houden om aan het eind van de rit elektrisch te kunnen rijden, vind ik dàt genoeg om te weten en doe het gewoon.

Verder ben je heel snel gewend aan de stilte van de auto en dat vertekent het beeld behoorlijk bij iedereen en kan ik geen auto noemen die niet ergens naar stinkt als ik een stuk door de bergen heb gereden.

Gebruikersavatar
frank@phevinstyle
Forumlid
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door frank@phevinstyle » 05 jan 2014, 19:15

... naar prut of koeiepoep...? :lol:
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 05 jan 2014, 20:28

Sicco jan schreef:Echter in de savestand heb je, bij de klim, wel die rubber lucht. Dus niet alleen in charge.
Dat lijkt langs praktische weg te bevestigen dat de motorbelasting in Save en Charge inderdaad niet van elkaar afwijken :D
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 05 jan 2014, 20:31

berg128 schreef:Vraag me af of de conclusies kloppen omdat je de auto nog niet zwaar belast hebt.
:?:
berg128 schreef:Het verband toerental ICE/frequentie elektromotoren komt er wel enigszins uit naar voren.
:?:
berg128 schreef:Is verder wel interessant maar vraag me wel af of ik het allemaal moet weten.
Lezen is geheel vrijwillig ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Sicco jan

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Sicco jan » 05 jan 2014, 20:54

Hansjebrinkers schreef:Prima analyse! Zelf doe ik inmiddels vrijwel niets meer met de twee knoppen, tenzij ik het plezierig vind om op accu aan te komen. In beginsel ga ik ervan uit dat het systeem zelf goed weet wat het beste is, tenzij er onvoorziene omstandigheden zijn die ingrijpen noodzakelijk maken.

Het eerste moment dat ik verwacht aan de knoppen toe moeten zitten is in februari, onderweg naar Oostenrijk. Voor die rit heb ik me voorgenomen om op heuvelachtige stukken te zorgen voor enige batterij-capaciteit.

Heb zelf ook steeds meer het idee dat de auto het zelf het beste weet. En dat al die knoppen alleen maar zorgen voor veel stof/discissie in de diverse forums. Neemt niet weg dat ook ik het telkens weer opnieuw uitprobeer.
Over je tocht naar Oosterijk kan ik misschien via mijn ervaringen iets uit de praktijk overbrengen. Heb nu een paar maal de A40 gereden Dijon Genève. Op die snelweg zitten na/ voor Bourg en Bresse een paar flinke klimmetjes. Had hiervoor gespaard via de Soc. (circa 30 km) tijdens die klim op de snelweg is de accu in een mum van tijd leeg. Na klim op de a40 ( soc leeg) moest ik nog cica 160 km naar mijn volgende echte klim in de bergen. Bij 125/130 km/u op charge gezet. Op die afstand en met die snelheid laad hij nagenoeg niet bij. Onderaan de klim nagenoeg lege accu!! Dus houd hier rekening mee!

Berg128,

Wat je hier zegt, dat is het nu, dat klopt niet. Op charge in de bergen laad de accu niet verder bij hij blijft tijdens de hele klim op het niveau staan waarop je hem op charge heb gezet. Dus 2 km blijft 2 km 20 km blijft 20 km. Nu doet zich dat zefde voor als je je berg op rijd en de zelfde hoeveelheid in de accu op save zet. ik heb het wel over percentages zoals eerder gezegd van 10-14 procent en soms meer. Ik rij nu al een tijdje in de bergen maar dit is mijn ervaring tot nu toe.
Verder ben je heel snel gewend aan de stilte van de auto en dat vertekent het beeld behoorlijk bij iedereen en kan ik geen auto noemen die niet ergens naar stinkt als ik een stuk door de bergen heb gereden.
Klopt de auto is heel stil en daar wen je snel aan. Dat joelen gaat na enige tijd misschien nog wel eens wennen. Maar is niet herkenbaar bij mij. En dat stinken in die mate ken ik ook niet, rij toch al heel wat jaren in de Alpen. Zie ook de ervaringen hierover van anderen! Vanmiddag met mijn vrouw een hele rustige rit gemaakt . Maar beiden hadden wel last van de geur.
Zie vooral mijn positieve ervaringen met de PHEV. :D

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 05 jan 2014, 20:56

Hansjebrinkers schreef:Prima analyse! Zelf doe ik inmiddels vrijwel niets meer met de twee knoppen, ...
Ik was juist begonnen om met Save stroom over te houden voor de laatste 6 km secundaire wegen op de weg naar huis. Net nog even een accu leeg gereden op voornamelijk 60 en 80 km wegen. Als dan de motor aanslaat ligt de belasting veelal een stuk lager. Lijkt me minder efficiënt. Daarom ga ik nog maar even door met Saven voor secundaire wegen.

