Wat doen de Save en Charge mode exact?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Denniss » 23 jan 2014, 14:05

Volgens mij zijn er veel verschillende factoren die het erg moeilijk maken om een pijl te kunnen trekken op de daadwerkelijke situatie.

Ik heb gisteren 180km gereden waarvan de helft op snelwerg en de rest op kleine weggetjes. Ik kwam thuis met de batterijen nog 3 kwart vol. Hij heeft niet op save mode gestaan en toch vrijwel geen lading verbruikt.
Vandaag opnieuw 80km, buitentemperatuur hetzelfde maar kachel 2 graden lager en binnen 10 minuten was de accu leeg..
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Eelco Koning

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Eelco Koning » 23 jan 2014, 14:47

Ik vind het wel leuk deze discussie, maar ben al lang afgehaakt. is het niet een beter idee om met een treintje van 5 PHEV's ergens een paar 100 km te rijden...........

@ dennis. hoe hoog heb jij de verwarming staan? is toch een vreemd verhaal. ook met verwarming aan heb ik nog nooit lading overgehouden. helemaal niet zo veel.

tadango

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door tadango » 23 jan 2014, 14:52

Ik vraag me af hoe hoog die verwarming moet staan dan. Ik hou alleen flink accu over als ik constant op hoge snelheid rij. Kachel op 20 is me hoog zat nu, dan gaat de accu prima op.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Hansjebrinkers » 23 jan 2014, 16:50

Ik ga wat testjes doen met het real-time verbruik uit de obd2. Aangezien het inmiddels kouder is schakel ik frequenter de verwarming bij, ten gevolge waarvan de motor bijkomt. Dit heeft zeer negatieve effecten op het verbruik. Ik verwacht echter dat, als op een dergelijk moment de rechtstreekse aandrijving van de vooras wordt geforceerd (door op "save" te gaan), ik minder brandstof verbruik aangezien het motortoerental lager is.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door ictijoos » 24 jan 2014, 02:28

Met verbazing lees ik de commentaren.

Naar mijn mening zit Anko, zeer dicht bij de realiteit, en zijn de gedachten kronkels van sommige echt niet rationeel,

Min eerste rit op de snelweg werd al duidelijk dat de auto niet nadenkt en daarmee per definitie niet de beste keuzes maakt.

Ik moest 87 km snelweg, en de auto begon aan de accu. Mijn navigatie wist dat ik nog 5km op het eind nodig had, maar de auto weet dat die niet. Dat ik niet kon laden en ook weer. 5+87 terug moest. Al helemaal niet.

Save was meteen zinnig. Na wat meer ervaring lukt het om met Charge ruim een halve liter per 100km zuiniger te rijden dan zonder Charge. Met het draadje van stand R0 haal ik nog eens 03l minstens per 100km eruit.

En omgekeerd, zonder roekeloos rijden, kan ik nog geen liter per 100km besparen. Het continu rekenen en flipperen bevordert niet altijd de verkeersveiligheid. Maar het houdt je wel wakker.

@Anko: jouw metingen zijn in lijn met mijn bevindingen. En voor diegene die de handleiding een bijbel vinden: de handleiding is van het zelfde niveau als de inhoudsopgave en de bediening van de carkit in de auto: prut.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Denniss » 24 jan 2014, 02:40

Kachel staat bij mij nooit op 20 graden of meer.. standaard meestal 17 graden ofzo.. Niet om zuinig te rijden maar omdat ik een koele auto prettig vind..
Ik vind het ook heel vreemd dat de accu niet leeg gaat als je wat sneller rijd.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door vanisher » 24 jan 2014, 08:21

Wat is wat sneller? Boven de 125km / uur? Dan wordt er alleen op op de ICE gereden en de overcapaciteit komt weer in je accu.

ampera

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door ampera » 24 jan 2014, 09:19

@ictijoos, met voorkennis kun je je voordeel halen en daar kun je je eigen bijbel over schrijven...

De volgende generatie auto's heeft meer intelligentie aan boord en zal de rit optimaliseren aan de hand van de route en de weersomstandigheden, door dan de binnenbochten te nemen en kort achter een vrachtwagen aan te rijden kun je ook dan weer 0,5liter zuiniger rijden dan de auto zelf doet kan ik je nu alvast verklappen ;)

annor

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door annor » 24 jan 2014, 18:16

Wat ik heel praktisch zou willen weten is of iemand kan aangeven bij welke snelheid de auto het meest efficient de accu kan laden in charge mode en heel concreet het verschil in verbruik als je bijvoorbeeld gedurende 100km met 100km/uur rijdt met de charge knop aan en met charge uit. Heeft iemand dat al eens gemeten eventueel via real-time OBD2 (zelf nog niet deze afstanden over de snelweg afgelegd).