Inderdaad, zoals Sicco Jan zegt: de auto weet het het zelf het beste. Dat denk ik ook wel. Maar dan ga je uit van de huidige omstandigheden. De auto weet niet wanneer en hoe een rit eindigt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
frank@phevinstyle
Forumlid
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door frank@phevinstyle » 05 jan 2014, 21:25

Precies, dus probeer ik ook voor de laatste km's over binnenwegen en in de stad nog wat "prik" over te houden, zodat ik helemaal leeg op bestemming aankom. En het laatste stuk met zo min mogelijk uitstoot door de bebouwing kan rijden.

Charge zal ik in NL ws niet of nauwelijks gebruiken, maar voorafgaande aan een stevige klim kan ik me voorstellen dat het prettig is een gevulde batterij te hebben. Hoop dat binnenkort weer eens te kunnen gaan uitproberen.
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Hansjebrinkers » 05 jan 2014, 23:17

Anko schreef:
Hansjebrinkers schreef:Prima analyse! Zelf doe ik inmiddels vrijwel niets meer met de twee knoppen, ...
Ik was juist begonnen om met Save stroom over te houden voor de laatste 6 km secundaire wegen op de weg naar huis.
Min of meer zag ik dat ook, als ik op elektro wil aankomen zorg ik dat dat kan, maar ook dat regelt de auto vaak zelf. Ik merk in ieder geval dat de auto de kilometers in de bebouwde kom toch vaak elektrisch doet, ook als de accu "leeg" is.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 06 jan 2014, 06:20

Hansjebrinkers schreef:Ik merk in ieder geval dat de auto de kilometers in de bebouwde kom toch vaak elektrisch doet, ook als de accu "leeg" is.
Eens. Ik probeer dan ook voldoende EV bereik over te houden tot de rand van de bebouwde kom. Maar daarna moeten er dan ook echt geen 70 km wegen meer bij zitten :geek:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 06 jan 2014, 06:22

frank@phevinstyle schreef:Charge zal ik in NL ws niet of nauwelijks gebruiken, ...
Wat als je dit hebt:

25 km secundaire wegen
100 km (auto)snelweg
25 km secundaire wegen

Dan kan Charge op de snelweg toch een goed idee zijn. Toch?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door tadango » 06 jan 2014, 09:22

Zo gebruik ik hem nu ook. Als ik lange afstanden ga rijden zet ik hem op save zodra ik boven de 100 kom, ongeachte de accu stand. Dat is dan niet efficiënt, maar als je na de snelweg lang in de stad rijdt is dat wel het handigste lijkt me. Die auto zoekt maar uit hoe hij het doet, ik geef alleen aan dat hij de accu moet sparen :)

Gebruikersavatar
frank@phevinstyle
Forumlid
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door frank@phevinstyle » 06 jan 2014, 22:08

Anko schreef:Wat als je dit hebt:

25 km secundaire wegen
100 km (auto)snelweg
25 km secundaire wegen

Dan kan Charge op de snelweg toch een goed idee zijn. Toch?
Wat ik dan zal proberen is snelweg in Save en de SOC verdelen over de eerste en laatste 25 km. Je kunt via Charge alleen maar energie in de batterij stoppen die ooit is opgewekt. Dat kan gedurende de snelweg rit, maar dat kost ook brandstof + verliezen bij opslag. Gevoelsmatig denk ik dat het bijspringen van de ICE gedurende de laatste 25 km secundair in series mode minder verbruik oplevert dan de charge mode op de snelweg.
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 06 jan 2014, 22:12

Charge Mode of Save Mode is niet duurder dan de standaard mode. Ook in de standaard mode wek je (als de batterijen eenmaal leeg zijn) stroom op die je even later weer gebruikt. Het enige wat je doet met Change en Save mode is spelen met wanneer je die stroom gaat gebruiken. Dan lijkt mij secundaire wegen / bebouwde kom inderdaad de beste plek om de stroom te gebruiken.

Dus kan het zelfs verstandig zijn om in Charge Mode de extra stroom op te wekken die je te kort komt voor die 50 km secundair.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

phevpaul
Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 okt 2013, 21:31

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door phevpaul » 06 jan 2014, 22:17

Je kunt je nog afvragen of het kunstmatig opwekken van de parallel mode op de snelweg d.m.v. één van de knoppen nog iets scheelt (dus parallel ipv electrisch.. Ik kan me voorstellen dat de parallel mode iets zuiniger is omdat je geen omzetverliezen hebt van AC naar DC en weer naar AC. Of zie ik dit verkeerd?

Heijdene
Forumlid
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 sep 2013, 23:11

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Heijdene » 07 jan 2014, 15:29

Anko schreef:Charge Mode of Save Mode is niet duurder dan de standaard mode. Ook in de standaard mode wek je (als de batterijen eenmaal leeg zijn) stroom op die je even later weer gebruikt. Het enige wat je doet met Change en Save mode is spelen met wanneer je die stroom gaat gebruiken. Dan lijkt mij secundaire wegen / bebouwde kom inderdaad de beste plek om de stroom te gebruiken.

Dus kan het zelfs verstandig zijn om in Charge Mode de extra stroom op te wekken die je te kort komt voor die 50 km secundair.
Anko,


Bij lage snelheden zie ik ook dat het verbruik minder is. lees dus de motor heeft een lagere RPM dan op de snelweg. Toch kan de accu nog steeds opladen tot 2 km en dan weer leeg rijden.

Dus wat is beter:
1. voor de laatste km secundair heb ik geen stroom meer over ik blijf rijden in savemodus. (dus bij een reserve van 2km verbruik gelijk de kw ook op de snelweg
2. voor de laatste km sec geen stroom meer over ik zet de auto op de snelweg in chargemodus en breek de opgespaarde batt aan op de sec weg. Lagere snelheid = minder snel je duur opgeladen (30% op je benzine) rendement kw verbruiken


Gevoelsmatig zou ik kiezen voor optie 2.

Kan jij met je gadgets aantonen dat de motor volgens mij tot 130 uiteindelijk maar een beperkt aantal standen kent
0% = uit = 0 rpm
<80 km stand 2 X%
<130 km stand 3 X%

Dit omdat ik in de trip meter het werkelijk verbruik vaak zie als 0l ongeveer 5,5 l en 10l

BRG

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door BRG » 21 jan 2014, 19:32

Maar als Charge en Save niet meer energie kosten, dan is het toch altijd beter, zou ik denken, om de Charge knop ingedrukt te hebben op de snelweg (als je een km of 100 rijdt tenminste, niet boven de 135)…? Als ik een rit heb die langer is dan mijn elektrische actieradius, dan rij ik binnen de bebouwde kom elektrisch en rij ik door totdat mijn accu (vrijwel) leeg is (misschien nog 5 km actieradius), dan zet ik de Charge knop aan en rij ik op de snelweg 100 in de cruisecontrol, totdat mijn accu ongeveer zo vol is als het aantal resterende km's dat ik nog moet rijden. Dan zet ik de charge knop weer uit en rij ik weer elektrisch.

Dat zou dan toch het meest economische moeten zijn…? De Save knop lijkt me echt meer iets voor als je inderdaad zeker wilt weten dat je in de bergen genoeg accu over houdt. Maar op Nederlandse snelwegen zou ik dan altijd vor de charge gaan, om maar weer snel elektrisch te kunnen rijden.

nuecht

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door nuecht » 21 jan 2014, 19:56

Met benzine de accu opladen is naar mijn idee altijd duurder. Je rijdt nl. al niet al te zuinig op enkel benzine en daarnaast heb je ook nog vermogen nodig om je accu op te laden. Dus niet echt zuinig en milieuvriendelijk. Volgens mij moet je de charge-optie alleen in de bergen gebruiken, om ervoor te zorgen dat je een opgeladen accu hebt bij aanvang van een beklimming, zodat de elektromotoren maximaal kunnen helpen tijdens de klim. Verder zou ik de charge-knop lekker laten voor wat het is.
De save-optie is wel interessant bij bijvoorbeeld snelweggebruik met snelheden >100 km/h en geen oplaadmogelijkheid bij de plek waar je moet zijn. De auto regelt dan zelf de ondergrens van de lading van de accu en laadt telkens maximaal 2 km bij en gebruikt die dan meteen weer om volledig elektrisch te rijden. Ga je vervolgens van de snelweg af dan zet je de save-optie weer uit en ga je weer over op elektrisch rijden.
De sport is om zo leeg mogelijk bij een laadpunt uit te komen, zodat je maximaal profiteert van goedkopere km's. :mrgreen:

Zorro

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Zorro » 21 jan 2014, 20:47

Iedereen die denkt met de charge knop gratis energie te winnen (ik zie termen als "bijproduct") nodig ik van harte uit de wetten van behoud van energie nog eens te bestuderen.