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door ictijoos » 24 jan 2014, 20:46

door een project rij ik 4x per week dezelfde weg naar een lokatie waar geen laadpaal is.
Erg goed voor de statistieken. De eerste 13km zijn 80km weg, dan snelweg voor een kilometer of 35 en dan nog eens ongeveer 3 bebouwde kom.

een groot gedeelte is de snelheid ivm drukte begrensd op 100km per uur, en soms is er file. Ik hou niet van file, en dan ga ik de laatste 10km over secundaire weg 80 en 50.

Pas boven de 80 gaat Charge voordeel opleveren. De wielen moeten al door de benzinemotor aangedreven kunnen worden.
Bij geen constante snelheid, schiet Charge al helemaal niet op. Boven de 120 kom ik niet vaak, maar menig forumlid heeft al geconstateerd dat het laden dan ook moeilijker wordt.

Zelfs op de secundaire wegen is 80 en 90 anders qua laden. Bij 90 gaat het proces sneller.
Met efficient Charge gebruik en rijden in de B-standen wisselt het gebruik op deze stukken van 5.8l/100km tot 7.2l/100km.
vandaag zorgde het weer voor 6.2l/100km.
Doordat het heden ochtend kouder was, werd de accu minder gebruikt, en gebruikte ik op de snelweg dus save..
In de file gewoon op accu, en toch een redelijk resultaat.

Terug hield ik 2km over helaas, ongepland nog even naar de supoermarkt naar het volgende dorp gereden. allemaal 30 tot 60km/h wegen, en verbruik ging al snel naar 6.9km. Charge heeft op deze wegen geen tot weinig nut, en Saven was er niets.

Eelco Koning

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Eelco Koning » 25 jan 2014, 10:34

Ff zwaar off topic:
ictijoos schreef: Boven de 120 kom ik niet vaak, maar menig forumlid heeft al geconstateerd dat het laden dan ook moeilijker wordt.
als je 170 rijdt, dan wordt er ook bijgeladen...... :mrgreen: :oops:

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door sigmasailor » 25 jan 2014, 13:36

Ik denk er net zo over. Met save kan je zelf bepalen wanneer het charge/EV spel begint.

Ik heb zelf wel de indruk dat save (op de snelweg) gebruiken een voordeel levert omdat op de snelweg (als je accu toch leegraakt) de ICE het economischer doet dan de accu. Mijn tactiek de laatste maand is om als EV naar de snelweg te rijden, dan op save (zonder save zijn de accu's op de snelweg toch in 20-25 kilometer leeg; het er dan al 10 als EV opzitten) met de ICE rijden. Bij de afslag save er weer af. Als je bij het werkadres kunt laden probeer ik de accu's helemaal op te rijden door wat eerder de save eraf te halen. Op de terugweg dezelfde tactiek; ik kan inmiddels goed inschatten waar ik save uit moet zetten om met een lege accu weer thuis te komen.

Bij 140 op de teller (ja dat 'mag' op de A4) laadt hij nog steeds vrolijk bij. Het fijne is dat ik op save en op CC en de verwarming op 22 graden meestal nog 'beloond' wordt met alle 5 de blaadjes! Dat geeft een goed gevoel.

Volgens mij maak je op die manier optimaal gebruik van de EV eigenschappen op de secundaire wegen; op de snelweg heb je meer aan de ICE.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Zorro

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Zorro » 25 jan 2014, 16:13

sigmasailor schreef:Ik denk er net zo over. Met save kan je zelf bepalen wanneer het charge/EV spel begint.

Volgens mij maak je op die manier optimaal gebruik van de EV eigenschappen op de secundaire wegen; op de snelweg heb je meer aan de ICE.
Toch, als ik Anko mag geloven maakt het allemaal geen zier uit, of je hem nou op charge, save of niks hebt staan.

- In charge draait de ICE alleen vaker / langer om de accu bij te laden (met een hoger brandstofverbruik als consequentie, wat je dan - als het goed is - later goedmaakt doordat je meer EV kilometers hebt),
- met save draait hij precies genoeg om de accu op dezelfde SOC te houden en
- als je niks doet rijdt hij gewoon eerst de accu leeg en gaat daarna over op hybride (wat neerkomt op save met de laagst toegestane SOC).

E.e.a. wordt nog beïnvloed door het gebruik van de kachel, als de auto koud is en je zet de kachel aan dan gaat de ICE de eerste paar kilometer zijn dingetje doen om de boel sneller / economischer warm te krijgen. Zo bezien maakt het dus ook niet uit of je nou op de snelweg de accu al leeg gereden hebt en dus in de stad hybride gaat rijden. Wat de ICE dan extra bij moet springen omdat de accu leeg is, heeft hij immers op de snelweg niet hoeven doen. Ik dacht eerst ook dat je op de snelweg de save (safe?) knop moest gebruiken, maar als je er goed over nadenkt maakt het niks uit. De auto zorgt zelf wel dat als de ICE draait, hij dan ook optimaal belast wordt. Dus dat verhaal over beter rendement bij (iets) hogere belasting klopt wel (tot op zekere hoogte, je kunt snel overdrijven!), maar de auto regelt dat zelf.

Sommigen onder ons hadden dit al eerder in de gaten, maar de laatste week begint het ook tot mij door te dringen: je moet voorkomen dat je zelf elektriciteit opwekt. Dus B0 en niks anders. Uit laten rollen. Vooral niet remmen, nooit. Ook niet flipperen. Uitrollen. Het opwekken / opslaan en weer opnieuw aanspreken van energie gaat namelijk altijd gepaard met verlies. Dus als je een tunnel ingaat: gas los en B0. Gratis kilometers. Ga je flipperen om je snelheid constant te houden dan ga je regenereren en dat is onrendabel. Die energie kun je beter in meer bewegingsenergie omzetten (dus met 110 of 120 de tunnel in), hoef je bij het uitkomen van de tunnel minder op het gas om niet helemaal terug te zakken naar 80 (wat de meeste automobilisten trouwens vergeten...). Ga je op weg naar beneden flipperen dan haal je bewegingsenergie uit de auto. Die ga je met verlies omzetten in elektriciteit en opslaan. Kom je de tunnel uit dan moet je die elektriciteit weer met verlies omzetten in bewegingsenergie. Niet goed. Niet doen. Uitrollen. B0. Veel beter. Echt.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Denniss » 28 jan 2014, 16:14

vanisher schreef:Wat is wat sneller? Boven de 125km / uur? Dan wordt er alleen op op de ICE gereden en de overcapaciteit komt weer in je accu.
Ik rij meestal 100/110
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

neuroticz
Forumlid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door neuroticz » 30 jan 2014, 10:39

Mijn route ziet er alsvolgt uit,
19 Km (80)
5 KM (50)
3 KM (70)
27 KM (130)
Dus s'morgens als ik vertrek rijd ik gewoon de accu leeg.
Op de terugweg ga ik op de snelweg rijd ik eerst ongeveer 15 KM op save of op charge, want beide keren rijd ze op benzine. (alleen op save gaat ie een paar kilometer op stroom)
Wanneer er op het scherm staat nog 20 KM EV , dan gaat de save erop, wanneer ik in de stad kom rijd ik weer op stroom.
Meestal een score van 85 % elecktrisch en een verbruik van 1.6 L/100 KM en 6.0L/100KM (1x gelukt om op 0.2 L dit ritje af te leggen) Op hetzelfde ritje, wanneer ik de kachel continue aanhoud en niks doe met die charge of save knop dan kom ik altijd boven 6 L/100KM uit

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Denniss » 31 jan 2014, 10:09

Ik kom ook niet in de buurt van de verbruikscijfers die sommigen halen. Ik heb vrijwel altijd de kachel echt laag staan en ik rij zelden sneller dan 110.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 31 jan 2014, 10:52

Denniss, bedoel je met "echt laag" "best heel laag", of " op zijn laagst, dus 15 gr" ?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Sicco jan

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Sicco jan » 12 feb 2014, 23:14

Dit draadje is al weer even stil. Maar gezien de komende wintersportvakanties, en de wellicht vele PHEV's die nog de bergen/sneeuw ingaan toch nog wellicht wat nuttige aanvullingen. Zit zelf met de PHEV vanaf medio december in de Franse Alpen. ;) Heb inmiddels zo'n 8000 km vanaf medio november gereden. Waarvan een groot gedeelte, zoals blijkt uit mijn eerdere reacties, in de bergen.
Ik wil mij niet mengen in de discussies over charge en save zoals die in Nederland worden gevoerd. Daar is al genoeg over gezegd. Wel kan ik zeggen dat als die vanuit de bergen zou zijn gevoerd er een totaal ander plaatje uit zou komen :oops:
Iets heel anders is maar wat ik toch wel graag kwijt wil , is dat ik me de laatste tijd niet herken in de sfeer, de toon/ taalgebruik Van het Forum :oops: gelukkig mag je reageren en moet het niet :D maar toch jammer!

Mijn ervaring is dat in de bergen je maar 1 knop nodig hebt. De Charge!! Save heb je totaal niets aan. In de bergen heb je constant de reserve nodig om je prestaties aan te kunnen houden. In de save vervliegt die reserve als sneeuw voor de zon. Zoals eerder geschreven heb je de indruk dat je steeds over te weinig vermogen beschikt. Ik moet erkennen dat dit in de praktijk niet zo is! Als de SOC geen bijdrage kan leveren, omdat die leeg is, wordt dit gevoel extra versterkt. Wat je ziet, via de display, is dat dan alleen de voorwielen via de ice, en niet de achterwielen worden aangedreven. Mijn ervaring is charge direct inschakelen bij de eerste klim. Wat dan in de SOC zit kun je nagenoeg de hele klim via charge op niveau houden. Verhogen reserve doet dit niet!!! Het opladen voor de klim neemt veel tijd in beslag. Langer dan 20 minuten zoals wordt beweerd, daarnaast ga je meestal sneller dan 100 km/u op de snelweg/ aanloop naar de bergen. ( zie boekje) gesproken wordt overeen klim van 4 procent, de Holterberg is nog stijler :D
Deze schakelaar kan worden gebruikt om de
resterende capaciteit van de rijaccu te verhogen.
Gebruik de accuoplaadschakelaar vóór het oprijden
van lange hellingen, bijvoorbeeld steile
bergwegen.
Door de rijaccu op te laden vóór het rijden, is
het mogelijk om de klimprestaties van het
voertuig (de rijkracht) aan te houden.
l Het wordt aanbevolen de accuoplaadschakelaar
te gebruiken minstens 20 minuten voordat
u sneller dan 100 km/u gaat rijden of
vóór een lange helling (met een stijgingspercentage
van meer dan 4 %). (Als het voertuig
een gewicht moet trekken, kan de snelheid
mogelijk niet worden aangehouden.)
Heb je geen reserve in de SOC. Tijdens de klim dan zul Je dat echt merken. Nog steeds heb ik last van de rubberlucht. Wat opvalt is dat die alleen van binnen te ruiken is. Buiten ruik je dat niet??? Die geur is ook zo weer weg!!

Verder heb ik slechts 1 keer via stopcontact geladen. Mijn ervaring is dat ondanks de veel goedkopere KWh prijs het absoluut niet lonend is, omdat de SOC binnen een paar km klimmen al weer leeg is. Probeer je accu via B5 of lager berg af te vullen. Bij klimmen weer op charge. Leuk om te doen en leverd je meer op dan via het stopcontact.
Als u op de accuoplaadschakelaar drukt om
elektrische energie op te wekken via de benzinemotor,
verbruikt u meer brandstof.
Denk aan het milieu bij het gebruik van de
schakelaar.[

Heb ondanks dat ik op 2000 meter hoogte zit met percentages van tussen de 10 en 15 procent, diverse keren een gemiddeld verbruik van 1 op 12 of hoger. Zonder opladen maar wel met gebruik van b5- b1 . Heb ik hiervoor nooit gehaald .

Ik wens alle vakantiegangers naar de sneeuw een mooie tijd en geniet van die PHEV. Ik doe het in iedergeval iedere dag :lol:

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door jaapv » 13 feb 2014, 00:55

Dank je. Komt helemaal overeen met mijn ervaringen.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 13 feb 2014, 06:14

Sicco jan schreef:Zoals eerder geschreven heb je de indruk dat je steeds over te weinig vermogen beschikt. Ik moet erkennen dat dit in de praktijk niet zo is! Als de SOC geen bijdrage kan leveren, omdat die leeg is, wordt dit gevoel extra versterkt.
Hi Sicco jan,

Dank voor je update, maar is het woordje niet, dat ik hierboven onderstreept heb, daar wel op zijn plaats? Anders snap ik het niet helemaal. Kom je nu welf geen geen vermogen te kort? Of voelt het zo, maar is het niet zo?

Veel plezier,daar. Of ben je gewoon aan het werk?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Sicco jan

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Sicco jan » 13 feb 2014, 11:43

Anko schreef: Dank voor je update, maar is het woordje niet, dat ik hierboven onderstreept heb, daar wel op zijn plaats? Anders snap ik het niet helemaal. Kom je nu welf geen geen vermogen te kort? Of voelt het zo, maar is het niet zo?

Veel plezier,daar. Of ben je gewoon aan het werk?
Anko,

Volgensmij moet je het tweede "niet" helemaal onderstrepen :lol:
Ik zal het proberen uit te leggen. :idea: wij zitten hier al bijna 15 jaar. Een voorwaarde van mij is om zonder sneeuwkettingen en zonder enige stres of angst naar boven "te klimmen". Vanaf de snelwg moeten we naar 2000 meter hoogte en dat betekend 48 km klimmen vaak in dikke sneeuw . Niet zelden is de weg afgesloten. Dat was voor mij de reden om o.a een Range Rover te kopen. Die RR geeft mij een soort van onoverwinnelijk gevoel. Als ik met de RR iets gas geef heb ik direct contact en kan ik gewoon doorvesnellen. Dat ligt bij de PHEV iets anders. Ten eerste schakelend de bak bij gas geven niet terug zoals bij de RR. Het duurt echt even voordat je het idee hebt dat hij begrijpt dat ik wil versnellen. Doorvesnellen geeft het idee dat je meegaat bewegen( voor naar achter) je kent dat gevoel misschien wel? Even een busje inhalen bergop vraagt echt goede voorbereiding omdat inhalen langer duurt! Als je SOC leeg is wordt dat nogeens extra onderstreept. Dan heb je veel minder vermogen. Dat heb je niet op de Nederlandse wegen. Vandaar dat ik nagenoeg altijd in de charge stand naar boven ga.
Zelf denk ik dat ik vooral het terugschakelen mis. Het niet direct versnellen en het toch wel hoge geluid van de motor geeft je het gevoel over te weinig vermogen te beschikken. Doet denken aan het Dafje gevoel van vroeger. Echter de realiteit is dat de auto gewoon naar boven komt alleen op een andere wijze dan de RR. Het onoverwinnelijke gevoel dat mis je echt wel. Daar komt vooral mijn eerste NIET vandaan :( samenvattend: de PHEV komt gewoon naar boven alleen de manier waarop gebeurd anders dan de meesten van ons gewend zijn.
Wat wel opvalt is dat wat jij schrijft de SOC altijd weer 2 km wordt opgeladen, dat gebeurt niet in de bergen. Leeg is leeg! En met een lege SOC kom je volgens mij wel tekort. Zoals M'N zelf ook schrijft.

Ik hoop dat het mij gelukt is als niet techneut om e.e.a uit te leggen :x
Ter info: 8 jaar geleden mijn bedrijven verkocht en probeer nu vooral te genieten. Daarnaast probeer ik me nog wel met de leuke dingen in het bedrijfsleven bezig te houden. Maar het moet niet op werken beginnen te lijken. :lol: verwacht van mij geen reactie om 6. 14 uur.

ampera

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door ampera » 13 feb 2014, 11:59

Als de onderwaarde van de SOC is bereikt dan is dat een harde limiet omdat nog verder leegtrekken van de HV batterij nadelige gevolgen heeft voor de levensduur. Als de ICE vol aan de bak moet om te laden en de vaart er in te houden is dat niet de meest optimale combinatie, even wat rustiger aan doen en achter het busje blijven? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Denniss » 13 feb 2014, 14:32

Anko schreef:Denniss, bedoel je met "echt laag" "best heel laag", of " op zijn laagst, dus 15 gr" ?
Meestal 15gr, soms 16gr, zelden 17gr.. vrijwel nooit hoger.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 13 feb 2014, 14:40

Ah zo. Ik denk dat er niet veel verschil zit tussen 15,5 en 20 graden. Helemaal voor de Intense+. Bij 15 graden vraag je geen warmte. Bij 15,5 of hoger wel. Hoeveel je dan vraagt maakt denk ik niet zo veel uit. De motor moet er toch voor aan.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Zorro

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Zorro » 13 feb 2014, 19:18

Voor de duidelijkheid / in aanvulling op: bij de meeste andere auto's staat er dan "min" in het temp-display, bij de PHEV is dat 15 graden. Als je de kachel op 15 graden zet krijg je dus onverwarmde buitenlucht binnen. Ventilator op de laagste stand en dat is prima te doen (althans, bij de huidige temperaturen). Het werkt namelijk prima tegen beslaan...!

Plaats reactie