Als de ICE draait om de wielen aan te drijven is daar een bepaalde hoeveelheid vermogen voor nodig (P). Als de ICE draait om de wielen aan te drijven én de accu op te laden is er natuurlijk niet evenveel vermogen nodig, maar méér (P+X). Bestanddeel X wordt omgezet in elektrisch vermogen en in de accu opgeslagen om later te kunnen gebruiken. Het is uiteraard raar om te veronderstellen dat bestanddeel X geen extra brandstof zou kosten. Dat zou mooi zijn, want je zou later kunnen rijden op energie die uit het niets ontstaan is. Als ze dat voor elkaar gekregen zouden hebben bij Mitsubishi was deze auto pas echt wereldnieuws geweest. Energie maken uit niks is nog nooit iemand gelukt.

Nee, zo werkt het dus niet. Die chargeknop is een dure manier om de accu op te laden, want de ICE heeft drie liter brandstof nodig om de accu 80% te vullen. Oók tijdens het rijden; er wordt bij het rijden met de chargeknop heus extra brandstof in de motor gepompt, die je niet nodig hebt als je zonder charge rijdt. De netto capaciteit van de accu is 9,7 kWu (tenminste, dat gaat er bij mij gemiddeld in na "leegrijden"). Daar 80% van is 7,8 kWu. Daar drie liter brandstof voor verstoken (á raison de 1,70 euro) levert je dus een kWu prijs op van 65 cent. Verhalen over verbeterd rendement van de ICE bij vollast gaan niet op; de auto kiest zelf het meest gunstige gedrag.

Ergo: blijf van die chargeknop af totdat
- je inderdaad met je caravan die berg nadert die je op moet, of
- (in de toekomst) met een lege batterij zit terwijl je een binnenstad in moet waar je alleen maar EV mag rijden, of
- de prijs die je voor een kWu elektriciteit betaalt hoger is dan 65 cent.... (of benzine zo goedkoop wordt dat je voor 23 cent je eigen stroom op kunt wekken)...

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 21 jan 2014, 20:55

Nog eens: er is vwb verbruik en belasting geen verschil in rijden in charge mode of rijden in save de of rijden met 'lege' accu.

Je moet het zien als een blokgolf: tijdens de hoge delen rijd je op benzine en wordt de accu bijgeladen, tijdens de lage delen rijd je elektrisch en wordt de accu ontladen.

Verschil tussen eerst accu leeg rijden of save mode is dat in het eerste geval dit blokgolf patroon op begint te treden bij 30% SOC en in het tweede geval al op het moment dat jij er voor kiest.

Wat je met de charge mode doet is het hoge deel van de blokgolf (en daarmee ook het opvolgende lage deel van de blokgolf) kunstmatig oprekken zodat je het lage deel kunt bewaren én lang genoeg maken voor het stuk over secundaire wegen waarmee veel ritten worden afgesloten en waar elektrische aandrijving beter tot zijn recht komt.

Of je nu 10 minuten lang afwisselend 90 seconden op benzine rijdt en dan weer 30 seconden EV of eerst 450 seconden op benzine en dan 150 seconden EV maakt op zich niet uit. Maar je kunt er zo wel op sturen dat het benzine deel op de snelweg is en het EV deel op secundaire wegen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 21 jan 2014, 21:06

Andere poging:

Als je niets doet loopt de accu leeg tot 30% SOC. Daarna gaat de auto vanzelf in charge mode totdat plm. 2 km EV bereik is bijgeladen. Daarna gaat de auto in EV mode totdat die 2 km weer opgemaakt is. Dan gaat de auto weer in charge mode om 2 km EV bereikcijfers te laden. Enzovoorts.

Nu druk je zelf of Charge. De auto gaat de accu bijladen. Als er (bv) 10 km EV is bijgeladen stop je de charge mode. De auto kan dan 10 km EV bereik op maken voordat de motor weer nodig is. Het enige wat je dus met de charge knop doet is spelen met die genoemde 2 km. Je kunt de 2 km EV bereik bewaren en tegelijkertijd langer maken, door geforceerd in charge mode te rijden.

De extra brandstof die de motor in gaat tijdens rijden in charge mode is dezelfde extra brandstof die de motor in gaat wanneer deze draait tijdens de normale of save mode. Want op de momenten dat de motor draait tijden normale of save mode gedraagt deze zich hetzelfde als tijden charge mode.

Ik heb het overigens NIET over charge bij stilstand.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie